Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2014-15 (1. samling)
KEB Alm.del Bilag 100
Offentligt
1435314_0001.png
Udkast til Forslag
til
lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi og lov om
tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser
(Mulighed for at kraft-varme-værker kan modtage både investeringstilskud og driftsstøtte)
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1330 af 25. november 2013, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 641 af 12. juni 2013 og senest ved § 6 i lov nr. 345 af 8. april 2014,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 50, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt.:
»2. pkt. gælder dog ikke pristillæg efter §§ 43 a og 45, når elektriciteten er produceret af et kraft-
varme-værk, som får støtte efter § 3, stk. 3, nr. 4, i lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser.«
2.
I
§ 50, stk. 3, 3. pkt.,
der bliver 4. pkt., udgår »dog«.
§2
I lov nr. 607 af 12. juni 2013 om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Der vil dog kunne ydes tilskud i medfør af § 3, stk. 3, nr. 4, til projekter i kraft-varme-værker, som
leverer fjernvarme til procesformål i virksomheder, selv om der også ydes pristillæg efter §§ 43 a
eller 45 i lov om fremme af vedvarende energi til elektricitet produceret ved udnyttelse af biogas
eller forgasningsgas fremstillet ved biomasse eller produceret ved afbrænding af biomasse.«
2.
I
§ 4, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., udgår »dog«.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den XX.XX.XXXX.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning og baggrund
Lovforslagets hovedindhold
Kraft-varme-værkers mulighed for at modtage både investeringstilskud og
driftsstøtte
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ændring
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Sammenfattende skema
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1.
Indledning og baggrund
Folketinget vedtog den 28. maj 2013 lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser (i det følgende benævnt VE til proces-loven). Loven trådte i
kraft den 1. juli 2013 og indeholder rammerne for VE til proces-tilskudspuljen. Formålet med
puljen er, at fremme energieffektiv anvendelse af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser. Tilskud gives som investeringstilskud til projekter, der erstatter fossile
brændsler med vedvarende energi eller fjernvarme samt energieffektiviseringer i direkte tilknytning
til disse konverteringsprojekter. Grundlaget for tilskudspuljen fremgår af Aftalen mellem
regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om den danske energipolitik 2012-2020
indgået den 22. marts 2012 (i det følgende benævnt Energiaftalen 2012).
De økonomiske rammer for tilskudspuljen er efterfølgende ændret ved forskellige politiske
aftaler. Aftalernes ændring af tilskudspuljens økonomiske ramme er nærmere beskrevet i afsnit 3 i
de generelle bemærkninger.
I november 2014 besluttede de politiske partier bag Energiaftalen 2012 at kraft-varme-værker,
som leverer fjernvarme (varmt vand eller damp) til procesformål i virksomheder og omstiller til
biomasse, fik mulighed for at kombinere investeringstilskud med driftsstøtte efter §§ 43 a eller 45
til produktion af elektricitet baseret på biomasse i lov om fremme af vedvarende energi (i det
følgende benævnt VE-loven) og at denne mulighed allerede skulle ske med virkning fra
indeværende år (2014). Endvidere har Folketingets Finansudvalg den 4. december 2014 tiltrådt
aktstykke nr. 50 med tilhørende tekstanmærkning til lov om tillægsbevilling for 2014, der
indebærer, at det er muligt for kraft-varme-værker, som leverer fjernvarme til procesformål og
omstiller til biomasse, at få tilsagn om investeringstilskud i indeværende år, selv om værket
modtager driftsstøtte efter VE-lovens §§ 43 a eller 45.
Med dette lovforslag ændres lovgivningen i overensstemmelse med den politiske aftale fra
november 2014 og aktstykke nr. 50 af 24. november 2014 om mulighed for, at kraft-varme-værker,
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0003.png
som leverer fjernvarme til procesformål og omstiller til biomasse, også med hjemmel i VE til
proces-loven kan få tilsagn efter § 3, stk. 3, nr. 4, om investeringstilskud til projekter, der erstatter
fossile brændsler med energi fra vedvarende energikilder, selv om kraft-varme-værkerne modtager
driftsstøtte efter §§ 43 a eller 45 i VE-loven.
De foreslåede ændringer vil skulle administreres i overensstemmelse med reglerne i EU's
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, jf. Europa-Kommissionens
meddelelse af 28. juni 2014, som er offentliggjort den 28. juni 2014 i EU-Tidende, nr. C 200, side
1.
2.
Lovforslagets hovedindhold
2.1.
Kraft-varme-værkers mulighed for at modtage både investeringstilskud og driftsstøtte
2.1.1.
Gældende ret
Det fremgår af gældende ret, at kraft-varme-værker, som leverer fjernvarme (opvarmet vand eller
damp) til procesformål i virksomheder, har mulighed for, at modtage investeringstilskud til at
erstatte fossile brændsler med energi fra vedvarende energikilder. Kraft-varme-værker har ikke
mulighed for også at modtage driftsstøtte efter anden lovgivning til den energiproduktion eller
energiudnyttelse fra det anlæg, som investeringstilskuddet vedrører. Driftsstøtte kan f.eks. være
pristillæg til elektricitet, som produceres ved biogas og forgasningsgas fremstillet ved biomasse, jf.
VE-lovens § 43 a og pristillæg efter VE-lovens § 45 til elektricitet produceret ved afbrænding af
biomasse.
Den generelle regel om, at virksomheder ikke kan modtage både investeringstilskud efter VE til
proces-loven og driftsstøtte efter anden lovgivning har til formål at sikre, at virksomheder ikke får
dækket de samme omkostninger to gange samt at de maksimale støtteintensiteter i EU 's
statsstøtteregler overholdes.
VE til proces-lovens § 4, stk. 2, indeholder dog en bemyndigelse til, at klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om, at virksomheder, der udnytter biogas til procesformål i
virksomheden og som modtager tilskud efter § 43 c i VE-loven, kan modtage tilskud efter VE til
proces-lovens § 3, stk. 3. En anvendelse af bemyndigelsen afventer Europa-Kommissionens
afgørelse om støtteordningen. Endvidere kan nævnes, at VE-lovens § 43 c, som affattet ved § 1, nr.
1, i lov nr. 900 af 4. juli 2013 fortsat ikke er sat i kraft, da bestemmelsen indeholder elementer af
statsstøtte, og Europa-Kommissionens afgørelse af støtteordningen som nævnt afventes.
I november 2014 besluttede de politiske partier bag Energiaftalen 2012 at kraft-varme-værker,
som i dag leverer fjernvarme til virksomheder, der anvender denne fjernvarme i deres
produktionsprocesser både kan modtage investeringstilskud efter VE til proces-loven og pristillæg
efter VE-loven.
Folketingets Finansudvalg tiltrådte den 4. december 2014 aktstykke nr. 50 med tilhørende
tekstanmærkning til lov om tillægsbevilling for 2014, hvorefter der kan gives investeringstilskud
efter VE til proces-loven og driftsstøtte efter VE-loven til kraft-varme-værker, som leverer
fjernvarme til procesformål i virksomheder og erstatter fossile brændsler med biomasse.
2.1.2.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ændring
Ved aktstykke nr. 50 af 24. november 2014 er rammerne for selve lovforslaget beskrevet. Det
foreslås derfor med lovforslaget, at kraft-varme-værker, som leverer fjernvarme til procesformål,
kan modtage både investeringstilskud til konvertering fra fossilt brændsel til vedvarende
energikilder og driftsstøtte i form af pristillæg til produktion af elektricitet baseret på biomasse efter
VE-lovens §§ 43 a eller 45. Ændringen foreslås, da virksomheder, som modtager fjernvarme til
procesformål (i det følgende benævnt procesvarmekunder) må forventes at ville opleve en
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0004.png
prisstigning, når kraft-varme-værket omstiller fra fossilt brændsel til biomasse. Et
investeringstilskud vil i noget omfang kunne kompensere for den forventede prisstigning, som
primært skyldes den afgiftsforskel, der er mellem kul og biomasse. For så vidt angår kul er det
relativt billigt, men belagt med afgifter, som procesvarmekunder i væsentligt omfang er fritaget for.
Derimod er biomasse relativt dyrere, men ikke belagt med tilsvarende afgifter. Efter kraft-varme-
værkets konvertering, må procesvarmekunder derfor forventes at ville skulle betale mere for
procesvarmen. Investeringstilskuddet til konverteringsprojektet har til formål at kompensere for den
eventuelle prisstigning i det omfang det er muligt efter EU 's statsstøtteregler såvel som EU’s
retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Tilskud til
konverteringsprojektet betinges bl.a. af, at det allokeres videre til procesvarmekunderne via
varmeprisen.
For så vidt angår rumvarmekunder, forventes de ikke at opleve en tilsvarende prisstigning, da de i
modsætning til procesvarmekunder betaler fuld afgift for rumvarmen. Derudover forventes også, at
der ved en konvertering vil være en stigning i de omkostninger, som vedrører produktion af
elektricitet. Pristillægget efter VE-loven har til formål at sikre kraft-varme-værket en mindstepris
for den afsatte elektricitet baseret på biomasse og dermed at kompensere for de højere
produktionsomkostninger.
Ved at give mulighed for, at kraft-varme-værker kan modtage både driftsstøtte og
investeringstilskud, skabes det fornødne incitament til at konvertere fra fossile brændsler til
vedvarende energi.
Den foreslåede ændring er begrænset til kraft-varme-værker, der leverer fjernvarme til
procesformål. Forslaget omfatter således ikke de virksomheder, som både producerer procesvarme
hovedsageligt til eget forbrug og elektricitet til nettet.
