Grønlandsudvalget 2014-15 (1. samling)
GRU Alm.del Bilag 29
Offentligt
Aalisarnermut, Piniarnermut Nunalerinermullu Naalakkersuisoq
Medlem af Naalakkersuisut for Fiskeri, Fangst og Landbrug
Medlem af Inatsisartut Aaja Chemnitz Larsen, Inuit Ataqatigiit
HER
Svar på spørgsmål nr. 56 til Naalakkersuisut vedrørende opstramning af Inuit und-
tagelsen i EU
I medfør af Inatsisartuts forretningsorden § 37 stk. 1, har du fremsat spørgsmål til
Naalakkersuisut vedrørende EU’s revidering af Kommissionens forordning nr. 737/2010
og nr. 1007/2009, der regulerer adgangen for sælprodukter til det indre EU marked,
samt hvad Naalakkersuisut har gjort for at hindre en yderligere stramning. Spørgsmåle-
ne er henvist til besvarelse hos mit område, og besvarelsen har været i høring hos De-
partementet for Erhverv, Arbejdsmarked og Handel samt Udenrigsdirektoratet grundet
sagens internationale karakter.
1) Oplysningskampagnen INUIT-SILA, som køres af KNAPK og andre, og som ho-
vedsageligt har lavet oplysningsarbejde i Europa har i de seneste år fået midler
fra finansloven. Nu stopper disse midler fra 2016. Hvordan vil Naalakkersuisut
fortsætte oplysningsarbejdet om sælskind?
Ad 1) I 2013 og 2014 blev afsat 865.000 kr. på finansloven, og en resultatkontrakt vedr.
sælskindkampagnen
Inuit Sila
indgået mellem Departementet for Fiskeri, Fangst og
Landbrug (APNN) og KNAPK. Jeg har foreslået en bevilling på 865.000 kr. for 2015.
Projektet under navnet
Inuit Sila
er opbygget som en kampagne vedr. sæl og udnyttel-
sen af sæl. Det er et 3-årigt projekt, hvor første del af midlerne skal anvendes til en in-
formationskampagne for sælskind og fangst. Det primære fokus for kampagnen i 2013
og 2014 har været at ændre holdningen hos forbrugere og at sikre opbakning hos politi-
kere i Danmark. Samtidig skulle der indhentes erfaringer, der kan bruges i den internati-
onale del af kampagnen, som rulles ud i 2015. Forudsætningerne for kampagnen byg-
ger på samme mængde af midler i alle tre år.
I løbet af projektets levetid skal informationskampagnen omhandle tiltag for et dansk og
internationalt netværk omkring sæler og sælfangst. Operationelt har fokus været på ud-
viklingen af information med tilhørende mediastrategi, lovgivningsmæssige og politiske
aktioner, informationskampagne, modeshow, produktinnovation og markedsfremstød
med sælprodukter.
Siden indførelsen af EU’s sælproduktforbud i 2010 er via forskellige regi arbejdet for at
udbrede kendskabet til Grønlands udnyttelse af sæl og marine ressourcer. På trods af
skriftlig dokumentation samt flere besøg og høringer i EU viser sig et billede af uviden-
hed både i det politiske system og hos den almene borger.
Inuit Sila
skal modvirke den-
ne problematik på en måde, som Selvstyret kun har mulighed for via fagligt samarbejde
med eksterne professionelle partnere.
1/7
16. marts 2015
Sagsnr. 2015-112241
Dok. Nr. 1883783
Postboks 269
3900 Nuuk
Tlf. (+299) 34 50 00
Fax (+299) 34 63 55
www.nanoq.gl