Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 152
Offentligt
1
UDKAST
Fremsat den [dato] af klima-, energi- og bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen)
Forslag
til
Lov om ordning for økonomisk risikodækning i forbindelse med
geotermiboringer
§ 1.
Med henblik på at fremme udnyttelse af geotermisk energi bemyndiges klima-, energi-
og bygningsministeren til at etablere en frivillig ordning, der gennem betaling fra de
deltagende rettighedshavere for risikoafdækning har til formål at begrænse den økonomiske
risiko i forbindelse med geotermiboringer.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter regler om ordningens
gennemførelse og administration, herunder regler om ordningens etablering, opgaver,
struktur og nedlukning og om betingelser, herunder om betaling, jf.§ 3, for deltagelse i
ordningen samt udbetaling af risikoafdækning.
§ 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren nedsætter et råd, der træffer afgørelse om,
hvilke boringer, som kan blive omfattet af ordningen. Rådet kan fastætte vilkår for
deltagelse i ordningen. Rådet træffer afgørelse på baggrund af indstilling fra
Energistyrelsen.
Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren udpeger medlemmerne af rådet, herunder
formanden.
Stk. 3.
Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætter rådets forretningsorden
Stk. 4.
Rådets afgørelser kan påklages til klima-, energi- og bygningsministeren for så vidt
angår retlige spørgsmål. Klage skal være indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen
er meddelt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
§ 3.
Deltagelse i ordningen er betinget af betaling for risikoafdækning af en geotermiboring,
af at boringen er godkendt af det råd, der er etableret i henhold til § 1, stk. 2, og af
opfyldelse af bestemmelser fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2.
Rådet, jf. § 2, stk. 1, kan afholde udgifter og oppebære indtægter forbundet med den
økonomiske risikoafdækning i forbindelse med geotermiboringer.
§ 4.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om ordningens tilsyn,
kontrol, regnskab m.v.
§ 5.
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslagets formål og indhold
Lovforslaget har til formål at muliggøre etableringen af en ordning til fremme af udnyttelsen
af geotermisk energi.
Den foreslåede ordning har til hensigt at fremme udnyttelsen af geotermisk energi gennem en
mulighed for at begrænse geotermiprojekters økonomiske risiko i forbindelse med boringer.
Hermed kan en eksisterende barriere for en øget anvendelse af geotermisk energi fjernes. Via
den foreslåede ordning vil den økonomiske risiko ved geotermiboringer kunne nedbringes
samtidig med, at rettighedshaverens incitament og ansvar for en vellykket gennemførelse af
boringen bevares.
Det foreslås, at klima-, energi- og bygningsministeren gives adgang til at fastsætte regler om
etableringen af en ordning for geotermi, herunder etablering af et råd der skal sikre, at alene
levedygtige projekter bliver omfattet af ordningen.
Målgruppen for ordningen vil være rettighedshavere til tilladelser efter undergrundsloven til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi typisk med henblik på at benytte den
geotermiske energi til fjernvarmeforsyning.
Baggrunden for den foreslåede ordning er, at et antal geotermiprojekter er opgivet eller
forsinket på grund af især manglende mulighed for at tegne et kommercielt produkt til
afdækning af den boremæssige risiko i et geotermiprojekt. Usikkerheden har især med
undergrundens beskaffenhed og egenskaber at gøre. Set i lyset heraf har geotermibranchen
gennem en periode efterspurgt en ordning til afhjælpning af problemet.
I forbindelse med indgåelse af finanslovsaftalen for 2015 blev det aftalt at oprette en ordning,
der kan imødekomme geotermibranchens ønsker. Derfor afsættes der i perioden 2015-2017 60
mio. kr. til en ordning for geotermi samt 0,9 mio. kr. til oprettelse og drift af et råd.
Det er hensigten, at ordningen skal bygge på en struktur, hvor ansøgere betaler for at deltage i
ordningen og derigennem får nedbragt den økonomiske risiko i forbindelse med borearbejdet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
betragteligt. Betalingens størrelse forventes bl.a. at komme til at afhænge af, om det er
projektets første boring (større risici) eller en efterfølgende boring (mindre risici). For at
komme i betragtning til ordningen skal projekterne vurderes af et råd, der også træffer
afgørelse om, hvilke boringer der kan omfattes af ordningen. Rådet vil skulle vurdere, om
projektet er sundt, og hvor risikofyldt det er. Sekretariatsfunktionen for rådet vil blive
varetaget af Energistyrelsen.
