Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 191
Offentligt
1502946_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Klima-, energi- og bygningsministerens
besvarelse af samrådsspørgsmål J om
overfladetemperaturkrav til vinduer i BR15
i Folketingets Klima, energi- og
bygningsudvalg den 26. februar 2015
Klima- og Byggepolitisk
Kontor
Energistyrelsen
.
J nr. 2015-401
Ref. BOS/NBV/HEA/DNA
Samrådsspørgsmål J:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor han – i modstrid
med ønskerne fra Dansk Byggeri, som havde
ønsket kravet skærpet – vil fjerne kravet til
overfladetemperaturen på vinduers inderside i det
nye bygningsreglement (BR 15), og hvordan han på
den baggrund vil undgå, at vi ser en vækst i angreb
med skimmelsvamp og råd i vinduesrammerne?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen
(EL).
Indledning
Jeg vil gerne takke for spørgsmålet, som
vedrører det udkast til nyt bygningsreglement,
der er sendt i høring den 6. februar med en
høringsfrist den 20. marts.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0002.png
Lad mig starte med helt principielt at slå fast, at
vi befinder os midt i høringsfasen, der netop er
til for, at alle parter har mulighed for at blive
hørt. Jeg tager høringsfasen alvorligt, og den
endelige udformning af BR15, eller
bygningsreglement 15, jeg vil fremover sige
BR15, vil derfor først blive besluttet, når
høringen er afsluttet. Det er klart.
Når det er sagt, vil jeg samtidig gerne
understrege, at forslaget om at fjerne
overfladetemperaturkravet til vinduer fra
bygningsreglementet ikke er grebet ud af den
blå luft. Jeg vil meget gerne dele med jer, hvilke
overvejelser der har været forbundet med
spørgsmålet. Der har været en åben proces
med involvering af hele branchen og en grundig
faglig vurdering af kondensspørgsmålet, før det
blev besluttet, at høringsudgaven af BR15 ikke
skulle indeholde krav til overfladetemperaturer.
Branchen er delt i to på
overfladetemperaturkravet, og jeg er blevet
kontaktet af begge sider. Nogen mener, at
kravet skal blive i bygningsreglementet, andre
mener, at det skal fjernes fra
bygningsreglementet.
Som I alle ved, så har der også været heftig
debat i pressen om spørgsmålet, der har været
mange påstande og mange holdninger er
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0003.png
kommet frem over de sidste par uger. Det er
også derfor fint, at vi kan komme her i dag og få
redegjort ordentligt for sagen og jeg håber, det
kan bidrage til at få ryddet diverse
misforståelser af vejen.
BR og den byggepolitiske dagsorden
Jeg har to overordnede formål med den
igangværende revision af bygningsreglementet.
For det første vil jeg gerne sikre, at
bygningsreglementet fortsat er ambitiøst og
bidrager til vores langsigtede klimamål. For det
andet vil jeg gerne fjerne unødvendige
nationale særkrav, der kan være med til at
fordyre byggeriet.
Lige nu ligger der et udkast til
bygningsreglement, som har skærpede krav til
komponenter og energirammen - og som for
vinduers vedkommende betyder, at
energikravet strammes fra C til B-vinduer. Det
vidner efter min mening om, at den ambitiøse
linje, der blev lagt med energiaftalen fra 2008,
den er fulgt til punkt og prikke.
Det første formål med revisionen synes jeg
altså, at vi lever op til.
Det andet formål, altså opgøret med
unødvendige nationale særkrav, står højt på
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0004.png
regeringens dagsorden, fordi vi ønsker at styrke
konkurrenceevnen og billiggøre dansk byggeri.
Produktivitetskommissionen peger på, at hvis et
land har mange særlige standarder og særkrav,
som ikke gælder i andre lande, vil det virke
væsentligt konkurrencebegrænsende. Danmark
er det eneste land i Europa, der har særkrav til
vinduers overfladetemperatur.
Produktivitetskommissionen understreger også,
at danske virksomheder, der afsætter varer på
både danske og udenlandske markeder, har
stor fordel af at få så ensartede regler som
muligt.
