Forsvarsudvalget 2014-15 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1508993_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Forsvarets
understøttelse af sine militære
operationer i Afghanistan
Marts
2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508993_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Forsvarets understøttelse af sine militære operationer i
Afghanistan (beretning nr. 17/2008)
6. marts 2015
RN 1403/15
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Forsvarets understøttelse af sine mili-
tære operationer i Afghanistan, som blev indledt med en beretning i 2009.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder Forsvarets initiativer vedrørende opgørelser over leveringstider
for bestillinger af forsyninger tilfredsstillende, da opgørelserne giver Forsvaret et over-
blik over antal rettidige leveringer og et bedre grundlag for at styrke arbejdet med at
sikre rettidige leveringer.
Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvarets anvendelse af midlertidige udnævnelser i
det væsentlige ikke har ændret sig over tid, men at situationen i Afghanistan har æn-
dret sig markant, og at de danske kamptropper er trukket hjem.
Rigsrevisionen vurderer samlet, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Forsvaret har taget rapporter i brug, der giver et overblik over antal rettidige leve-
ringer. Forsvaret har dermed taget et første skridt til at sikre rettidige leveringer.
Rapporterne har samtidig vist, at Forsvaret fortsat har en opgave med at sikre,
dels at leverancerne i langt større omfang bliver bestilt med det leveringstidspunkt,
som svarer til behovet, dels at leverancerne bliver leveret rettidigt.
Forsvaret har fastsat et måltal for bestillinger, der bliver bestilt mere end 7 dage
før den ønskede leveringsdato. Rigsrevisionen finder, at Forsvaret med fordel kun-
ne overveje at indføre et måltal for levering af de bestillinger, som bliver bestilt
mindre end 8 dage før den ønskede leveringsdato.
Den danske militære tilstedeværelse i Afghanistan har imidlertid ændret karakter,
og har i 2015 et langt mere begrænset omfang, efter at kamptropperne blev truk-
ket hjem fra Afghanistan i oktober 2013. Det har betydet, at antallet af midlertidige
udnævnelser også er blevet reduceret i forhold til tidligere.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508993_0003.png
2
I.
Samtænkningsindsatsen
Regeringen lancerede i 2004
samtænkningsinitiativet i inter-
nationale operationer. Formå-
let med initiativet var at sikre
maksimal effekt af de samlede
nationale resurser, som anven-
des i konfliktområder.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2009 en beretning om Forsvarets understøttelse af sine
militære operationer i Afghanistan. Beretningen handlede om, hvordan Forsvaret understøt-
tede sine militære operationer i Afghanistan gennem forsyning af de udsendte enheder og
uddannelse af personel til operationen. Beretningen handlede også om, i hvilken grad For-
svarsministeriet opfyldte målene for internationale operationer i forsvarsforliget 2005-2009
og redegjorde for omfanget af det civilt-militære samarbejde og samtænkningsindsatsen i
Afghanistan.
Beretningen viste, at Forsvarets opgørelse over de samlede omkostninger til internationale
operationer var behæftet med usikkerhed. Beretningen viste desuden, at Forsvaret havde
uddannet og udsendt soldater til missionen i Afghanistan i overensstemmelse med Folke-
tingets beslutninger, men at personelsituationen i Forsvaret var under pres, især på specia-
listområdet. Rigsrevisionen fandt, at Forsvaret samlet set løste forsyningsopgaven tilfreds-
stillende, men at Forsvaret på nogle punkter kunne løse opgaven mere effektivt. Endelig
fandt Rigsrevisionen det positivt, at Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet havde udar-
bejdet årlige planer for den civile og militære indsats i Helmand med opstilling af mål.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Danmark opfyldte NATO’s
målsætning fra 2008 om, at 50 % af et lands landtropper skulle kunne udsendes, og at det
var tilfredsstillende, at Danmark allerede i 2007 kunne udsende 50,2 % af sine landtropper.
Statsrevisorerne kritiserede, at Forsvaret ikke mere præcist kunne opgøre det faktiske re-
surseforbrug til internationale operationer. Statsrevisorerne konstaterede endvidere, at For-
svarets systemer kunne tilrettelægges, så de i højere grad understøttede forsyningsopgaven
til de militære enheder i Afghanistan. Statsrevisorerne bemærkede, at hæren samlet set hav-
de udsendt og uddannet det antal kompagnier, som var planlagt, men at Forsvaret i flere
tilfælde havde haft vanskeligheder med at udpege og udsende personel til missionen i Af-
ghanistan. Endelig bemærkede Statsrevisorerne, at de kompagnier, der skulle udsendes,
manglede støtte til en lang række administrative opgaver i forberedelsesperioden.