Der er ikke tale om en forsikringsordning i gængs forstand. Ved forsikring indgås en aftale
mellem en forsikringstager, der køber et løfte om udligning af økonomiske tab af
forsikringsgiveren som til gengæld forpligter sig til at betale erstatning efter nærmere angivne
retningslinjer, hvis skaden sker. Ved at indgå aftaler med en række forsikringstagere kan
forsikringsgiveren dermed minimere sin økonomiske risiko.
I den ordning der etableres efter lovforslaget, er det kun den rettigehdshaver, som har fået et
projekt godkendt af et særligt etableret råd, der skal indbetale til ordningen. I den situation, at
efterforskningen ikke resulterer i udvinding af geotermi, der kan udnyttes til energiforsyning,
dækkes udgiften ved efterforskningen af ordningen. Ved den nærmere udformning af
ordningen er det hensigten at fastsætte et loft for udbetaling af udgiften til boringen således, at
det ikke nødvendigvis er samtlige virksomhedens efterforskningsudgifter, som dækkes ind.
I den situation at efterforskningen resulterer i udvinding af geotermi, der kan anvendes til
energiforsyning, bliver den betaling, som rettighedshaveren har indbetalt ikke tilbagebetalt,
men vedbliver med at indgå i ordningen med henblik på at risikoafdække nye projekter.
Nærmere regler herom vil blive udarbejdet ved bekendtgørelse.
Ordningen kapitalopbygges ved et statsligt indskud på 60 mio. kr., der indsluses i ordningen i
2015-2017 samt løbende betaling fra deltagerne gennem en betalingsstruktur, som bl.a.
afspejler, at første boring har den højeste risiko og de efterfølgende boringer en lavere risiko.
Det forventes, at betalingen for deltagelsen i ordningen vil udgøre en risikoafhængig
procentsats af boringens værdi. Betalingen fra de deltagende rettighedshavere er estimeret til
125 mio. kr. over en 10-årig periode i tilfælde af, at der bores 35 boringer i løbet af perioden.
Betalingen fra de deltagende rettighedshavere forventes baseret på, at ordningen som
udgangspunkt er selvfinansierende, men med økonomisk sikkerhed på 60 mio. kr. fra staten.
Via den foreslåede ordning vil staten nedbringe rettighedshavernes økonomiske risiko
samtidig med, at incitament og ansvar for en succesfuld gennemførelse af projektet bevares
hos rettighedshaveren.
Det vil være frivilligt for et geotermiprojekt at deltage i ordningen. Hvis en rettighedshaver til
en geotermitilladelse ønsker at gennemføre et projekt uden den foreslåede geotermiordnings
risikoafdækning af boreomkostningerne, vil det også kunne gøres uden om ordningen, sådan
som tilfældet er i dag. Ordningen med den tilhørende betaling og etablerede særlige råd er
således et frivilligt tilbud om risikoafdækning.
Formålet med den foreslåede ordning er at fremme udnyttelse af geotermisk energi gennem
mulighed for at mindske den økonomiske risiko i forbindelse med geotermiboringer hos
rettighedshaverne til geotermitilladelser og samtidig at sikre kvalificeret faglig stillingtagen til
projekterne. Det, den foreslåede ordning især vedører, er som udgangspunkt særligt risikoen
for, at boringen ikke når til reservoiret. Denne risiko kan ikke i dag afdækkes på
forsikringsmarkedet. Der blev i 2012 påbegyndt en geotermiboring i Kvols ved Viborg, hvor
boringen netop ikke nåede ned til reservoiret, og hvor risikoen ikke var dækket af en
forsikringsordning. Hvis der ikke eksisterer et kommercielt produkt til forsikring af risikoen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
for ikke at finde det forventede reservoir eller risikoen for at reservoiret ikke har de forventede
egenskaber, vil geotermiordningen dog også kunne rumme dette.
Rådet skal vurdere ansøgningerne og derved sikre det bedst mulige udgangspunkt for såvel
gennemførelse af projekter som ordningens drift.
I den energipolitiske aftale fra 2012 er der afsat 35 mio. kr. til fremme af ny VE teknologi i
fjernvarme (geotermi, store varmepumper mv.) i årene 2012-15. Som en del af denne pulje er
der igangsat en konsulentopgave, der har til hensigt at skabe et grundlag for at kunne
præcisere den foreslåede geotermiordning, herunder rådets rolle. På baggrund heraf forventes
ordningen i første halvår af 2015 at blive endeligt formuleret og efterfølgende udmøntet i en
bekendtgørelse. Det er hensigten at igangsætte ordningen i efteråret 2015.
