Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 127
Offentligt
1440345_0001.png
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om CO
2
-kvoter
Til udvalgets orientering oversendes hermed bekendtgørelse om CO
2
- kvoter.
Jeg har tidligere orienteret udvalget om, at udkast til ændring af bekendtgørelsen
blev sendt i høring fra den 20. november 2014 til og med den 11. december 2014.
Høringssvarene har ikke givet anledning til væsentlige indholdsmæssige ændringer i
udkast til bekendtgørelse om CO
2
-kvoter, idet der dog er foretaget få tekniske og
sproglige justeringer.
Bekendtgørelsen er hovedsageligt en konsekvensændring af lov nr. 1095 af 28.
november 2012 om CO
2
-kvoter (herefter: CO
2
-kvoteloven), der ændres på baggrund
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 421/2014 af 16. april 2014
vedr. luftfart, (herefter: forordningen), som ændrer Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/87/EF af 13. oktober 2003 (herefter: CO
2
-kvotedirektivet).
CO
2
-kvotedirektivet er implementeret i national lovgivning ved CO
2
-kvoteloven. Visse
bestemmelser i CO
2
-kvoteloven er ikke i overensstemmelse med forordningen.
Sammen med et lovforslag om ændring af CO
2
-kvoteloven (herefter: L 11) er der
udarbejdet en bekendtgørelse, således at CO
2
-kvotelovgivningen tilpasses til de
ændringer, som er gennemført ved forordningen. Som konsekvens heraf og som
konsekvens af, at der er sket en totalharmonisering af CO
2
-kvoteområdet, der er
meget teknisk flyttes en række af CO
2
-kvotelovens bestemmelser til
bekendtgørelsen.
Forordningens ændringer af CO
2
-kvotedirektivet omfatter hovedsagligt en midlertidig
undtagelse fra krav om overvågning, rapportering og returnering af CO
2
-kvoter for
CO
2
-emissioner fra flyvninger til og fra lande udenfor EØS-området. Undtagelsen
gælder for perioden 2013 til og med 2016, hvor undtagelsen revideres i forhold til
fremskridt i den internationale luftfartsorganisation ICAO mod en international aftale
om anvendelse af en fælles global markedsbaseret foranstaltning til reduktion af
CO
2
-emissioner fra luftfart. Desuden indskrænkes CO
2
-kvotedirektivets
anvendelsesområde, idet flyvninger, som udføres af en ikke-kommerciel
luftfartsoperatør, hvis sammenlagte årlige emissioner er lavere end 1.000 ton pr. år,
undtages fra CO
2
-kvotedirektivets anvendelsesområde fra den 1. januar 2013 til den
31. december 2020. Endvidere indføres der forenklede procedurer for verifikation af
små luftfartsoperatørers årlige CO
2
-emissioner.
Formålet med at flytte en del af de gældende regler til bekendtgørelsen er at
anvende de hjemler, som CO
2
-kvoteloven og L 11 har, for i fremtiden at sikre en
Ministeren
5. januar 2015
J nr. 2014-1646
/
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KLIMA-, ENERGI- OG
BYGNINGSMINISTERIET
rettidig og mere korrekt gennemførelse af harmoniserede EU-regler på området. Der
er tale om en enklere gennemførelsesmetode, da bekendtgørelsen lettere kan
tilpasses fremtidige ændringer i EU-retten f.s.v.a. EU-reglerne om krav til handel med
CO
2
-kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen. Efter bl.a. § 3, stk. 1, i L 11 kan
klima-, energi- og bygningsministeren gennemføre EU-reglerne på CO
2
-
kvoteområdet på bekendtgørelsesniveau.
De gældende bestemmelser i CO
2
-kvoteloven, der flyttes til bekendtgørelsen, og som
ikke ændres, vil fortsat blive anvendt i henhold til bemærkningerne i CO
2
-kvoteloven
og den gældende administrative praksis på området.
Det bemærkes, at forhandlinger om ændring af EU-reglerne på CO
2
-kvoteområdet
fortsat vil ske efter mandat fra Folketinget.
Endelig foretages, på baggrund af de hidtidige, administrative erfaringer med CO
2
-
kvoteloven, visse lovtekniske og sproglige justeringer og præciseringer af visse af de
gældende bestemmelser i CO
2
-kvoteloven, der flyttes til bekendtgørelsen. På dette
punkt er der således heller ikke tale om en ændring i gældende ret.
CO
2
-kvotedirektivet og EU-retsakter, som ændrer CO
2
-kvotedirektivet, er vedlagt som
bilag til bekendtgørelsen.
De bestemmelser fra CO
2
-kvoteloven, der flyttes til bekendtgørelsen vedrører bl.a.
følgende dele af CO
2
-kvotelovgivningen:
- Anvendelsesområde, pligtsubjekter, definitioner m.v.
- Tilladelse til udledning af drivhusgasser, driftsforbud m.v.
- Tildeling af gratis CO
2
-kvoter og gratis luftfarts CO
2
-kvoter.
- Overvågning, verifikation og rapportering.
- Returnering af CO
2
-kvoter og luftfarts CO
2
-kvoter.
Ud over det indeholder bekendtgørelsen bestemmelser om digital kommunikation,
hvilket ikke har været tilfældet før, og hvilket ikke er påkrævet med hensyn til
implementering af EU-reglerne om krav til handel med CO
2
-kvoter for
drivhusgasemissioner i Unionen. Bestemmelserne om digital kommunikation
inkluderes i bekendtgørelsen, fordi disse ikke har eksister før, men den administrative
praksis på området, der er oparbejdet siden CO
2
-kvotelovens ikrafttræden, har vist,
et det er et behov for bestemmelserne om digital kommunikation for at kunne lette
håndhævende/administration af CO
2
-kvotelovgivningens regler.
Bekendtgørelsen træder i kraft samtidig med L11 den 1. januar 2015.
Side 2
Venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen