Forsvarsudvalget 2014-15 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 9
Offentligt
1407377_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om statens planlægning
og koordinering af beredskabet for
større ulykker og katastrofer
November
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407377_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 16/2013 om statens planlægning og koordinering af
beredskabet for større ulykker og katastrofer
Statsministerens redegørelse af 11. juni 2014
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds redegørelse af
19. august 2014
Justitsministerens redegørelse af 20. august 2014
Kulturministerens redegørelse af 21. august 2014
Finansministerens redegørelse af 22. august 2014
Kirkeministerens redegørelse af 25. august 2014
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 26. august 2014
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 27. august 2014
Miljøministerens redegørelse af 29. august 2014
Udenrigsministerens redegørelse af 1. september 2014
Handels- og udviklingsministerens redegørelse af 1. september 2014
Skatteministerens redegørelse af 1. september 2014
Ministeren for by, bolig og landdistrikters redegørelse af 1. september 2014
Forsvarsministerens redegørelse af 2. september 2014
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 2. september 2014
Transportministerens redegørelse af 3. september 2014
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 4. september 2014
Ministeren for nordisk samarbejdes redegørelse af 4. september 2014
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 5. september 2014
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 8. september 2014
Undervisningsministerens redegørelse af 10. september 2014
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 12. september 2014
7. oktober 2014
RN 1109/14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407377_0003.png
2
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
1. Dette notat handler om de initiativer, som ministrene har iværksat som følge af Statsrevi-
sorernes bemærkninger og beretningens indhold og konklusioner.
KONKLUSION
Ministerredegørelse
Forsvarsministeren tager kritikken vedrørende koordineringen af beredskabsplanlæg-
ningen til efterretning og vil fremover gennem en række iværksatte initiativer have fo-
kus på at styrke den tværgående koordinering af beredskabsplanlægningen i staten.
Forsvarsministeren deler Statsrevisorernes holdning til værdien af at fastholde erfa-
ringer og læringspunkter efter større ulykker og katastrofer samt øvelser og oplyser,
at Beredskabsstyrelsen fortsat vil være en aktiv part i forhold til at opsamle erfaring
efter ekstraordinære hændelser. Rigspolitiet oplyser, at de har fokus på at videreud-
vikle politiets arbejde med at evaluere indsatsen ved hændelser. Rigsrevisionen for-
venter endvidere, at alle myndigheder fremadrettet skriftligt evaluerer deres krisesty-
ring ved større hændelser og øvelser for at sikre, at erfaringerne fastholdes og anven-
des til at forbedre beredskabet.
Rigsrevisionen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at disse dele af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne del af konklusionen på følgende:
Ved den seneste ændring af beredskabsloven pr. 1. juni 2014 blev det fastsat, at
alle ministerier fremover skal indsende deres beredskabsplaner til Beredskabs-
styrelsen. Forsvarsministeren oplyser, at dette vil give et bedre grundlag for Be-
redskabsstyrelsens opgave med at koordinere planlægningen af beredskabet og
vurdere sammenhængen i planlægningen. Derudover har Beredskabsstyrelsen
oprettet rådgivningsteams, der opsøger de statslige myndigheder for at rådgive
om beredskabsplanlægning. Statsministeriet har endvidere besluttet, at Forsvars-
ministeriet fremover skal varetage formandskabet for Kriseberedskabsgruppen
for at sikre, at der er en bedre overensstemmelse med beredskabslovens bestem-
melse om, at koordinering af beredskabsplanlægningen hører under forsvarsmi-
nisteren.
Forsvarsministeren oplyser, at Beredskabsstyrelsen fortsat vil være en aktiv part
i forhold til at opsamle erfaring efter ekstraordinære hændelser. Ministeren oply-
ser endvidere, at det i et nyt kommissorium for Kriseberedskabsgruppen nu er
blevet understreget, at gruppen har en rolle i forbindelse med tværgående natio-
nal videndeling og erfaringsopsamling fra større ulykker og katastrofer samt øvel-
ser. Justitsministeren har oplyst, at Rigspolitiet er i gang med at udarbejde et
overordnet koncept for evaluering af indsatser, som også vil blive anvendt i for-
bindelse med politiets koordinerende ledelse af beredskabsindsatser.
