Indfødsretsudvalget 2014-15 (1. samling)
IFU Alm.del Bilag 69
Offentligt
1488069_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketingets Indfødsretsudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. januar 2015
Indfødsretskontoret
Josefine Juel Schiøtt
2015-9309-0152
1448878
1.
Efter ikrafttrædelsen af indfødsretslovens § 3 A den 1. juli 2014 blev det
muligt for unge udenlandske statsborgere, der er født og opvokset i Dan-
mark, under visse betingelser at erhverve dansk statsborgerskab ved at af-
give en erklæring over for Statsforvaltningen.
I lighed med, hvad der gør sig gældende for de øvrige regler om erhvervel-
se af statsborgerskab ved erklæring, er én af betingelserne, at den unge
godtgør, at den pågældende derved mister sit statsborgerskab i andre lande,
jf. indfødsretslovens § 4 A, stk. 1.
Efterfølgende har det vist sig, at flere unge end forventet har haft vanske-
ligt ved at anvende erklæringsadgangen, idet de ikke har kunnet fremlægge
den fornødne dokumentation for, at de vil blive løst fra deres hidtidige
statsborgerskab.
I forbindelse med besvarelsen af samrådsspørgsmål C den 8. oktober 2014
i Folketingets Indfødsretsudvalg tilkendegav den daværende justitsmini-
ster, at Justitsministeriet over de kommende måneder ville vurdere erfarin-
gerne med de nævnte regler, herunder i forhold til kravet om løsning fra
hidtidige statsborgerskaber.
Justitsministeriet kan på den baggrund i forlængelse af samrådet oplyse
følgende:
2.
Efter ikrafttrædelsen af de nye regler fremkom der oplysninger om, at en
række lande
i forhold til hvilke, der generelt ikke i forbindelse med natu-
ralisationssager er problemer med at blive løst
ikke kunne løse deres
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 69: Orienteringsbrev vedr. status på erklæringsadgangen, fra justitsministeren
statsborgere, inden de afgiver erklæring efter de nye regler og angiveligt
heller ikke kunne udstede betingede løsningsattester til brug for den unges
erklæring efter de nye regler.
En betydelig andel af de unge, der må antages at kunne have et ønske om
at anvende de nye regler, er af tyrkisk oprindelse. Justitsministeriet tog på
den baggrund kontakt til de tyrkiske myndigheder med henblik på at finde
en model, som kan gøre det muligt for unge med tyrkisk baggrund at be-
nytte erklæringsadgangen.
Af den grund er der nu - som det også fremgår af Justitsministeriets hjem-
meside - fundet en model, hvorefter det ved behandlingen af erklæringssa-
ger er blevet muligt for de tyrkiske myndigheder fremadrettet at udstede
den dokumentation, som er nødvendig for, at unge med tyrkisk baggrund,
der er fyldt 18 år (men ikke 19 år), vil kunne afgive erklæring efter ind-
fødsretslovens § 3 A.
Om detaljerne i den nye model henvises til Justitsministeriets besvarelse af
12. november 2014 af spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra Folketingets Indføds-
retsudvalg.
Det vurderes, at den beskrevne model tillige vil kunne benyttes af unge fra
andre lande, hvis myndigheder på samme måde som de tyrkiske har brug
for en tilkendegivelse af den nævnte art for at kunne udstede den doku-
mentation, som er nødvendig for, at de unge kan afgive erklæring efter
indfødsretslovens § 3 A.
3.
Statsforvaltningen har på den anførte baggrund rettet henvendelse til en
stor gruppe unge under 19 år, der har fået afvist deres erklæringer med
henvisning til manglende løsningsattester, og i forhold til hvem den nye
ordning vurderes at være relevant, og orienteret dem om ordningen og om
muligheden for at afgive en fornyet erklæring.
Statsforvaltningen har den 8. januar 2015 oplyst, at man i forlængelse her-
af har afgivet 10 tilkendegivelser (letter of intentions) af den art, som er
nævnt i Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del), til per-
soner, som efter modtagelse af ovennævnte brev har afgivet en fornyet er-
klæring.
