Forsvarsudvalget 2014-15 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 80, UPN Alm.del Bilag 186
Offentligt
1
Jørn Vestergaard, professor i strafferet ved Københavns Universitet
Militær overvågning af danskere i udlandet – udhuling af normale retsgarantier
Politiken den 15. april 2015
Efter indgåelsen af et politisk forlig om oprustning af Forsvarets
Efterretningstjeneste foreligger der nu et lovudkast om proaktiv militær indhentning
af oplysninger om danskere i udlandet, herunder ved elektronisk overvågning af
telekommunikation. Heftig kritik af regeringens oprindelige udspil har på væsentlige
punkter haft sin virkning; men den forslåede ordning er stadig bekymrende.
Problemet med vidtgående overvågning er ikke alene, at uskyldige kan komme mere
eller mindre alvorligt i klemme, når indsamlede oplysninger misbruges eller kommer
på afveje, men også at den slags efterretningsvirksomhed i sig selv har en ’chilling
effect’,
en afskrækkende virkning på almindelige borgeres frie udøvelse af deres
demokratiske ret til f.eks. at ytre sig, søge efter information, foretager rejser. Derfor
er det vigtigt at opretholde sædvanlige retsgarantier i videst mulige omfang.
Efter at regeringen nu har taget noget af kritikken til sig, skal der være forudgående
domstolskontrol, og det må alt andet lige betragtes som anerkendelsesværdigt. Reel
domstolskontrol forudsætter imidlertid, at der opstilles tilfredsstillende betingelser
for indgreb.
I regeringens oplæg skulle behovet for at indhente oplysninger blot bero på, om der
er ’grund til at antage’, at den pågældende deltager i sikkerhedstruende aktiviteter.
Nu kræves der ’bestemte grunde til at formode’. Dette indebærer fortsat en lavere
tærskel for indgreb end den, der gælder i strafferetsplejen, hvilket i sig selv er
bekymrende.
Og hvad er det så, der skal være bestemte grunde til at formode’? Hvad er kravet til
sagens beskaffenhed og alvor? Dette er jo helt afgørende for, hvor vidtgående den
militære efterretningstjenestes beføjelser bliver.