Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 211
Offentligt
N O T AT
19. marts 2015
JTJ/
Høringsnotat om Danmarks høringssvar til EU-Kommissionens høring om reform
af Europa-Parlamentets og Rådets Kvotehandelsdirektiv (2003/87/EF)
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har den 10. marts 2015 sendt Danmarks høringssvar til EU-
Kommissionens høring om en reform af Europa-Parlamentets og Rådets Kvotehandelsdirektiv
(2003/87/EF) i høring i Klima-, Energi-, og Bygningspolitisk Specialudvalg med frist for afgivelse af hø-
ringssvar den 12. marts 2015. Forud for denne høring har Specialudvalget tillige haft selve Kommissi-
onens spørgeskema i høring fra den 30. januar til 10. februar 2015.
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har modtaget fire høringssvar fra følgende parter:
Landbrug og Fødevarer
Dansk Industri
Dansk Byggeri
Vedvarende Energi
Dansk Byggeri har i deres høringssvar angivet, at de ikke har bemærkninger til selve høringen udover,
at høringsfristen har været for kort.
Landbrug og Fødevarer mener, at reglerne for CO
2
-lækage i perioden efter 2020 bør indeholde nye
initiativer for at begrænse risikoen for dette. Konkret opfordrer de til, at Danmark arbejder for æn-
dring af de nuværende regler, så der kan tages højde for sektorer med nationale eller regionale styr-
kepositioner fremfor alene at foretage en vurdering på EU-niveau som under de nuværende regler.
Landbrug og Fødevarer mener, at udenrigshandelskriteriet er et relevant og enkelt kriterie for tilde-
ling af gratiskvoter og, at konkurrenceevneproblemet bør adresseres, før forventningerne til eventu-
elle globale klimapolitiske virkemidler indarbejdes i kvotehandelssystemet.
Dansk Industri ønsker, at kvotehandelssystemet skal stå som det centrale instrument i EU’s energi-
og klimapolitik efter 2020 og støtter EU’s beslutning om målsætningerne for 2030. Samtidig mener
Dansk Industri, at der efter 2020 i højere grad vil være behov for at adressere konkurrenceelementet
i kvotehandelssystemet. Overordnet mener Dansk Industri ikke, at mængden af gratiskvoter skal mi-
nimeres. Dansk Industri mener, at udenrigshandelskriteriet er væsentligt for vurdering af risiko for
CO2-lækage, da det ikke blot er de afledte omkostninger forbundet med kvotehandelssystemet, der
påvirker virksomhedernes konkurrencesituation. Yderligere mener Dansk Industri, at der skal anven-
des opdaterede produktionsdata for allokering af kvoter, da dette i højere grad vil afspejle virksom-
hedernes økonomiske virkelighed samt minimere behovet for den tværsektorielle reduktionsfaktor.
De anvendte benchmarks skal baseres på reelle industrielle data, der skal fastsættes forud for den
kommende periode, og virksomheder, der lever op til de fastsatte benchmarks skal sikres 100 pct. af
Side 1