Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 248
Offentligt
1524072_0001.png
Kvalitetstal for energimærkninger
KVALITETSKONTROL FOR
ENERGIMÆRKNINGER FRA 2013-2014
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Kvalitetstal for energimærkninger
Kvalitetskontrol for energimærkninger fra 2013 -2014
April 2015
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Tlf.: 33 92 67 00
Fax: 33 11 47 43
E-mail: [email protected]
www.ens.dk
ISBN: 978-87-93180-02-4
2
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Indholdsfortegnelse
INDLEDNING........................................................................................... 4
KONKLUSION .......................................................................................... 5
1. GENERELT OM ENERGIMÆRKNING................................................... 6
2. ANTAL ENERGIMÆRKNINGER GENNEM TIDEN ............................... 7
3. EKSTERN KVALITETSKONTROL ......................................................... 7
3.1 Metode til vurdering af energimærkninger ................................................................................... 7
3.2 Antal markkontroller og deres fordeling på bygningstyper og geografisk placering ...................... 7
3.3 Kvalitetskriterier for den eksterne markkontrol ............................................................................ 9
3.4 Resultater for den overordnede kvalitet af energimærkningen .................................................. 10
3.5 Resultater for de fire delkriterier i pointgivningen ...................................................................... 12
3.6 Ekstern kontrol af energimærkning af nye bygninger .................................................................. 13
3
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
Indledning
Energimærkning af bygninger er lovpligtigt ved salg og udlejning af ejendomme. For
offentlige bygninger over 250 m
2
samt bygninger over 1000 m
2
er der tillige krav om
regelmæssig energimærkning.
Formålet med energimærkningen er at synliggøre bygningens energiforbrug samt at give et
overblik over de energimæssige forbedringer, som er rentable at gennemføre. I
salgsannoncer skal bygningens energimærke fra energimærkningsrapporten fremgå, og da
det samtidig er belyst, at der er sammenhæng mellem salgspriser på boliger og
energimærket, er vigtigt for forbrugeren, at energimærkningsrapportens kvalitet er god og
ikke mindst, at det tildelte energimærke er korrekt.
Der gennemføres mere end 50.000 energimærkninger årligt i Danmark, og det er centralt for
ordningens virke, at forbrugeren tildeles det rigtige energimærke. Derfor efterses kvaliteten
af energimærkningerne løbende af Energistyrelsen, som udtrækker et statistisk signifikant
antal energimærkninger til kontrol. 0,25 % af energimærkningerne pr. år bliver derfor
kontrolleret eksternt ved, at en anden energikonsulent gennemgår bygningen efter de
gældende retningslinjer for tidspunktet for den udførte energimærkning. Denne type kontrol,
markkontrol, giver et fuldstændigt billede af kvaliteten af de energimærkninger, der
udtrækkes. Energistyrelsen udfører herudover ”skrivebordskontroller” i yderligere 0,25% af
energimærkningerne, hvor en række formalia kontrolleres. Specifikke forhold ved de
konkrete energimærkninger afdækkes dog ikke herved. Der er i alt kontrolleret 300
bygninger i marken i årene 2013 og 2014 svarende til ca. 0,25 % af de udførte
energimærkninger.
Alle kontrollerne efterbehandles i Energistyrelsen, som træffer afgørelse i de enkelte
kontrolsager. Energistyrelsen afgør hermed, om en energimærkerapport er god og
oplysende, eller om der skal ske en berigtigelse af mærket. Energistyrelsen kan desuden
afgøre, om fejl i en energimærkningsrapport er af en sådan karakter, at der skal udøves
sanktioner overfor energimærkningsfirmaet og energikonsulenten. Endvidere kan det enkelte
energimærkningsfirma få frataget sit certifikat, hvis branchens certificerende organer
vurderer, at det ikke opfylder kravene til at udøve energimærkning.
Den seneste kvalitetssikringsrapport er fra 2011. Nærværende rapport, som indeholder data
fra 2013 og 2014, vil derfor, i det omfang det er muligt, blive sammenlignet med 2011
rapporten for at måle udviklingen. Energistyrelsen vil fremover udarbejde en årlig rapport for
kvaliteten i energimærkningerne.
Konklusionen er for læsevenlighedens skyld trukket frem i rapporten og fremgår på næste
side, og omhandler de væsentligste betragtninger.
