Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 248
Offentligt
1524073_0001.png
HANDLINGSPLAN
FOR BEDRE ENERGIMÆRKNING
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Handlingsplan for bedre energimærkning
April 2015
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Tlf.: 33 92 67 00
Fax: 33 11 47 43
E-mail: [email protected]
www.ens.dk
ISBN: 978-87-93180-01-7
2
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Indholdsfortegnelse
INDLEDNING........................................................................................... 4
KONKLUSION: KVALITETEN SKAL FORBEDRES ................................... 5
1. OVERSIGT OVER INITIATIVER FOR EN HØJERE KVALITET AF
ENERGIMÆRKNINGER ........................................................................... 7
2. GENNEMGANG AF HANDLINGSPLANENS 7 INITIATIVER ................. 9
Initiativ A: Karantæne og krav om ny eksamen til konsulenter, der ikke gør deres arbejde ordentligt
samt skærpet tilsyn ............................................................................................................................ 9
Initiativ B: Kort vej fra fejl til læring hos energikonsulenterne .......................................................... 10
Initiativ C: Dialog om yderligere kvalitetsindsats med energimærkningsfirmaer og
interesseorganisationer .................................................................................................................... 11
Initiativ D: Revision af regelgrundlaget ............................................................................................. 12
Initiativ E: Ny uddannelse med skærpede krav ................................................................................. 13
Initiativ F: Forbrugervenlig energimærkeskala .................................................................................. 14
Initiativ G: Brugertilfredshedsundersøgelse ...................................................................................... 15
3
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Indledning
Energimærkeordningen har de seneste år oplevet stigende interesse fra forskellige
interessenter. Navnlig forbrugeren har en interesse i ordningen, idet energimærket dels viser
forbrugeren, hvor energieffektiv en ejendom er, dels viser, hvilke forbedringer der kan gøre
ejendommen mere effektiv og dermed billigere i drift. Energimærket har dermed også fået
betydning for ejendommens pris i forbindelse med handel. Der gennemføres mere end
50.000 energimærkninger årligt i Danmark.
Kvaliteten af energimærkningerne måles løbende af Energistyrelsen gennem
stikprøvekontroller, der udføres af en uvildig kontrollant. Den seneste kvalitetsmåling for
energimærkninger, der er udført i 2013 og 2014 viser, at cirka en tredjedel af de
energimærker, der blev udtaget til stikprøve er forkerte. Dette tal finder Energistyrelsen
utilfredsstillende. Der iværksættes derfor en række initiativer, der skal bringe kvaliteten af
ordningen op på et niveau, som må forventes af forbrugerne. Disse initiativer, såvel
kortsigtede som langsigtede, er beskrevet i denne handlingsplan.
4
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524073_0005.png
Konklusion: Kvaliteten skal forbedres
Energistyrelsen udtrækker 0,25 % af årets indberettede energimærkninger til en ekstern
markkontrol, hvor en anden energikonsulent, der er godkendt til arbejdet af Energistyrelsen,
gennemgår bygningen og registrerer afvigelser. For 2013 og 2014 er der udført i alt 300
markkontroller, og de viser, at ca. 1/3 af energimærkningerne skulle have haft et andet
energimærke end det, der blev tildelt. Energistyrelsen finder dette tal utilfredsstillende.
For kontrolsagerne fra 2013-2014 af bygninger ser fordelingen således ud:
Energimærke
Korrekt
Forkert
Andel
66 %
34 %
Tabel I: Oversigt over hvor mange procent af de kontrollerede energimærkninger, som var tildelt det
korrekte energimærke, og hvor mange procent, som var tildelt et forkert energimærke (taget fra
rapporten ”Kvalitetstal for energimærkninger”, april 2015)
Det skal dog bemærkes, at selv meget små afvigelser kan flytte et energimærke i de tilfælde,
hvor det i forvejen ligger på vippen til en bedre eller dårligere værdi. Forbrugeren bliver i dag
ikke oplyst, om det tildelte energimærke har været på vippen til en anden værdi, da det ikke
fremgår af energimærkningsrapporten. For at imødekomme denne problemstilling, skal der
derfor udvikles og implementeres et energimærke med en skala, som er mindre sårbar
overfor grænseværdier, og som har flere nuancer i det beregnede energiforbrug, end
modellen i dag har.
