Forsvarsudvalget 2014-15 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 72, UPN Alm.del Bilag 170
Offentligt
1517318_0001.png
Politisk aftale om finansiering af styrkelse af FE's indsats mod terror
Politisk aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
finansiering af initiativer til styrkelse af Forsvarets Efterretningstjenestes (FE) indsats mod
terror.
Aftaleparterne noterer sig, at terrortruslen mod Danmark er alvorlig. Det vil sige, at der i
Danmark og i udlandet er personer, der har intention om og kapacitet til at udføre
terrorangreb i Danmark.
Terrortruslen har været alvorlig i en årrække, men ændrer løbende karakter. De senere år har
truslen fra et stigende antal udrejste ekstremister fra vestlige lande – de såkaldte foreign
fighters – udgjort en voksende udfordring herunder for Danmark. Terrorangrebene i
København i februar 2015, i Paris i januar 2015 og anholdelser i bl.a. Belgien har understreget
og tydeliggjort truslen fra simple angreb med lettilgængelige våben, herunder fra foreign
fighters og i øvrigt ekstremister, der sympatiserer med internationale terrorgrupper.
Konflikten i Syrien og Irak udgør nu den væsentligste faktor i trusselsbilledet. Mindst 115
personer er eller har været udrejst fra Danmark. Konfliktområdet tiltrækker fortsat både nye
rejsende og personer, der tidligere har været udrejst. De personer, der udrejser, tilslutter sig
nu i altovervejende grad den ekstremistiske terrororganisation Islamisk Stat i Irak og Levanten
(ISIL), der udøver terror med et hidtil uset omfang og brutalitet.
Terrortruslens grænseoverskridende karakter indebærer således, at forhold i udlandet spiller
en central rolle i forhold til terrortruslen mod Danmark og danske interesser. Det gælder
f.eks., når udenlandske terrorgrupper eller enkeltpersoner forsøger at rejse til Danmark for at
gennemføre terrorangreb, eller når personer bosiddende i Danmark rejser til udlandet for at
modtage militant træning eller deltage i kamphandlinger eller terrorangreb og siden returnerer
til Danmark.
FE har på den baggrund vurderet, på hvilke områder tjenesten kunne styrkes med henblik på
yderligere at forstærke de danske efterretningsmyndigheders indsats på terrorområdet.
FE har i den forbindelse peget på følgende:
For det første skal FE’s elektroniske indhentning af oplysninger styrkes. Terrorister er i dag
langt mere sikkerhedsbevidste end tidligere. De krypterer i stigende grad deres
kommunikation, og de anvender desuden langt flere forskellige former for kommunikation. En
styrkelse af FE’s indhentning på terrorområdet kræver derfor en udvidelse af de nuværende
kapaciteter til at indhente terroristers kommunikation samt investering i og udvikling af ny
teknologi. Hertil kommer behov for øget kapacitet til dekryptering og oversættelser.
For det andet skal FE’s fysiske indhentning af oplysninger fra personkilder styrkes. Det vil
bidrage væsentligt til at imødegå terroristernes øgede sikkerhedsbevidsthed, hvor elektronisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1517318_0002.png
kommunikation enten krypteres, begrænses eller helt undgås.
For det tredje skal FE’s kapacitet til at bearbejde og analysere de informationer, der bliver
indhentet, også styrkes for at kunne udnytte en øget indhentning. Ved investering i og drift af
materiel og en analyse- og behandlingsplatform vil der ske en styrkelse af FE’s evne til at
håndtere store datamængder relateret til FE’s terrorindsats samt styrkelse af FE’s evne til at
behandle indhentede terrorrelaterede informationer gennem forbedret it-understøttelse,
herunder øget automatisering i behandlingen.
Desuden skal FE’s indsats mod terror styrkes på følgende områder:
Som led i beskyttelsen af Danmark mod cyberterror skal Center for Cybersikkerhed tilføres
flere personaleressourcer for at kunne styrke rådgivningen af private og offentlige
virksomheder om sårbarheder i industrielle styresystemer.
Der skal ske en yderligere styrkelse af FE’s samarbejde med efterretningstjenester i andre
lande, særligt hvad angår udrejste krigere til konflikterne i Syrien og Irak.
PET’s og FE’s i forvejen tætte samarbejde skal også styrkes endnu mere, bl.a. gennem en
fælles it-platform, der skal lette muligheden for dataudveksling inden for de gældende regler.
Aftaleparterne finder, at en styrkelse af FE må gå hånd i hånd med en styrkelse af det
uafhængige tilsyn, som foretages af Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
Initiativerne til en styrkelse af FE’s indsats mod terror beløber sig samlet set til ca. 415 mio.
kr. i perioden 2015 – 2018. Dertil kommer ca. 2,5 mio. kr. årligt til en styrkelse af Tilsynet
med Efterretningstjenesterne.
Omkostninger forbundet med de skitserede tiltag
Mio. kr. 2015-pl
1.
Styrkelse af FE’s kapacitet
efterretningsindhentning
til
fysisk
og
elektronisk
2015
14
11
6
1
1
1
3*
20
58
2016
24
19
11
2
2
1
3
40
103
2017
37
29
17
3
3
2
3
40
133
2018
37
29
17
3
3
2
3
40
133
2. Styrket evne til at behandle indhentede informationer
3
Styrket evne til at opdage og forfølge nye terrortrusler
4. Styrket internationalt terrorsamarbejde
5. Styrket indsats mod cyberterror
6. Styrket samarbejde med PET
7. Styrkelse af Tilsynet med Efterretningstjenesterne
Afskrivninger af materiel samt renteomkostninger
I alt
* Det forventes, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne kun vil kunne anvende en mindre del af midlerne i 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Aftaleparterne er enige om, at initiativerne til styrkelse af FE’s indsats mod terror og en
styrkelse af Tilsynet med Efterretningstjenesterne finansieres af et forventet mindreforbrug på
Forsvarsministeriets område i 2015. For så vidt angår 2016-2017 tilvejebringes finansieringen
ved anvendelse af et træk på Forsvarsministeriets reserver. Der er således tale om
finansieringsløsninger, der ikke vil have konsekvenser for Forsvarets opgaveløsning.
Finansieringen efter 2017 skal fastlægges som led i en kommende aftale om Forsvaret.