Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 221
Offentligt
1513306_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Meddelelse om opfyldelse af elsammenkoblingsmålet på 10 procent,
KOM(2015) 82
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 25. februar offentliggjort en meddelelse om opfyldelse
af elsammenkoblingsmålet på 10 procent – Europas elnet gøres klar til 2020.
2. Baggrund
Den fortsatte udbygning med el- og gasforbindelser mellem EU’s medlems-
stater er afgørende for at sikre et fuldt integreret og velfungerende i ndre
marked. Nye udlandsforbindelser er endvidere centrale for at indpasse st a-
digt større mængder vedvarende energi og understøtte forsyningssik kerhe-
den.
Det Europæiske Råd vedtog i februar 2011, at ingen EU-medlemsstater bør
forblive isoleret fra de europæiske gas- og elektricitetsnet efter 2015. Denne
beslutning er særligt møntet på medlemsstaterne i Østeuropa. Med forord-
ningen om retningslinjer for den trans-europæiske energiinfrastruktur (vedta-
get den 21. marts 2013) og den dertil hørende finansierings del (Connecting
Europe Facility) er der skabt bedre rammer for en hurtigere udbygning af el -
og gasinfrastrukturerne i EU.
Det Europæiske Råd opfordrede i konklusionerne fra mødet den 20 .-21.
marts 2014 blandt andet til at intensivere indsatsen for en hur tig gennemfø-
relse af samtlige foranstaltninger med henblik på at opfylde målet om at opnå
sammenkobling af landene svarende til mindst 10 procent af den installerede
elproduktionskapacitet for alle medlemsstater. Kommissionen blev senest i
juni 2014 opfordret til at foreslå specifikke sammenkoblingsmål til opfyldelse i
perioden indtil 2030 med henblik på at træffe afgørelse herom senest i okt o-
ber 2014 med særlig vægt på at forbedre sammenkoblingerne med de mere
fjerntliggende og/eller mindre velforbundne dele af det indre marked.
Konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 23.-24. oktober 2014 under-
stregede vigtigheden af det fuldt udfoldede og forbundne indre energimarked,
samt at det ville være en prioritet at undgå ineffektive interkonnektorer. Der
23. marts 2015
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513306_0002.png
ville blive taget hastende forholdsregler for at opnå et minimum af 10 procent
interkonnektivitet på elområdet inden 2020. Særlig t fremhævedes de baltiske
lande samt Spanien og Portugal som områder, hvor der var brug for en ek s-
tra indsats. Kommissionen blev anmodet om at komme med forslag, herun-
der om finansiering inden for eksisterende budgetrammer. Det blev ligel edes
konkluderet, at Kommissionen jævnligt skulle rapportere til D et Europæiske
Råd om udviklingen med det formål at opnå et mål på 15 procent i 2030.
Målet for interkonnektion vil skulle nås gennem implementering af PCI-
projekter (Projekter af Fælles Interesse). Medlemsstaterne og Kommissionen
har ansvaret for at facilitere implementeringen af PCI -projekterne i disse sær-
ligt fremhævede lande. Såfremt det ikke herigennem lykkes at opnå 10-
procentsmålet, vil der skulle identificeres nye projekter, og EU -finansiering af
disse projekter skal stilles til rådighed. En ny runde med udpegning af proje k-
ter er påbegyndt, og en endelig liste ventes klar i slutning en af 2015.
Kommissionen forventes at lægge større vægt på at løse infrastrukturpr o-
blemer i bestemte dele af Europa ved et udvidet regionalt samarbejde under
ledelse af Europa-Kommissionen. Her forventes de regionale grupper i hen-
hold til infrastrukturforordningen at komme til at spille en central rolle. Kom-
missionen har taget initiativ til at udarbejde en investeringsplan – den såkald-
te Juncker-plan - der skal medvirke til at skabe vækst i EU ved at accelerere
investeringer i infrastruktur, heriblandt på energiområdet.
3. Formål og indhold
Kommissionen har den 25. februar 2015 offentliggjort en meddelelse om op-
fyldelse af elsammenkoblingsmålet på 10 procent – Europas elnet gøres klar
til 2020, KOM(2015) 82.