Det vurderes, at det er relativt få kraft-varme-værker, der både anvender fossilt brændsel og
producerer fjernvarme til procesformål, og som derfor vil have mulighed for at ansøge om
investeringstilskud til at konvertere til biomasse. Det bliver med ændringen også muligt for kraft-
varme-værker, som i for vejen modtager pristillæg efter VE-loven til en del af deres produktion, at
modtage investeringstilskud til en yderligere konvertering efter VE til proces-loven.
I forbindelse med overvejelserne om at foreslå loven ændret, således at kraft-varme-værker kan
modtage både investeringstilskud og driftsstøtte, er der foretaget en vurdering af, hvordan et givent
investeringstilskud udregnes. I den forbindelse er de gældende regler i EU's retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, herunder reglen om kumulering og de
maksimale støtteintensiteter blevet gennemgået.
På baggrund af dette foreslås de i lovforslaget indeholdte ændringer af VE-loven og VE til
proces-loven, der gør det muligt for kraft-varme-værker, som leverer fjernvarme til procesformål i
virksomheder og omstiller til biomasse, at modtage både investeringstilskud og driftsstøtte. Det er
en betingelse at investeringstilskuddet til procesvarmeproduktionen plus eventuel driftsstøtte, der
kan opnås til anden energiproduktion, f.eks. driftsstøtte til produktion af elektricitet efter VE-loven,
ikke må overstige den samlede maksimale støtte efter EU's retningslinjer for miljø-og
energirammebestemmelser. I det tilfælde, at den samlede støtte (investeringstilskuddet og anden
støtte) overstiger de maksimale støtteintensiteter, vil det betyde, at investeringstilskuddet vil blive
reduceret tilsvarende. I forbindelse med fastlæggelsen af investeringstilskuddet til kraft-varme-
værket vil pristillæg, som ydes efter VE-lovens §§ 43 a eller 45, ikke blive beskåret.
De mere detaljerede anvisninger til ansøgning vil blive beskrevet i en vejledning om ansøgning
om tilskud for kraft-varme-værker.
Fastsættelse af investeringstilskuddet vil uanset beløbsstørrelse ske i overensstemmelse med
reglerne i EU's retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, og tilskuddet
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0005.png
vil derfor kun kunne ydes, når tilskuddet på det relevante tidspunkt er individuelt notificeret for og
godkendt af Europa-Kommissionen.
Investeringstilskuddet til et kraft-varme-værk vil skulle allokeres videre til procesvarmekunderne
via varmeprisen. For kraft-varme-værker vil videreallokeringen til procesvarmekunderne indgå som
en betingelse, når der gives tilsagn om investeringstilskud, således at kraft-varme-værket ikke
samlet set får direkte økonomisk fordel af tilskuddet, men er forpligtet til at allokere tilskuddet
videre via en nedsættelse af varmeprisen til procesvarmekunderne. Der vil således kunne fastsættes
vilkår herom i medfør af regler fastsat af klima-, energi- og bygningsministeren i medfør af § 5, stk.
3, i VE til proces-loven.
En tilskudsansøgning fra et kraft-varme-værk vil skulle igennem den samme
sagsbehandlingsprocedure i Energistyrelsen som andre ansøgninger. Derudover skal kraft-varme-
værket i forbindelse med den individuelle notifikation for Europa-Kommissionen være behjælpelig
med at oplyse ansøgningsgrundlaget og bidrage til at svare på eventuelle spørgsmål fra Europa-
Kommissionen. Projektet vil derfor kun kunne påbegyndes, når tilskuddet på det relevante tidspunkt
er individuelt notificeret for og godkendt af Europa-Kommissionen.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
I Energiaftalen af 22. marts 2012 blev afsat 250 mio. kr. i 2013 og 500 mio. kr. om året fra 2014
til og med 2020 til ordningen. Der er i mellemtiden taget forskellige politiske beslutninger, der har
betydet, at der enten rebudgetteres mellem årene eller at puljen reduceres. Det er sket i forbindelse
med aftale om Vækstplan 2013 (indgået mellem Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti), aftale om vækstplan 2014 (indgået mellem Regeringen (Socialdemokraterne og
Radikale Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten) og aftale af
26. november 2014 indgået af partierne bag Energiaftalen 2012 (Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti). Tabel 1 opsummerer de ændringer i den økonomiske ramme for puljen, der er truffet
politisk aftale om. De endelige beløb, som puljen reduceres med er på flere parametre afhængige af
fremtidig udvikling, hvorfor det samlede beløb for puljen i 2016 til 2020 er opgjort i intervaller.