I tillæg til denne rapport er der samtidig udarbejdet en handlingsplan med henblik på et
fremadrettet løft af kvaliteten af energimærkerne.
4
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0005.png
Konklusion
Energistyrelsen udtrækker 0,25 % af årets indberettede energimærkninger til en ekstern
markkontrol, hvor en anden energikonsulent, der er godkendt til arbejdet af Energistyrelsen,
gennemgår bygningen og registrerer afvigelser. For 2013 og 2014 er der udført i alt 300
markkontroller.
Ved sammenligning med resultaterne i kvalitetssikringsrapporten fra 2011 ses en mindre
fremgang i den tekniske kvalitet af energimærkningerne. Som det fremgår i tabellen
herunder er der flere energimærkningsrapporter med ingen eller ubetydelige afvigelser,
hvilket vil sige, at kontrollanten har tildelt energimærkningsrapporten mindst 90 point ud af
100 mulige. Kvalitetstallene for 2013-2014 viser dog samtidig, at der fortsat er afvigelser (0-
75 point ud af 100 mulige) i omkring halvdelen af energimærkerne
Samlet opgørelse af pointgivning
[%]
Ingen eller
Mindre
Afvigelser
Flere
ubetydelige
afvigelser
afvigelser
afvigelser
(90-100 point)
(75-89 point)
(50-74 point)
(0-49 point)
2011
12
44
32
12
2013-2014
26
32
31
11
Tabel A: Kontrollanterne giver de gennemgåede energimærkninger point fra 0-100 og pointfordelingen
for de gennemførte markkontroller fremgår af tabellen.
Energimærket har særlig interesse for forbrugeren, og for markkontrollerne af
energimærkninger fra 2013-2014 viser resultaterne, at ca. 1/3 af energimærkningerne skulle
have haft et andet energimærke end tildelt. Fordelingen af tildelte korrekte og forkerte
energimærker tager sig således ud:
Energimærke
Korrekt
Forkert
Andel
66 %
34 %
Tabel B: Oversigt hvor mange procent af de kontrollerede energimærkninger, som var tildelt det
korrekte energimærke, og hvor mange procent som var tildelt et forkert energimærke.
I ”Håndbog for Energikonsulenter”, som er regelgrundlaget for energimærkning, måles
kvaliteten i forhold til, om der er fejl i det totale beregnede energiforbrug på mere end ± 10
%. Det er et skærpet krav i forhold til tidligere, da der indtil marts 2014 blev tilladt en
afvigelse på op til ± 15 %.
Afvigelse på det bergende, totale energiforbrug
Andel
Mindre end +/- 10 %
66 %
Mindre end +/- 15 %
76 %
Tabel C: Oversigt hvor mange procent af kontrollerede energimærkninger som overholdt en
tolerancenafvigelse på enten ± 10 eller ± 15 %.
Også her viser der sig, at cirka 1/3 af energimærkningsrapporterne fra 2013-2014 er uden for
rammen af acceptable afvigelser.
5
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0006.png
1. Generelt om energimærkning
Energimærkning af en bygning indebærer, at bygningen gennemgås af en energikonsulent,
der vurderer bygningens energitilstand og på det grundlag indplacerer den på en skala fra
A2020 til G, hvor A2020 udtrykker høj energieffektivitet og G lav effektivitet. 2020-
betegnelsen betyder, at bygningen lever op til bygningsreglementets bygningsklasse 2020.
Tilsvarende betyder A2015, at bygningen lever op til bygningsreglementets lavenergiklasse
2015, mens A2010 betyder, at det beregnede energiforbrug lever op til standardkravene i
bygningsreglementet fra 2010. Udover energimærket, der er baseret på det beregnede
energiforbrug i bygningen, indeholder energimærkningen en beskrivelse af mulighederne for
at spare på energien, hvilket er et af ordningens primære formål.
Der er krav om energimærkning ved salg eller udleje af lejligheder/bygninger og ved
nybyggeri. Desuden kræves regelmæssig energimærkning af offentlige bygninger over 250 m
2
samt store bygninger på 1000 m
2
eller derover.
