Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 124
Offentligt
1440106_0001.png
Kære Morten Dippel
Energiklagenævnet har modtaget din henvendelse af 15. oktober 2014 med en række spørgsmål.
Energiklagenævnet skal i det hele henvise til nævnets afgørelse af 14. oktober 2014 i sagen. Af afgørelsen
fremgår bl.a. følgende på side 12:
”[…]
For så vidt klagers indsigelser i den foreliggende sag mod kommunens godkendelse af
projektforslaget om tilslutningspligt henviser Energiklagenævnet derfor til begrundelsen i
afgørelsen af 28. maj 2014 i sagen j.nr. 1021-13-129, der også gør sig gældende i den
foreliggende sag.
Herefter er det fortsat Energiklagenævnet opfattelse, at Silkeborg Kommunes behandling og
godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt er sket i overensstemmelse med
reglerne i tilslutningsbekendtgørelsen. Det betyder samtidig, at pålægget om tilslutningspligt
for ny bebyggelse fortsat er gældende.
[…]”
Din ejendom er således pålagt tilslutningspligt for så vidt angår ny bebyggelse.
Energiklagenævnet har i en anden afgørelse af 26. juni 2014, j.nr. 1021-13-135, udtalt sig om pålæg af
tilslutningspligt for ny bebyggelse. Af afgørelsen fremgår bl.a. følgende:
”[…]
Det fremgår af tilslutningsbekendtgørelsens § 8, at kommunen kan kræve ny bebyggelse
tilsluttet et kollektivt varmeforsyningsanlæg på tidspunktet for ibrugtagning af bebyggelsen,
medmindre ny bebyggelse opføres som lavenergibygning, idet kommunalbestyrelsen
meddeler dispensation fra tilslutningspligt for ny bebyggelse, der opføres som
lavenergibygninger, jf. tilslutningsbekendtgørelsens § 17, stk. 3, jf. § 1, nr. 3. Kommunens
beslutning skal meddeles ejeren af ejendommen senest ved udstedelse af byggetilladelse.
Det er ikke i varmeforsyningsloven eller tilslutningsbekendtgørelsen nærmere defineret,
hvad der skal forstås ved begrebet ”ny bebyggelse” i varmeforsyningslovens § 11, stk. 1, og
tilslutningsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, og § 8. Af Energistyrelsens vejledning fra august
1998, som er omtalt nærmere ovenfor i afsnittet ”Retsgrundlaget”, fremgår, at betegnelsen
dækker to former for bebyggelse. Det drejer sig om følgende to former for bebyggelse:
1) Nye bygninger, hvor der i forbindelse med de øvrige byggearbejder samtidig hermed
etableres et nyt selvstændigt varmeanlæg, og
2) Eksisterende bygninger, hvor der etableres et nyt selvstændigt opvarmningssystem i
forbindelse med modernisering, anden ombygning eller udvidelse.
Det er kommunalbestyrelsen, der som første instans vurderer og træffer afgørelse om,
hvorvidt der i en aktuel situation kan og bør meddeles ejeren af en ejendom afgørelse om
tilslutningspligt for en bestemt ny bebyggelse på en ejendom, hvor kommunalbestyrelsen
tidligere har meddelt ejendommens ejer påbud om tilslutningspligt for ny bebyggelse.
Kommunalbestyrelsens afgørelse herom kan påklages af sagens parter til Energiklagenævnet,
hvis betingelserne herfor i tilslutningsbekendtgørelsen i øvrigt er opfyldt, jf.
tilslutningsbekendtgørelsens § 21, stk. 1. Energiklagenævnet vil i forbindelse med en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440106_0002.png
klagesag kunne tage stilling til, om der i en konkret situation foreligger ny bebyggelse.
Energiklagenævnet bemærker i den forbindelse, at Energistyrelsens vejledning fra august
1998 på dette punkt er vejledende og ikke er bindende for nævnet, men er udtryk for
Energistyrelsens retsopfattelse.
[…]”
Afgørelsen er i sin helhed offentliggjort på Energiklagenævnets hjemmeside:
www.ekn.dk
under
menupunktet ”Afgørelser”.
Der er således visse situationer, hvor en eksisterende bebyggelse kan blive betragtet som ny bebyggelse.
Det beror på en konkret vurdering, om udskiftning af et eksisterende opvarmningssystem vil medføre, at en
eksisterende bebyggelse dermed betragtes som værende ny bebyggelse.
For så vidt angår den eksisterende bebyggelse på din ejendom fremgår følgende af afgørelsen af 14.
oktober 2014:
”[…]
Visse kategorier af eksisterende bebyggelse kan ikke pålægges tilslutningspligt, jf.
tilslutningsbekendtgørelsens § 15. Klager har til støtte for klagen gjort gældende, at en eller
flere nærmere bestemte bestemmelser i tilslutningsbekendtgørelsens § 15 fører til, at
klagers parcelhus ikke kan kræves tilsluttet, jf. nedenfor.
Henset til, at bryggerset, hvor varmeinstallationen skal være, inden for en kortere årrække er
blevet renoveret, finder Energiklagenævnet, at det i den konkrete sag ikke kan afvises, at det
vil være rimeligt at inddrage eventuelle yderligere omkostninger, herunder som følge af
mulig genetablering af skjult rørføring, i vurderingen af, om det vil være uforholdsmæssigt
bekosteligt at omstille ejendommen til fjernvarme.