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Kriseberedskabsgruppen
spil-
ler en væsentlig rolle i forhold til
at koordinere beredskabsplan-
lægningen på departementsni-
veau. Gruppen består af repræ-
sentanter for Statsministeriet,
Udenrigsministeriet, Forsvars-
ministeriet, Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelse, de 2 ef-
terretningstjenester, Rigspoli-
tiet, Forsvarskommandoen og
Beredskabsstyrelsen.
De centrale ministerier i
beredskabet
Statsministeriet
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Forsvarsministeriet
Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse
Miljøministeriet
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Transportministeriet
Klima-, Energi- og Byg-
ningsministeriet.
Ministrene for de ministerområder, hvor der på beretningstidspunktet ikke var udar-
bejdet beredskabsplaner, oplyser, at de har udarbejdet beredskabsplaner eller er i
gang med det. I forbindelse med den seneste ændring af beredskabsloven pr. 1. ju-
ni 2014 er det blevet præciseret, at de enkelte ministre skal udarbejde beredskabs-
planer og indsende planerne til Beredskabsstyrelsen. Dette skal være gennemført
senest den 1. december 2015.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
ministeriernes udarbejdelse af beredskabsplaner og indsendelse af disse til Be-
redskabsstyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407377_0004.png
3
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2014 en beretning om statens planlægning og koordinering
af beredskabet for større ulykker og katastrofer. Beretningen handlede om, hvordan ministe-
rierne planlægger og koordinerer beredskabet for større ulykker og katastrofer, og hvordan
de statslige myndigheder anvender evalueringer af større ulykker og katastrofer samt øvel-
ser til at forbedre beredskabet. Beretningen viste, at de centrale ministerier og styrelser i be-
redskabet, fx Statsministeriet, Forsvarsministeriet og Justitsministeriet, som forudsat i bered-
skabsloven havde forberedt sig på at håndtere større ulykker og katastrofer og havde øvet
deres beredskab.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at hovedparten af de mini-
sterier og styrelser, der har en mindre central rolle i beredskabet, ikke havde overholdt be-
redskabsloven. Statsrevisorerne fandt det endvidere utilfredsstillende, at Forsvarsministe-
riet ikke havde sikret, at Beredskabsstyrelsens koordinering af beredskabsplanlægningen på
tværs af ministerierne var tilstrækkelig, og at myndighederne ikke systematisk havde eva-
lueret håndteringen af større ulykker og katastrofer samt øvelser.
4. Dette notat indeholder Rigsrevisionens vurdering af de initiativer, som ministrene har
iværksat som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af ministrenes redegørelser
Beredskabsplanlægningen i ministerierne
5. Beretningen viste, at hovedparten af de ministerier og styrelser, der har en central rolle i
beredskabet, havde udarbejdet beredskabsplaner for krisestyring ved større ulykker og ka-
tastrofer og havde øvet deres beredskab.
Statsrevisorerne kritiserede, at kun få af de mindre centrale ministerier og styrelser i bered-
skabet havde en beredskabsplan og havde øvet deres beredskab, til trods for at de fleste
ministerier varetager kritiske funktioner.
6. Ministrene har i deres redegørelser generelt taget beretningens konklusioner og anbefa-
linger til efterretning. Ministrene for de ministerområder, der på beretningstidspunktet ikke
havde udarbejdet en beredskabsplan for ministerområdet, oplyser, at de har udarbejdet be-
redskabsplaner eller er i gang med det. I forbindelse med den seneste ændring af bered-
skabsloven pr. 1. juni 2014 er de statslige myndigheders planlægningsforpligtelse blevet
præciseret. Det betyder, at alle ministerier skal udarbejde beredskabsplaner og indsende
planerne til Beredskabsstyrelsen senest den 1. december 2015.
