Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 196
Offentligt
1504664_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Folketinget
9. marts 2015
Foretræde for Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 11. marts 2015
Kære udvalgsmedlemmer,
Jeg glæder mig til foretræde for udvalget den 11. marts 2015, hvor jeg vil fortælle om geotermiens
potentiale og udfordringer.
Geotermi er en VE-energiform, der har stort potentiale og kan bidrage væsentligt til at nå regeringens
mål om fossilfri varmeproduktion i 2035. Ydermere har geotermien potentiale til at blive en
eksportsucces - forankret i dansk teknologi på lige fod med vindmøllebranchen.
Den danske undergrund er særdeles velegnet til geotermi, som kan distribueres via et velfungerende
fjernvarmenet til de fleste husstande – alligevel har geotermien ligget i dvale i Danmark i over 40 år.
Hvorfor ?
Fordi vi i Danmark ikke har evnet at inddrage industrien i udviklingen og implementeringen af det
geotermiske potentiale. Det skal vi gøre noget ved nu. Jo før – jo bedre.
Hvis geotermi skal blive en succes i Danmark og et muligt eksporteventyr, skal vi arbejde med geotermi,
som vi arbejder med olie og gas, hvor industrien spiller en afgørende rolle. Eksportpotentialet ligger i
varmeproduktion, men i endnu højere grad i fjernkøling.
Industrien er vant til at tage risici med afsæt i grundig risikovurdering. Inden for geotermi er det de
geologiske risici, som er centrale for beslutningen om gennemførelse af et geotermiprojekt.
Geotermien skal derfor løftes ud af de mere end 400 fjernvarmeværker, der naturligt ikke har erfaring,
kompetencer, økonomi eller mulighed for at håndtere den geologiske risiko eller den borerisiko, der
følger med geotermiprojekterne.
Vi foreslår en model, der peger ud i fremtiden, og som er forankret i professionelle aktører, der har
finansieringen på plads, og som kan drive geotermi som en forretning. Projekterne samles i puljer på
mindst 5 - selvfølgelig efter grundig screening og kvalificering – og gennemføres i serier.
Ross Engineering A/S har gennem de seneste 1,5 år samarbejdet med bl.a. Jørgen Mads Clausen,
formand Danfoss, og Geo om etablering af et operatørselskab med deltagelse af investorer, der ser
mulighederne i grøn energi og forsyningssektoren. ATP er meget interesseret i geotermi som
investering, og vi har indgået en hensigtserklæring om ATP’s deltagelse som investor i
operatørselskabet. Vi er nu i en situation, hvor vi er klar til at præsentere det.
Ross Engineering A/S
CVR 31177316
Bentzonsvej 6-8 Parterre, DK-2000 Frederiksberg
Tlf. +45 3810 0919
E-mail-adresse:
[email protected]
Bank: Nykredit Bank, Reg. Nr.5471, Konto 7042282, IBAN DK4254710007042282, Swift NYKBDKKK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504664_0002.png
For at komme videre med geotermien :
Geotermien skal løftes ud af fjernvarmeregi og gennemføres sammen med industrien. Hvis man
drømmer om fast pris, er den eneste metode, at projekterne samles, og risikoen spredes over
flere projekter.
Lige nu er der for ringe tilskyndelse til at udnytte det åbenlyse geotermiske potentiale i
undergrunden. Hvis ikke driftige og entusiastiske virksomheder og investorer kan se
mulighederne, mister vi fuldstændig momentum. Det kan betyde, at det er andre lande,
eksempelvis Holland, der løber med eksportmulighederne og arbejdspladserne.
Den geologiske risiko betyder reelt, at geotermiprojekterne ikke kan eller skal gennemføres af
de enkelte fjernvarmeselskaber. De har ikke den økonomiske ballast og kompetencer til at løfte
et geotermiprojekt. Industrien er til gengæld vant til at arbejde med og håndtere
forretningsmæssige risici.
Det er måden, som fjernvarmesektoren er organiseret på, der byder på vanskeligheder.
Substitutionsprincippet gør investorerne usikre på, om de kan indgå aftaler, der holder i hele
anlæggets levetid. Substitutionsprincippet skal kunne fraviges, når der er behov for at indgå
lange aftaler med investorerne. Der er brug for, at de regulatoriske forhold understøtter, at
fjernvarmeselskaberne tænker langsigtet og innovativt. Faktisk begrænser lovgivningen i den
grad udviklingen indenfor geotermi – og den nye nationale geotermiordning, der er på vej,
forsinker yderligere processen med at udnytte den grønne energi i undergrunden.
Hvis substitutionsprincippet bliver ændret/fjernet, vil fjernvarmeselskaberne stå i en ny
situation, og det vil i højere grad tilskynde fjernvarmeselskabet til at indgå aftale med
eksempelvis et privat selskab om at gennemføre projektet til en aftalt pris.
Tidshorisonten for en geotermiinvestering er lang, og det er en stor investering. Derfor er vi
nødt til at samarbejde med industrien samt private og institutionelle investorer. Det kræver dog,
at fjernvarmeselskaberne skal acceptere, at der er en gevinst for industrien og investorerne ved
succesfuld gennemførelse af et projekt. Til gengæld tager industrien og investorerne den
geologiske risiko, og fjernvarmeselskabet skal kun betale, hvis de får geotermibrønde, der er klar
til brug og tilslutning til fjernvarmenettet.
