Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 19
Offentligt
1412089_0001.png
Lovtidende A
2014
14. oktober 2014.
Udgivet den 15. oktober 2014
Nr. 1117.
Bekendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber
I medfør af § 37, stk. 3, § 37 a, stk. 2 og 5 og § 50, stk. 1,
i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1331
af 25. november 2013, som ændret ved lov nr. 633 af 16. ju-
ni 2014, og § 78, stk. 7, i lov om elforsyning, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1329 af 25. november 2013, fastsættes efter be-
myndigelse i henhold til § 54 i lov om naturgasforsyning og
§ 92 i lov om elforsyning:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på naturgas-
distributionsselskaber.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Abandonment: Sløjfning eller bortskaffelse af natur-
gasdistributionsanlæg i områder, hvor naturgasforsy-
ningen ophører.
2)
Annuitet: Betalingsrække hvor summen af afdrag og
rentebetaling udgør samme betaling i løbende priser i
hver termin.
3)
Atypiske omkostninger: Omkostninger, der er meget
usædvanlige på grund af deres størrelse, art eller hyp-
pighed.
4)
Distributionsaktivitet: Forhold, som er omfattet af be-
villing til at udøve distributionsvirksomhed (distribu-
tionsbevilling), jf. § 10 i lov om naturgasforsyning.
5)
Driftsomkostninger: Omkostninger i forbindelse med
distributionsaktiviteter til indkøb af energi, lønninger,
tjenesteydelser, administration, vedligeholdelse og an-
dre driftsomkostninger, herunder omkostninger om-
fattet af § 9, stk. 1, nr. 2, i lov om naturgasforsyning,
men bortset fra omkostninger omfattet af § 13 og §
19, stk. 3, i denne bekendtgørelse.
6)
Finansielle udgifter: Renteomkostninger, realiserede
og urealiserede kursgevinster og -tab samt amortisati-
onstillæg og -fradrag vedrørende lån.
7)
Fremmedkapital: Gæld.
8)
Gæld: Summen af langfristede og kortfristede gælds-
forpligtelser.
9)
Indskudskapital: De kommunale indskud i de oprinde-
lige regionale naturgasselskaber inklusive en god-
kendt forrentning heraf.
12)
13)
10)
Kompensationsbeløb: Beløb, som distributionsselska-
berne modtager i forbindelse med omlægning af for-
syningsområder til fjernvarme som kompensation for
manglende fremtidige driftsindtægter, samt beløb som
distributionsselskabernes modtager ved afhændelse af
anlægsaktiver.
Netaktiver: Anlægsaktiver i form af naturgasdistribu-
tionsnet samt grunde og bygninger til brug for natur-
gasanlæg.
Nettogæld: Gæld fratrukket omsætningsaktiver.
Nettoomsætningsformue: Virksomhedernes likvide
midler og tilgodehavender fratrukket ikke rentekræ-
vende fremmedkapital.
Omkostningsramme: Ramme for indtægter, der kan
oppebæres til dækning af driftsomkostninger samt
omkostninger til afskrivning af aktiver.
Reguleringsperioder: Året 2005, som er første regule-
ringsperiode, samt efterfølgende fireårsperioder star-
tende med perioden 2006-09.
11)
14)
15)
§ 3.
For hvert distributionsselskab fastsættes en indtægts-
ramme efter reglerne i denne bekendtgørelse, jf. dog stk. 2.
Indtægtsrammen udgør det maksimale beløb, som selskabet
i et kalenderår i en reguleringsperiode kan oppebære ved
indtægter, der vedrører distributionsaktiviteter.
Stk. 2.
For distributionsselskaber, der er indtrådt i aftale af
23. juni 1999 mellem staten, Hovedstadsregionens Naturgas
og Naturgas Midt-Nord om struktur og støtteforhold i gas-
sektoren (Skt. Hans-aftalen) fastsættes alene en fælles ind-
tægtsramme efter reglerne i denne bekendtgørelse.
Kapitel 2
Beregning af indtægtsrammer
§ 4.
Fra og med reguleringsperioden 2006-2009 fastsætter
Energitilsynet indtægtsrammer for distributionsselskabernes
distributionsaktiviteter, jf. § 3, senest den 30. september året
forud for en fireårig reguleringsperiode.
Stk. 2.
Indtægtsrammen fastsættes som en årlig ramme for
hvert kalenderår i reguleringsperioden.
Stk. 3.
Energitilsynet fastsætter endelige, korrigerede ram-
mer for et år efter reglerne i § 21.
BU000339
Klima-, Energi- og Bygningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2008/2015-0012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014.
2
Nr. 1117.
§ 5.
Indtægtsrammen fastsættes med henblik på dækning
af driftsomkostninger, afskrivninger og forrentning ved en
effektiv drift af selskabet, jf. § 37 a, stk. 1, i lov om natur-
gasforsyning.
§ 6.
Indtægtsrammen består af summen af følgende beløb:
1) En omkostningsramme, som fastsættes med henblik på
dækning af driftsomkostninger og afskrivning af mate-
rielle anlægsaktiver anskaffet fra og med den 1. januar
2005, som anvendes ved aktiviteter omfattet af selska-
bets distributionsbevilling, jf. §§ 7-9.