Det er vigtigt, at kvaliteten af energimærkningen er god. Specielt er det vigtigt, at
energimærkningens energimærke er korrekt, da det benyttes i forbindelse med køb og salg af
en ejendom. Det er samtidig essentielt ved energimærkning af ikke-nyopførte bygninger, at
der stilles korrekte energibesparelsesforslag og at de er godt beskrevet så bygningsejeren
motiveres til at energirenovere ejendommen.
Energimærkning udføres af en energikonsulent, som skal være tilknyttet et certificeret
energimærkningsfirma. Certificeringen sker efter ISO- 9001-standarden med supplerende
krav stillet af Energistyrelsen, og certificeringen udføres af en uafhængig certifikator. Denne
certifikator fører blandt andet kontrol med energikonsulenternes kompetencer samt det
interne kvalitetssikringssystem i energimærkningsfirmaet..
Der findes godt 160 certificerede energimærkningsfirmaer. Energimærkningsfirmaernes
energikonsulenter skal have bestået uddannelsen og skal følge bekendtgørelse om ”Håndbog
for Energikonsulenter (HB2014)”, bekendtgørelse nr. 203 af 6. marts 2014, når de udarbejder
energimærkninger. Før denne seneste version har en række tidligere håndbøger været
gældende, jf.
http://www.maerkdinbygning.dk.
6
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0007.png
2. Antal energimærkninger gennem tiden
Energimærkningsordningen trådte i kraft i 2006, og der er frem til udgangen af 2014
gennemført godt 450.000 energimærkninger. Fordelingen af disse udførte energimærkninger
på bygningstype ses nedenfor).
År
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
Enfamiliehuse
5.863
50.474
43.612
30.830
50.774
41.904
41.359
43.493
44.524
Flerfamiliehuse
190
2.736
3.260
5.741
8.891
5.466
5.312
4.758
4.383
Erhverv
26
974
2.340
8.582
6.567
3.256
3.099
4.347
3.557
Sommerhuse
72
3.967
2.750
2.079
4.418
389
726
824
871
I alt
6.151
58.151
51.962
47.232
70.650
51.015
50.496
53.422
53.335
Uden*
bygningsgennemgang
2.993
4.330
3.729
3.759
Tabel 1: Oversigt over antal energimærkninger fra 2006 til 2014.
*”uden bygningsgennemgang” er bygninger i kategorien enfamiliehuse, som lever op til nogle specifikke krav beskrevet i
håndbogens kapitel 6, og som gør, at energimærkning kan ske uden at energikonsulenten gennemgår bygningen ved fysisk
tilstedeværelse på ejendommen.
3. Ekstern kvalitetskontrol
3.1 Metode til vurdering af energimærkninger
Det er som nævnt ovenfor vigtigt, at kvaliteten af energimærkningerne er god. Derfor er der
krav om at energimærkningsfirmaerne har en intern kvalitetskontrol, men Energistyrelsen
fører også kontrol. Denne består af enten af en skrivebordskontrol i Energistyrelsen, hvor der
primært kontrolleres formalia eller ved en ekstern kontrol (markkontrol) til vurdering af
korrekthed af energimærke og energibesparelsesforslag, som sker ved en teknisk
gennemgang af tilfældigt udtrukne energimærkninger. Ved en markkontrol bliver bygningen
og energimærkningen gennemgået og kontrollanten registrerer de afvigelser, der måtte være
og tildeler energimærkningsrapporten fra 0-100 point efter 4 delkriterier. Er der afvigelser
fra retningslinjerne, trækker det ned i pointtildelingen.
Pointmetoden vurderer primært den tekniske kvalitet af energikonsulentens arbejde, og
dermed ikke om der er tildelt et korrekt energimærke (altså A-G). Energimærket er imidlertid
vigtigt for forbrugeren. Derfor opgøres det i det følgende også, hvor stor en andel af
energimærkningerne, som har fået et forkert energimærke, og herunder i hvilket omfang
energikonsulenterne har regnet fejl i det totale energiforbrug, der ligger til grund for
energimærket.
3.2 Antal markkontroller og deres fordeling på bygningstyper og
geografisk placering
Siden 2009 er der udført markkontrol af mindst 0,25 % af alle energimærkninger pr. år, da
dette vurderes til at være et statistisk signifikant antal stikprøver.
