Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 228
Offentligt
Holte, den 31. marts 2015.
Klima-, Energi- og Bygningsminister
Rasmus Helveg Petersen
Stormgade 2-6
1470 København K.
cc. Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
cc. Miljøudvalget
Kommentarer til besvarelse på henvendelse vedr. klima- og miljøhensyn ifm. udbud af
færgebetjening for Bornholm, journalnr. 2015-525
Tak for besvarelsen af min henvendelse af 23. februar 2015 vedr. miljøbelastning i forbindelse med
den fremtidige færgebetjening af Bornholm.
Baggrunden for min henvendelse
skal ses i lyset af Transportministeriets rapport fra juni 2014,
hvoraf det på side 58 fremgår, at ”For
almindelige færger vil det umiddelbart være teknisk muligt at
installere tanke mv. til LNG, men på hurtigfærger vil det på eksisterende færger medføre en teknisk
udfordring at installere LNG-tanke pga. ændret vægtfordeling og begrænset plads”.
Rapporten
henviser endvidere til nybyggede LNG-færger (ikke katamaner), hvor anvendelsen af LNG har
været problemfri. Dermed forstås, at katamaraner og LNG vanskeligt kan forenes, hvorimod andre
færgetyper ikke har samme problemer med omstilling til LNG.
Jeg er klar over, at de nuværende katamaraner lever op til såvel de danske som europæiske
miljøkrav, der gør sig gældende i 2015. Imidlertid ses en udvikling, hvor markante ændringer i
emissionsmønstrene må forventes over de kommende år. Når henses til, at det udbudsmateriale,
som Transportministeriet udarbejder, reelt danner udgangspunkt for besejlingen af Bornholm frem
til 2027 med mulighed for yderligere forlængelse, er det derfor helt essentielt at indtænke, at den/de
bydende operatør(er) fra starten kan agere ud fra et realistisk scenarie, således at man ikke halvt
inde i den nye udbudsperiode står med materiel, som umuligt vil kunne tilpasses de til den tid
gældende miljøkrav. Ved at stille krav om LNG-baserede færger, som tegner fremtiden inden for
miljøbevidst søfart, vil den/de bydende operatør(er) på ruten kunne agere langsigtet og dermed
undgå indregning af fordyrende risikomomenter i forbindelse med tilbudsgivning.
Dette er baggrunden for min henvendelse til Ministeren af 23. februar 2015 om, at et krav om 80
minutters overfartstid er uholdbart og ikke bør indgå i udbudsmaterialet, idet operatøren dermed
tvinges til at sejle med miljøbelastende katamaraner og afskæres fra at anvende LNG-baserede CO
2
-
netrale skibe.
1