Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 227
Offentligt
1514674_0001.png
Danmarks og EU’s indsats for at mobilisere klimafinansiering
Baggrund
Klimafinansiering er centralt for både at sikre en ambitiøs global klimaaftale på
COP21 i Paris og for ulandenes tilpasning og omstilling til lavemission. EU og
Danmark giver betydelig offentlig klimabistand til udvikling af klimavenlige løs-
ninger og modvirkning af klimaforandringer i de mest udsatte lande og i vækst-
økonomier.
Danmark har i perioden 2010-2015 bidraget med 2,7 mia. DKK i offentlig klima-
finansiering via klimapuljen. Klimapuljen blev etableret i 2008 og udgjorde fra
2010-2012 den danske opstartsfinansiering som opfølgning på COP15 i Køben-
havn. Budgettet til klimapuljen steg fra 300 mio. kr. i 2010 til 400 mio. kr. i 2011
og har siden 2012 ligget på 500 mio. kr. Dertil kommer, at klima indtænkes som
et tværgående hensyn i Danmarks udviklingsbistand, herunder direkte og indi-
rekte gennem en række multilaterale og bilaterale indsatser og som en integre-
ret del af fattigdomsbekæmpelse og bæredygtig udvikling.
Fra 2020 har ilandene forpligtet sig til at mobilisere 100 mia. USD om året i kli-
mafinansiering fra forskellige kilder til klimaindsatser i ulande. Klimafinansiering
kan bl.a. mobiliseres fra offentlige bilaterale og multilaterale kilder og den priva-
te sektor, herunder fra kilder i ulandene. EU og Danmark står ved ilandenes kol-
lektive forpligtelse, men offentlige midler kan ikke gøre det alene . Derfor mener
EU og Danmark, at der bør rettes fokus mod, hvordan klimafinansiering konkret
kan mobiliseres, særligt fra private kilder, hvilket er fokus for nærværende notat.
Mobilisering af klimafinansiering
Private klimainvesteringer er afgørende for at mobilisere den finansiering, der er
nødvendig for at begrænse temperaturstigninger til maksimalt to grader ift. før-
industrielt niveau. Private investeringer rummer et stort potentiale. F.eks. anslår
Climate Policy Initiative, at institutionelle investorer alene forvalter mere end
70.000 mia. USD, men at de i 2012 kun placerede ca. 20 mia. USD i klimarela-
terede investeringer
1
.
Det skyldes især, at der er en række barrierer for, at private investeringer i hø-
jere grad kan tilflyde klimavenlige aktiviteter. Følgende barrierer kan nævnes:
1
Ministeren
Buchner, Barbara, et al., ‘The Global Landscape of Climate Finance 2013’, Climate Policy Initiative;
Bucher, Barbara, et al., ‘Two-pager’, Copenhagen Climate Finance Meeting 2013.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1)
Politiske og reguleringsmæssige begrænsninger
som skaber usikkerhed
(f.eks. uforudsigelige politikændringer) og/eller gør klimainvesteringer min-
dre attraktive (f.eks. uhensigtsmæssig prissætning, herunder subsidier til
fossile brændsler eller utilstrækkelige afgifter).
2)
Svage finansielle markeder,
herunder manglende koblinger mellem eksi-
sterende kapital og mulige klimainvesteringer (f.eks. når private investorer
ikke har mulighed for at låne penge til investeringer i energieffektivitet, fordi
bankerne vurderer det som usikre investeringer).
3)
Begrænset kapacitet/kompetence,
herunder begrænset kendskab til po-
tentialet for klimavenlige investeringer (f.eks. investeringer i energieffektivi-
tet), manglende information (f.eks. om hvordan gode klimaprojekter desig-
nes og implementeres) og/eller finansieringsmuligheder (f.eks. statslig støt-
te til sådanne investeringer).
