Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 228
Offentligt
Holte, den 31. marts 2015.
Klima-, Energi- og Bygningsminister
Rasmus Helveg Petersen
Stormgade 2-6
1470 København K.
cc. Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
cc. Miljøudvalget
Kommentarer til besvarelse på henvendelse vedr. klima- og miljøhensyn ifm. udbud af
færgebetjening for Bornholm, journalnr. 2015-525
Tak for besvarelsen af min henvendelse af 23. februar 2015 vedr. miljøbelastning i forbindelse med
den fremtidige færgebetjening af Bornholm.
Baggrunden for min henvendelse
skal ses i lyset af Transportministeriets rapport fra juni 2014,
hvoraf det på side 58 fremgår, at ”For
almindelige færger vil det umiddelbart være teknisk muligt at
installere tanke mv. til LNG, men på hurtigfærger vil det på eksisterende færger medføre en teknisk
udfordring at installere LNG-tanke pga. ændret vægtfordeling og begrænset plads”.
Rapporten
henviser endvidere til nybyggede LNG-færger (ikke katamaner), hvor anvendelsen af LNG har
været problemfri. Dermed forstås, at katamaraner og LNG vanskeligt kan forenes, hvorimod andre
færgetyper ikke har samme problemer med omstilling til LNG.
Jeg er klar over, at de nuværende katamaraner lever op til såvel de danske som europæiske
miljøkrav, der gør sig gældende i 2015. Imidlertid ses en udvikling, hvor markante ændringer i
emissionsmønstrene må forventes over de kommende år. Når henses til, at det udbudsmateriale,
som Transportministeriet udarbejder, reelt danner udgangspunkt for besejlingen af Bornholm frem
til 2027 med mulighed for yderligere forlængelse, er det derfor helt essentielt at indtænke, at den/de
bydende operatør(er) fra starten kan agere ud fra et realistisk scenarie, således at man ikke halvt
inde i den nye udbudsperiode står med materiel, som umuligt vil kunne tilpasses de til den tid
gældende miljøkrav. Ved at stille krav om LNG-baserede færger, som tegner fremtiden inden for
miljøbevidst søfart, vil den/de bydende operatør(er) på ruten kunne agere langsigtet og dermed
undgå indregning af fordyrende risikomomenter i forbindelse med tilbudsgivning.
Dette er baggrunden for min henvendelse til Ministeren af 23. februar 2015 om, at et krav om 80
minutters overfartstid er uholdbart og ikke bør indgå i udbudsmaterialet, idet operatøren dermed
tvinges til at sejle med miljøbelastende katamaraner og afskæres fra at anvende LNG-baserede CO
2
-
netrale skibe.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg forstår i den forbindelse Ministerens svar af 13. marts 2015 således,
at han ikke finder
sådanne overvejelser og økonomiske beregninger heraf relevante og dermed hverken i regi af
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet eller Transportministeriet ønsker disse forhold belyst.
Begrundelsen herfor skal tilsyneladende findes i, at det i 2013 er lykkedes Incat at udvikle verdens
første LNG-baserede katamaran til rederiet, Buquebus.
Imidlertid mener jeg ikke, at der fra Ministerens/Transportministeriets side er belæg
for at
drage en parallel mellem denne nybygning og de katamaraner, som pt. besejler ruten Rønne-
Ystad/eventuelle fremtidige katamarannybygninger til brug på Rønne-Ystad.
For det første
er den af Transportministeriet udpegede LNG-katamaran en hidtil uafprøvet
konstellation, hvorimod der findes utallige LNG-baserede færger af konventionel type med ét skrog
frem for katamaranernes to. Rapporten fra juni 2014 peger således også alene på muligheden for
LNG-nybygninger af
konventionel
type i sine referencer til Viking Line og Fjord Line.