Beretningen viste, at Miljøministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri var
de eneste centrale ministerier i beredskabet, som ikke havde udarbejdet beredeskabspla-
ner for hele ministerområdet. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri oplyser, at mini-
steriet nu har udarbejdet en beredskabsplan for departementet, og at beretningens konklu-
sioner og anbefalinger vil indgå i det videre arbejde med beredskabet på ministeriets om-
råde, herunder beredskabet i Fødevarestyrelsen. Miljøministeren oplyser, at departemen-
tet er i gang med at udarbejde en overordnet beredskabsplan for hele ministeriet, og et ele-
ment heri vil være, at departementet systematisk vil føre tilsyn med beredskabet i ministe-
riets styrelser.
Kritiske funktioner
er aktivite-
ter, varer og tjenesteydelser,
som udgør grundlaget for sam-
fundets funktionsdygtighed og
derfor skal kunne opretholdes
og videreføres ved større ulyk-
ker og katastrofer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407377_0005.png
4
Ministrene for de ministerier, som er mindre centrale i beredskabet, og som ikke tidligere har
planlagt beredskabet på hele ministerområdet eller på departementsniveau, oplyser, at de
er i gang med det. Fx oplyser finansministeren, at ministeriet på koncernniveau vil sikre, at
der etableres et krisestyringsberedskab, så koncernen er forberedt på større ulykker og ka-
tastrofer, og økonomi- og indenrigsministeren oplyser, at ministeriet har nedsat en intern ar-
bejdsgruppe, som skal skabe den nødvendige beredskabsplanlægning i ministeriet og i de
underliggende institutioner. Skatteministeren oplyser endvidere, at ministeriet er i gang med
at nytænke og planlægge en beredskabs- og sikkerhedsorganisation for hele ministeriets
koncern, og kulturministeren oplyser, at ministeriet har nedsat et sikringsudvalg, som bl.a.
skal føre tilsyn med, at de underliggende institutioner gør rede for deres beredskab og har
en katastrofeplan.
7. Rigsrevisionen finder det positivt, at mange af ministerierne er gået i gang med at udar-
bejde beredskabsplaner, og vil fortsat følge ministeriernes arbejde med dette, herunder om
ministerierne indsender planerne til Beredskabsstyrelsen.
8. For nogle af de ministerier, som på beretningstidspunktet havde planlagt beredskabet i
henhold til beredskabsloven, har beretningen også givet anledning til nogle justeringer. Fx
fremhæver transportministeren, at beretningen har givet anledning til et eftersyn af den tvær-
gående krisestyring og ledelse, der har ført til en tættere dialog mellem Transportministeriet
og Trafikstyrelsen om bl.a. krisekommunikation.
9. Flere af ministrene oplyser, at de fremover vil have fokus på at få øvet beredskabet. Ud-
dannelses- og forskningsministeren oplyser, at ministeriet fremover vil øve beredskabet år-
ligt, og miljøministeren oplyser, at ministeriet vil vurdere behovet for selvstændige øvelser
på ministeriets område og efterfølgende evaluering.
10. Klima-, energi- og bygningsministeren oplyser, at det burde fremgå af tabel 1 i beretnin-
gen, at ministeriet har deltaget i øvelser inden for de seneste 2 år. Rigsrevisionen skal gø-
re opmærksom på, at tabel 1 vedrører departementernes deltagelse i øvelser, mens de un-
derliggende styrelsers deltagelse i øvelser fremgår af pkt. 28 i beretningen. Her fremgår det
bl.a., at Energistyrelsen under Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har deltaget i øvelser.