7
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0008.png
I årene 2013 og 2014 er der udført i alt 299 markkontroller af energimærkninger fra 2013 og
2014. Heraf udgør nyopførte bygninger 34, mens 6 ikke kunne behandles færdig pga. fejl,
som fx, at energikonsulenten har energimærket en bygning, der ikke skulle energimærkes
eller har glemt bygninger, hvor flere bygninger er en del af rapporten. Endelig var 5 sager
stadig underlagt partshøring og derfor ikke færdigbehandlede af den eksterne kontrol ved
tidspunktet for denne rapports færdiggørelse.
I det følgende gennemgås de udførte kontrolsager i forhold til geografisk placering af de
gennemgående bygninger og bygningstypen. I 2011 blev der registreret på bygningstypen
enfamiliehuse for sig, og flerfamiliehuse og erhverv blev set under et. I de følgende tabeller
er tallene fra 2013-2014 dog splittet op så enfamiliehuse, flerfamiliehuse og erhverv fremgår
hver for sig.
Kontrollerne er gennemført på både små og store bygninger fordelt over hele landet.
Udtagelsen af energimærkninger til kontrol er tilfældig, således at fordelingen på landsdele
og bygningstyper svarer til gennemsnittet af de udførte mærkninger. Kontrollen er frivillig for
bygningsejer, og det er i den forbindelse bemærket, at der er en tendens til flere afvisninger
af kontroltilbuddet i hovedstadsområdet end i resten af landet. Til trods for dette viser
tabellen en lille stigning i antallet af udførte markkontroller i hovedstadsområdet. Ellers er
den geografiske fordeling meget sammenligelig med kvalitetssikringsrapporten fra 2011, og
det er stadig i Midtjylland, at der er udført flest kontroller.
Fordeling på regioner
[%]
2011: alle markkontroller
2013-2014: alle markkontroller
Hovedstad
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Syddanmark
I alt
12
19
37
32
14
12
15
14
22
23
100
100
Tabel 2: De udførte markkontrollers geografiske fordeling i %
Ud af alle energimærkninger udført i 2013-2014 udgøres 82 % af enfamiliehuse, der dækker
over stuehuse til landbrugsejendom, parcelhus og række-/kæde-/dobbelthuse. Af tabellen
herunder fremgår det af det samlede antal kontrolsager, at enfamiliehusene står for lidt
mindre end 82 %, da 73 % af de kontrollerede energimærkninger er enfamiliehuse. Dette er
et fald i forhold til tallene fra 2011, hvor hele 88 % var enfamiliehuse.
Fordeling på
bygningstyper
[%]
2011: alle markkontroller
2013-2014: alle
markkontroller
Enfamiliehuse
Flerfamiliehuse
Erhverv
Flerfamiliehuse+erhverv
I alt
88
73
-
6
-
21
12
-
100
100
Tabel 3: De udførte markkontrollers fordeling på bygningstype.
I tabel 4 er vist de gennemsnitlige arealer af bygningstyper, der har været kontrolleret.
Enfamiliehusene har i snit været 165 m
2
i 2013-2014 svarende til tallene fra 2011. Størrelsen
på flerfamiliehuse og erhverv set under ét er blevet markant mindre, da de i snit var på 6177
m
2
i 2011, mens de i 2013-2014 kun har et gennemsnit på 1388 m
2
.
8
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0009.png
Opvarmet areal pr.
bygningstyper i snit
2
[m ]
2011: alle tekniske revisioner
2013-2014: alle tekniske
revisioner
Enfamiliehuse
Flerfamiliehuse
Erhverv
Flerfamiliehuse+erhverv
166
165
-
428
-
1655
6177
1388
Tabel 4: De udførte markkontrollers fordeling på opvarmet areal pr. bygningstype.
3.3 Kvalitetskriterier for den eksterne markkontrol
Den eksterne markkontrol af energimærkningerne medfører, at kvaliteten overordnet
vurderes ud fra tre punkter, som fremgår herunder.
Er energimærket korrekt?
Hvor stor er afvigelsen på det beregnede, totale energiforbrug for bygningen?
Antal point (0-100)
Der har ikke tidligere været opgjort kvalitet efter de to første punkter, men de er væsentlige
og vil også blive benyttet fremover i den årlige kvalitetssikringsrapport. Førstnævnte punkt
har betydning for forbrugeren, da selve energimærket er meget vigtig i en salgssituation,
mens den anden parameter siger noget om den tekniske kvalitet af energimærket.
