Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 243
Offentligt
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget
21. marts 2015
Undertegnede anmoder om retsudvalgets behandling og redegørelse af forholdene jf. nærværende
beskrivelse.
Jeg har gennem en længere årrække arbejdet med at klarlægge spørgsmål omkring alvorlige
konstruktionsfejl på et betydeligt stort antal ulovligt opførte private boliger, hvor der er sket væsent-
lige overtrædelser og tilsidesættelser af byggelov og bygningsreglement, hvilket bl.a. omfatter:
Brandsikringsmæssige og brandforøgende konstruktioner, som medfører alvorlig risiko og
fare for personsikkerheden.
- Varmetabsmæssige forhold, som er i direkte strid med miljøkrav.
- Konstruktions-og håndværksmæssige forhold, som medfører risiko for skimmelsvampe-
angreb og dermed sundhedsmæssige risici.
Herudover er der sket bevidst entreprenørmæssige svigt ifm. indberetning af byggesagsdoku-
mentation til kommunale myndigheder, hvilket har medført udstedelse af brugerbetalte byggetil-
ladelser til opførelse af ulovlige bygninger.
Efter gennemgang af adskillige kommunale byggesagsmapper og byggetilladelser, kan det deraf
udledes, at de byggesagsdokumenter, beregninger og tegninger, som entreprenøren har indberet-
tet til myndighederne, har stærk karakter af at være fiktive og i uoverensstemmelse med bygge-
tilladelser, bygningsreglement og de faktiske huse.
Entreprenøren har som hovedansvarlig, på vegne af forbrugernes fuldmagt og på baggrund af
falske oplysninger, bevidst vildledt kommunerne til udstedelse af ulovlige byggetilladelser og
bevidst opført huse med store afvigelser fra den indberettede dokumentation og byggetilladelser.
I forbindelse med ovennævnte arbejde, har jeg siden 2012, med baggrund i veldokumenterede
informationsskrivelser, skriftlige bekræftelser af ulovlige bygningskonstruktioner fra SBi m.fl. samt
faktiske brandhændelser, rettet henvendelse til relevante statslige og kommunale myndigheder og
statslige styrelsers, mhb. på at opnå håndhævelse af gældende love og regler på området.
Nærmere fakta om de ovennævnte faktiske brandhændelser:
Jf. helt klare regler i bygningsreglementet, må der ikke forekomme bygningsdele-og materialer,
som kan medføre brandforøgende effekt og dermed risiko og fare for personsikkerhed.
Ifm. faktiske brandhændelser var husene overtændt i løbet af 5-10 minutter, hvilket bevirkede at
tagkonstruktion samt lofter styrtede sammen og spærrede flugtveje.
Kun snarrådig indsats, før Brandmandskab nåede frem, forhindrede tab af menneskeliv.
Husene, som var af nyere dato, blev totalskadet og efterfølgende revet ned.
Ovennævnte forgæves henvendelser har dog vagt særdeles ringe interesse fra myndighederne.
De forbrugere jeg repræsenterer samt undertegnede, er i den forbindelse ganske uforstående over
for, at myndigheder i et moderne retssamfund, enten undlader eller undviger ansvarlig reaktion på
vigtig information og i stedet fortolker og tilsidesætter gældende love således, at det reelt kan
opfattes som en offentlig accept af lovovertrædelser samt at det kan tolkes som myndighedernes
udøvelse af partisk beskyttelse af den part, der som led i sit professionelle erhverv, har tilsidesat
eget produktansvar samt gældende love og regler.
Ovennævnte særbeskyttelse, opfattes ligeledes som skævvridende interessekonflikt, som har
medført betydelig krænkelse af borgernes retssikkerhed og forbrugermæssige rettigheder samt
mistillid til offentlig forvaltning og administration af gældende lovgivning.
Side 1 - 3
-