2) Et beløb til forrentning og afdrag af nettogæld samt
forrentning og regenerering af indskudskapital pr. den
31. december 2004, jf. § 10.
3) Et beløb til forrentning af aktiver idriftsat fra og med
den 1. januar 2005, som anvendes ved aktiviteter om-
fattet af selskabets distributionsbevilling, jf. §§ 11 og
12.
4) Et beløb til dækning af de faktiske omkostninger ved
visse aktiviteter, jf. § 13.
5) Et beløb til dækning af omkostninger til energibespa-
rende aktiviteter, jf. § 19, stk. 3.
§ 7.
Den del af omkostningsrammen, der fastsættes med
henblik på dækning af driftsomkostninger, jf. § 6, nr. 1, fast-
sættes som selskabets gennemsnitlige, årlige driftsomkost-
ninger i de tre første år af den foregående reguleringsperiode
og det fjerde år af reguleringsperioden forud for den foregå-
ende reguleringsperiode.
Stk. 2.
I reguleringsperioden 2006-09 fastsættes beløbet,
jf. stk. 1, som selskabets driftsomkostninger i 2004 korrige-
ret for atypiske omkostninger, herunder engangsomkostnin-
ger i forbindelse med markedsåbningen. Selskaberne indbe-
retter senest den 1. juni 2005 deres driftsomkostninger i
2004 med angivelse af de atypiske omkostninger til Energi-
tilsynets godkendelse. Indberetningen skal opfylde kravene i
§ 31, stk. 3, nr. 1, og være revideret af en statsautoriseret el-
ler registreret revisor.
Stk. 3.
Det beløb, som indregnes i omkostningsrammen
efter stk. 1, kan eksklusiv regulering efter stk. 4 ikke over-
stige det effektivitetsregulerede beløb, som er indregnet til
dækning af driftsomkostninger i omkostningsrammen for
det sidste år i den foregående reguleringsperiode.
Stk. 4.
Beløbet efter stk. 1-2 reguleres efter et sammenve-
jet indeks med 70 pct. lønandel og 30 pct. materialeandel.
Lønindekset er Danmarks Statistiks lønindeks for den priva-
te sektor (ILON2). Materialeindekset er Danmarks Statistiks
prisindeks for indenlandsk vareforsyning (PRIS10). Såfremt
Danmarks Statistik justerer indhold og dækningsområde for
de anvendte indeks, vil Energitilsynet udmelde, hvorledes
omkostningsrammen herefter pristalsreguleres med henblik
på at sikre, at pristalsreguleringen i videst muligt omfang
fortsætter på er tilsvarende grundlag.
Stk. 5.
Den del af omkostningsrammen, som fastsættes
med henblik på dækning af omkostninger til afskrivninger,
jf. § 6, nr. 1, fastsættes som de forventede årlige afskrivnin-
ger på anlæggene. Selskaberne indberetter deres forventede
årlige afskrivninger for en reguleringsperiode til Energitilsy-
nets godkendelse senest den 1. juni i året forud for regule-
ringsperioden.
Stk. 6.
Inden omkostningsrammen indregnes i indtægts-
rammen, reduceres den med det beløb, som udmønter effek-
tiviseringskravet efter kapitel 3.
§ 8.
Afskrivninger på aktiver, som anvendes ved udførel-
se af distributionsaktiviteter, og som idriftsættes fra og med
den 1. januar 2005, beregnes på grundlag af de bogførte an-
skaffelsespriser inklusive abandonment samt eventuelle fi-
nansieringsomkostninger fra og med 2005. Anlægsaktiver,
bortset fra netaktiver, med en kost- eller anskaffelsespris
under 100.000 kr. udgiftsføres i anskaffelsesåret.
Stk. 2.
Afskrivninger efter stk. 1 beregnes som lige store
årlige beløb over anlæggenes forventede økonomiske og
tekniske levetid indenfor den i bilag 1 angivne standardleve-
tid, jf. dog stk. 5.
Stk. 3.
Afholdte udgifter, der tilfører et materielt anlægs-
aktiv nye eller forbedrede egenskaber eller på anden måde
forøger det pågældende aktivs nytteværdi eller forlænger an-
læggets levetid, klassificeres som forbedringsudgifter og til-
lægges det pågældende aktivs anskaffelsesværdi.
Stk. 4.
De i stk. 3 nævnte forbedringsudgifter afskrives
som med lige store årlige beløb over anlæggets restlevetid
efter forbedringen, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Såfremt selskabet ønsker at ændre afskrivnings-
princip eller afskrivningsperiode, skal det nye afskrivnings-
princip eller afskrivningsperiode anmeldes til Energitilsy-
nets godkendelse. En ændring godkendes, såfremt selskabet
kan sandsynliggøre, at ændringen på ethvert tidspunkt i af-
skrivningsperioden fører til en lavere gennemsnitlig tarif
målt i kr. pr. kubikmeter end det maksimum, der må forud-
ses ved afslutningen af den oprindelige afskrivningsperiode
uden ændring af afskrivningsprincip eller afskrivningsperio-
de, set i lyset af den fremtidige forventede transport af na-
turgas. Ændringen kan på kort sigt føre til en højere gen-
nemsnitlig tarif end før ændringen. Ændringen vil have virk-
ning fra det efterfølgende reguleringsår.