Beredskabsstyrelsens koordinering af beredskabsplanlægningen
11. Beretningen viste, at Beredskabsstyrelsen ikke havde løst alle opgaver med at koordine-
re planlægningen af beredskabet tilfredsstillende. Beredskabsstyrelsen har bl.a. ikke haft et
samlet overordnet overblik over ministeriernes beredskabsplanlægning og dermed ikke et
tilstrækkeligt grundlag for at kunne vurdere sammenhængen mellem myndighedernes be-
redskabsplanlægning. Beredskabsstyrelsen har dog for at fremme beredskabsplanlægnin-
gen udarbejdet en fælles ramme for myndighedernes beredskabsplanlægning, bl.a. i form
af en fælles vejledning om god praksis for planlægning af beredskabet.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at Forsvarsministeriet ikke havde sikret, at Be-
redskabsstyrelsens koordinering af beredskabsplanlægningen på tværs af ministerierne var
tilstrækkelig.
12. Forsvarsministeren tager kritikken vedrørende koordinering af beredskabsplanlægnin-
gen til efterretning og vil være opmærksom på behovet for yderligere at styrke den tværgå-
ende koordinering og grundlaget for at vurdere sammenhængen i de statslige myndighe-
ders planlægning af beredskabet. Ministeren fremhæver i den forbindelse 4 områder, som
skal styrke den tværgående koordinering:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407377_0006.png
5
Ved den seneste ændring af beredskabsloven pr. 1. juni 2014 blev det fastsat, at alle mi-
nisterier fremover skal indsende deres beredskabsplaner til Beredskabsstyrelsen. For-
svarsministeriet vil endvidere fremover have større fokus på Beredskabsstyrelsens koor-
dinering af beredskabsplanlægningen.
Statsministeriet har besluttet, at Forsvarsministeriet fra den 15. april 2014 varetager for-
mandskabet for Kriseberedskabsgruppen, som koordinerer beredskabsplanlægningen
på departementsniveau. Dette skal sikre en bedre overensstemmelse med beredskabs-
lovens bestemmelser om, at koordinering af beredskabsplanlægningen hører under for-
svarsministeren. Kommissoriet for Kriseberedskabsgruppen er i den forbindelse blevet
ajourført. Det fremgår nu, at Kriseberedskabsgruppen er et planlægningsforum, som skal
understøtte den løbende udvikling af det nationale krisestyringssystem og de statslige
myndigheders beredskabsplanlægning og krisestyring over for alle former for større ulyk-
ker og katastrofer.
Beredskabsstyrelsen har i forbindelse med opfølgningen på erfaringerne efter terrorhand-
lingerne i Norge i 2011 lagt sin rådgivningsstrategi om, så styrelsen nu er mere opsøgen-
de over for de statslige myndigheder. Fx har Beredskabsstyrelsen oprettet rådgivnings-
teams som en del af opfølgningen på en beredskabskonference for topchefer i centralad-
ministrationen i marts 2014. Rådgivningsteamene har taget kontakt til de statslige myn-
digheder, bl.a. for at skabe et overblik over arbejdet med beredskabsplanlægningen. For-
svarsministeren har endvidere i forbindelse med ændringen af beredskabsloven udsendt
en vejledning til alle ministre, som beskriver de krav, der følger af beredskabsloven, og
giver et overblik over de opgaver, som det anbefales, at statslige myndigheder er sær-
ligt opmærksomme på.
Den nationale beredskabsplan er blevet revideret, så den nu er mere handlingsoriente-
ret og bedre beskriver den fælles overordnede ramme for krisestyring i Danmark. Den re-
viderede beredskabsplan fra august 2014 er sendt til alle statslige myndigheder, regio-
ner og kommuner.
Forsvarsministeren tager endvidere Rigsrevisionens kritik og bemærkninger om Beredskabs-
styrelsens manglende ajourføring af den nationale beredskabsplan til efterretning. Ministe-
ren er enig i, at beredskabsplanen bør opdateres, så den afspejler de aktuelle forhold, og
fordeles til nye aktører ved større ressortændringer. Forsvarsministeriet og Beredskabssty-
relsen vil fremover være opmærksomme på hurtigst muligt at opdatere planen i forbindelse
med større ressortændringer.