I direkte tilknytning til den foreslåede ændring i forhold til kraft-varme-værkers mulighed for at
modtage både investeringstilskud og driftsstøtte, forventes denne at medføre et afgiftstab på op til
210 mio. kr., hvoraf 200 mio. kr. kan henføres til afgiftstab på rumvarme, mens 10 mio. kr. kan
henføres til et afgiftstab på procesvarme. Kun afgiftstabet på procesvarme er finansieret i
Energiaftalen 2012. Forligskredsen bag Energiaftalen 2012 har derfor besluttet, at afgiftstabet på
rumvarme frem til 2020 finansieres gennem en løbende nedjustering af tilskudspuljen, der svarer til
profilen for afgiftstabet, jf. tabel 1. Afgiftstabet og finansieringen heraf vil først blive aktuelt i takt
med, at der foreligger endeligt godkendte ansøgninger for omstilling af kraft-varme-værker.
Tabel 1: Økonomiske rammer for VE til proces-puljen inkl. ændringer som følge af politiske
aftaler per 10. december 2014
Mio. kr.
VEP-pulje fra
Energiaftalen 2012
Solcelleaftalen af 11.
juni 2013.
2013
250
2014
500
2015
500
2016
500
0 til -
56
2017
500
0 til -
56
2018
500
0 til -
56
2019
500
0 til -56
2020
500
0 til -
56
2021
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0006.png
Vækstaftalen, juli 2014
Finansiering af IKV
Finansiering af
solcelleanlæg på
overgangsordninger fra
206-260 MW
Muligt provenutab som
følge af lovændringen.
VEP-pulje inkl.
ændringer
250
500
-100
-60
-100
+12
0 til -
14
-100
+12
0 til -
14
-100
+12
0 til -
14
-100
+12
0 til -15
-100
+12
0 til -
15
+500
0 til -
20
340
0 til -
50
0 til -
100
241 til
412
0 til -
200
141 til
412
500
342 til 322 til 292 til
412
412 412
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Pristillæg til
elektricitet produceret ved biogas eller forgasningsgas fremstillet ved biomasse eller
ved afbrænding af biomasse er PSO-finansieret. Der må derfor isoleret set forventes en øget PSO-
omkostning forbundet med omstilling fra fossile brændsler til biomasse på kraft-varme-værker.
Den skønnede maksimale PSO-omkostning vurderes imidlertid ikke samlet set at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet der den 26. november 2014 er truffet politisk
aftale i forligskredsen bag Energiaftalen 2012om, at en eventuel forøgelse af PSO-omkostningen
finansieres gennem en udfasning af treledstariffen for decentrale kraft-varme-værker.
VE til procesordningen støtter kun omlægning af procesenergi. Derfor betinges tilskuddet til
kraft-varme-værkernes omlægning til biomasse af, at støtten allokeres videre til
procesvarmekunderne via deres varmepris. Kraft-varme-værkernes konvertering, må i
udgangspunktet forventes at indebære en højere procesvarmepris. Det skyldes, at kul er relativt
billigt, men belagt med afgifter, som procesvarmekunder i væsentligt omfang er fritaget for,
hvorimod biomasse er et relativt dyrere brændsel, men ikke belagt med tilsvarende afgifter.
Investeringstilskuddet til konverteringsprojekter på kraft-varme-værker, der leverer fjernvarme til
procesformål i virksomheder, har til formål at kompensere for den eventuelle prisstigning i det
omfang det er muligt efter EU’s retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-
2020. Den præcise effekt på procesvarmekundernes varmepriser kan ikke estimeres, idet
varmepriserne forhandles kommercielt.
PSO står for Public Service Obligations på dansk benævnt offentlige forpligtelser. Som
udgangspunkt skal alle elforbrugere i Danmark, jf. de gældende principper i § 8, stk. 1, i lov om
elforsyning, betale en forholdsmæssig andel af de kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige
omkostninger ved at gennemføre en række nærmere definerede offentlige forpligtelser (betaling til
PSO for elektricitet).
Lovforslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget
er sendt i høring hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) med henblik på en
konsekvensvurdering af lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0007.png
6.
Miljømæssige konsekvenser
I Energiaftalen 2012 er den forventede samlede effekt af tilskudspuljen en reduktion på 1 mio.
ton CO
2
årligt fra 2020.
7.