4. Som svar på beretningen afgav forsvarsministeren og udenrigsministeren en redegørelse
til Statsrevisorerne i henholdsvis december 2009 og januar 2010. Heri oplyste forsvarsmini-
steren, at ministeren ville tage Rigsrevisionens og Statsrevisorernes anbefalinger til efterret-
ning, og at anbefalingerne i fremtiden ville blive taget med i sagsbehandlingen i Forsvarsmi-
nisteriet og Forsvarskommandoen. Udenrigsministeren fremhævede, at beretningen var et
velkomment indspil til at fortsætte arbejdet med at sikre, at Danmarks indsats i Afghanistan
bedst muligt bidrager til at fremme sikkerheden og udviklingen i landet.
5. På baggrund af ministerredegørelserne afgav Rigsrevisionen i februar 2010 et notat i hen-
hold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori planerne for den videre opfølgning på beretnin-
gen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2008, s. 242-245.
Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
videreudviklingen af Forsvarets budgetmodel
arbejdet med at optimere genforsyningsprocessen, herunder udviklingen i leveringstider,
udleveringsgrader og udestående bestillinger
personelsituationen for de internationale operationer
tiltag for at imødekomme behovet for administrativ og uddannelsesmæssig støtte under
uddannelsen
regnskabsaflæggelsen for samtænkningsprojekterne.
Med notatet afsluttede Rigsrevisionen sagen i forhold til udenrigsministeren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508993_0004.png
3
Rigsrevisionens notat af 12. marts 2013
6. Rigsrevisionen afgav som opfølgning på beretningen et notat til Statsrevisorerne i marts
2013. Notatet viste, at Forsvarsministeriet på flere områder havde arbejdet på at forbedre
sin understøttelse af de internationale operationer.
Forsvaret havde således videreudviklet sin budgetmodel for de internationale operationer.
Rigsrevisionen har i forbindelse med et notat fra april 2014 om Forsvarets økonomistyring
oplyst, at Rigsrevisionen i den løbende årsrevision og på møder har gennemgået Forsvars-
kommandoens tiltag til styrkelse af Forsvarets økonomistyring og har fundet disse tilfreds-
stillende.
Forsvaret har desuden iværksat tiltag for at imødekomme behovet for administrativ støtte til
at gennemføre soldaternes uddannelse til de internationale operationer. Forsvaret har såle-
des etableret nogle særlige enheder og it-løsninger, som på forskellig vis skal støtte det per-
sonel, der skal udsendes, så de bliver fritaget for organisatoriske og administrative opgaver.
Endelig har Forsvaret iværksat procedurer for regnskabsaflæggelsen for samtænkningspro-
jekterne i Afghanistan. Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen og Udenrigsministeriet
aftalte i 2009 procedurer og retningslinjer for anvendelsen af projektmidlerne. Efterfølgende
har Rigsrevisionen konstateret, at Forsvaret har aflagt halvårlige regnskaber, dog med min-
dre forsinkelser for enkelte regnskaber. Samtænkningsprojekterne ophørte i 2012, og det
endelige regnskab for projekterne blev aflagt i september 2012.
7. Rigsrevisionen afsluttede med notatet punkterne om henholdsvis videreudviklingen af
Forsvarets budgetmodel, tiltag for at imødekomme behovet for administrativ og uddannel-
sesmæssig støtte under uddannelsen samt regnskabsaflæggelsen for samtænkningspro-
jekterne.
8. Rigsrevisionens opfølgning viste, at Forsvaret havde arbejdet med at optimere genforsy-
ningen til de internationale operationer. Forsvaret havde bl.a. i 2012 ryddet op i udestående
bestillinger til Afghanistan og primo 2013 taget nye rapporter i brug, som skulle vise genfor-
syningssituationen.
Opfølgningen viste også, at der fortsat var mangel på specialister til de internationale ope-
rationer. Desuden var der stadig væsentlige udfordringer med personelmangel til trods for
Forsvarets igangsatte tiltag henset til antallet af de soldater, der havde fået en midlertidig
udnævnelse i forbindelse med udsendelsen til Afghanistan.
9. Rigsrevisionen fandt, at Forsvarets tiltag på daværende tidspunkt endnu ikke havde nå-
et at dokumentere deres effekt. Rigsrevisionen ville derfor fortsat følge udviklingen og ori-
entere Statsrevisorerne om:
Forsvarets brug af de nye rapporter, som viser forsyningssituationen, og udviklingen i de
udestående bestillinger til Afghanistan
personelsituationen for de internationale operationer.
Samtænkningsprojekter
er en
del af indsatsen for at sammen-
tænke den civile og militære
indsats i et krigsområde. Pro-
jekterne har til formål at forbed-
re lokalbefolkningens levevilkår.
10. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508993_0005.png
4
II.