Meddelelsen opridser fordelene ved et bedre forbundet energisystem i form
af forbedring af forsyningssikkerheden, et forbedret indre energimarked, samt
bedre integration af vedvarende energikilder. Den indeholder en opdatering
af, hvor langt medlemsstaterne er i forhold til implementering af 10 -
procentsmålet samt 2015-målet om at ende isolering fra energinettet. Kom-
missionen konkluderer, at en række medlemsstater ligger under målsætnin-
gen, men at de fleste kan nå målet gennem implementering af de nuværende
infrastrukturprojekter af fælles europæisk interesse (PCI-projekter). 10-
procentsmålet skal primært opnås gennem implementering af disse projekter.
Kommissionens meddelelse understreger finansieringsmulighederne for
energiinfrastruktur gennem den eksisterende Connecting Europe Facilitet,
struktur- og investeringsfondene og EU’s netop vedtagne investeringsplan
(EFSI). Meddelelsen understreger vigtigheden af, at medlemsstaterne fuldt
ud implementerer Infrastrukturforordningens bestemmelser om tilladelser til
projekterne. Endvidere er der fokus på fremme af det regionale infrastruktur-
samarbejde i de regionale grupper etableret under Infrastrukturforordningen.
Derudover er der fokus på 2015-målet og den næste PCI-liste, som er under
udarbejdelse i de regionale fora under Infrastrukturforordningen. I et bil ag til
meddelelsen listes de PCI-projekter, der bidrager til opnåelse af 10-
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513306_0003.png
procentsmålsætningen. Endelig vil Kommissionen i slutningen af 2015 eta b-
lere et infrastrukturforum, som skal diskutere og finde løsninger til problemer
fælles for de regionale grupper.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Den politiske drøftelse forventes ikke at have direkte konsekvenser for dansk
ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen medfører i sig selv ikke statsfinansielle og samfundsøkonom i-
ske konsekvenser.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Meddelelsen medfører i sig selv ikke administrative konsekvenser for e r-
hvervslivet.
Beskyttelsesniveauet
Meddelelsen medfører ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Samlenotat om energiinfrastruktur har forud for energirådsmødet den 5.
marts 2015 været sendt i høring i Klima-, Energi- og Bygningspolitisk Speci-
aludvalg. Følgende bemærkninger fremkom:
Dansk Energi (DE) lagde stor vægt på rettidig udbygning af energiinfrastruk-
tur, som fremmer de tre hovedformål for europæisk energipolitik (konkurre n-
cedygtig energi, forsyningssikkerhed og bæredygtighed). DE fandt det vigtigt,
at udbygningen sker i overensstemmelse med retningslinjerne for den tran s-
europæiske energiinfrastruktur, og de så ikke en målsætning i forhold til in-
terkonnektorer som en dårlig idé. DE så gerne, at den kommende PCI -liste
indeholdt et kabel mellem Danmark og UK, ligesom DE gerne så de interne
nationale flaskehalse, f.eks. i Tyskland, adresseret, da disse på grund af
priszonestrukturer udgør en væsentlig barriere for et fuldt integreret indre
energimarked. Derudover efterspurgte de en statusoversigt fra Kommissi o-
nen over de projekter på den første PCI-liste, der er forsinkede.
Dansk Industri fremførte, at de ikke så et problem med brugen af ordet mar-
kedsbaseret, og at over/underinvestering var vigtige parametre at have med.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513306_0004.png
KLIMA-, ENERGI- OG
Det Økologiske Råd (DØR) fremførte, at infrastrukturudbygningen ikke ude-
lukkende sker på et markedsbaseret grundlag, da det er rammebetingelser-
ne, der driver udbygningen. DØR var enig i, at der skal lægges vægt på fæl-
les cost-benefit analyser i stedet for nationalt forskellige beregninger. DØR
fandt, at man burde være varsomme med brugen af begrebet overinveste-
ring, hvis ikke det ses i et langsigtet perspektiv, da infrastrukturudbygning har
langsigtede perspektiver. DØR understregede behovet for at minde de andre
medlemsstater i EU om, at det tager lang tid med etableringen af interkon-
nektorer samt fremførte, at man måtte se infrastrukturudbygningen i tæt
sammenhæng med udbygningen af vedvarende energi.
Greenpeace støttede op om DØR’s og VE’s synspunkter angående infra-
struktur. De understregede vigtigheden af også at se på nationale transmi s-
sionsforbindelser, så fokus ikke kun er på det internationale samarbejde.
Greenpeace fremførte videre, at det handler om at optimere hjemlige tiltag
med internationale tiltag. Det er ikke enten-eller, men både-og.
Landbrug & Fødevarer pointerede, at udbygningen af energiinfrastruktur er
vejen til at fremme udbredelse af bedre og billigere vedvarende energi – og-
så i Danmark. Landbrug & Fødevarer understregede, at det er vigtigt at foku-
sere på gasforsyningssikkerheden med tanke på den nuværende geopolit iske
situation. Udbygningen af gasinfrastruktur måtte håndteres på en måde, så
det ikke var fossil gas men andre typer gas, der flød gennem gasledningerne
om 50 år.
NOAH støttede DØR og VE’s syn på infrastruktur. Det blev nævnt, at de tidli-
gere har været kritisk overfor elmotorveje, da NOAH hellere så udfordringen
om forsyningssikkerhed adresseret regionalt.
VedvarendeEnergi (VE) fandt, at der ikke kun skulle være fokus på elinfra-
struktur, men også på gasinfrastruktur. VE fremførte, at de ønskede en mere
klar afstandtagen i forhold til at give midler til gasinfrastruktur. De opfordrede
desuden til, at ordet ”effektiv” blev tilføjet til markedsbaseret tilgang.
Vindmølleindustrien bemærker, at udbygning med elinfrastruktur såvel i form
af interkonnektorer (tilgængelige for im- og eksport), som i form af håndtering
af flaskehalse internt i medlemslandene, spiller en væsentlig rolle for en o m-
kostningseffektiv udbygning med vedvarende energi. Et element , der bør
tages i betragtning ved udvælgelse af PCI-projekter er de enkelte infrastruk-
turforbindelsers bidrag til bedre udveksling af vedvarende energiressourcer,
særligt i forhold til regional udnyttelse af havvindressourcer i Nord - og Øster-
søen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På energirådsmødet den 5. marts 2015 havde medlemsstaterne en generel
drøftelse EU’s energiinfrastruktur, herunder Kommissionens meddelelse.
Følgende emner blev bl.a. fremhævet: Det regionale samarbejde, forslag om
et nyt infrastrukturforum samt sammenhængen til det indre energimar ked og
BYGNINGSMINISTERIET
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513306_0005.png
markedsdesignet herfor. Overordnet set er der en række lande, der lægger
størst vægt på opnåelse af 10-procentsmålet og at ende isolering fra energi-
nettet, mens andre lande har fokus på hvordan infrastrukturudbygningen g e-
nerelt kan biddrage til et mere effektivt indre marked for e nergi og fremme
integrationen af vedvarende energi.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger generelt stor vægt på rettidig udbygning af energiinfra-
struktur i Europa til fremme af det indre marked, øge forsyningssikkerheden
og fremme integration af vedvarende energi. Baseret ikke mindst på de gode
erfaringer med det nordiske el-samarbejde lægger regeringen vægt på at
fremme regionalt samarbejde om energiinfrastruktur. EU-finansiering af infra-
strukturprojekter er ikke nødvendigvis afgørende for, om forbindelserne bliver
etableret, hvis bilaterale uenigheder er årsagen til den manglende udbygning ,
og regionalt samarbejde kan her spille en positiv rolle.
Regeringen lægger vægt på, at infrastrukturudbygningen primært skal finde
sted på et markedsdrevet grundlag og i overensstemmelse med forordningen
om retningslinjer for den trans-europæiske energiinfrastruktur, hvor PCI-
projekter udvælges af regionale fora på baggrund af en fælles cost-
benefitanalyse for at sikre, at der hverken over- eller underinvesteres i ener-
giinfrastruktur. Underinvestering vil give ringere mulighed for udnyttelse af
den vedvarende energi på europæisk plan samt påvirke forsyningssik kerhe-
den og velfungerende markeder, mens overinvestering fører til omkostninger
uden samtidig nytteværdi.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den
27. februar 2015 i forbindelse med energirådsmødet den 5. marts 2015.
Samlenotat og revideret samlenotat er frem sendt henholdsvis den 18. og 26.
februar 2015.
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
5