Forholdet til EU-retten
Den foreslåede ændring skal ske i både VE-loven og VE til proces-loven, således at kraft-varme-
værkers mulighed for at modtage både investeringstilskud og driftsstøtte fremgår begge steder. For
tilskud til kraft-varme-værker gælder ligesom for tilskuddet til procesvirksomheder, at tilskuddet
skal gives i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Investeringstilskuddet til kraft-varme-
værker vil dog uanset støttebeløb blive givet i overensstemmelse med EU's retningslinjer for
statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Tilskuddet vil derfor kun kunne ydes, når
tilskuddet på det relevante tidspunkt er individuelt notificeret for og godkendt af Europa-
Kommissionen.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast har i perioden fra .... til ...... været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.:
Aalborg Portland A/S, Advokatrådet –Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S, Akademisk
Arkitektforening, Affald Danmark, Autoriserede Kølefirmaers Brancheforening, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverne, Bioenergipark Tønder,
Boligselskabernes Landsforening, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for
bygningssagkyndige og energikonsulenter, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme,
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Branchen Forbrugerelektronik, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet (BATT-kartellet), BIPS – Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og
Samarbejde, Byggecentrum, Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i Danmark,
Byggeskadefonden, Cepos, CO-industri, Concito, Dajolka, DAKA, Dakofo, Danmarks Statistik,
DANAK (Den Danske Akkrediterings og Metrologifond), Danisco - Genencor, Danish Operators,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Teknisk Universitet (DTU), Danmarks Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk Center for Lys, Dansk Energi, Dansk Energibranche forening
(DEBRA), Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gas, Dansk Gasteknisk
Center (DGC), Dansk Geotermi Aps, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Dansk
Standard, A/S Dansk Shell, Dansk Solvarmeforening, Dansk Transport og Logistik (DLTL), Dansk
Varefakta Nævn, Dansk Varme Service, Dansk Ventilation, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Dansk Metal, Danske Regioner, Danske Udlejere, DANVA (Dansk Vand-
og Spildevandsforening), Datatilsynet, De frie energiselskaber, De Grønne, DELTA Dansk
Elektronik, Det økologiske Råd, DI ITEK, DI – Organisation for erhvervslivet, DONG Energy A/S,
DTU – Afdelingen for myndighedsbetjening, Ejendomsforeningen Danmark, Emmelev Mølle,
Energi- og olieforum. dk, Energiforbrugeren, Energiforum Danmark, Energiklagenævnet,
Energitilsynet, Energitjenesten, E.ON Danmark A/S, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af fabrikanter og importører af
elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske
husholdningsapparater (FEHA), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Frederiksberg Kommune,
Frie Elforbrugere, FSR Danske revisorer, GasTech, Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk
service), Grundfos, Hess ApS, HMN Naturgas I/S, HOFOR, Håndværksrådet, Hveiti, Inbicon,
Indukraft Sekretariatet c/o Dansk Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0008.png
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, ITBranchen, Kalk og Teglværksforeningen,
KOOPERATIONEN, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL, KL -
Økonomisk sekretariat, Københavns Kommune, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune – Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark (LO), LCA Center, Landsbyggefonden, Mellemfolkeligt Samvirke,
Mærsk Olie og Gas A/S, Naturgas Fyn, Neas Energy A/S, NOAH Energi og Klima, Nordisk
Folkecenter for Vedvarende Energi, Novozymes, Organisationen for Vedvarende Energi,
Partnerskabet for brint og brændselsceller, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Reel Energi
Oplysning (REO), Registreringsordningen for energisynskonsulenter, RenoSam, Risø (DTU),
Rockwool A/S, Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og
Miljøforeninger, Shell, Statens Byggeforsknings Institut, Statoil Gazelle A/S, Tekniq, Teknologisk
Institut, Teleindustrien, Uafhængige Bygningssagkyndige og Energikonsulenter,
Varmepumpeordningen, Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S, VedvarendeEnergi,
VELTEK – VVS- og El-Tekniske Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, Vindeenergi
Danmark, Vindmølleindustrien, WWF Verdensnaturfonden, Østkraft og Aalborg Universitet.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindre-
udgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Negative
konsekvenser/merudgifter
Den foreslåede ændring,
hvorefter kraft-varme-
værker får mulighed for at
modtage både
investeringstilskud og
driftsstøtte, kan medføre et
afgiftstab på rumvarme på
op til 200 mio. kr.
Afgiftstabet finansieres
frem til 2020 gennem en
løbende nedjustering af
tilskudspuljen, der svarer til
profilen for afgiftstabet.
Ingen.
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Pristillæg til elektricitet er
PSO-finansieret. Isoleret set
forventes en øget PSO-
omkostning forbundet med
omstilling fra fossilt
brændsler til biomasse på
kraft-varme-værker. En
eventuel PSO-omkostning
finansieres gennem en
udfasning af treledstariffen
for decentrale kraft-varme-
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0009.png
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Miljømæssige konsekvenser
værker. Kraft-varme-
værkernes konvertering må
i udgangspunktet forventes
at indebære en højere
procesvarmepris. Formålet
med investeringstilskuddet
til kraft-varme-værker er, at
støtten skal allokeres videre
til procesvarmekunderne.
Den præcise effekt på
procesvarmekundernes
varmepriser kan ikke
estimeres, idet
varmepriserne forhandles
kommercielt.
Ingen
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
I Energiaftalen fra 2012 er
den forventede samlede
effekt af VE til
procesordningen en
reduktion på 1 mio. ton CO
2
årligt fra 2020.