Ordningen vil blive etableret og administreret i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Lovforslagets baggrund og hovedlinjerne i lovforberedelsen
I Danmark er det i dag under visse omstændigheder muligt at udnytte den geotermiske energi
til opvarmning i form af fjernvarme. Der udnyttes således allerede geotermisk energi til
fjernvarme i Thisted, i København og i Sønderborg. Herudover arbejdes der i dag med
geotermiprojekter i ca. 10 danske byer.
Flere projekter vedrørende efterforskning og indvinding af geotermisk energi er imidlertid
opgivet eller forsinket på grund af især manglende mulighed for at tegne et kommercielt
produkt til afdækning af den boremæssige risiko i et geotermiprojekt. Usikkerheden har
navnligt med undergrundens beskaffenhed og egenskaber at gøre og er en barriere for øget
udnyttelse af geotermisk energi. Der blev i 2012 påbegyndt en geotermiboring i Kvols ved
Viborg. Boringen nåede ikke ned til reservoiret, og risikoen for at dette skulle ske, var ikke
forsikret.
Set i lyset heraf har geotermibranchen gennem en periode efterspurgt en ordning til
afhjælpning af problemet.
I forbindelse med indgåelse af finanslovsaftalen for 2015 blev det aftalt at etablere en ordning,
der kan fjerne denne barriere for udnyttelse af geotermisk energi. Det blev besluttet, at der i
perioden 2015-2017 afsættes 60 mio. kr. til en ordning for geotermi samt 0,9 mio. kr. til
oprettelse og drift af et råd. Efterfølgende er der truffet beslutning om at etablere et
lovmæssigt grundlag for ordningen.
På den baggrund er det vurderingen, at en ordning som den foreslåede vil imødekomme
geotermibranchens ønsker og medvirke til, at der kan gennemføres flere geotermiprojekter.
I den energipolitiske aftale fra 2012 er der afsat 35 mio. kr. til fremme af ny VE teknologi i
fjernvarme (geotermi, store varmepumper mv.) i årene 2012-15. Med baggrund i denne pulje
er der igangsat en konsulentopgave med henblik på at skabe et grundlag for at kunne
præcisere den foreslåede geotermiordning, herunder rådets rolle. På baggrund heraf forventes
ordningen i første halvår af 2015 at blive endeligt formuleret og efterfølgende udmøntet i en
bekendtgørelse.
Hovedpunkter i lovforslaget
Geotermiordningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Lovforslaget indeholder en række bemyndigelsesbestemmelser, hvorefter klima-, energi- og
bygningsministeren foreslås bemyndiget til dels at etablere geotermiordningen, herunder
etablering af et råd og fastsættelse af regler om gennemførelse og administration, deltagelse
og betaling for deltagelse i ordningen og om ordningens tilsyn, kontrol, regnskab, revision og
klageadgang m.v. Lovforslaget indeholder desuden en bestemmelse, som fastsætter, at
deltagelse i ordningen kræver betaling for risikoafdækning af en geotermiboring.
Gældende ret på området
Tilladelser til efterforskning og indvinding af geotermisk energi, og godkendelser forbundet
hermed, meddeles efter Lov om anvendelse af Danmarks undergrund (undergrundsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011. Energistyrelsen har ansvaret for
myndighedsbehandling og tilsyn med geotermiprojekter for så vidt angår de dele af projektet,
der er omfattet af undergrundsloven.
For geotermi eksisterer der ikke i dag en ordning som den foreslåede, der kan afdække den
økonomiske risiko, som rettighedshavere til geotermitilladelser har i forbindelse med
boringer.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Geotermisk energi er en miljøvenlig energiform, der udgøres af store mængder energi som
findes i den danske undergrund i form af varmt saltvand. I Danmark er det i dag under visse
omstændigheder muligt at udnytte den geotermiske energi til opvarmning i form af
fjernvarme.
Flere projekter vedrørende efterforskning og indvinding af geotermisk energi er imidlertid
opgivet eller blevet forsinket på grund af især manglende mulighed for at tegne et
kommercielt produkt til afdækning af den boremæssige risiko i et geotermiprojekt. Det er
særligt risikoen for, at boringen ikke når til reservoiret, som ikke kan afdækkes på
forsikringsmarkedet, og det er denne risiko, som geotermiordningen som udgangspunkt især
vedrører. I geotermiprojektet i Viborg (Kvols-boringen) var det netop denne type hændelse,
som indtraf.