Det tredje punkt er en opgørelse af de point, som kontrollanten tildeler
energimærkningsrapporten over fire kategorier, som samlet set maksimalt kan andrage 100
point. Denne metode er også benyttet ved rapporten fra 2011, og de nye tal kan således
sammenlignes hermed, og det kan registreres, om der er sket en fremgang.
Den nævnte pointgivning og de fire delkriterier fremgår herunder:
Delkriterie
Bygningsregistrering
Uddybning
Omfatter registrering af bygningens opvarmede
arealer, isolering, vinduer, klimaskærm og
tekniske anlæg.
Beregningen af bygningens energibehov
benyttes til indplaceringen af bygningen på ener-
gimærkeskalaen.
Point
0, 5 eller 10
Bygningens energibehov
0 eller 20
En afvigelse på det totale
energibehov under 15 % i forhold
til energikonsulentens beregnede
energibehov giver 20 point, ellers
0.
0, 20, 40 eller 50
Forslag til energibesparelser
Forståelighed
Omfatter forslagene til energibesparelser i
energimærkningen, herunder om alle relevante
besparelser er medtaget og om de er beregnet
korrekt.
Vurdering af om målgruppen for energimærk-
ningsrapporten kan forstå rapportens indhold.
0, 10 eller 20
Tabel 5: De fire delkriterier og pointgivning i hvert kriterie.
9
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0010.png
For hvert delkriterie vil en retvisende og tilstrækkelig detaljeret registrering/beskrivelse blive
tildelt det fulde antal point, mens der gives et reduceret antal point, når der er små, men dog
acceptable afvigelser. En helt utilstrækkelig og ikke acceptabel registrering giver ingen point i
kriteriet.
Pointene fra hver kriterie lægges sammen, og der påføres herefter en konklusion:
1) 90 – 100 points:
2) 75 – 89 points:
3) 50 – 74 points:
4) 0 – 49 points:
God og oplysende energimærkningsrapport.
Energimærkningsrapport med mindre afvigelser.
Meget mangelfuld energimærkningsrapport.
Ikke acceptabel energimærkningsrapport.
Der kan der ske en reduktion på op til 50 point, hvis energibesparelsesforslagene ikke er gode
nok, men kun 10 point, hvis bygningsbeskrivelsen og -registreringen ikke er korrekt. Fejl i
bygningsregistreringen kan have stor betydning for det beregnede energiforbrug, samt for de
besparelsesforslag, der stilles, hvorfor delkriterierne vil have en vis indbyrdes påvirkning af
hinanden. Dette forhold tages der hensyn til, ved at der i nærværende rapport og fremover
også registreres om energimærket har været korrekt, og endvidere registreres størrelsen på
afvigelsen mellem energikonsulentens og kontrollantens resultat for det totale, beregnede
energiforbrug.
3.4 Resultater for den overordnede kvalitet af energimærkningen
Selvom en energimærkningsrapport indeholder meget anden information end blot
energimærket, dvs. et bogstav, vil det fra forbrugerens side være et væsentligt
kvalitetspunkt, at energimærket er korrekt, da det kan have økonomisk betydning i
forbindelse med køb og salg af bolig. I tabellen nedenfor ses, at 34 % af de tekniske revisioner
af energimærkning af eksisterende bygninger ikke har fået tildelt det korrekte energimærke
ved energimærkningen.
Tildelt energimærke
Korrekt
Forkert
Andel
66 %
34 %
Tabel 6: De udførte markkontrollers andel af korrekt og forkert tildelt energimærke.
Det er det totale beregnede energiforbrug, som afgør, hvilket energimærke en
energimærkning skal have. Når kontrollanten finder afvigelser i bygningsregistreringen i
forhold til det, som energikonsulenten har registreret, medfører det en forskel i det totale
energiforbrug for bygningen. Gøres denne forskel op i procent, så fremgår det af Håndbog for
Energikonsulenter, at afvigelsen vurderes acceptabel, når den er mindre end +/- 10 %
1
. Dette
er en skærpelse i den seneste version af håndbogen, der trådte i kraft 8. marts 2014, da
tolerancen tidligere gik op til +/- 15 %. Da kontrolsagerne i nærværende rapport vedrører
energimærkninger fra både 2013 og 2014 fremgår begge grænser i opgørelsen for afvigelsen
på det beregnede, totale energiforbrug.