Ingen
Ingen
Den foreslåede ændring skal ske i både VE-loven og VE til
proces-loven således at kraft-varme-værkers mulighed for
at modtage både investeringstilskud og driftsstøtte fremgår
begge steder. For investeringstilskud til kraft-varme-værker
gælder ligesom for tilskud til procesvirksomheder, at
tilskuddet skal gives i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler. Investeringstilskuddet til kraft-varme-
værker vil dog uanset støttebeløb blive givet i
overensstemmelse med EU's retningslinjer for statsstøtte til
miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Tilskuddet vil derfor
kun kunne ydes, når tilskuddet på det relevante tidspunkt er
individuelt notificeret for og godkendt af Europa-
Kommissionen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 50, stk. 3, 2. pkt., i VE-loven kan der ikke ydes pristillæg efter VE-loven, hvis der ydes
støtte efter § 3, stk. 3, i VE til proces-loven. Formålet med bestemmelsen er, at forhindre, at
virksomhederne får dækket de samme omkostninger to gange, og at de maksimale støtteintensiteter
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0010.png
i EU 's statsstøtteregler overholdes, dog er der en mulig undtagelse hertil i VE-lovens § 50, stk. 3, 3.
pkt., der bliver 4. pkt.
Kraft-varme-værker, som leverer fjernvarme til procesformål og omlægger fra fossilt brændsel til
biomasse, kan modtage driftsstøtte i form af pristillæg efter §§ 43 a eller 45 i VE-loven for den
elektricitet baseret på vedvarende energi, de afregner som leveret til det kollektive elnet. De
nærmere betingelser for driftsstøtten fremgår af VE-loven og regler fastsat i medfør heraf. Når
sådanne kraft-varme-værker modtager investeringstilskud efter VE til proces-loven til omlægninger
fra fossilt brændsel til biomasse, kan de altså ikke modtage driftsstøtte efter VE-loven.
Baggrunden for den foreslåede ændring er, at procesvarmekunder forventes at skulle betale mere
for procesvarmen, når et kraft-varme-værk konverterer til biomasse. Formålet med
investeringstilskuddet efter VE til proces-loven er at kompensere for den eventuelle prisstigning. I
øvrigt henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger.
Ved at give mulighed for, at kraft-varme-værker kan modtage både driftsstøtte og
investeringstilskud skabes det fornødne incitament for at konvertere fra kul til biomasse.
Den foreslåede ændring går således ud på, at indsætte et nyt
3. pkt.
i § 50, stk. 3, således at der
kan ydes pristillæg efter §§ 43 a eller 45 til elektricitet produceret ved udnyttelse af biogas eller
forgasningsgas fremstillet ved biomasse eller produceret ved afbrænding af biomasse, når der er tale
om kraft-varme-værker, der får investeringstilskud efter § 3, stk. 3, nr. 4, i VE til proces-loven.
Ændringsforslaget vedrører kun kraft-varme-værker, som leverer fjernvarme til procesformål og
omlægger fra fossilt brændsel til biomasse, biogas eller forgasningsgas fremstillet ved biomasse
eller produceret ved afbrænding af biomasse, og som opnår investeringstilskud til den del af
omlægningen, der vedrører procesvarme. Ændringen omfatter således ikke virksomheder, som både
producerer procesvarme hovedsageligt til eget forbrug og elektricitet til nettet.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 4, stk. 2, i VE til proces-
loven. I øvrigt henvises til afsnit 2.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ændringsforslaget går ud på, at ordet "dog" udgår af VE-lovens § 50, stk. 3, 3. pkt., og der bliver
4. pkt. Forslaget er en lovteknisk konsekvens af ovennævnte forslag om indsættelse af nyt 3. pkt. i §
50, stk. 3, jf. bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1. Der er ikke tilsigtet materielle ændringer med
den foreslåede konsekvensrettelse. Ved konsekvensrettelsen videreføres således den gældende
bemyndigelse, hvorefter klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at de
virksomheder, der udnytter biogas som vedvarende energikilde, og som modtager støtte efter § 3,
stk. 3, i VE til proces-loven også kan modtage tilskud efter § 43 c i VE-loven. Det drejer sig om
virksomheder, som udnytter biogas til procesformål i virksomheden. Baggrunden for bestemmelsen
er navnlig den, at biogasanlæg generelt er mere omkostningstunge i både anlægs- og driftsfasen
sammenlignet med andre former for vedvarende energi. Det bemærkes i den forbindelse, at § 43 c i
VE-loven, som affattet ved § 1, nr. 1, i lov nr. 900 af 4. juli 2013 fortsat ikke er sat i kraft, da
bestemmelsen indeholder elementer af statsstøtte, og Europa-Kommissionens afgørelse af
støtteordningen afventes. Uanset at henvisningen til § 43 c i § 50, stk. 3, 3. pkt., er sat i kraft, vil
hjemlen i § 50, stk. 3, 3. pkt., således først kunne udnyttes, i det omfang og fra det tidspunkt, som
følger af Europa-Kommissionens afgørelse om statsstøtte.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 2, i VE til proces-loven, at der ikke kan gives investeringstilskud efter § 3,
stk. 3, hvis der ydes driftsstøtte efter VE-loven. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
virksomhederne ikke får dækket de samme omkostninger to gange, og at de maksimale
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0011.png
støtteintensiteter i EU 's statsstøtteregler overholdes, dog er der en mulig undtagelse hertil i § 4, stk.