I ”Håndbog for Energikonsulenter”, som er regelgrundlaget for energimærkning, måles
kvaliteten i forhold til, om der er fejl i det totale beregnede energiforbrug på mere end ± 10
%. Det er et skærpet krav i forhold til tidligere, da der indtil marts 2014 blev tilladt en
afvigelse på op til ± 15 %.
For kontrolsagerne fra 2013-2014 af bygninger ser afvigelserne således ud:
Afvigelse på det bergende, totale energiforbrug
Mindre end +/- 10 %
Mindre end +/- 15 %
Andel
66 %
76 %
Tabel II: Oversigt over hvor mange procent af de kontrollerede energimærkninger som overholdt en
toleranceafvigelse på enten ± 10 eller ± 15 % (taget fra rapporten ”Kvalitetstal for energimærkninger”,
april 2015)
Også her viser der sig, at cirka 1/3 af energimærkningsrapporterne er uden for rammen af
acceptable afvigelser. Dette finder Energistyrelsen ligeledes utilfredsstillende.
Ved sammenligning med resultaterne i kvalitetssikringsrapporten fra 2011 ses det dog også,
at der er sket fremgang i den tekniske kvalitet af energimærkningerne. Som det fremgår i
tabellen herunder, er der flere energimærkningsrapporter med ingen eller ubetydelige
afvigelser, hvilket vil sige, at kontrollanten har tildelt energimærkningsrapporten mindst 90
point ud af 100 mulige.
5
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524073_0006.png
Samlet opgørelse af pointgivning
[%]
2011
2013-2014
Ingen eller
ubetydelige
afvigelser
(90-100 point)
12
26
Mindre afvigelser
(75-89 point)
44
32
Afvigelser
Flere
afvigelser
(0-49 point)
12
11
(50-74 point)
32
31
Tabel III: Kontrollanterne giver de gennemgåede energimærkninger point fra 0-100 og pointfordelingen
for de gennemførte markkontroller fremgår af tabellen (taget fra rapporten ”Kvalitetstal for
energimærkninger”, april 2015)
Selv om der er sket et positivt ryk, ændrer det ikke på, at det samlede billede af kvaliteten
viser, at der skal ske et kvalitetsløft af energimærkningen.
Det er energikonsulentens ansvar at udføre en korrekt energimærkning, mens
Energistyrelsen gennem lovgrundlag, uddannelse og klar formidling skal sikre rammerne for,
at forbrugeren kan få den ønskede værdi af energimærkninger.
Kigges der nærmere på, hvor fejlene begås, viser kontrollerne, at de almindelige udfordringer
for energikonsulenterne primært angår:
Beregning af de tekniske værdier i bygningers klimaskærm
Opmåling af arealer og definering af omfanget af opvarmede/uopvarmede rum
Anvendelse og indhentning af viden om de tekniske installationer i
energimærkningen
Energistyrelsen har som følge af resultaterne fra kontrollerne af energimærkninger fra 2013
og 2014 sat skærpet fokus på følgende indsatsområder, som enten har øjeblikkelig virkning
eller vil regulere energimærkningsordningens grundlæggende rammer:
Initiativer med øjeblikkelig effekt
Karantæne og krav om ny eksamen til konsulenter, der ikke gør deres arbejde
ordentligt samt skærpet tilsyn
Kort vej fra fejl til læring hos energikonsulenterne
Dialog om yderligere kvalitetsindsats med energimærkningsfirmaer og
interesseorganisationer
Forbedringer af energimærkningsordningens grundlæggende set up:
Revision af regelgrundlaget for energimærkning af bygninger
Ny uddannelse med skærpede krav
Forbrugervenlig energimærkeskala
Brugertilfredshedsundersøgelse
6
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1. Oversigt over initiativer for en højere
kvalitet af energimærkninger
Energistyrelsen vil som følge af resultaterne fra markkontrollerne af energimærkninger fra
2013 og 2014 sætte skærpet fokus på syv initiativer. Tre af disse skal skabe en øjeblikkelig
effekt på kvaliteten af energimærkningerne, mens de resterende fire har betydning for
energimærkningsordningens grundlæggende set up.