På nuværende tidspunkt har Statsforvaltningen efter det oplyste endnu ikke
modtaget løsningsattester i de 10 nævnte sager. I den forbindelse bemær-
2
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 69: Orienteringsbrev vedr. status på erklæringsadgangen, fra justitsministeren
kes, at Tyrkiet senest over for Statsforvaltningen har oplyst, at det kan tage
op til seks måneder at få udstedt en løsningsattest.
4.
Den 15. januar 2015 har Statsforvaltningen over for Justitsministeriet
oplyst, at der siden den 1. juli 2014 i alt er modtaget ca. 468 erklæringer
om dansk statsborgerskab i medfør af indfødsretslovens § 3 A. Statsfor-
valtningen har i alt afvist 194 erklæringer på grund af manglende doku-
mentation for løsning fra et tidligere statsborgerskab, 46 erklæringer af an-
den årsag, mens 13 personer har fået dansk statsborgerskab. Af de i alt 240
afviste er der 48 somaliske, 45 tyrkiske, 22 pakistanske, 20 irakiske, 15
vietnamesiske og 14 bosniske/herzegovinske statsborgere. Der tages for-
behold for optællingsfejl.
5.
Justitsministeriet har på baggrund af løbende drøftelser med Statsfor-
valtningen rettet skriftlig henvendelse til følgende lande vedrørende løs-
ningsproblematikken: Afghanistan, Filippinerne, Litauen, Rumænien,
Egypten, Uganda, Pakistan, Myanmar (Burma), Somalia, Libanon, Sri
Lanka, Vietnam, Iran, Marokko, Irak, Makedonien, Kosovo, Bosnien-
Herzegovina, Storbritannien, Slovakiet, Sudan, Jordan, Serbien og Monte-
negro.
Justitsministeriet har modtaget svar fra Storbritannien, Afghanistan, Ma-
kedonien, Serbien, Libanon, Rumænien, Slovakiet og Bosnien-
Herzegovina.
Justitsministeriet har i forlængelse heraf afholdt møde med den bosniske-
herzegovinske ambassade vedrørende løsningsproblematikken. Mødet re-
sulterede i, at den bosniske-hercegovinske ambassade ville undersøge mu-
ligheden for at benytte den model, der er blevet udformet i samarbejde
med de tyrkiske myndigheder, jf. pkt. 2 ovenfor.
6.
Sammenfattende kan det konstateres, at antallet af unge, der er født og
opvokset i Danmark, som har opnået dansk indfødsret i medfør af reglen i
indfødsretslovens § 3 A, er betydeligt lavere, end Justitsministeriet på for-
hånd havde forventet.
Det er i den forbindelse Justitsministeriets vurdering, at det lave antal i det
væsentlige skyldes, at problemerne med tilvejebringelsen af dokumentati-
on for løsning fra hidtidige statsborgerskaber har været betydeligt større
end forventet.
3
IFU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 69: Orienteringsbrev vedr. status på erklæringsadgangen, fra justitsministeren
7.
Dette problem vil fremadrettet blive løst ved indførelsen af adgangen til
dobbelt statsborgerskab fra den 1. september 2015.
De unge, der fylder 19 år før den 1. september 2015 og dermed ikke vil
kunne benytte erklæringsadgangen efter denne dato, vil have adgang til at
søge om naturalisation efter de almindelige betingelser.
Ansøgere, der indgiver deres ansøgning om naturalisation på nuværende
tidspunkt, vil ikke blive stillet over for et krav om løsning, idet de vil blive
optaget på et lovforslag, der fremsættes efter den 1. september 2015.
På den baggrund finder jeg ikke, at der er anledning til på nuværende tids-
punkt at ændre reglerne om erklæring efter indfødsretslovens § 3 A.
Mette Frederiksen
/
Johan Kristian Legarth
4