1
Håndbog for energikonsulenter 2014 (afsnit 3.3 stk. 2)
10
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0011.png
Afvigelse på det beregnede, totale energiforbrug
Mindre end +/- 10 %
Mindre end +/- 15 %
Andel
66 %
76 %
Tabel 7: Afvigelse på det totale energiforbrug.
I forhold til kravene stillet med håndbogen fra 2014 overholder 66 % kravet om ikke at have
afgivelser på det totale energiforbrug på mere end ± 10 %. Dette krav var en skærpelse fra
tidligere, hvor det hed ± 15 %, hvilket 76 % af kontrolsagerne kan leve op til.
Afvigelsen i procent på det totale energiforbrug har ikke været opgjort i de foregående
kvalitetssikringsrapporter, men da det er en enkel og meget tydelig indikator for kvaliteten i
energimærkninger, vil denne blive opgjort fremover. I forbindelse med den kommende
revision af energimærkningshåndbogen vil Energistyrelsen fastlægge målet for kvaliteten af
de fremtidige energimærkninger.
34 % af de kontrollerede energimærkninger har fået et forkert energimærke. For flere af
disse afviger det totale energiforbrug med mindre end ± 10 %, hvilket betyder, at
energimærkningen teknisk har været i acceptabel i henhold til reglerne. Det betyder, at
energimærket i forvejen har ligget på vippen til en anden værdi.
Afvigelse på totalt energiforbrug
Mindre end +/- 10 %
Mindre end +/- 15 %
Andel af mærkerne med forkert
energimærke
34 %
50 %
Tabel 8: Afvigelse på det totale energiforbrug for de mærker, der var tildelt forkert energimærke.
Som nævnt i afsnit 0 er de kontrollerede energimærkninger blevet tildelt point fra 0-100.
Pointtildelingen for sagerne fra 2013 og 2014 af eksisterende bygninger fremgår nedenfor, og
til sammenligning er anført tallene fra kvalitetssikringsrapporten fra 2011.
Samlet opgørelse af pointgivning
[%]
Ingen eller
ubetydelige
afvigelser
(90-100 point)
12
26
Mindre afvigelser
(75-89 point)
44
32
(50-74 point)
32
31
(0-49 point)
12
11
Afvigelser
Flere
afvigelser
2011
2013-2014
Tabel 9: Pointfordeling af markkontrollerne (i %).
Der ses en stigning i det antal energimærkningsrapporter, der er vurderet som en ”god og
oplysende rapport” svarende til, at der er ”ingen eller ubetydelige afvigelser” (90-100 point).
Der ses her en stigning fra 12 % i 2011 til 26 % i 2013-2014.
Samles de to øvre klasser, så der ses på rapporter, der er tildelt fra 75 til 100 point, er
antallet uændret: 56 % af rapporterne får mindst 75 point.
11
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0012.png
3.5 Resultater for de fire delkriterier i pointgivningen
Kontrollanterne tildeler som nævnt de enkelte energimærkningsrapporter point efter fire
delkriterier.
Det første kriterie er bygningsregistreringen, som giver et billede af, hvor præcist
energikonsulenten har registreret bygningens fysiske karakteristika. Registreringen har
direkte betydning for bygningens indplacering på energimærkeskalaen, men påvirker også
energibesparelsesforslagene.
Bygningsregistrering
[%]
2011
2013-2014
10 point
34
28
5 point
32
54
0 point
34
18
Tabel 10: Pointgivning i delkriteriet bygningsregistrering (i %).
Overordnet ses det, at der gives flere point for bygningsregistreringen nu end angivet i 2011-
rapporten. 82 % af sagerne får 5 eller 10 point mod kun 66 % tidligere. Dog er der en lille
nedgang i antal topkarakterer, men bundniveauet er markant rykket op.
Det næste kriterie er bygningens energibehov og her vurderer kontrollanten, om den
beregnede, totale afvigelse på energiforbruget ved den tekniske revision er større end ± 15 %
i forhold til energimærket. Det er ikke en direkte indikation af, om den tildelte
energimærkeværdi har været korrekt, da selv små afvigelser kan rykke et mærke.