Stk. 6.
Selskabet begrunder sin forventede fremtidige af-
sætning af naturgas ud fra konkrete markedsmæssige og po-
litiske rammevilkår, f.eks. Energistyrelsens prognoser for
energiforbruget, underbyggede prognoser fra gassektoren el-
ler politiske aftaler af betydning for naturgasforbrugets ud-
vikling. Energitilsynet kan afvise uunderbyggede forvent-
ninger til den fremtidige naturgasafsætning.
§ 9.
Afskrivninger på aktiver, som idriftsættes i løbet af
reguleringsperioden, indregnes i omkostningsrammen med
virkning fra idriftsættelsen.
Stk. 2.
Omkostningsrammen reduceres med afskrivninger
på aktiver, som i løbet af reguleringsperioden bliver afskre-
vet fuldt ud, afhændet eller nedlagt inden udløb af den for-
udsatte løbetid, med virkning fra det tidspunkt, hvor anlæg-
get er afskrevet fuldt ud, afhændet eller nedlagt.
§ 10.
Afdrag og forrentning af nettogæld samt regenere-
ring og forrentning af indskudskapital pr. den 31. december
2004, jf. § 6, nr. 2, beregnes som en annuitet på summen af
nettogælden, hensættelser til abandonment og indskudskapi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014.
3
Nr. 1117.
talen i den reguleringsmæssige åbningsbalance med start
den 1. januar 2005. I det omfang udlån til naturgasforbruge-
re ikke er optaget i balancen som omsætningsaktiver, bereg-
nes annuiteten dog på summen af nettogælden, hensættelser
til abandonment og indskudskapitalen fratrukket disse ud-
lån.
Stk. 2.
Selskaberne har senest den 15. februar 2005 an-
meldt den løbetid, de ønsker at anvende på annuiteten, jf.
stk. 1, til Energitilsynet. Løbetiden strækker sig som mini-
mum fra den 1. januar 2005 til den 31. december 2014 og
opgøres i hele kalenderår.
Stk. 3.
Såfremt et selskab på et senere tidspunkt ønsker at
benytte et andet ydelsesforløb end annuitetsprincippet, f.eks.
serielån, eller en anden løbetid for afvikling af nettogælden,
end selskabet har anmeldt efter stk. 2, skal ændringen an-
meldes til Energitilsynets godkendelse. En ændring af ydel-
sesforløb eller løbetid godkendes, såfremt selskabet kan
sandsynliggøre, at ændringen på ethvert tidspunkt i gældsaf-
viklingsperioden fører til en lavere gennemsnitlig tarif målt i
kr. pr. kubikmeter end det maksimum, der må forudses ved
afslutningen af den oprindelige gældsafviklingsperiode uden
ændring af ydelsesforløb eller løbetid, set i lyset af den
fremtidige forventede transport af naturgas. Ændringen kan
på kort sigt føre til en højere gennemsnitlig tarif end før æn-
dringen. Ændringen vil have virkning for det efterfølgende
reguleringsår.
Stk. 4.
Selskabet begrunder sin forventede fremtidige af-
sætning af naturgas ud fra konkrete markedsmæssige og po-
litiske rammevilkår, f.eks. Energistyrelsens prognoser for
energiforbruget, underbyggede prognoser fra gassektoren el-
ler politiske aftaler af betydning for naturgasforbrugets ud-
vikling. Energitilsynet kan afvise underbyggede forventnin-
ger til den fremtidige naturgasafsætning.
Stk. 5.
Energitilsynet fastsætter rentesatsen, der anvendes
ved beregning af annuiteten, jf. stk. 1. Rentesatsen fastsættes
for det enkelte selskab som en risikofri rente fastsat af Ener-
gitilsynet samt et risikotillæg, der afspejler risikoforholdene
for fremmedkapital i det enkelte selskab.
Stk. 6.
Uanset bestemmelsen i stk. 5 fastsættes rentesatsen
for den del af gælden, der er omfattet af fastrenteaftaler ind-
gået mellem staten og henholdsvis Hovedstadsregionens Na-
turgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S for perioden fra 2006
til 2010 i overensstemmelse med disse aftaler.
Stk. 7.
Energitilsynet offentliggør det beslutningsgrund-
lag, som er anvendt ved fastsættelsen af rentesatsen efter
stk. 5 og 6.
Stk. 8.
Energitilsynet kan forud for et kalenderår ændre
rentesatsen med virkning for den resterende del af perioden
omtalt i stk. 2 som følge af ændringer i de forhold, som har
ligget til grund for fastsættelsen af satsen, jf. stk. 5. Energi-
tilsynet offentliggør kriterier for ændringer i rentesatsen.
Stk. 9.
For perioden fra den 1. januar 2005 til den 31. de-
cember 2014 reduceres annuiteten med et beløb svarende til
den del af annuiteten, der medgår til forrentning af indskud-
skapitalen.
§ 11.