Så når vi lægger op til at fjerne
overfladetemperaturkravet, er det ikke for at
genere industrien, men simpelthen fordi det er
sund fornuft, når vi ønsker at styrke
konkurrenceevnen, og fordi det efter min bedste
vurdering ikke er nødvendigt at opretholde dette
nationale særkrav.
Regelforenkling bidrager også til at øge
produktiviteten, og derfor ønsker jeg - helt på
linje med visionen i byggepolitisk strategi - et
bygningsreglement, der er så enkelt som
muligt, uden unødvendige standarder og
særkrav, der kan fordyre byggeriet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0005.png
Et billigere byggeri vil formentlig føre til øget
beskæftigelse i byggesektoren og samtidig give
øget incitament til at gennemføre de
energirenoveringer, vi har så hårdt brug for.
Indeklimaproblematik
Nu vil fortalerne for at bevare kravet i
bygningsreglementet nok hævde, at der netop
er tale om et
nødvendigt
særkrav. Her må jeg
sige, at jeg er uenig, og det er der tre grunde til:
For det første
er det vigtigt for mig at fremhæve
dette: den generelle stramning af energikravene
til vinduer i bygningsreglementet, - altså det at
vi skærper fra C til B-vinduer i 2015 og efter
planen til A-vinduer i 2020 -, det vil i langt de
fleste tilfælde i praksis også betyde en højere
overfladetemperatur. Rent faktisk, og det her
det synes jeg er interessant, kan vi i 2015 ikke
finde vinduer på det danske marked, som - hvis
de skal leve op til kravet om B-mærke - ikke
også har en overfladetemperatur på over 11
grader.
I den forbindelse vil jeg også nævne, at der for
nylig er blevet foretaget en såkaldt
markedsscreening af udenlandske
vinduesprodukter. Her har man undersøgt en
række europæiske vinduer, som man potentielt
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0006.png
kunne forestille sig indført i Danmark, og der er
målrettet søgt efter problematiske vinduer. I
den screening er der heller ikke ét eneste af de
25 undersøgte vinduer, som levede op til B-
mærket, som havde en overfladetemperatur
under 11 grader. Ud fra disse forhold tyder det
altså ikke på, at vi får en forringet kvalitet af
vinduerne i Danmark, hvis vi fjerner kravet til
overfladetemperatur. Det tyder ikke på, vi får en
lavere overfladetemperatur på vinduer ved at
fjerne kravet.
Men lad os for argumentets skyld forestille os,
at fjernelse af kravet ville føre til en lavere
overfladetemperatur og dermed risiko for
kondens. Men der er vi altså allerede ude på
anden revle. Her kommer vi til
det andet
argument for, at kravet ikke hører hjemme i
bygningsreglementet, nemlig at kondens ikke
udgør nogen sundhedsmæssig fare i sig selv,
det er alene en brugsmæssig gene. Lad mig
uddybe dette:
Sagkundskaben mener ikke længere, der er
belæg for at sige, at lav overfladetemperatur og
kondens
i sig selv
giver dårligt indeklima eller
udgør nogen sundhedsrisiko. Energistyrelsen
har fået gennemført en undersøgelse, der siger,
at lave overfladetemperaturer alene kan give
brugsmæssige gener.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0007.png
Det er til gengæld i dag almindeligt anerkendt,
at
kombinationen
af dårlig udluftning og lav
overfladetemperatur kan give dårligt indeklima.
Det er også almindeligt anerkendt, at den
anbefalede løsning på indeklimaproblemer er
ventilation og mere udluftning - ikke nationale
særkrav om højere overfladetemperaturer.
Indeklima står højt på regeringens dagsorden,
og for nybyggeriet har vi allerede gode krav til
ventilation. For de eksisterende bygninger har
vi en løbende informationsindsats, der sætter
fokus på behovet for god ventilation og
udluftning. Desuden arbejdes der i øjeblikket på
at skærpe informationsindsatsen yderligere i
forbindelse med bygningsrenoveringer.