Den foreslåede ordning har til hensigt at begrænse rettighedshavernes risiko i forbindelse med
geotermiboringer. Det er hensigten, at ordningen skal være selvfinansierende, men med
økonomisk sikkerhed fra staten fra 2015-2017. Derigennem understøttes rettighedshavernes
egen interesse og eget ansvar for gennemførelse af et geotermiprojekt.
Geotermiordningen vil komme til at bygge på en struktur, hvor ansøgere gennem betaling får
en større sikkerhed for at kunne blive kompenseret for nogle af de afholdte udgifter, hvis
boringen ikke fører til det ønskede resultat. Herved nedbringes den økonomiske risiko i
forbindelse med borearbejdet betragteligt.
En betingelse for deltagelse i ordningen vil være, at boreprojekterne vurderes af et nyetableret
råd bestående af eksperter med relevante kompetencer på området. Således vil bl.a.
geologiske, boretekniske og økonomiske kompetencer skulle være repræsenteret i rådet.
Der er afsat 0,3 mio. kr. årligt i 2015-2017 til rådet. Fra 2018 og frem vil rådet skulle
finansieres af rettighedshavernes betaling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Rådet vil skulle vurdere projektansøgningerne fagligt og derved sikre det bedst mulige
udgangspunkt for såvel gennemførelse af de enkelte projekter som opbygningen og driften af
ordningen.
Lovforslaget vil endvidere bemyndige klima-, energi- og bygningsministeren til at fastsætte
nærmere regler om ordningens gennemførelse og administration, herunder regler om
ordningens etablering, opgaver, struktur og nedlukning og om betingelser for deltagelse i
ordningen.
Der blev ultimo 2014 igangsat et konsulentarbejde, der har til hensigt at skabe et grundlag for
nærmere at præcisere den foreslåede geotermiordning, herunder præcisere rådets rolle. På
baggrund af udkommet af konsulentarbejdet forventes ordningen at blive endeligt formuleret i
første halvår af 2015 og herefter at blive udmøntet i en bekendtgørelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Der forventes ingen økonomiske konsekvenser udover de hensatte midler på Finansloven for
2015, 2016 og 2017 for stat, regioner og kommuner ud over almindeligt myndighedsarbejde
og administration i forbindelse med det arbejde, der skal udføres.
I perioden 2015-2017 er der afsat 60 mio. kr. til indskud i og etablering af ordningen, som skal
fungere over en årrække. Der oprettes samtidig et råd med et begrænset antal medlemmer,
som skal vurdere ansøgningerne og derved sikre kvaliteten af de projekter, der medtages i
ordningen. Der afsættes 0,3 mio. kr. årligt i 2015-2017 til rådet. Fra 2018 og fremad vil
omkostninger ved rådet blive dækket af ordningen. Geotermiordningen er ikke omfattet af det
statslige delloft for driftsudgifter.
Hvis ordningen etableres, vil det omfatte oprettelse af et råd til bedømmelse af ansøgninger.
Energistyrelsen forventes som led i styrelsens tilsynsaktivitet at skulle godkende en given
indvindingsplan, inden et projekt kan søge om at blive optaget i ordningen. Afhængigt af
udbredelsen af geotermi må det forventes, at Energistyrelsen i begrænset omfang kommer til
at bruge flere personaleressourcer på geotermirelaterede opgaver end i dag. Administrationen
af ordningen forventes afholdt inden for Energistyrelsens økonomiske ramme.
Rådet vil være omfattet af gældende lovgivning om forvaltning, regnskabsaflæggelse og
revision.
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
kommuner og regioner.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Den foreslåede ordning kommer til at bygge på en struktur, hvor ansøgere om at blive
omfattet af ordningen betaler for at deltage i ordningen. Deltagelse i ordningen er imidlertid
frivillig, så hvis en rettighedshaver til en geotermitilladelse ønsker at gennemføre et projekt
uden at deltage i den foreslåede ordning, vil det også kunne gøres.
Miljømæssige konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489071_0007.png
7
Det er forventningen, at den foreslåede ordning vil medføre flere geotermiboringer og en øget
anvendelse af geotermisk energi. Geotermisk energi er en miljøvenlig energiform, og i det
omfang den forventede øgede anvendelse af geotermisk energi fortrænger mindre
miljøvenlige energiformer, vil det have en gunstig effekt på miljøet.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget fastsætter nationale regler om en ordning for geotermiprojekter i Danmark.