Den forrentning, som indregnes i indtægtsrammen,
jf. § 6, nr. 3, fastsættes på grundlag af forrentningsgrundla-
get, som består af værdien af materielle anlægsaktiver an-
skaffet fra og med den 1. januar 2005 ultimo det sidste år i
den foregående reguleringsperiode, tillagt en nødvendig net-
toomsætningsformue til udførelse af distributionsaktiviteter-
ne. For den første reguleringsperiode fastsættes den forrent-
ning, som indregnes i indtægtsrammen, dog alene på grund-
lag af en nødvendig nettoomsætningsformue til udførelse af
distributionsaktiviteterne.
Stk. 2.
Energitilsynet fastsætter størrelsen af den nødven-
dige nettoomsætningsformue nævnt i stk. 1 i forbindelse
med fastsættelsen af indtægtsrammerne, jf. § 4, stk. 1, og of-
fentliggør samtidig det beslutningsgrundlag, der er anvendt
ved fastsættelsen af den nødvendige nettoomsætningsfor-
mue.
Stk. 3.
Ved fastsættelsen af indtægtsrammen forud for en
reguleringsperiode, jf. § 4, stk. 1, fastsættes forrentningen
efter stk. 1 foreløbigt på grundlag af de materielle anlægsak-
tivers værdi ultimo det tredje år i den foregående regule-
ringsperiode. Ved korrektionen af indtægtsrammerne efter
kapitel 5 korrigeres forrentningen som følge af ændringer i
forrentningsgrundlaget i det fjerde år af den foregående re-
guleringsperiode, jf. stk. 4 og 5.
Stk. 4.
Investeringer i netaktiver, som foretages i løbet af
reguleringsperioden, indregnes i forrentningsgrundlaget med
virkning fra den 1. januar året efter, at anlægget er sat i drift.
Stk. 5.
Forrentningsgrundlaget efter stk. 1 reduceres med
virkning fra den 1. januar i hvert år i reguleringsperioden
med afskrivninger på netaktiver foretaget i året forud.
§ 12.
Energitilsynet fastsætter den forrentningssats, der
kan indregnes i indtægtsrammen, jf. § 11. Rentesatsen fast-
sættes for det enkelte selskab som en risikofri rente fastsat af
Energitilsynet samt et risikotillæg, der afspejler risikofor-
hold og skattepligt i det enkelte selskab. Ved fastsættelsen af
forrentningssatsen forudsættes en egenkapitalandel på 30
pct.
Stk. 2.
Energitilsynet kan forud for et kalenderår ændre
forrentningssatsen med virkning for den resterende del af
perioden som følge af ændringer i de forhold, som har ligget
til grund for fastsættelse af satsen, jf. stk. 1. Energitilsynet
offentliggør kriterier for ændringer i forrentningssatsen.
Stk. 3.
Energitilsynet offentliggør det beslutningsgrund-
lag, som er anvendt ved fastsættelsen af forrentningssatsen
efter stk. 1 og 2.
§ 13.
Nedenstående omkostninger indregnes i indtægts-
rammerne med de af selskabet budgetterede størrelser:
1) Omkostninger, som selskabet er pålagt i henhold til §
30, stk. 2, og § 44, stk. 1, i lov om naturgasforsyning.
2) Omkostninger, som selskabet er pålagt i henhold til lov
om gasinstallationer og installationer i forbindelse med
vand- og afløbsledninger.
3) Omkostninger ved nettab.
Stk. 2.
De budgetterede omkostninger, jf. stk. 1, indberet-
tes til Energitilsynet senest den 1. juni i året før det år, de
vedrører.
§ 14.
Beløb, der modtages som kompensation for man-
glende fremtidige indtægter, samt beløb der modtages ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014.
4
Nr. 1117.
afhændelse af anlægsaktiver anskaffet før den 1. januar
2005, anvendes til ekstraordinær nedbringelse af selskabets
nettogæld i det regnskabsår, hvor kompensationen modta-
ges, jf. dog stk. 2. Sådanne beløb indgår ikke i opgørelsen af
selskabets indtægter, jf. § 3, stk. 1.
Stk. 2.
Beløb, der modtages ved afhændelse af aktiver, der
medfører fremtidige øgede driftsomkostninger, herunder
f.eks. fremtidige huslejeudgifter eller leasingomkostninger,
indtægtsføres over samme periode, som de forventede frem-
tidige driftsomkostninger.
§ 15.
Hvis to eller flere selskaber fusionerer, opgøres det
fortsættende eller nye selskabs indtægtsramme for den re-
sterende del af den reguleringsperiode, hvori fusionen finder
sted, ved at sammenlægge de fusionerende selskabers ind-
tægtsrammer for denne periode. Indtægtsrammen for den
følgende reguleringsperiode opgøres på grundlag af en sam-
menlægning af de fusionerede selskabers gennemsnitlige år-
lige omkostninger i den reguleringsperiode, hvori fusionen
finder sted.
Stk. 2.
Hvis et selskab opdeles, opgøres indtægtsrammer-
ne for den resterende del af reguleringsperioden for de en-
kelte opdelte selskaber på grundlag af den del af indtægts-
rammen, som kan henføres til hvert af disse selskaber. De
omkostninger, der indgår ved beregningen af indtægtsram-
men for den efterfølgende reguleringsperiode, jf. § 6, nr. 1,
opgøres for hvert af de opdelte selskaber på baggrund af de
årlige omkostninger, der kan henføres til det pågældende
selskab i hele den reguleringsperiode, hvori opdelingen fin-
der sted.
Kapitel 3
Effektiviseringskrav
§ 16.
Effektiviseringskravet består af et individuelt krav
til det enkelte selskab fastsat af Energitilsynet under hensyn
til det enkelte selskabs effektiviseringspotentiale og under
hensyntagen til forsyningssikkerheden. Kravene fastsættes
som procentsatser af omkostningsrammen, ekskl. afskriv-
ninger, inden pris- og lønregulering.
Stk. 2.
Effektiviseringskravet efter stk. 1 fastsættes
samtidig med fastsættelsen af selskabets indtægtsrammer
forud for en reguleringsperiode, jf. § 4, stk. 1.
Stk. 3.
De absolutte beløb, som svarer til kravene, regule-
res med pris- og lønudviklingen efter § 7, stk. 4.
Stk. 4.
Beregningen af det enkelte selskabs effektivise-
ringspotentiale sker på baggrund af en sammenligning
(benchmarking) af selskabernes driftsomkostninger i den fo-
regående reguleringsperiode. Beregningen af effektivise-
ringspotentialet i reguleringsperioden 2006-09 sker ved en
tilsvarende sammenligning af omkostninger i 2004.
Stk. 5.
Udover de i stk. 4 nævnte driftsomkostninger kan
Energitilsynet beslutte at inddrage investeringer i beregnin-
gen af selskabernes effektivitet.
Stk. 6.
Ved fastsættelsen af det enkelte selskabs effektivi-
seringspotentiale, jf. stk. 4 eller 5, kan Energitilsynet inddra-
ge sammenligninger med udenlandske naturgasdistributions-
selskaber samt produktivitetsudviklingen i andre sektorer.
§ 17.
Energitilsynet offentliggør den metode, som anven-
des ved beregning af selskabernes effektiviseringspotentiale
samt de væsentligste forudsætninger og vurderinger, som
ligger til grund for fastsættelsen af de individuelle effektivi-
seringskrav.
Kapitel 4
Ændring af indtægtsrammer
§ 18.
Energitilsynet kan beslutte, at et selskabs omkost-
ningsramme skal forhøjes eller nedsættes, hvis der som føl-
ge af en udvidelse, formindskelse eller ændring af selskabets
distributionsnet sker væsentlige ændringer i størrelsen af de
driftsomkostninger, som er lagt til grund ved fastsættelse af
indtægtsrammen, herunder ændringer, der følger af en op-
splitning eller fusion, jf. § 15.
§ 19.
Energitilsynet kan beslutte, at et eller flere selska-
bers omkostningsramme skal forhøjes, hvis selskabet eller
selskaberne som følge af nye krav i medfør af lov om natur-
gasforsyning, anden lovgivning eller regler i medfør heraf
pålægges væsentligt forøgede omkostninger i forhold til de
omkostninger, der er lagt til grund for beregning af selska-
bets indtægtsramme.
Stk. 2.
Energitilsynet kan beslutte, at et selskabs omkost-
ningsramme skal sænkes, hvis selskabet som følge af bort-
fald af krav i medfør at lov om naturgasforsyning, anden
lovgivning eller regler i medfør heraf pålægges lavere om-
kostninger i forhold til de omkostninger, der er lagt til grund
for beregning af selskabets indtægtsramme.
Stk. 3.
Energitilsynet kan midlertidigt forhøje indtægts-
rammen for et selskab med et beløb svarende til myndig-
hedspålagte meromkostninger til energibesparende aktivite-
ter, jf. § 14 i lov om naturgasforsyning. Forhøjelsen vil gæl-
de for den periode, der fremgår af pålægget.
§ 20.
Selskaberne skal anmelde udlicitering og hjemtag-
ning af større opgaver til Energitilsynet vedlagt dokumenta-
tion for konsekvenserne af udliciteringen eller hjemtagnin-
gen. Det forudsættes, at selskabet ved udlicitering frafalder
afskrivninger tilknyttet den udliciterede opgave.
Stk. 2.
Energitilsynet kan efter ansøgning tillade, at dele-
lementer af et selskabs omkostningsramme forhøjes eller
nedsættes i forbindelse med udlicitering eller hjemtagning af
større opgaver.
Stk. 3.
Omkostningsrammen berøres ikke, såfremt den
samlede omkostning til drift og afskrivninger efter udlicite-
ringen eller hjemtagningen bliver mindre til den pågældende
opgave end før udliciteringen eller hjemtagningen.
Stk. 4.
Energitilsynet kan forhøje den del af omkostnings-
rammen, der fastsættes til dækning af driftsomkostninger til
den udliciterede opgave, såfremt den årlige omkostning ved
en udlicitering overstiger de hidtidige driftsomkostninger og
afskrivninger ved opgaven, forudsat selskabet kan doku-
mentere, at omkostninger ved udlicitering er lavere, end de
vil være, hvis opgaven ikke udliciteres. Forhøjelsen dækker
den nødvendige meromkostning.
Stk. 5.
Energitilsynet kan forhøje den del af omkostnings-
rammen, der fastsættes til dækning af driftsomkostninger til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014.