Initiativer med øjeblikkelig effekt
A. Karantæne og krav om ny eksamen til konsulenter, der ikke gør deres arbejde
ordentligt samt skærpet tilsyn.
Energistyrelsen vil give udtalelser og påtaler for alvorlige og gentagne fejl i
energimærkninger til det ansvarlige energimærkningsfirma. En påtale bliver
offentliggjort og fremgår ét år på www.mærkdinbygning.dk.
Som noget nyt indførte Energistyrelsen i januar 2015 mulighed for hårdere
sanktioner i form af karantæne. Denne mulighed vil blive fuldt udnyttet og betyder,
at firmaet skal sikre, at den ansvarlige energikonsulent får rettet op på sin viden ved
efteruddannelse eller relevante kurser, før energikonsulenten igen kan udføre
energimærkninger. Hvis fejlene er af særlig grov karakter, skal energikonsulenten
tage hele uddannelsen igen. Fremover vil firmaet få frataget sin certificering, hvis det
ikke overholder karantænereglerne.
En påtale medfører desuden, at der vil blive ført skærpet tilsyn med
energimærkningsfirmaet, og at Energistyrelsen vil udtrække ekstra
energimærkninger fra firmaet til kontrol.
B. Kort vej fra fejl til læring
Energistyrelsen vil fortsat udtrække kontrolsagerne på månedsbasis, men fremover
træffe afgørelse i sagerne inden for max 3,5 måned efter udførelsen af
markkontrollen og dermed sikre, at eventuelle sanktioner falder kort efter
kontrollen. Dette forventes at have en præventiv såvel som en lærende effekt.
C. Dialog om yderligere kvalitetsindsats med energimærkningsfirmaer og
interesseorganisationer
Det er energikonsulenterne, der gennemgår ejendommene og udarbejder
energimærkningerne, og det er energikonsulenternes ansvar, at kvaliteten af deres
arbejde er i orden. Energistyrelsen har derfor indkaldt branchen til en gennemgang af
resultaterne fra kontrollerne. Energistyrelsen forventer, at branchen på baggrund af
dialogen selv tager initiativer for at forbedre kvaliteten af de udarbejdede
energimærkningsrapporter.
7
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Forbedringer af ordningens grundlæggende set up:
D. Revision af regelgrundlaget
Energistyrelsen vil løbende gennemgå og revidere regelgrundlaget for udarbejdelse
af energimærkninger, således at reglerne bliver klarere og ikke giver anledning til
divergerende fortolkninger blandt energikonsulenter.
E. Ny uddannelse med skærpede krav
Energistyrelsen skærper kravene i uddannelsen og efteruddannelsen af
energikonsulenter. Der bliver sat målrettet ind på at forbedre såvel undervisning som
beståelseskrav i forhold til de typiske og mest alvorlige fejl og mangler, der ses i
energimærkningsrapporterne.
F. Forbrugervenlig energimærkeskala
Den nuværende mærkeværdi, som vises i form af et bogstav, er en nem måde til at
forklare og synliggøre en bygnings energiforbrug på. Men hvis en bygnings
energiforbrug ligger på grænsen mellem to bogstaver, kan selv små udsving i
energiberegningen føre til et forkert mærke. Derfor vil Energistyrelsen videreudvikle
det nuværende energimærke, så det fremover er mindre sårbart overfor
grænseværdier.