Energiklagenævnet finder på den baggrund, at Silkeborg Kommune burde have forholdt sig
nærmere til det af klager anførte om genetableringen af den skjulte rørføring i det
pågældende rum samt omkostningerne hertil. Ved kommunens konkrete vurdering af, om
etablering af skjult rørføring ved installation af fjernvarme har karakter af en nødvendig,
større installations- eller bygningsmæssige ændringer, jf. tilslutningsbekendtgørelsens § 15,
nr. 1, kan indgå hensyn som f.eks. alderen på den eksisterende skjulte rørføring til
naturgasfyret, årsagen til, at ejendommen har valgt at etablere skjult rørføring til
naturgasfyret, udgifter til etablering af skjult rørføring til fjernvarmeinstallationen, lokalets
anvendelse, helhedsindtrykket af lokalet ved skjult henholdsvis synlig rørføring samt
omfanget af eventuel synlig rørføring.
Energiklagenævnet har overvejet, om nævnet skulle oplyse sagen nærmere på dette punkt
og tage stilling hertil. Energiklagenævnet finder det imidlertid ikke hensigtsmæssigt, at
nævnet foretager denne sagsoplysning og tager stilling til det som 1. instans.
Energiklagenævnet har herved navnlig lagt vægt på, at sagens parter ikke bør miste retten til
at få vurderingen efter tilslutningsbekendtgørelsens § 15, nr. 1, prøvet ved to instanser.
Energiklagenævnet ophæver derfor Silkeborg Kommunes afgørelse af 4. oktober 2013, og
sagen hjemvises til fornyet behandling hos Silkeborg Kommune for så vidt angår dette punkt.
[…]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440106_0003.png
Energiklagenævnet har således for så vidt angår din ejendoms eksisterende bebyggelse ophævet Silkeborg
Kommunes afgørelse, og hjemvist sagen til fornyet behandling. Det er herefter Silkeborg Kommune, der
som 1. instans skal tage stilling til, om den eksisterende bebyggelse kan pålægges tilslutningspligt.
Energiklagenævnet kan herudover ikke vejlede nærmere om reglerne, herunder yde rådgivning i sagen. For
nærmere vejledning kan du eventuelt rette henvendelse til Energistyrelsen, Amaliegade 44, 1256
København K, Tlf.: 33 92 67 00,
[email protected].
Med venlig hilsen
Tina Alander Lindfors
Specialkonsulent
____________________
Energiklagenævnet
Postadresse:
Frederiksborggade 15
1360 København K
Besøgsadresse:
Linnésgade 18, 3. sal
1361 København K
Tlf.nr.: 3395 5785
Direkte tlf.nr.: 3395 5854
Fax: 3395 5799
E-mail: [email protected]
____________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440106_0004.png
**************************************************************************************
Kære Renée van Naerssen
CC – Klima- og Energiminister Rasmus Helveg Pedersen
Som du er bekendt med, så verserer der mange klagesager om TVANG til fjernvarme i Lysbro, Funder og
Funder Kirkeby v/Silkeborg.
Vedhæftet brev fra Advokat Jørgen Chr Dan-Weibel, som indgår i de mange klagesager i
Silkeborg sagen
(som den er blevet benævnt i Energiklagenævnet)
Det skal bemærkes, at der ved vedtagelsen af beslutningen IKKE var mulighed i området for at tilslutte sig
fjernvarme – hele anlægget med ledninger og midlertidige hjælpestationer skulle først etableres, og når
området er fuldt udrullet med fjernvarme, skal de midlertidige hjælpestationer nedtages, og området
forsynes derefter fra Silkeborg Forsyning (der har en el-effekt på 102 MW, altså 4x det som
Varmeforsyningslovens brug af tilslutningspligt giver mulighed for)
Jeg beder Energistyrelsen om at se nærmere på brevet og oplyse om jeres stillingtagen hertil.
Dernæst – at gennemgå alle klagesagerne fra Silkeborg, om der er afgørelser der efter jeres opfattelse
skulle have været truffet anderledes.
Som Energiklagenævnet oplyser, så er det Energistyrelsen der udstikker retnings linjer for
Energiklagenævnet.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Morten Spaabæk Dippel
Formand - SilkeborgModFjernvarmeTvang
Skærskovtoften 4
Funder Kirkeby
8600 Silkeborg
M 4019 0734 @
[email protected]
Tilhørende PDF – Kommune tilslutningspligt – uhjelmet
**************************************************************************************
SVAR fra Energistyrelsen
**************************************************************************************
Kære Morten Spaabæk Dippel
Jeg har allerede fået jeres anden henvendelse. Jeg vil kigge på henvendelserne, men jeg skal understrege,
at Energistyrelsen alene kan afgive en vejledende udtalelse om fortolkning og anvendelse af reglerne i
tilslutningsbekendtgørelsen. Disse udtalelser er ikke bindende og
kommunalbestyrelsen/Energiklagenævnet vil ved afgørelse af en konkret sag derfor også kunne lægge vægt
på andre ting, end de retningslinjer, der evt. vil fremgå af en vejledende udtalelse fra styrelsen.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440106_0005.png
Renée
Renée van Naerssen
Specialkonsulent, cand.jur.
Forsyning
Direkte tlf.: 3392 6841
E-post:
[email protected]
-----------------------------------------------------------------------------
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
Energistyrelsen
Amaliegade 44, 1256 København K
Tlf: 33926700, e-post:
[email protected],
hjemmeside:
www.ens.dk
-----------------------------------------------------------------------------