Endelig vil jeg for
det tredje,
gerne fremhæve,
at vi allerede har generelle krav i
bygningsreglementet, der skal sikre mod
skadelig kondens. Disse krav er til for at undgå
råd og svamp i bygninger, herunder også i
vinduesrammer. Og disse krav er altså også
gældende, uanset om vi har et
overfladetemperaturkrav eller om vi ikke har et
overfladetemperaturkrav.
Konkurrencen fra andre lande
Det har været fremme i debatten, at en
konsekvens af at fjerne overfladekravet og
sætte konkurrencen fri vil være, at markedet
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0008.png
bliver oversvømmet af dårlige produkter, der for
at dumpe prisen er teknisk dårlige og har en
kritisk lav overfladetemperatur.
Jeg medgiver, at vi må forvente, at
konkurrencen vil blive øget. Men fordi det
generelle energikrav til vinduer er så højt i
Danmark, forventer vi, at der i praksis kun vil
findes vinduer, der har en overfladetemperatur,
der ligger på niveau med ønskerne fra Dansk
Byggeri.
Lad mig endelig bemærke, at én af styrkerne
ved det danske bygningsreglement er, at
fremtidige energikrav udmeldes som frivillige i
god tid før de bliver bindende. I det
eksisterende bygningsreglement BR10 er det
angivet, at det forventede krav til vinduer i 2015
vil være et B-mærke, hvilket har givet branchen
god tid til at innovere og indrette sig på
skærpede krav til vinduers energimæssige
ydeevne.
Jeg har selvfølgelig lyttet, når det nogle steder
er blevet fremført, at der tidligere har været
udsigt til en skærpelse af kravet til
overfladetemperaturer. Jeg har derfor bedt
Energistyrelsen undersøge, hvad der tidligere
er blevet meldt ud i sagen.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0009.png
Energistyrelsen har i den forbindelse oplyst mig
om, at det i forbindelse med BR10 er fremgået
af høringsnotatet, at
Erhvervs- og
Byggestyrelsen forventer at stramme kravene
yderligere senest i 2015.
Det kan have været
med til at give branchen en opfattelse af, at der
ville komme en stramning, og det er jeg
selvfølgelig ærgerlig over.
Jeg må dog fastholde - og præcisere -, at der
aldrig i BR10 er udmeldt et kravniveau for
overfladetemperatur for BR15, hvilket er den
procedure, der sædvanligvis følges ved tidlig
udmelding af nye krav. Det er alene fremgået,
at overfladetemperaturkravet ville blive
revurderet i BR15, ikke skærpet.
Konklusion
Hvis jeg afslutningsvis skal samle op på min
redegørelse her, så er mit svar på Per
Clausens spørgsmål:
For det første er det vurderingen, at vi ikke vil
komme til at se en stigning i tilfælde af råd og
svamp i vinduesrammer, hvis vi fjerner kravet
til overfladetemperatur. Grundene er: 1) at vi
skærper kravene til vinduer fra C til B-
mærkede, hvilket generelt fører til højere
overfladetemperaturer – pt. tyder det ikke på,
at der efter 2015 vil være vinduer på det
danske marked med en overfladetemperatur
under 11 grader; 2) at kondens primært er et
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0010.png
problem relateret til dårlig ventilation, og der
er allerede gode regler for ventilation i nye
bygninger og gode informationsindsatser ift.
eksisterende bygninger; og 3) fordi
forebyggelse af skadelig kondens allerede er
reguleret gennem bygningsreglementets
generelle regler.
Og for det andet er det min opfattelse, at
overfladetemperaturkrav til vinduer ikke hører
hjemme i bygningsreglementet, fordi kondens
ikke
i sig selv
udgør en sundhedsmæssig
fare.
Til sidst vil jeg gerne kvittere for den store
indsats, som branchen har ydet ved
udarbejdelsen af det nye bygningsreglement.
Lad os nu se, hvad der kommer af høringssvar.
Spørgsmålet om overfladetemperatur er trods
alt ét element i forhold til det samlede
bygningsreglement. Som sagt træffes der først
en beslutning om overfladetemperaturkravet,
når høringen er overstået. Når der foreligger et
høringsnotat, er jeg desuden åben for at tage
en ny drøftelse med udvalget, hvis udvalget
ønsker det.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1502946_0011.png
11