13. Rigsrevisionen finder Forsvarsministeriets initiativer for at forbedre koordineringen af be-
redskabsplanlægningen tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sa-
gen kan afsluttes.
Evaluering af større ulykker og katastrofer
14. Beretningen viste, at myndighederne ikke i tilstrækkelig grad havde evalueret deres kri-
sestyring ved hændelser og øvelser. Rigsrevisionen fandt, at alle myndigheder fremover
skriftligt bør evaluere deres krisestyring ved større ulykker og katastrofer samt ved øvelser
for at sikre, at erfaringerne fastholdes og anvendes til at forbedre det danske beredskab.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at myndighederne ikke systematisk havde eva-
lueret håndteringen af større ulykker og katastrofer samt øvelser.
15. Forsvarsministeren deler Statsrevisorernes holdning til værdien af at fastholde erfarin-
ger og læringspunkter. Ministeren oplyser, at Beredskabsstyrelsen fortsat vil være en aktiv
part i forhold til at opsamle erfaring efter ekstraordinære hændelser. Ministeren oplyser end-
videre, at det i det nye kommissorium for Kriseberedskabsgruppen er blevet understreget,
at Kriseberedskabsgruppen har en rolle i forbindelse med den tværgående nationale viden-
deling og erfaringsopsamling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407377_0007.png
6
Justitsministeren bemærker i forhold til Rigsrevisionens anbefaling om, at politiet fremover
bør evaluere alle sine øvelser skriftligt, at det efter Rigspolitiets opfattelse bør bero på en
konkret vurdering af den enkelte hændelse eller øvelse, hvordan og i hvilken form læring
skal uddrages. Rigspolitiet har dog oplyst, at de har fokus på at videreudvikle politiets ar-
bejde med at evaluere indsatsen ved hændelser. Politiet er bl.a. i gang med at udarbejde
et overordnet koncept for evaluering af indsatser, som også vil blive anvendt i forbindelse
med politiets koordinerende ledelse af beredskabsindsatser.
Rigsrevisionen finder det væsentligt, at alle myndigheder, herunder politiet, evaluerer ind-
satsen ved større ulykker og katastrofer for at forbedre beredskabet ved fremtidige hæn-
delser. Skriftlige evalueringer sikrer, at læringen kan fastholdes og udbredes, fx på tværs
af politikredse.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri fremhæver, at ministeren vil have fokus på be-
retningens konklusioner vedrørende evalueringer, og kirkeministeren fremhæver, at mini-
steriet fremover vil sørge for at udarbejde skriftlige evalueringer umiddelbart efter deltagel-
se i hændelser eller øvelser. Uddannelses- og forskningsministeren oplyser, at ministeriet
er ved at revidere den gældende beredskabsplan, så den adresserer øvelser og evaluering
heraf som en del af den fremadrettede praksis. Beskæftigelsesministeren oplyser endvide-
re, at ministeriet fremadrettet vil have fokus på at sikre evaluering af håndteringen af større
ulykker og katastrofer.
16. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at centrale ministerier som Forsvarsministe-
riet og Justitsministeriet fortsat vil have fokus på at evaluere større hændelser og øvelser.
Rigsrevisionen finder endvidere ministrenes initiativer for at evaluere øvelser og hændelser
tilfredsstillende og forventer, at alle myndigheder fremadrettet skriftligt vil evaluere deres
krisestyring ved større hændelser og øvelser for at sikre, at erfaringerne fastholdes og an-
vendes til at forbedre beredskabet. Rigsrevisionen vurderer derfor, at denne del af sagen
kan afsluttes.
III.
Næste skridt i sagen
17. Rigsrevisionen vil følge udviklingen på følgende område:
ministeriernes udarbejdelse af beredskabsplaner og indsendelse af disse til Bered-
skabsstyrelsen.
Lone Strøm