4)
Begrænset effektivitet,
herunder en lavere effekt (reduktioner) end forven-
tet og/eller negative sideeffekter (f.eks. manglende kendskab til hvilke fi-
nansieringsinstrumenter, der har størst ’løftestangseffekt’ – dvs. mest effek-
tivt mobiliserer privat klimafinansiering via offentlige midler).
EU og Danmark arbejder aktivt for at adressere disse barrierer, så investeringer
i højere grad målrettes klimavenlige formål. Det gør vi bl.a. ved at fremme ram-
mevilkår for klimavenlige investeringer og skræddersy klimafinansieringsinstru-
menter til at mobilisere private investeringer både herhjemme og i andre lande.
Danmark har gode erfaringer med at adressere barriererne med konkrete initia-
tiver, som er finansieret via klimapuljen. Blandt en række relevante projekter
kan fremhæves:
Udfasning af ineffektive subsidier til fossile brændsler
Danmark støtter arbejdet med udfasning af ineffektive subsidier til fossile
brændsler (Fossil Fuel Subsidy Reform, FFSR) gennem det internationale ener-
giagentur (IEA) og Verdensbankens energisektorprogram (ESMAP). Danmark er
herigennem med til at fremme mere klimavenlige politikker og regulering.
Klimainvesteringsfonden
Danmark arbejder for at tiltrække kapital fra private finansieringskilder. Rege-
ringen har således med lanceringen af Klimainvesteringsfonden (KIF) i 2014 ta-
get initiativ til at mobilisere offentlig og privat klimafinansiering, da det i et privat
og offentligt samarbejde er lykkedes at opnå et samlet tilsagn på 1,3 mia. kr. til
den nye fond. Staten, Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) og følgende
institutionelle investorer har bidraget til fonden: PensionDanmark, PKA, PBU,
Dansk Vækstkapital og Aage V. Jensen Charity Foundation. Klimainvesterings-
fonden bidrager kun med en del af den samlede projektfinansiering i de enkelte
projekter. Realiseringen af projekterne forudsætter derfor yderligere finansiering
fra andre offentlige og private investorer, som f.eks. lokale banker, fonde mv.
De samlede klimainvesteringer forventes derfor at blive i størrelsesordenen 8 -
10 mia. kr. Gennem KIF’en arbejder Danmark dermed for at styrke finansielle
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
markeder ved at etablere nye finansieringsmuligheder, der adresserer barrierer
for investeringer i klimateknologi.
Energy Savings Insurance
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har udviklet et forsikringsinstrument,
’Energy Savings Insurance’, der giver små- og mellemstore virksomheder i
ulande bedre mulighed for at låne til investeringer i energibesparelser. Initiativet
er af ’Global Innovation Lab for Climate Finance’ udvalgt som et af de fire mest
lovende instrumenter ud af en oprindelig liste på m ere end 80 initiativer. Den In-
teramerikanske Udviklingsbank er i gang med at afprøve forsikringsinstrumentet
i den mexicanske landsbrugssektor. Initiativet styrker dermed finansielle marke-
der og forbedrer koblingen mellem eksisterende kapital og mulige klimainveste-
ringer.
Global Climate Partnership Fund
Danmark støtter Global Climate Partnership Fund (GCPF), der har udviklet et
innovativt finansieringsinstrumentarium. GCPF låner ud til kommercielle banker,
som derefter genudlåner midlerne til konkrete proj ekter i ulandene. Offentlige
midler er således med til at mobilisere private investeringer . Fonden fokuserer
primært på investeringer målrettet små og mellemstore virksomheder og private
husholdninger. Ligesom de to forudgående Initiativer, har GCPFen til formål at
styrke finansielle markeder.
Green Investment Facility
Danmark støtter Green Investment Facility (GIF), som er dansk initieret og ud-
breder viden om potentialer inden for energieffektivitet og finansieringsmulighe-
der i Vietnam. GIF tilvejebringer også finansieringsmuligheder ved at stille del-
vise bankgarantier i forhold til lokale vietnamesiske banker, der dermed kan stil-
le finansiering til rådighed for de udviklede projekter. Gennem GIFen adresserer
Danmark begrænset kapacitet/kompetence og manglende information om klima-
investeringer.