G. Brugertilfredshedsundersøgelse
Energistyrelsen vil gennemføre en undersøgelse, der skal vise brugernes tilfredshed
med energimærkningen. Input fra brugerundersøgelsen skal benyttes fremadrettet i
arbejdet med kvaliteten af energimærkning og formidlingen heraf. De vil indgå i
uddannelsen af energikonsulenterne, fremtidige håndbogsrevisioner og andre steder
i ordningen, hvor de kan skabe et kvalitetsløft.
På de følgende sider uddybes de stillede syv initiativer, der skal sikre en højere kvalitet af
energimærkningerne.
8
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524073_0009.png
2. Gennemgang af handlingsplanens 7
initiativer
Initiativ A: Karantæne og krav om ny eksamen til konsulenter, der ikke
gør deres arbejde ordentligt samt skærpet tilsyn
I hver kontrolsag træffer Energistyrelsen efterfølgende afgørelse, om energimærknings-
rapporten er en god og oplysende rapport, eller om der skal ske en berigtigelse af mærket
eller sanktioneres yderligere. Energistyrelsen har i den forbindelse mulighed for at pålægge
de certificerede energimærkningsfirmaer at berigtige fejl og mangler i energimærkningen,
udtale sig til firmaet med kritik eller at påtale grove og gentagne fejl og mangler.
Energistyrelsen vil i kontrolsagerne fra 2013 og 2014 og fremover fuldt ud benytte
muligheden for at give udtalelser og påtaler for alvorlige og gentagne fejl i energimærkninger
til det ansvarlige firma. I januar 2015 indførte Energistyrelsen endvidere muligheden for
hårdere sanktion i form af karantæne. De certificerende organer får kopi af afgørelserne fra
Energistyrelsen og anvender herefter sanktionerne i deres audit overfor
energimærkningsfirmaet. De certificerende organer kan vælge at indskrænke, suspendere
eller helt tilbagetrække certificeringen.
I forhold til den fulde udnyttelse af sanktions- og især karantænemulighederne vil
Energistyrelsen indgå i en tættere dialog med certificeringsorganerne, for at sikre at der
bliver fulgt op. Herunder skal det sikres, at kravene til den interne kvalitetskontrol i
energimærkningsfirmaerne overholdes, specielt iht. punkt 3.2 i ”Energistyrelsens vejledning
om energimærkning til virksomheder der udfører energimærkning af 30. januar 2015
1
”.
Kravet i vejledningen indebærer, at energimærkningsfirmaet skal sørge for, at energikonsu-
lenter, der laver alvorlige og gentagne fejl, efteruddannes eller i grove tilfælde gennemfører
hele uddannelsen og består eksamen på ny. I disse tilfælde er energikonsulenten i
karantæne og energimærkningsfirmaet må ikke lade konsulenten udføre nye
energimærkninger, før det er dokumenteret, at dennes kompetencer og viden er
genoprettet.
Påtaler bliver tillige offentliggjort på
www.mærkdinbygning.dk
, når klagefristen på 4 uger er
gået, og energimærkningsfirmaet ikke har valgt at påklage afgørelsen til Energiklagenævnet.
Hvis energimærkningsfirmaet klager, vil påtalen blive offentliggjort, når der er truffet
afgørelse i sagen og under forudsætning af, at påtalen fastholdes.
Energistyrelsen har endvidere besluttet, at føre skærpet tilsyn med de energimærknings-
firmaer, som får en påtale. Det kan fx ske ved yderligere kontrol af 5-10 af firmaets andre
energimærkninger. Kontrollerne skal opfange de energimærkningsfirmaer, som laver
gentagne fejl. Der vil være tale om ekstra kontroller, der holdes separat fra de tilfældige
stikprøver, så der ikke sker en sammenblanding af de forskellige typer kvalitetskontroller.
Energistyrelsen vil desuden undersøge, om de nuværende muligheder for at føre tilsyn er
tilstrækkelige og hensigtsmæssige.