Ordningen vil blive udmøntet og administreret i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler.
Det statsstøtteretlige grundlag afhænger af den konkrete udformning af ordningen. Ordningen
vil derfor enten skulle notificeres efter EU´s gruppefritagelsesforordning, jf. Europa-
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens art. 107 og 108, som er
offentliggjort den 26. juni 2014 i EU-Tidende, nr. L 87, side 1, eller notificeres og godkendes
af EU Kommissionen efter EU´s retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi
2014-2020, jf. Europa-Kommissionens meddelelse af 28. juni 2014, som er offentliggjort den
28. juni 2014 i EU-Tidende, nr. C 200, side 1.energi- og miljørammebestemmelser.
Forslaget vurderes i sin nuværende udformning umiddelbart at ligge indenfor rammerne af
Europa-Kommissionens gruppefritagelsesforordning, men i forbindelse med det pågående
arbejde med at udformning og rammer for ordningen vil dette forhold blive endeligt vurderet.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
XXXXXX og ccc
Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Der forventes ingen
økonomiske konsekvenser
udover de hensatte midler på
Finansloven for 2015, 2016 og
2017 for stat, regioner og
kommuner ud over almindeligt
myndighedsarbejde og
administration i forbindelse
med det arbejde, der skal
udføres.
I perioden 2015-2017 er der
afsat 60 mio. kr. til indskud i
og etablering af ordningen.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
Ingen
Det er frivilligt at tilslutte sig
Det er frivilligt at tilslutte sig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489071_0008.png
8
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
ordningen
Ingen
Ingen
ordningen
Ingen
Ingen
Forholdet til
EU-retten
I det omfang den forventede
Ingen
øgede anvendelse af
geotermisk energi fortrænger
mindre miljøvenlige
energiformer, vil det have en
gunstig effekt på miljøet.
Ordningen vil blive udmøntet og administreret i
overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler. Det
statsstøtteretlige grundlag afhænger af den konkrete udformning
af ordningen. Ordningen vil derfor enten skulle notificeres efter
EU´s gruppefritagelsesforordning eller notificeres og godkendes
af EU-Kommissionen efter EU´s energi- og
miljørammebestemmelser. Forslaget vurderes i sin nuværende
udformning umiddelbart at ligge indenfor rammerne af Europa-
Kommissionens gruppefritagelsesforordning,
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at klima-, energi- og bygningsministeren bemyndiges til at etablere en ordning
for økonomisk risikoafdækning af geotermiboringer, herunder til at etablere et råd, der skal
vurdere ansøgninger om deltagelse i ordningen og træffe beslutning om alle forhold
vedrørende deltagelse i ordningen. Geotermiordningen vil skulle hjælpe med at nedbringe den
økonomiske risiko i forbindelse med geotermiboringer.
Baggrunden herfor er, at det i dag ikke er muligt at tegne et kommercielt produkt til
afdækning af den boremæssige risiko i et geotermiprojekt, hvilket har bremset eller forsinket
flere geotermiprojekter. Set i lyset heraf foreslås det, at der oprettes en statsligt faciliteret
ordning for geotermi for at give rettighedshavere til geotermitilladelser mulighed for at
reducere den økonomiske risiko i borefasen. Det vil således være en betingelse for at komme i
betragtning til ordningen, at den ansøgende rettighedshaver kan dokumentere, at det ikke har
været muligt tegne et kommercielt produkt til en acceptabel pris til afdækning af den
boremæssige risiko.
Den boremæssige risiko er især risikoen for ikke at nå ned til det relevante reservoir, dog vil
risikoen for, at reservoiret ikke findes eller ikke har de forventede egenskaber også kunne
omfattes af ordningen. Usikkerheden har primært med undergrundens beskaffenhed og
egenskaber at gøre. Når det drejer sig om olie- og gasboringer håndteres denne usikkerhed
som regel ved, at olieselskaberne har flere projekter, hvorved risikoen spredes, ligesom
olieselskaberne ofte har bedre økonomisk mulighed for at fortsætte med forskellige tekniske
løsninger frem for at standse boringen, end rettighedshaver til geotermitilladelser har.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Målgruppen for ordningen vil være rettighedshavere i henhold til tilladelser efter
undergrundsloven til efterforskning og indvinding af geotermisk energi. I praksis vil det især
være geotermitilladelser med henblik på fjernvarmeforsyning, der vil kunne omfattes af
ordningen.
