Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 118
Offentligt
1438459_0001.png
N O T AT
17. december 2014
Center for Bygninger
Ref. atg, nbv,bos
Orientering om implementering af VE-direktivets artikel 13, stk. 4
Baggrund
VE-direktivet kræver, at ”Medlemsstaterne indfører om nødvendigt og senest den 31. decem-
ber 2014 i deres byggeforskrifter og -reglementer eller på anden måde, der har en tilsvarende
virkning, et krav om, at der skal anvendes et vist minimum af energi fra vedvarende energi-
kilder i nye bygninger og i eksisterende bygninger, der skal gennemrenoveres.”
På nuværende tidspunkt er der ikke direkte krav om vedvarende energi i hverken nye bygnin-
ger eller i eksisterende bygninger, der gennemgår en større renovering. Derfor indføres en be-
stemmelse i bygningsreglementet om, at der i forbindelse med opførelse af nybyggeri og gen-
nemrenovering af eksisterende bygninger skal sikres en andel af vedvarende energi i energi-
forsyningen, hvis det er rentabelt. Der er tale om en minimumsimplementering af direktivet.
Nedenfor gennemgås konsekvenserne af bestemmelsen for nybyggeri og gennemrenovering
af eksisterende byggeri.
Konsekvenser for nybyggeri
Nye bygninger skal ifølge bygningsreglementet allerede i dag overholde en energiramme, der
kan opfyldes ved forskellige metoder, hvor vedvarende energi i næsten alle tilfælde vil indgå i
én eller anden form.
For nybyggeri i fjernvarmeområder vil bestemmelsen kunne opfyldes med fjernvarme. For
nybyggeri udenfor fjernvarmeområder benyttes typisk opvarmningsformerne varmepumpe,
gasfyr eller pillefyr. Kun opvarmning med gasfyr vil ikke opfylde bestemmelsen, hvorfor der
kan blive stillet krav om en andel af vedvarende energi i disse bygninger. Det vil dog i langt
de fleste tilfælde allerede blive gjort, da det er en omkostningseffektiv måde at opfylde ener-
girammen på.
Energistyrelsens analyser viser, at det som konsekvens af direktivimplementeringen formo-
dentlig er omkring 100-120 af de nyopførte naturgasfyrede parcelhuse, der kan blive pålagt at
installere VE som supplement til naturgas, såfremt det er rentabelt.
Konsekvenser for gennemrenoveringer af eksisterende byggeri
Med hensyn til gennemgribende renoveringer af eksisterende bygninger gælder kravet om in-
stallering af vedvarende energi alene ved væsentlige renoveringer, hvor ydervægge og tag ef-
Side 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
terisoleres, samtidig med at der skiftes kedel. Kravet gælder dog kun, hvis det er rentabelt at
installere vedvarende energi.
Ifølge Energistyrelsens overslag drejer det sig om ca. 200 parcelhuse og 50-60 erhvervs- og
industribygninger årligt, hvor der skal installeres rentabel vedvarende energi.
Der er ingen klar definition i direktivet om, hvor omfattende renoveringer af eksisterende
bygninger der skal være tale om, for at direktivets krav gælder. Energistyrelsen har lagt til
grund, at direktivets anvendelsesområde i forhold til eksisterende bygninger skal fortolkes i
overensstemmelse med bygningsdirektivet og byggelovens § 2, litra b. Energistyrelsen fore-
slår således, at krav om installering af vedvarende energi i eksisterende bygninger alene gæl-
der ved væsentlige renoveringer, hvor ydervægge og tag efterisoleres, samtidig med at der
skiftes kedel. Kravet gælder dog kun, hvis det er rentabelt at installere vedvarende energi. Ved
rentabilitet forstås tilfælde, hvor energibesparelsen overstiger udgiften til installation af et
vedvarende anlæg i dets levetid.
Ophævelse af regel om solvarme
Som en konsekvens af den nye bestemmelse ophæves det eksisterende krav i bygningsregle-
mentet til installation af solvarme for store bygninger med et varmvandsforbrug over 2000 li-
ter. Med direktivimplementeringen erstattes denne regel med et funktionsbaseret krav, der ik-
ke stiller krav om en specifik teknologi, men som lader det være op til boligejeren at vælge,
hvorledes kravet om VE bedst efterleves.
Side 2