For det andet
er katamaranen, som besejler Rio de La Plata mellem Argentina og Uraguay, langt
mindre, end katamaraner på ruten Rønne-Ystad forudsættes at være, givet det krav til pax og
lanemeter, som gør sig gældende i forhold til besejlingen af Bornholm. Der er således ingen
årsagernes lighed, og det er langt fra sikkert, at LNG vil kunne anvendes på den type katamaraner,
som pt./fremadrettet anvendes på ruten Rønne-Ystad, når henses til behovet for en tungere
konstruktion, jf. antal af passagerer og biler samt medtagelse af tungt gods, idet katamaraners
fremdrift netop ligger i den lette konstruktion, som kan holde de to skrog flydende.
For det tredje
sejler Incat-værftets LNG-katamaran i et langt roligere farvand end det, som skal
besejles i forbindelse med færgebetjeningen af Bornholm. Der er tale om Rio de La Plata, som er en
lavbundet flodmunding, der ligger godt beskyttet og dermed adskiller sig helt fra Østersøens åben-
og ubeskyttethed samt dybdeforhold på distancen mellem Rønne og Ystad. Der må således stilles
andre krav til stabilitet på Østersøen end på Rio de La Plata, og tunge LNG-tanke må dermed ses
som problematiske på katamaraner på Ystad-ruten.
For det fjerde
er der ingen dokumentation for, at eksisterende/nye katamaraner på LNG (givet, at
det teknisk set skulle være muligt at om-/nybygge sådanne til LNG-basis) kan sejle turen Rønne-
Ystad på 80 minutter. Desuden er Incats teknologier ikke nødvendigvis kompatible med andre
skibsværfters programmer i relation til ombygning af eksisterende katamaraner.
Sammenfatning
Givet, at skærpede miljøkrav undervejs i udbudsperioden måtte gøre sig gældende, eller at
operatøren – jf. Ministerens/Transportministeriets påpegning af, at denne frivilligt kan overgå til
LNG – selv måtte ønske LNG som drivmiddel, vil udbudsbetingelserne således være
indskrænkende for så vidt angår tonnagevalg som følge af et krav til overfartstiden på 80 minutter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Derimod er der gode velafprøvede muligheder for at få konventionelle skibe/superfærger baseret på
LNG til at løfte de konkrete transportbehov for så vidt angår antal pax og lanemeter mv., hvilket vil
kunne ske med en overfartstid på 90-100 minutter.
Dette skal endvidere ses i lyset af, at katamaraner rent komfortmæssigt og driftsmæssigt er en sårbar
løsning, når der er tale om samfundsbegrundet færgebetjening, som skal fungere uanset vejrliget.
Jeg forstår Ministerens svar således, at man ikke ønsker at fremtidssikre færgefarten til og fra
Bornholm og gå foran på klima- og miljøområdet gennem krav om anvendelse af LNG som
brændstof og fraskriver sig ansvaret ved at lade det være operatørens valg, selv om det er åbenbart,
at operatøren ikke vil kunne gennemføre sejlads på 80 minutter med andet end miljøbelastende
katamaraner, som i øvrigt har store vanskeligheder ved blæst, og let overbelastes med motorhavari
til følge, hvorfor operatøren reelt ikke – jf. ovenstående analyse – har mulighed for at tilvælge et
alternativ til katamaranerne.
Det er naturligvis trist og ødelæggende for Bornholm, bornholmske interesser og den bornholmske
strategi om at satse på klima- og miljøbevidsthed, at der ikke er vilje til at styrke initiativerne inden
for grøn værdiskabelse og bæredygtighed fra politisk/administrativ side.
Kan det have sin rigtighed, at Ministeren medvirker til en blokering for den kommende operatørs
tilvalg af en miljøbevidst profil med anvendelse af tidssvarende og fremtidssikrede CO
2
-neutrale
færger i en tid, hvor mange rederier ønsker at tage ansvar gennem aktiv medvirken til håndtering af
verdens klima- og miljøudfordringer?
Med venlig hilsen
Cheri G. Kjølby
Cand.scient.pol. og BSc. i landskabsarkitektur
3