Udfordringen er klart, at fjernvarmeselskaberne kan låne penge i Kommunekredit til en meget
lav rente. De er derfor fristet til at prøve at tage en risiko, som de ikke kan håndtere.
Adgangen til billige lån i Kommunekredit har nærmest en konkurrenceforvridende virkning, idet
der er industri og investorer, som kan og vil tage risikoen på kommercielle vilkår. Til gengæld er
der ingen risiko for fjernvarmeselskaberne. Dette er en mental barriere, der skal forceres, da
fjernvarmeselskaberne vil være fristet til at tage de billige lån, uden at de erkender og forstår, at
de dermed tager en risiko, de ikke kan håndtere. Geotermi kan kun gennemføres af
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504664_0003.png
professionelle aktører, ellers bliver geotermien ikke en del af energiforsyningen i Danmark.
Det har i ganske få tilfælde været muligt at få en eksplorationsrisikoforsikring, men man må
tilskrive dette, at forsikringsselskaberne ikke har haft fuldt kendskab til risikoen. Det er
imidlertid urealistisk at tro, at der fremover vil være forsikringsselskaber, der tilbyder en
eksplorationsrisikoforsikring som produkt. Kommunekredit kræver, at der stilles en
kommunegaranti, og kommunerne vil kun stille en kommunegaranti, hvis der er en forsikring.
Der er derfor ikke nogen vej udenom. Risikoen skal mitigeres på anden vis.
Jeg vil gerne her fremhæve et eksempel på, hvordan man kan reducere den geologiske risiko
med en innovativ tilgang. Vi har en helt særlig situation i København, hvor det vil være muligt at
hente 52-57 gr. Varmt vand op fra Gassum reservoiret, der ligger en del højere end Bunter. Det
har tidligere været et krav, at det vand, der hentes op, skal have
fjernvarmefremløbstemperatur. Dette vil man i Storkøbenhavn kompensere for med eldrevne
varmepumper.
Vores forslag er et geotermisk operatørselskab, der risikoafdækker projekterne og samler dem
(minimum 5), således at de kan gennemføres i serier. Fjernvarmeindustrien (Danfoss, Grundfos
og andre) samt private og institutionelle investorer kan sammen løfte opgaven.
Økonomisk risikoafdækning af geotermiboringer (ordning for geotermi)
Klima-, Energi- og Bygningsministeren har i forbindelse med finanslovsforhandlingerne for 2015
foreslået en ordning for geotermi på 3 x kr. 20 mill. over 3 år. Forslaget blev vedtaget, og
ministeren har nu udarbejdet et udkast til lovforslag om ordningen. Udkastet til lovforslag har
været i høring, og næste skridt er nu, at lovforslaget fremsættes i Folketinget.
Ross Engineering A/S har fremsendt høringssvar. Heri fremgår det ,
o
at ordningen lægger op til, at projekterne fortsat skal gennemføres af de enkelte
fjernvarmeselskaber. Det har de ikke kompetencerne til.
at projekterne skal gennemføres sekventielt, hvilket i øvrigt er stik imod anbefalingerne
– det er netop først, når man gennemfører projekterne i serier, at man håndterer
risikoen professionelt. Det betyder igen, at det kommer til at tage alt for lang tid. Hvis
geotermien for alvor skal spille en rolle som vedvarende energikilde, skal der skabes
momentum. Rammerne for ordningen er sådan, at man lukker ét projekt ind i
ordningen. Hvis det går godt, lukker man det næste ind. Hvis et projekt ikke kan
gennemføres, og ordningen skal udbetale penge til fjernvarmeselskabet, kan ordningen
komme i den situation, at pengene er brugt, og ordningen ophører.
Dermed er geotermien slået tilbage til start.
o
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1504664_0004.png
Fjernvarmeselskaberne er vant til at tænke på og arbejde med varmeforsyningsloven. Boring af
geotermibrønde er imidlertid reguleret af undergrundsloven. Undergrundsloven er fremmed
land for fjernvarmeselskaberne, men ikke for professionelle aktører med erfaring fra olie- og
gasbranchen. Boring af geotermibrønde skal gennemføres på samme vilkår som olie- og
gasbrønde – med de rettigheder og ansvar, det medfører. Så længe fjernvarmeselskaberne er
rettighedshaver og operatør, vil de sidde med de svære beslutninger og ansvar – de kan ikke
skrive sig ud af ansvaret i henhold til undergrundsloven. Først når man flytter projekterne væk
fra fjernvarmeselskaberne, bliver de sat fri og skal ikke bekymre sig om ansvaret.
”Good drilling practice” er bærende for adfærden og beslutninger i et olie- og gasprojekt. Når
man bærer dette med over i geotermibranchen, betyder det, at et geotermisk boreprojekt
gennemføres sikkert, økonomisk bedst muligt ud fra de geologiske forhold, og beslutninger
træffes derfor uden unødigt ophold.
Vi stiller spørgsmålstegn ved, om fjernvarmeselskaberne har kompetencerne til at være
rettighedshaver og operatør i henhold til undergrundsloven.
Denne udfordring vil blive løst, hvis geotermiprojekterne i fremtiden løftes af industrien og
professionelle investorer.
Med venlig hilsen
Lars Andersen
Adm. direktør
3