Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 180
Offentligt
pt. Svaneke, den 23. februar 2015.
Klima-, Energi- og Bygningsminister Rasmus Helveg Petersen
cc.
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
cc. Miljøudvalget
Med det i december 2014 indgåede færgeforlig angående besejlingen af Bornholm er der sat en
stopper for Bornholms muligheder for at føre sin intention om at profilere sig som ’grøn’ ud i livet, idet
alt tegner til, at Transportministeriet har til hensigt at udarbejde udbudsmaterialet på en sådan måde,
at ruten Rønne-Ystad fremover alene vil kunne besejles af stærkt forurenende oliedrevne
katamaranfærger.
Igennem flere år har man på Bornholm arbejdet målrettet med og investeret betydelige millionbeløb i
udvikling og gennemførelse af en grøn strategi, som skal sammenkæde Bornholms særegne
naturværdier og lokale fødevareproduktion med et fokus på rekreativ udfoldelse, økologi samt klima-,
miljø- og samfundsansvarlige løsninger.
Der er således investeret massivt i økologi, bæredygtige projekter inden for bl.a. byggeri, opvarmning,
strømforbrug samt affaldshåndtering, ligesom sundhed og fysisk aktivitet udgør fundamentet for lokalt
foreningsliv og spiller en afgørende rolle for udviklingen af turistkoncepter, der orienterer sig mod
oplevelsesturisme i naturen. I forlængelse heraf brandes øen som ’Bright Green Island’ over for turister
og tilflyttere, som ønsker et alternativ til storbyen.
I 2008 blev Bornholm klimakommune og forpligtede sig i den forbindelse til at arbejde for en markant
nedsættelse på mindst 1/3 af Bornholms samlede CO
2
-udledning inden 2025. Bornholms strategi om
grøn værdiskabelse ligger dermed helt i tråd med Energistrategi 2050 samt regeringsgrundlaget fra
september 2011, hvoraf det fremgår, at Danmark skal være ”…
et grønt videns- og
produktionssamfund, [hvorfor] Danmark skal udnytte vores førerposition på det grønne område. Derfor
skal der udvikles grønne virksomheder. Blandt andet inden for energi, miljø-, og bioteknologi … Det er
simpelthen økonomisk fornuft at begrænse forbruget af knappe ressourcer … Derfor skal vi gøre os
uafhængige af fossile brændsler, have mere vedvarende energi, mindre udslip af drivhusgasser og
lavere energiforbrug”.
Det er derfor altødelæggende for de bornholmske initiativer og nationale miljøvisioner, at en
kommende operatør med Transportministeriets udbudsplaner tvinges til at anvende/anskaffe en
skibstype, der har et højt energiforbrug og er særdeles CO
2
-udledende, til transport til og fra øen på
ruten Rønne-Ystad. Danmarks Naturfredningsforening har således allerede tilbage i 2008 i forbindelse
med udarbejdelsen af den regionale udviklingsplan påpeget, at sejlads med katamaraner ”…
modarbejder og er i strid med visionen om Bornholm som grøn og miljørigtig ø”.
Flere kommunalbestyrelsesmedlemmer i Bornholms Regionskommune har ligeledes peget på
misforholdet mellem et grønt fokus og katamaranhurtigfærger. René Nordin Bloch, gruppeformand for