1
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/forbrug-besparelser/byggeriets-
energiforbrug/energimaerkning/certificering-virksomheder-udfoerelse/vejledningtilcertificering20150130.pdf
9
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Initiativ B: Kort vej fra fejl til læring hos energikonsulenterne
Stikprøvekontrollerne fra 2013 og 2014 er blevet udtaget løbende, og markkontrollerne er
foretaget i umiddelbar nærhed til tidspunktet for udførelsen af den energimærkning, der skal
kontrolleres. Samtlige kontrolsager forventes afgjort indenfor tre måneder fra
offentliggørelse af handlingsplanen. Processen med afgørelse vil fremover ske med mere
tidsnær forbindelse til den udførte markkontrol.
Tidsrummet mellem udførelsen af en energimærkning til kontrollen gennemføres skal fortsat
være kort. Energistyrelsen vil fremover sikre, at afgørelsen af kontrolsagen samt udstedelsen
af eventuelle sanktioner desuden sker indenfor rimelig tid efter markkontrollen.
Ved at gøre sagsgangen kortere, skal det sikres, at energimærkningsfirmaerne og deres
energikonsulenter hurtigere lærer af deres fejl og efteruddannes eller i grove tilfælde
gennemfører uddannelsen igen, så risikoen for gentagelse af specifikke fejl minimeres.
10
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Initiativ C: Dialog om yderligere kvalitetsindsats med
energimærkningsfirmaer og interesseorganisationer
I forbindelse med den seneste kvalitetssikringsrapport har Energistyrelsen indkaldt
branchens interessenter og de kvalitetsansvarlige for energimærkningsfirmaerne til en
drøftelse om resultaterne. I den forbindelse vil Energistyrelsen informere om de skærpede
indsatsområder, som beskrevet i denne handlingsplan.
Ved mødet vil det blive drøftet, hvordan der kan sættes ind overfor energimærkningsfirmaer
eller energikonsulenter, der udfører et utilfredsstillende arbejde, og branchen vil endvidere
blive opfordret til at evaluere sig selv og tage ansvar for kvaliteten af det arbejde, der
udføres.
Dialogen med branchens interessenter vil ikke kun være en årlig aktivitet i forbindelse med
kvalitetssikringsrapporter som denne, men også foregå løbende. Der vil derfor blive indgået
en systematisk dialog og erfaringsudveksling, som skal sikre det nødvendige fokus på kvalitet
og at forbedringer løbende udbredes alle relevante steder i branchen.
11
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Initiativ D: Revision af regelgrundlaget
Kvaliteten af energimærkningerne skal styrkes. Det er energimærkningskonsulentens ansvar,
at udføre en korrekt energimærkning, mens Energistyrelsen gennem lovgrundlag,
uddannelse (som beskrevet under initiativ E) og klar formidling skal sikre rammerne for, at
forbrugeren kan få den ønskede kvalitet af energimærkninger.
Erfaringerne fra den eksterne kontrol og uddannelsesforløbet giver et indblik i faldgruberne,
og det skal udnyttes til en forbedring af det regelgrundlag, som energimærkningsordningen
bygger på. Det gælder specifikt energikonsulenternes daglige arbejdsredskab ”Håndbog for
Energikonsulenter”. Heri skal energikonsulenten kunne finde retningslinjerne for
energimærkning og svar på de spørgsmål og tvivlstilfælde, der må opstå i forbindelse med
registrering og mærkning af en bygning.
”Håndbog for Energikonsulenter” er siden kvalitetssikringsrapporten fra 2011 udkommet i
revideret form i juli 2012 samt igen i marts 2014. Ved sidstnævnte revision fik håndbogen
status af bekendtgørelse for at have en tættere relation til EU-lovgivningen på området for
energimærkning af bygninger. Næste revision af håndbogen vil træde i kraft primo 2016.
Revisionsarbejdet med håndbogen er derfor allerede i gang, og erfaringer fra denne rapports
beskrevne initiativer vil blive inddraget. Håndbogen vil samtidig blive revideret i forhold til
relevante ændringer i det kommende Bygningsreglement 2015.