2, 2. pkt., der bliver 3. pkt.
Baggrunden for den foreslåede ændring er, at procesvarmekunder, som modtager fjernvarme til
procesformål, forventes at skulle betale mere for procesvarmen, når et kraft-varme-værk
konverterer til biomasse. Formålet med investeringstilskuddet efter VE til proces-loven er at
kompensere for den eventuelle prisstigning. I øvrigt henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger.
Ved at give mulighed for, at kraft-varme-værker kan modtage både driftsstøtte og
investeringstilskud skabes det fornødne incitament for at konvertere fra kul til biomasse.
Den foreslåede ændring går således ud på, at indsætte et nyt
2. pkt.
i § 4, stk. 2, således at der kan
ydes investeringstilskud til kraft-varme-værker, som leverer fjernvarme til procesformål i
virksomheder og omlægger fra fossilt brændsel til biomasse, til den del af omlægningen, der
vedrører procesvarme, selv om der også ydes pristillæg efter §§ 43 a eller 45 i VE-loven for den
elektricitet, de leverer til det kollektive elnet. Ændringen omfatter ikke virksomheder, som både
producerer procesvarme hovedsageligt til eget forbrug og elektricitet til nettet.
For støtte til kraft-varme-værker gælder ligesom for støtte til procesvirksomheder, at støtten skal
gives i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler, jf. VE til proces-lovens § 4, stk. 1.
Investeringstilskuddet til kraft-varme-værker vil uanset støttebeløb blive givet i overensstemmelse
med EU's retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020. Tilskuddet vil
derfor kun kunne ydes, når tilskuddet på det relevante tidspunkt er individuelt notificeret for og
godkendt af Europa-Kommissionen.
Derudover skal ændringen ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af § 50, stk. 3, i VE-
loven. I øvrigt henvises til afsnit 2.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Efter VE til proces-lovens § 4, stk. 3, kan ministeren fastsætte regler om støtteberettigede
omkostninger, tilskudsprocenter, tilskuddets størrelse og beregning. Den gældende bemyndigelse
forudsættes også at kunne bruges til at fastsætte regler til brug i forbindelse med kraft-varme-
værkers ansøgning om tilskud til konvertering fra fossilt brændsel til vedvarende energikilder, jf.
VE til proceslovens § 3, stk. 3, nr. 4. De støtteberettige omkostninger skal opgøres efter reglerne i
EU's retningslinjer for miljø- og energirammebestemmelser. Bekendtgørelse nr. 867 af 28. juni
2013 om tilskud til fremme af vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser forventes
ændret i overensstemmelse med den foreslåede ændring i lovforslaget. Ændringen forventes at
kunne træde i kraft samtidig med eller kort tid efter lovforslagets ikrafttræden.
Derudover kan ministeren efter VE til proces-lovens § 5, stk. 3, fastsætte regler om blandt andet
ansøgningens form og indhold. I den forbindelse vil der blive fastsat særskilte regler for så vidt
angår ansøgninger fra kraft-varme-værker, hvor ansøgningen også skal indeholde andre
oplysninger, som skal danne grundlag for behandlingen af ansøgningen forud for tilsagnet og til
brug for den individuelle notificering for og godkendelse af Europa-Kommissionen. Ansøgningen
skal blandt andet indeholde en redegørelse for og opgørelse af det støtteberettigede
omkostningsgrundlag, redegørelse for, om de omkostninger, der ansøges om tilskud til, også helt
eller delvist støttes eller forventes støttet gennem andre ordninger, herunder driftsstøtteordninger,
risikovurdering, indvirkning på markedsforhold, beskrivelse af en plan for opfyldelse af kravet om
videreformidling af tilskuddet til kraft-varme-værkets procesvarmekunder skal gennemføres og
eventuelle andre oplysninger, som kan have betydning for Europa-Kommissionens vurdering af
projektet i forbindelse med den individuelle anmeldelse og godkendelse af tilskuddet. Tilsagn om
investeringstilskud til alle kraft-varme-værker vil blive betinget af, at kraft-varme-værket allokerer
tilskuddet videre via en nedsættelse af varmeprisen til procesvarmekunderne. Der vil således kunne
fastsættes vilkår herom i medfør af § 5, stk. 3, i VE til proces-loven.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0012.png
Til nr. 2
Ændringsforslaget går ud på, at ordet "dog" udgår af VE til proces-lovens § 4, stk. 2, 2. pkt., der
bliver 3. pkt. Forslaget er en lovteknisk konsekvens, som følge af ovennævnte forslag om