5
Nr. 1117.
den udliciterede opgave, såfremt denne omkostning efterføl-
gende stiger væsentligt, forudsat selskabet kan dokumentere,
at omkostninger ved udlicitering fortsat er lavere, end de vil-
le være, hvis opgaven ikke var udliciteret. Forhøjelsen dæk-
ker den nødvendige omkostningsstigning.
Stk. 6.
I det omfang selskaber har afskrivninger på den
hjemtagne opgave, skal afskrivningsbeløbet fratrækkes den
del af omkostningsrammen, der fastsættes med henblik på
dækning af driftsomkostningerne. Den samlede omkost-
ningsramme forbliver uændret.
Stk. 7.
Ændringen af omkostningsrammen har virkning
fra udliciteringstidspunktet, henholdsvis hjemtagelsestids-
punktet eller tidspunktet for omkostningsstigningen, jf. stk.
5.
Kapitel 5
Korrektion af indtægtsrammer
§ 21.
Senest tre måneder efter at reguleringsmæssigt regn-
skab for et år er indsendt til Energitilsynet, jf. § 31, stk. 1 og
3, udmelder tilsynet en endelig, korrigeret indtægtsramme
for året omfattende følgende korrektioner:
1) Den del af omkostningsrammen, som er fastsat med
henblik på at dække driftsomkostninger, korrigeres
under hensyn til den faktiske pris- og lønudvikling i
året. Pris- og lønudviklingen beregnes på grundlag af
udviklingen i indekset, jf. § 7, stk. 4, frem til udløbet af
årets tredje kvartal.
2) De i § 13 omhandlede faktiske omkostninger i året.
3) Årets afskrivninger korrigeres som følge af ændringer i
afskrivningsgrundlaget siden udmeldingen af rammen,
jf. § 9.
4) Årets forrentning korrigeres som følge af ændringer i
forrentningsgrundlaget siden udmelding af rammen, jf.
§ 11, stk. 3-5, og som følge af ændringer i forrentnings-
satsen besluttet af Energitilsynet siden udmeldingen af
rammen, jf. § 12, stk. 2.
5) Indtægtsrammen korrigeres under hensyn til eventuelle
ændringer af rammen i medfør af kapitel 4.
6) Årets effektiviseringskrav korrigeres under hensyn til
den faktiske pris- og lønudvikling i kalenderåret, jf. §
16, stk. 3. Pris- og lønudviklingen beregnes på grund-
lag af udviklingen i indekset i bilag 1 frem til udløbet
af årets fjerde kvartal.
Kapitel 6
Overdækning og underdækning
§ 22.
Hvis et selskabs indtægter vedrørende distributions-
aktiviteter overstiger den korrigerede indtægtsramme, fore-
ligger der overdækning.
Stk. 2.
Overdækning i regnskabsåret skal senest være ud-
lignet i løbet af de tre næstfølgende år.
Stk. 3.
Hvis der opstår en i forhold til indtægtsrammen
uforholdsmæssigt stor overdækning, kan Energitilsynet be-
slutte, at udbetaling sker over en anden tidsperiode end angi-
vet i stk. 2.
§ 23.
Hvis et selskabs indtægter vedrørende distributions-
aktiviteter er mindre end den korrigerede indtægtsramme,
foreligger der underdækning.
Stk. 2.
Selskabet skal i forbindelse med fremsendelse af
det reguleringsmæssige regnskab, jf. § 31, stk. 2, overfor
Energitilsynet oplyse, i hvilket omfang underdækning øns-
kes opkrævet.
Stk. 3.
Den akkumulerede underdækning, som selskabet
ønsker opkrævet, kan højst udgøre et beløb svarende til ind-
tægtsrammen for det år, der aflægges regnskab for.
Stk. 4.
Underdækning for hvert år i en reguleringsperiode,
som ønskes opkrævet, jf. stk. 2, kan opkræves inden udgan-
gen af den følgende reguleringsperiode.
Stk. 5.
Hvis der opstår en i forhold til indtægtsrammen
uforholdsmæssigt stor underdækning, kan Energitilsynet be-
slutte, at opkrævning sker over en anden tidsperiode end an-
givet i stk. 4.
§ 24.
Over- og underdækning optjent i 2010 og følgende
år samt primosaldoen pr. 1. januar 2010 for over- og under-
dækning forrentes med en rentesats fastsat i henhold til § 10,
stk. 4. Forrentningen sker fra den 1. januar i året efter, at
over- og underdækningen er opgjort, dog tidligst pr. 1. janu-
ar 2010.
Kapitel 7
Ekstraordinære effektiviseringsgevinster
§ 25.
Hvis de faktiske omkostninger til drift og afskriv-
ninger vedrørende distributionsaktiviteter i kalenderåret er
mindre end den korrigerede omkostningsramme for kalen-
deråret med fradrag af årets effektiviseringskrav, er der op-
nået en ekstraordinær effektiviseringsgevinst svarende til
forskellen mellem de to beløb.
§ 26.
Hvis de faktiske omkostninger til forrentning af net-
togæld pr. den 31. december 2004 er mindre end den af
Energitilsynet fastsatte forrentning, jf. § 10, er der opnået en
ekstraordinær effektiviseringsgevinst svarende til forskellen
mellem de to beløb.