Håndbogen er en bekendtgørelse, som findes online på retsinformation.dk. Der er tale om en
pdf-version, der ikke er særlig brugervenlig i forhold til søgeord og afsnitsopdeling og
energikonsulentens arbejde i marken. Der er behov for en onlineversion, som er enklere at
slå op i og som giver et større overblik for brugerne. Derfor vil Energistyrelsen udvikle en ny
digital version af håndbogen, som også kan vises på tablet eller smartphone. Dette vil øge
brugervenligheden overfor energikonsulenter i felten og potentielt reducere fejl i
energimærkningerne. Arbejdet forventes afsluttet i 2016.
Desuden vil Energistyrelsen gennemgå det øvrige regelgrundlag for ordningen for at sikre, at
det ligeledes styrker kvaliteten af energimærkningerne. Revisionen forventes gennemført i
2015.
12
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Initiativ E: Ny uddannelse med skærpede krav
Ved uddannelsesforløbet har Energistyrelsen mulighed for direkte kontakt til
energikonsulenterne og kan her påvirke aktivt til et højere niveau hos konsulenterne.
Uddannelse og efteruddannelse af energikonsulenter har et nært forhold til den eksterne
kontrol af energimærkningerne, da erfaringer fra kontrollerne viser, hvor der er behov for
opkvalificering af konsulenterne.
Der er løbende fokus på at optimere uddannelsens kvalitet. Dette fokus vil som en naturlig
følge af de seneste kvalitetstal, samt observationerne gjort i forbindelse med
markkontrollerne, blive skærpet yderligere. Det gælder især undervisningen og
beståelseskravene i forhold til de mest typiske og alvorlige fejl og mangler som ”beregning af
bygningernes klimaskærm”, ”opmåling af arealer” samt ”viden om tekniske installationer”.
Erfaringerne fra markkontrollerne samt de fokuspunkter, der kommer gennem
dialogen med branchen, jf. initiativ C, vil indgå som et væsentligt grundlag for, hvor
uddannelsen af energikonsulenterne kræver en forbedring og intensivering.
Energistyrelsen vil desuden undersøge muligheden for at skærpe optagelseskravene til
energikonsulentuddannelsen.
13
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Initiativ F: Forbrugervenlig energimærkeskala
Den nuværende mærkeværdi, som vises i form af et bogstav, er en nem måde til at forklare
og synliggøre en bygnings energiforbrug på. Men hvis en bygnings energiforbrug ligger på
grænsen mellem to bogstaver, kan selv små udsving i energiberegningen føre til et forkert
mærke. Derfor har Energistyrelsen besluttet, at det nuværende energimærke skal
videreudvikles, så det fremover er mindre sårbart overfor grænseværdier.
Tallet bag energimærket er det beregnede, totale energiforbrug i kWh pr. m
2
opvarmet areal.
Energistyrelsen har vurderet at dette tal fremadrettet skal angives sammen med det
resulterende energimærke med samtidig angivelse af grænserne for de andre energimærke-
værdier.
Ved at angive det beregnede energiforbrug stilles der indirekte krav til energikonsulentens
nøjagtighed i registreringerne og beregningen af energimærket, hvilket tilskynder til at
udarbejde energimærkninger med større kvalitet. Samtidig er det vigtigt, at bygningsejeren
får et billede af, hvor på skalaen mærket præcist er placeret, da en synliggørelse kan have en
tilskyndende effekt til at foretage energiforbedringer.
14
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Initiativ G: Brugertilfredshedsundersøgelse
I slutningen af 2015 vil Energistyrelsen gennemføre en undersøgelse, der skal vise brugernes
tilfredshed med energimærkningen. Input fra brugerundersøgelsen skal benyttes
fremadrettet i arbejdet med kvaliteten af energimærkning og formidlingen heraf. De vil indgå
i uddannelsen af energikonsulenterne, fremtidige håndbogsrevisioner og andre steder i
ordningen, hvor de kan skabe et kvalitetsløft.
15