Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 19
Offentligt
1412087_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT
14. oktober 2014
J.nr. 2208/2015-0012
Ref. Bak
Center for Forsyning
Høring af bekendtgørelse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for gasdistributions-
selskaber.
Udkast til en ændret bekendtgørelse har været i høring i perioden den 26. september til den
10. oktober 2014.
Energistyrelsen har modtaget høringssvar med konkrete bemærkninger og forslag til udkastet
til bekendtgørelsen fra følgende organisationer og virksomheder: Danske Advokater, Dansk
Industri (DI), Datatilsynet, DONG Gas Distribution A/S, HMN Naturgas, Sekretariatet for
Energitilsynet (SET).
Kopi af høringssvarene er samlet i bilag 1. Energistyrelsens kommentarer til de anførte be-
mærkninger er skrevet i kursiv nedenfor.
Danske Advokater finder det betænkeligt, at det i udkastet til bekendtgørelse er foreslået at
give bekendtgørelsen virkning fra den 1. januar 2014, altså tilbagevirkende kraft.
Kommentar:
I udkastet til bekendtgørelse var foreslået, at bekendtgørelsen skulle have virkning fra den 1.
januar 2014, fordi det kan være regnskabsmæssigt uhensigtsmæssigt, at nye regler får virk-
ning midt i et regnskabsår. Hertil kommer, at der indledtes en ny 4-årig reguleringsperiode 1.
januar 2014. Da bekendtgørelsen er til gunst for gasdistributionsvirksomhederne og borger-
ne, fandt Energistyrelsen, at disse regnskabsmæssige hensyn kunne være tilstrækkelig be-
grundelse til at lade bekendtgørelsen have virkning fra den 1. januar 2014. Retsinformation
under Justitsministeriet anbefalede imidlertid, at bekendtgørelsen ikke skulle gives tilbagevir-
kende kraft. Denne anbefaling er fulgt.
Dansk Industri (DI) skriver, at man ikke er begejstret for højere omkostninger til industrielle
gasforbrugere på kort sigt. DI støtter dog dette tiltag, fordi det reducerer endnu større fremti-
dige tarifstigninger, fordi der er forventninger til kraftig reduktion i det danske naturgasfor-
brug allerede om få år.
Kommentar:
Den problematik, som DI rejser er forklaret nærmere i høringsbrevet, der blev udsendt sam-
men med udkastet til bekendtgørelse. Det fremgår heraf, at gasdistributionsselskaberne med
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412087_0002.png
bekendtgørelsen får mulighed for, med Energitilsynets godkendelse, at ændre afskrivnings-
princip eller afskrivningsperiode samt at benytte et andet ydelsesforløb end en annuitet, f.eks.
et serielån, og en anden løbetid for opkrævning af nettogælden, end tidligere anmeldt til
Energitilsynet.
Figuren illustrerer, hvorledes ændringer efter forslaget vil kunne påvirke tarifferne.
Udgangspunktet for figuren er, at prisen i 2014 efter nuværende låneprincip er vist som 1,00.
Svaret fra DI giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Datatilsynet gør opmærksom på, at behandlingen af personoplysninger under alle omstændig-
heder skal ske under behørig iagttagelse af persondatalovens og sikkerhedsbekendtgørelsens
regler, men at Datatilsynet af tidsmæssige grunde ikke har mulighed for at forholde sig kon-
kret til bekendtgørelsens bestemmelser.
Kommentar:
Datatilsynets svar giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
DONG Gas Distribution A/S har følgende kommentarer til konkrete bestemmelser:
- Ad § 9, stk. 2, bestemmelsen forstås således, at selskabet er berettiget til fuld afskriv-
ning af et anlægsaktiv, der nedlægges eller afhændes før udløbet af den forudsatte af-
skrivningsperiode.
- Ad. § 2, nr. 10 og § 14, stk. 1, ønskes det præciseret, hvorledes beløb, der modtages
ved afhændelse af anlægsaktiver anskaffet før den 1. januar 2005, behandles. Det fore-
slås at ske ved en ændring af definitionsbestemmelsen i § 2, nr. 10.
Der gøres derudover opmærksom på, at de tre distributionsselskaber i brev af 14. marts 2014
har peget på flere emner, der ønskes indarbejdet i en kommende revision af indtægtsramme-
bekendtgørelsen.
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1412087_0003.png
Kommentar:
Energistyrelsen er enig i forståelsen af § 9, stk. 2, således at restafskrivningen af nedlagte el-
ler afhændede anlæg sker på det tidspunkt, hvor anlægget afhændes eller nedlægges.
Energistyrelsen er enig i, at der kan være beløb, som modtages ved afhændelse af anlægsakti-
ver, som ikke tydeligt var dækket af formuleringen i udkastet til bekendtgørelse. Definitions-
bestemmelsen i § 2, nr. 10, ændres ikke, men bestemmelsen i § 14, stk. 1, præciseres således:
”§ 14. Beløb, der modtages som kompensation for manglende fremtidige indtægter, samt be-
løb der modtages ved afhændelse af anlægsaktiver anskaffet før den 1. januar 2005, anvendes
til ekstraordinær nedbringelse af selskabets nettogæld i det regnskabsår, hvor kompensatio-
nen modtages, jf. dog stk. 2. Sådanne beløb indgår ikke i opgørelsen af selskabets indtægter,
jf. § 3, stk. 1.”
Energistyrelsen er opmærksom på gasdistributionsselskabernes brev af 14. marts 2014. En
gennemgribende ændring af indtægtsrammereguleringen som foreslået afventer et kommende
generelt reguleringseftersyn.
HMN Naturgas A/S er enig i de foreslåede ændringer til bekendtgørelsen og henleder i øvrigt
opmærksomheden på de tre distributionsselskabers brev af 14. marts 2014 vedr. flere emner,
der ønskes indarbejdet i indtægtsrammebekendtgørelsen. HMN Naturgas skriver, at man ger-
ne deltager i en dialog herom, men er tilfreds med de ændringer, der nu er medtaget i be-
kendtgørelsen.
Kommentar:
Der henvises til kommentaren til høringssvaret fra DONG Gas Distribution A/S vedr. gasdi-
stributionsselskabernes brev af 14. marts 2014.
Sekretariatet for Energitilsynet (SET) ønsker en præcisering af forståelsen af ”en lavere gen-
nemsnitlig tarif” i § 8, stk. 5, og § 10, stk. 3, f.eks. ved tilføjelse af ordene ”målt i kr. pr. ku-
bikmeter”. Endvidere bemærkes det, at der ikke er taget stilling til hvor ofte et selskab kan
søge om ændringer efter § 8, stk. 5 og § 10, stk. 3. Det ønskes præciseret, at ændringer efter §
8, stk. 5 og § 10, stk. 3 bør have virkning fra det efterfølgende reguleringsår. Endelig ønskes
ordene ”afsætning af naturgas” ændret til ”transport af naturgas”, da bekendtgørelsen retter
sig mod gasdistributionsselskaberne.
Kommentar:
Energistyrelsen præciserer bekendtgørelsens formuleringer, som foreslået af SET. Der er ikke
lagt en grænse for hvor ofte, et distributionsselskab kan søge om ændringer i henhold til § 8,
stk. 5, og § 10, stk. 3, men det præciseres, at en ændring vil have virkning for det efterfølgen-
de reguleringsår.
Side 3