Stk. 2.
De faktiske omkostninger til forrentning, jf. stk. 1,
fastsættes ud fra distributionsselskabets gennemsnitlige fi-
nansieringsomkostninger til fremmedkapital.
§ 27.
Overskud i form af ekstraordinære effektiviserings-
gevinster, jf. §§ 25 og 26, kan anvendes til nedsættelse af
priser, henlæggelse til fremtidige investeringer eller ekstra-
ordinær forrentning af indskudskapitalen.
Stk. 2.
Dog kan ekstraordinære effektiviseringsgevinster
på forrentningen, jf. § 26, hensættes til imødegåelse af rente-
udgifter, der overstiger de i § 10 fastsatte renteudgifter i op
til to år. Hensatte beløb, der ikke er anvendt til dette formål
efter to år, anvendes herefter i overensstemmelse med stk. 1.
Stk. 3.
Af ekstraordinære effektiviseringsgevinster svaren-
de til op til 10 pct. af årets indtægtsramme skal mindst 50
pct. anvendes til nedsættelse af priser. Af ekstraordinære ef-
fektiviseringsgevinster herudover skal mindst 75 pct. anven-
des til nedsættelse af priser.
Stk. 4.
For skattepligtige selskaber beregnes beløbet, der
skal anvendes til nedsættelse af priser, jf. stk. 3, på grundlag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014.
6
Nr. 1117.
af de ekstraordinære effektiviseringsgevinster reduceret med
en procentsats svarende til selskabsskattesatsen.
Stk. 5.
Nedsættelse af priser i medfør af stk. 3 skal så vidt
muligt ske i forbindelse med førstkommende prisregulering.
Stk. 6.
Beløb, der er hensat, jf. stk. 2, medregnes kun i stk.
3, i det omfang de bliver anvendt i overensstemmelse med
stk. 1 og på det tidspunkt, de bliver anvendt i overensstem-
melse med stk. 1.
Kapitel 8
Opgørelse af reguleringsmæssige åbningsbalancer
§ 28.
Energitilsynet har godkendt virksomhedernes åb-
ningsbalancer for distributionsaktiviteterne pr. den 1. januar
2005.
§ 29.
Ved udarbejdelsen af et selskabs reguleringsmæssi-
ge åbningsbalance for distributionsaktiviteterne værdisættes
anlægsaktiverne som summen af nettogælden, hensættelser
til abandonment og egenkapitalen, jf. bilag 2 og § 30.
Stk. 2.
Den nettogæld, der henføres til distributionsaktivi-
teterne, kan maksimalt udgøre det beløb, der fremkommer
ved en opgørelse efter principperne i bilag 2.
Stk. 3.
I virksomheder med forpligtelser over for en kom-
mune som følge af kommunens betaling af tjenestemands-
pension optjent inden den 31. december 1999, hvortil der ik-
ke er hensat midler, optages den aktuarmæssigt opgjorte for-
pligtelse som gæld til kommunen i åbningsbalancen.
Stk. 4.
I virksomheder, som hæfter for gældsforpligtelser i
medfør af § 60 a, stk. 1, i lov om naturgasforsyning opgives
eventualforpligtelsen i en note til åbningsbalancen.
Stk. 5.
Energitilsynet kan fastsætte regler om opgørelsen
af abandonment og omfanget heraf.
§ 30.
Egenkapitalen opgøres i den reguleringsmæssige åb-
ningsbalance som indskudskapital.
Kapitel 9
Regnskabsføring m.v.
§ 31.
Selskabet skal udarbejde reguleringsmæssigt regn-
skab, der opgøres på basis af kalenderåret. Regnskabet skal
revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Stk. 2.
Reguleringsregnskabet for 2005 og senere kalen-
derår skal indsendes til Energitilsynet senest den 1. juni det
følgende år.
Stk. 3.
Det i stk. 1 nævnte regnskab skal mindst omfatte
følgende:
1)
En opgørelse af omkostninger med en specifikations-
grad, som gør det muligt for Energitilsynet at fastsætte
virksomhedens indtægtsramme efter reglerne i kapitel
2-5.
2) En opgørelse af overdækning og underdækning, jf. § 22
og § 23.
Stk. 4.
Reguleringsmæssige regnskaber, som ikke gøres
offentligt tilgængelige gennem indberetning til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, gøres offentligt tilgængelige af Energitil-
synet.
§ 32.
Selskabet skal holde aktiviteter vedrørende offentli-
ge forpligtelser efter § 9, stk. 1, i lov om naturgasforsyning,
herunder aktiviteter omfattet af bekendtgørelsens § 19, stk.
3, regnskabsmæssigt adskilte fra distributionsaktiviteter i
øvrigt.
Kapitel 10
Sanktionsbestemmelser
§ 33.
Medmindre højere straf er forskyldt efter lovgivnin-
gen, straffes med bøde den, der undlader
1) at udarbejde, lade revidere eller indsende regulerings-
mæssigt regnskab som nævnt i § 31, stk. 1-3, eller
2) at holde aktiviteter regnskabsmæssigt adskilte som
nævnt i § 32.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 34.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 16. oktober
2014.