Der foreslås, at geotermiordningen får en startkapital på 60 mio. kr., der indsluses i 2015-
2017. Hertil kommer rettighedshavernes egen betaling til ordningen. En boring forventes at
kunne udføres for 40-50 mio. kr. Ved den nærmere udformning af ordningen er det hensigten
at fastsætte et loft for udbetaling af udgiften til boringen.
Puljen af indbetalinger fra virksomhederne til riskoafækning, der de første tre år suppleres
med midler afsat på finansloven, forventes at kunne håndtere i størrelsesordenen 2-3
geotermiprojekter om året. Opbygningen af ordningen vil afhænge af både antal, type og
omkostning for udførelse af boringerne. Etableres flere små geotermianlæg vil antallet af
”første boringer” blive højere, og dermed vil betalingerne være højere – det samme vil gælde
sandsynligheden for udbetaling fra ordningen. I praksis vil et projekt kunne være omfattet af
ordningen fra indbetalingene, og indtil de indbefattede boringer er færdigudført eller afsluttet
på anden vis. Den typiske varighed heraf forventes at være 4-6 måneder afhængigt af antal
boringer i projektet.
For at sikre ordningens likviditet vil antallet og størrelsen af projekter i ordningen til enhver
tid skulle tilpasses puljens størrelse. Hvis den samlede pulje (dvs. finanslovsbevilling samt
betaling fra virksomheder) opbruges, fordi boringerne går galt, og der skal udbetales dækning
fra ordningen, vil midlerne være opbrugte. I det tilfælde vil der ikke være kapacitet til at
kunne risikoafdække nye projekter, og derfor vil ordningen blive suspenderet. Hvis ordningen
i den forbindelse har opbygget en kapital op til 60 mio. kr., vil denne kapital blive tilbageført
til statskassen, sådan at statens risiko dækkes forlods. Eventuelle overskydende midler i
ordningen tilbageføres indskyderne. Ligeledes vil kapital op til 60 mio. kr. ved evt.
nedlukning af ordningen tilgå statskassen forlods, såfremt disse midler ikke allerede er
tilbageført.
I medfør af det foreslåede
stk. 2
gives klima-, energi og bygningsministeren adgang til at
fastsætte regler om geotermiordningens gennemførelse og administration, herunder regler om
ordningens etablering, opgaver, struktur, nedlukning og om betingelser for deltagelse i
ordningen.
Af den nærmere udformning af ordningen kan bl.a. komme til at fremgå, at ordningen løber i
en begrænset årrække, og at den suspenderes, hvis den samlede pulje opbruges, fordi
boringerne ikke når frem til de relevante reservoirer, og der skal udbetales dækning fra
geotermiordningen. I et sådant tilfælde vil der ikke være midler til at kunne risikoafdække nye
projekter.
Der vil bl.a. kunne fastsættes regler om ansøgningers indhold, f.eks. om, at den ansøgende
rettighedshaver kan dokumentere, at det ikke har været muligt tegne et kommercielt produkt
til en acceptabel pris til afdækning af den boremæssige risiko, nærme beskrivelse af projektet
mv. Der vil også kunne fastsættes regler ansøgningers form og frister for behandling af
ansøgninger.
Det vil også fastsættes nærmere regler om vilkår for deltagelse. Det kan være økonomiske
vilkår (betaling og dækningsomfang) såvel som tidsperiode samt andre relevante forhold, der
sikrer ordningens formål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Der vil bl.a. kunne fastsættes regler om betingelser for deltagelse i ordningen og udbetaling.
Sådanne regler kan omfatte de nærmere regler for størrelsen af virksomhedens betaling for
risikoafdækning. Ved den nærmere udformning af ordningen er det hensigten at fastsætte et
loft for udbetaling af udgiften til boringen sådan, at det ikke nødvendigvis er samtlige
rettighedshaveres efterforskningsudgifter, som dækkes ind.
Der blev ultimo 2014 igangsat et konsulentarbejde, der har til hensigt at skabe et grundlag for
nærmere at præcisere den foreslåede geotermiordning, herunder præcisere rådets rolle. På
baggrund af resultatet af konsulentarbejdet forventes ordningen at blive endeligt formuleret i
første halvår af 2015 og herefter at blive udmøntet i en bekendtgørelse.
Til § 2
Det er hensigten med lovforslagets
§ 2,
at klima-, energi og bygningsministeren nedsætter et
råd med et begrænset antal deltagere. Det er tanken, at rådet vil skulle bestå af i
størrelsesorden op til 5 deltagere, der til sammen råder over de nødvendige faglige
kompetencer vedrørende f.eks. boringer, geologi og økonomi.