Readiness-aktiviteter
Danmark støtter også såkaldte ’readiness-aktiviteter’, herunder ’Readiness –
Mitigation and Adaptation Action’ (ADMIRE) og ’Center for Clean Air Policy’
(CCAP), der styrker ulandes kapacitet til at udvikle og implementere egentlige
klimaprojekter.
NAMA Facility (Nationally Appropriate Mitigation Action)
Den dansk-støttede NAMA Facility arbejder for at fremme de mest effektive re-
duktions-projekter i ulande. Faciliteten assisterer ulande med at udvikle, formu-
lere og finansiere reduktionsindsatser og anvender en række kriterier til at ud-
vælge de mest effektive projekter til at modtage støtte. Således bidrager NAMA
Facility til større effektivitet ved at identificere og støtte de aktiviteter, der kan
give størst reduktionseffekt.
Den Grønne Klimafond
Danmark har afgivet tilsagn på 400 mio. DKK til Den Grønne Klimafond. I 2014
gav EU-landene sammenlagt tilsagn om 4,7 mia. euro til Den Grønne Klima-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fond, hvilket svarer til knap 50 pct. af de samlede bidrag til fonden. Danmark
arbejder for, at erfaringer fra flere af ovennævnte initiativer, herunder særligt fra
Klimainvesteringsfonden, ’Energy Savings Insurance’ og den dansk -støttede
NAMA Facility fødes ind til Den Grønne Klimafond med henblik på at sikre den
mest effektive brug af fondens kapital. Det er en stor dansk prioritet, at fonden
skal fremme rammevilkår for klimatiltag og mobilisere privat klimafinansiering.
FN´s klimaforhandlinger
Som nævnt ventes klimafinansiering at blive central i en ny global klimaftale. I
forhandlingerne nævnes forskellige ønsker og forslag vedrørende klimafinansie-
ring. Ulandene har for eksempel argumenteret for nye globale finansieringsmål
eller kvalitative og kvantitative tilpasningsmål, hvilket er uacceptabelt for en
række store ilande. Samtidig er flere ulande kritiske over for privat klimafinan-
siering, da de bl.a. mener, at private investorer i mindre grad end regeringer
kan holdes ansvarlige for opfyldelsen af konkrete forpligtelser
Det er endnu uklart præcist, hvordan et muligt kompromis på klimafinansiering
på COP21 i Paris vil komme til at se ud. Det skal desuden bemærkes, at der
endnu ikke er nogen fælles definition og opgørelse af klimafinansiering , herun-
der privat klimafinansiering. Disse spørgsmål arbejdes der på både i OECD- og
FN-regi.
EU bidrager som nævnt med betydelig klimafinansiering. I forhandlingerne vil
EU fokusere på at betrygge ulandene om, at EU fortsat vil levere klimafinansie-
ring. EU og Danmark arbejder dog også for, at alle parter skal bidrage på klima-
finansieringsområdet efter evne. Ilandene skal gå forrest med offentlig klimafi-
nansiering, men ulandene bør bidrage med at forbedre nationale rammevilkår
for at tiltrække klimainvesteringer. Desuden er der en række lande, der i klima-
forhandlingerne er blevet kategoriseret som ’ulande’, der i dag kan og bør bi-
drage til international klimafinansiering. EU og Danmark arbejder derfor på at
udvide donorbasen.
Samtidig arbejder EU og Danmark for, at en ny global aftale vil forbedre ram-
mevilkårene for klimainvesteringer. Det kan bl.a. ske ved at tilskynde parterne til
at reducere subsidier til fossile brændsler, som i dag på globalt plan er langt
større end subsidierne til vedvarende energi.
4