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1401 af 14.
december 2009 om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber.
Stk. 3.
Sager vedrørende regnskabsårene 2005-09 behand-
les af Energitilsynet eller Energiklagenævnet efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 38 af 14. januar 2005 om indtægtsram-
mer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber.
Stk. 4.
Sager vedrørende regnskabsårene 2010-13 behand-
les af Energitilsynet eller Energiklagenævnet efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 1401 af 14. december 2009 om indtægts-
rammer og åbningsbalancer for naturgasdistributionsselska-
ber.
Energistyrelsen, den 14. oktober 2014
B
IRGITTA
J
ACOBSEN
/ Marie Hindhede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014.
7
Nr. 1117.
Bilag 1
Standardlevetider
Standardlevetider til brug ved opgørelse af afskrivninger på anlæg, som idriftsættes efter den 1. januar
2005, jf. § 9, stk. 2:
1) Domicil- og tekniske bygninger 50 år
2) Distributionsnet inkl. fordelingsledninger og stikledninger 30-40 år
3) M/R-stationer 15 år
4) Målere 15 år
5) Edb-udstyr 3-8 år
6) Edb-software 0-8 år
7) Øvrigt driftsmateriel og inventar 5-10 år
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014.
8
Nr. 1117.
Bilag 2
Principper for opgørelse af nettogæld i reguleringsmæssige åbningsbalancer for naturgasdistributi-
onsaktiviteterne
Nettogælden vedrørende distributionsaktiviteterne i DONG Distribution A/S kan i åbningsbalancen, jf.
kapitel 8, maksimalt udgøre summen af følgende:
1) Nettogæld overtaget fra Naturgas Syd I/S fratrukket den regnskabsmæssigt opgjorte goodwill (mer-
pris) pr. overtagelsesdagen som opgjort i overtagelsesbalancen fratrukket resultat efter skat samt af-
og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i Syd- og Sønderjylland i perio-
den fra den 1. juli 1999 til den 31. december 2004.
2) Nettogæld overtaget fra Naturgas Sjælland I/S fratrukket den regnskabsmæssigt opgjorte goodwill
(merpris) pr. overtagelsesdagen som opgjort i overtagelsesbalancen fratrukket resultat efter skat samt
af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i Vestsjællands og Storstrøms
amter i perioden fra den 1. januar 2001 til den 31. december 2004.
3) Den nettogæld, der kan henføres til distributionsaktiviteterne i DONG Distribution A/S, bortset fra de
under pkt. 1 og 2 nævnte, pr. den 1. januar 2005.
Nettogælden vedrørende distributionsaktiviteterne i HNG I/S kan i åbningsbalancen, jf. kapitel 8, maksi-
malt udgøre følgende:
Den del af nettogælden i HNG I/S pr. den 31. december 2002 i henhold til selskabets årsregnskab, der kan
henføres til distributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturgasforsyning, fratrukket resultat efter skat
samt af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i HNG I/S’ forsyningsområ-
de samt vederlag for kundeoverdragelse til DONG i perioden fra den 1. januar 2003 til den 31. december
2004.
Nettogælden vedrørende distributionsaktiviteterne i Naturgas Midt-Nord I/S kan i åbningsbalancen, jf.
kapitel 8, maksimalt udgøre følgende:
Den del af nettogælden i Naturgas Midt-Nord I/S pr. den 31. december 2002 i henhold til selskabets års-
regnskab, der kan henføres til distributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturgasforsyning, fratrukket
resultat efter skat samt af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i Naturgas
Midt-Nord I/S’ forsyningsområde samt vederlag for kundeoverdragelse til DONG i perioden fra den 1.
januar 2003 til den 31. december 2004.
Nettogælden vedrørende distributionsaktiviteterne i Naturgas Fyn A/S kan i åbningsbalancen, jf. kapitel
8, maksimalt udgøre følgende:
Den del af nettogælden i Naturgas Fyn I/S pr. den 31. december 2002 i henhold til selskabets årsregnskab,
der kan henføres til distributionsaktiviteterne, jf. § 60 a i lov om naturgasforsyning, fratrukket resultat ef-
ter skat samt af- og nedskrivninger tillagt investeringer fra distributionsaktiviteterne i Naturgas Fyn A/S’
forsyningsområde i perioden fra den 1. januar 2003 til den 31. december 2004.
Forrentning
Den forrentning af gæld, der indgår i resultat, jf. ovenfor, bør så vidt muligt basere sig på de gennemsnit-
lige finansieringsomkostninger for fremmedkapital i selskabet. Såfremt dette ikke er muligt eller kun van-
skeligt lader sig gøre, kan der med Energitilsynets accept anvendes alternative metoder til opgørelse af
forrentningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14. oktober 2014.
9
Nr. 1117.
Skat
Den skat, der kan indregnes for skattepligtige selskaber, fastsættes på grundlag af resultat før skat fra dis-
tributionsaktiviteten.
Forpligtelser over for en kommune som følge af kommunens betaling af tjenestemandspension optjent in-
den den 31. december 1999
Nettogælden opgøres inklusive forpligtelser, jf. § 26, stk. 3.