Der bliver herved nedsat et råd, som er kollegialt organiseret, og som er tillagt administrative
beføjelser til at træffe afgørelser. Rådet skal i sin sagsbehandling være uafhængigt af
særinteresser. Rådets afgørelser kan dog påklages til ministeren for så vidt angår retlige
spørgsmål, jf. forslagets § 2, stk. 4.
Rådet vil være omfattet af gældende lovgivning om forvaltning, regnskabsaflæggelse og
revision. Det betyder f.eks., at forvaltningsloven og offentlighedsloven finder anvendelse på
rådet. Rådet vil få sekretariat hos Energistyrelsen, men vil skulle afgøre sagerne uafhængigt af
Energistyrelsen.
Det foreslås i
stk. 1,
at rådet skal afgøre, hvilke geotermiboringer der efter ansøgning kan
blive omfattet af ordningen. Rådet vil skulle træffe sine afgørelser på baggrund af vurderinger
af, om et projekt er sundt, og hvor risikofyldt det er. Rådet skal sikre, at de organisatoriske og
teknisk udfordringer ved de enkelte projekter identificeres inden borefasen, sådan at projektets
økonomiske og tekniske risiko forventes reduceret mest muligt.
Rådet vil skulle fastsætte størrelsen på den betaling, der skal betales, og hvis nødvendigt
vilkår for at dækning kan opnås samt omfanget heraf. Rådets afgørelser vil skulle bygge på
objektive retningslinjer og en faglig vurdering.
Rådet vil skulle vurdere, om projektet er sundt, og hvor risikofyldt det er, inden det træffer
afgørelse om, projektet vil kunne optages i ordningen. Det kunne eksempelvis ske ved
udregning af en koefficient på baggrund af tekniske og geologiske forhold, som angiver om
projektet har lav/middel/høj risiko.
Inden et projekt kan forelægges for rådet, skal projektet have udarbejdet og godkendt en
velunderbygget indvindingsplan til Energistyrelsen, som på baggrund af sit tilsyn med
projektet skal vurdere, om det er klart til at blive forelagt rådet. Når Energistyrelsen vurderer,
at projektet er klart, bliver det forelagt rådet med en indstilling, jf. det foreslåede stk. 1, 3. pkt.
Indstillingen skal indeholde en faglig baseret vurdering af, om projektet kan godkendes.
Rådet vil alene skulle vurdere ansøgninger fra konkrete projekter. Kun projekter med en
acceptabel risikoprofil vil kunne komme med i ordningen. Når et projekt er godkendt, vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Energistyrelsen på vanlig vis efterfølgende skulle sagsbehandle ansøgningen efter
undergrundslovens bestemmelser, inden selve borearbejdet kan sættes i gang.
Det vil være en forudsætning for at kunne optages i ordningen, at Energistyrelsen har
godkendt geotermiprojektets indvindingsplan. I praksis vil en rettighedshaver søge om at blive
omfattet af ordningen ud fra en af Energistyrelsen godkendt indvindingsplan suppleret med
eventuelt yderligere nødvendige oplysninger. Rådets behandling vil enten resultere i en
afvisning af projektet eller et tilbud om at blive omfattet af ordningen på givne vilkår. Det
være økonomiske vilkår (betaling og dækningsomfang) såvel som tidsperiode samt andre
relevante forhold, der sikrer ordningens formål.
Det foreslås efter
stk.
1, 2. pkt, at rådet kan fastsætte vilkår for godkendelsen af at blive
omfattet af ordningen. Sådanne vilkår kan f.eks. være krav om afrapportering i forhold til
bevilligede midler, således rådet kan holde sig ajour med virkningen af de bevilgede midler,
eller vilkår om tidshorisont for projektets gennemførelse.
Efter det foreslåede
stk. 2
udpeger klima-, energi og bygningsministeren medlemmerne af
rådet, herunder formanden. Det bemærkes, at udpegningsretten ikke medfører, at
medlemmerne, herunder formanden, skal arbejde for eller repræsentere klima-, energi og
bygningsministerens interesser. Retten til at udpege giver heller ikke klima-, energi og
bygningsministerens instruktionsbeføjelse i forhold til de udpegede medlemmer eller ret til at
afsætte de udpegede medlemmer i den periode, de er indstillet til. Medlemmerne af rådet skal
udpeges, så rådet repræsenterer de nødvendige faglige kompetencer vedrørende f.eks.
boringer, geologi og økonomi. Rådets medlemmer skal således være uafhængige af
faginterser, når de træffer afgørelser efter denne lov og regler udstedt i medfør af loven samt
forretningsordenen.