Bygningens energibehov
[%]
2011
2013-2014
20 point
76
75
0 point
24
25
I alt
100
100
Tabel 11: Pointgivning i delkriteriet bygningens energibehov (i %).
Pointtildelingen i dette kriterie er stort set uændret i forhold til kvalitetsrapporten fra 2011.
Kontrollanten vurderer i det tredje delkriterie, vedrørende energibesparelsesforslag, om
energikonsulenten har fulgt retningslinjerne for identifikation af
energibesparelsesmuligheder og beregning af besparelsespotentialet.
Energibesparelsesforslag
[%]
2011
2013-2014
50 point
7
29
40 point
66
45
20 point
23
25
0 point
4
1
I alt
100
100
Tabel 12: Pointgivning i delkriteriet energibesparelsesforslag (i %).
Energikonsulenterne vurderes at være blevet bedre til at stille og beregne
energibesparelsesforslag, da der ses en fremgang i forhold til at opnå toppoint, hvor alle
relevante forslag er stillet. Der er dog kun en begrænset stigning i antallet af sager, der får
12
KEB, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 248: Kvalitetssikringsrapport og handlingsplan for energimærkning af bygninger, offentliggjort af Energistyrelsen, fra klima-, energi- og bygningsministeren
1524072_0013.png
mindst 40 point, hvilket i 2011 skete for 73 % af sagerne, mens det i 2013-2014 er sket i 74 %
af sagerne.
Energimærkningsrapporter skal kunne læses af lægmand, og derfor vurderes det i det fjerde
og sidste delkriterie, i hvilken grad energikonsulenten har gjort sig forståelig for målgruppen.
Forståelighed for brugere
[%]
2011*
2013-2014
20 point
39
39
10 point
67
59
0 point
3
2
I alt
109*
100
Tabel 13: Pointgivning i delkriteriet forståelighed for brugere (i %)
*
der må være fejl i 2011-rapporten. Summen giver over 100 %. Et eller flere af tallene må være fejlbehæftede
.
Kategorien er svær at vurdere på, da der formentlig er sket en tastefejl i kvalitetsrapporten
fra 2011. Umiddelbart ser det ud til, at 2011-niveauet er uændret i sammenligning med
tallene fra 2013-2014 - under den antagelse, at det er 2011-tallet for 10 point, som skulle
have været lavere end de angivne 67 %.
Generelt er der et indtryk af, at energikonsulenter lykkes med at skrive i et forståeligt sprog,
så den almene forbruger kan forstå energimærkningsrapporten. Kun 3 % af kontrolsagerne
har registreret så ringe formuleringer, at der slet ikke gives nogle point i kategorien.
3.6 Ekstern kontrol af energimærkning af nye bygninger
Ved ekstern markkontrol af nye bygninger i 2013 og 2014 har det væsentligste formål været
at kontrollere, om bygningen lever op til kravene stillet i byggetilladelsen, og konklusionen er
derfor en udtalelse om, hvorvidt bygningen lever op til byggetilladelsen, og gør den ikke det,
er konklusionen, at energimærkningen ikke er korrekt.
Det statistiske grundlag for analyse af data fra kontrol af energimærkninger af nye bygninger
er forholdsvis spinkelt, da der kun er udført 34, hvilket dog er 13 mere end i rapporten fra
2011.
Kontrollanten har som nævnt forholdt sig til kravene i byggetilladelsen, og om disse er
overholdt. Det er derfor ikke muligt at sammenligne med kvalitetssikringsrapporten fra 2011,
hvor kontrollanter tildelte energimærkningerne point fra 0-100.
Kontrollerne af energimærker af nye bygninger viser, at kun 56 % overholder kravene i
byggetilladelsen. Der er således 44 %, som ikke skulle have haft energimærket i første
omgang, da der er konstateret afvigelser i forhold til bygningsreglementet og
byggetilladelsen.
Nogle af disse afvigelser bunder dog i, at det ikke har været muligt for energikonsulenten at
få tilstrækkelig dokumentation for komponenter som vinduer og tekniske anlæg. Med den
rette dokumentation er det muligt, at nogle af de afviste energimærkninger vil vise sig at
være i orden. Energikonsulenten har dog i første omgang lavet en fejl ved at foretage
energimærkningen uden at have dokumentationsgrundlaget i orden.
13