indsættelse af nyt 2. pkt. i § 4, stk. 2, jf. bemærkningerne til forslagets § 2, nr. 1. Der er ikke tilsigtet
materielle ændringer med den foreslåede konsekvensrettelse. Ved konsekvensrettelsen videreføres
således den gældende bemyndigelse, hvorefter klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
regler om, at de virksomheder, der udnytter biogas til procesformål i virksomheden, og som
modtager tilskud efter § 43 c i VE-loven, kan modtage tilskud efter § 3, stk. 3. Baggrunden for
bestemmelsen er navnlig den, at biogasanlæg generelt er mere omkostningstunge i både anlægs- og
driftsfasen sammenlignet med andre former for vedvarende energi. Det bemærkes i den forbindelse,
at § 43 c i VE-loven, som affattet ved § 1, nr. 1, i lov nr. 900 af 4. juli 2013 endnu ikke er sat i kraft,
da bestemmelsen indeholder elementer af statsstøtte, og Europa-Kommissionens afgørelse af
støtteordningen derfor afventes. Uanset at henvisningen til § 43 c i § 4, stk. 2, 2. pkt. er sat i kraft,
vil hjemlen i § 4, stk. 2, 2. pkt., således først kunne udnyttes, i det omfang og fra det tidspunkt, som
følger af Europa-Kommissionens afgørelse om statsstøtte.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den XX.XX.XXXX.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1330 af 25. november
2013, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 641 af
12. juni 2013 og senest ved § 6 i lov nr. 345 af
8. april 2014, foretages følgende ændringer:
§ 50.
...
Stk. 3.
Der ydes ikke pristillæg efter §§ 45-48
for elektricitet fremstillet ved afbrænding af
affald. Der ydes endvidere ikke pristillæg eller
andre ydelser efter §§ 43 a-43 e og 44-48, hvis
der ydes støtte efter § 3, stk. 3, i lov om tilskud
til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan dog fastsætte
nærmere regler om, at virksomheder, der
udnytter biogas som vedvarende energikilde, og
som får støtte i medfør af § 3, stk. 3, i lov om
12
1.
I
§ 50, stk. 3,
indsættes efter 2. pkt.:
»2. pkt. gælder dog ikke pristillæg efter §§ 43 a
og 45, når elektriciteten er produceret af et
kraft-varme-værk, som får støtte efter § 3, stk.
3, nr. 4, i lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser.«
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0013.png
tilskud til fremme af vedvarende energi i
virksomheders produktionsprocesser, kan
modtage hel eller delvis støtte efter § 43 c.
Stk.
§ 50.
...
Stk. 3.
...... Klima-, energi- og
bygningsministeren kan dog fastsætte nærmere
regler om, at virksomheder, der udnytter biogas
som vedvarende energikilde, og som får støtte i
medfør af § 3, stk. 3, i lov om tilskud til fremme
af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser, kan modtage hel eller
delvis støtte efter § 43 c.
Stk.
2.
I
§ 50, stk. 3, 3.pkt.,
der bliver 4. pkt., udgår
»dog«.
§4
I lov nr. 607 af 12. juni 2013 om tilskud til
fremme af vedvarende energi i virksomheders
produktionsprocesser foretages følgende
ændringer:
§ 4.
...
Stk. 2.
For at en virksomhed kan modtage
tilskud til projekter i medfør af § 3, stk. 3, er det
en betingelse, at virksomheden ikke modtager
driftsstøtte efter anden lovgivning til den
energiproduktion eller energiudnyttelse fra det
anlæg, som projektet vedrører. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan dog fastsætte regler
om, at virksomheder, der udnytter biogas til
procesformål i virksomheden, og som modtager
tilskud efter § 43 c i lov om fremme af
vedvarende energi, kan modtage tilskud efter §
3, stk. 3.
Stk.
1.
I
§ 4, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Der vil dog kunne ydes tilskud i medfør af § 3,
stk. 3, nr. 4, til projekter i kraft-varme-værker,
som leverer fjernvarme til procesformål i
virksomheder, selv om der også ydes pristillæg
efter §§ 43 a eller 45 i lov om fremme af
vedvarende energi til elektricitet produceret ved
udnyttelse af biogas eller forgasningsgas
fremstillet ved biomasse eller produceret ved
afbrænding af biomasse.«
§ 4.
...
2.
I
§ 4, stk. 2, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., udgår
Stk. 2.
... Klima-, energi- og
»dog«.
bygningsministeren kan dog fastsætte regler om,
at virksomheder, der udnytter biogas til
procesformål i virksomheden, og som modtager
tilskud efter § 43 c i lov om fremme af
vedvarende energi, kan modtage tilskud efter §
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435314_0014.png
3, stk. 3.
Stk.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den
XX.XX.XXXX.
14