Efter det foreslåede
stk. 3
fastsætter klima-, energi- og bygningsministeren rådets
forretningsorden. Det er hensigten, at forretningsordenen skal indeholde bestemmelser om
bl.a. mødefrekvens, dagsorden, konstituering, quorum og beslutningskompetence. Ved
stemmelighed bliver formandens stemme udslagsgivende.
Efter det foreslåede
stk. 4
kan rådets afgørelser kun påklages til ministeren for så vidt angår
retlige spørgsmål. Skønsmæssige afgørelser vil ikke kunne påklages til ministeren.
Ministerens kan således ikke tage stilling til, om rådets afgørelser om, at en given ansøgning
ud fra et fagligt skøn ikke bliver omfattet af ordningen, så længe skønnet udøves inden for de
rammer, der er fastsat i lovgivningen.
Til § 3
Det foreslås i § 3, stk. 1, at rettighedshaverne skal betale for at blive omfattet af
geotermiordningen. Der er tale om en form for egenbetaling, der vil kunne understøtte
rettighedshavernes egen interesse og eget ansvar for gennemførelse af et geotermiprojekt.
Det foreslås desuden i stk. 1, at deltagelse i ordningen foruden betaling også kræver
godkendelse af projektet af det råd nedsat af klima-, energi- og bygningsministeren i medfør
af den foreslåede § 2. Rådet skal vurdere, om projektet er sundt, og hvor risikofyldt det er. Det
vil eksempelvis kunne ske ved udregning af en koefficient på baggrund af tekniske og
geologiske forhold, som angiver om projektet har lav/middel/høj risiko.
Rådet skal vurdere ansøgningerne og tage stilling til et ansøgende projekts forudsætninger for
at blive en del af ordningen. Rådet træffer beslutning om alle forhold vedrørende deltagelse i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
ordningen, herunder om prioritering af projekter. Inden et projekt kan forelægges for rådet,
skal projektet have udarbejdet en velunderbygget indvindingsplan til Energistyrelsen, som på
baggrund af sit tilsyn med projektet udarbejder en indstilling. Energistyrelsen vil på vanlig vis
skulle efterfølgende skulle sagsbehandle ansøgningen efter undergrundslovens bestemmelser,
inden selve borearbejdet kan sættes i gang.
Det foreslås med
stk. 2,
at rådet kan afholde udgifter og oppebære indtægter forbundet med
ordningen for økonomisk risikodækning i forbindelse med geotermiboringer. Der gives
hermed bevillingsmæssig hjemmel til at foretage udbetalinger fra ordningen samt til at
modtage betalingerne fra brugerne af ordningen.
Det er hensigten at begrænse adgangen til at deltage i geotermiordningen sådan, at antallet af
projekter i ordningen holdes på et niveau, som indebærer, at alle projekter i ordningen på det
givne tidspunkt kan modtage udbetaling. Herved søges det sikret, at i tilfælde af at projekterne
medfører udbetaling, så har ordningen ikke påtaget sig et større dækningsomfang end de
midler, der er til rådighed i ordningen.
Der blev ultimo 2014 igangsat et konsulentarbejde med henblik på at skabe et grundlag for
nærmere at præcisere den foreslåede geotermiordning. På baggrund af udkommet af
konsulentarbejdet forventes ordningen at blive endeligt formuleret i første halvår af 2015 og
herefter at blive udmøntet i en bekendtgørelse.
Til § 4
Det foreslås, at klima-, energi- og bygningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler
om ordningens tilsyn, kontrol regnskab m.v. Det er forventningen, at disse regler vil følge
gængs praksis inden for sammenlignelig tilsynslovgivning m.v.
Der blev ultimo 2014 igangsat et konsulentarbejde med henblik på at skabe et grundlag for
nærmere at præcisere den foreslåede geotermiordning. På baggrund af resultatet af
konsulentarbejdet forventes ordningen at blive endeligt formuleret i første halvår af 2015 og
herefter at blive udmøntet i en bekendtgørelse.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2015. Da ordningen på grund af
statsstøtteretlige elementer vil skulle anmeldes til Europa-Kommissionen, før den kan
etableres, vil bekendtgørelsen, der udstedes i medfør af loven og igangsætter ordningen, først
træde i kraft efter anmeldelsen til Kommissionen.