Forsvarsministeriets initiativer
11. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Forsvarsministeriets og Værnsfælles Forsvars-
kommandos initiativer i forhold til de udestående punkter. Gennemgangen er baseret på mø-
de og brevveksling med Forsvarsministeriet og Værnsfælles Forsvarskommando.
Forsvarets brug af de nye rapporter, som viser forsyningssituationen, og udviklingen
i de udestående bestillinger til Afghanistan
12. Beretningen viste, at Forsvaret samlet set løste forsyningsopgaven tilfredsstillende, men
at Forsvaret på nogle punkter kunne løse opgaven mere effektivt. Rigsrevisionen konstate-
rede i notatet fra marts 2013, at Forsvaret havde arbejdet med at optimere genforsyningen
til de internationale operationer.
Statsrevisorerne bemærkede til beretningen, at Forsvaret havde en stor udfordring med at
sikre tilstrækkelige forsyninger til de militære operationer i Afghanistan, og at Forsvarets sy-
stemer kunne tilrettelægges, så de i højere grad understøttede forsyningsopgaven, fx kon-
trollen med størrelsen af beholdninger og udestående leveringer.
13. Forsvarsministeriet har i oktober 2014 oplyst, at meget har ændret sig siden Rigsrevisio-
nens notat fra marts 2013. Forsvaret har i de seneste år gennemført en række ændringer,
som har betydning for genforsyningssituationen i Afghanistan. Ændringerne er bl.a. en føl-
ge af arbejdet med effektiviseringer i det såkaldte EFLOG-regi (Effektivisering af Forsvarets
og Hjemmeværnets Logistik), der har omfattet Forsvarets depotområde samt logistik- og
vedligeholdelsesområdet. Det tidligere DANILOG (Danmarks Internationale Logistikcenter)
er blevet nedlagt, og opgaverne er overtaget af henholdsvis FDD, FAI (Forsvarets Depot og
Distribution, International Forsyningsafdeling), som nu har ansvaret for genforsyning, og
JMTO (Joint Movement and Transportation Organization), som er ansvarlig for transporten
af forsyningerne fra Danmark og frem til de enheder, der er indsat i internationale operatio-
ner. Hertil kommer, at Forsvarets engagement i Afghanistan har været under afvikling, og at
de egentlige kamptropper har forladt Afghanistan.
14. Forsvaret har udviklet 2 rapporttyper. De 2 rapporttyper viser henholdsvis bestillinger,
der er afgivet mindre end 8 dage før den ønskede leveringsdato, og bestillinger, der er af-
givet mere end 7 dage før den ønskede leveringsdato.
FKO:
Forsvarskommandoen
(nu Værnsfælles Forsvarskom-
mando)
HOK:
Hærens Operative Kom-
mando
SOK:
Søværnets Operative
Kommando
FTK:
Flyvertaktisk Kommando.
Rigsrevisionen har modtaget opgørelser over de 2 rapporttyper, der omfatter perioderne
1. november 2012 - 31. oktober 2013, 1. november 2013 - 28. februar 2014 og 1. januar
2014 - 31. juli 2014 for FKO, HOK, SOK og FTK. Rapporterne vedrører INTOPS (Interna-
tionale Operationer) og altså ikke kun de danske soldater i Afghanistan. I tabel 1 er vist ud-
leveringsgraden for bestillinger. Udleveringsgraden udtrykker, i hvor mange tilfælde i pro-
cent leveringen er sket enten før eller på den ønskede udleveringsdato. Der har kun været
én bestilling fra det daværende FKO i den undersøgte periode, og FKO indgår derfor ikke i
tabellen. Forsvaret har fastsat en udleveringsgrad på 85 % som måltal for levering af be-
stillinger, hvor bestillingerne er sket mere end 7 dage før den ønskede leveringsdato, mens
der ikke er fastsat et måltal for levering af bestillinger vedrørende de bestillinger, som er fo-
retaget mindre end 8 dage før den ønskede leveringsdato.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508993_0006.png
5
Tabel 1. Udleveringsgrader i % for bestillinger foretaget mindre end 8 dage og mere end 7 dage før den ønskede
leveringsdato samt den gennemsnitlige leveringstid i dage
November 2012
- oktober 2013
Mindre end
8 dage
HOK
SOK
FTK
Gennemsnitlig leveringstid i dage
Antal bestillinger i alt
1)
November 2013
- februar 2014
Mindre end
8 dage
73 %
58 %
93 %
10,3
706
Mere end
7 dage
71 %
67 %
-
1)
4,8
241
Januar 2014
- juli 2014
Mindre end
8 dage
63 %
25 %
54 %
18,8
1.761
Mere end
7 dage
96 %
60 %
47 %
15,3
2.493
Mere end
7 dage
70 %
87 %
27 %
8,5
5.698
70 %
51 %
57 %
17,9
7.756
Der har kun været 2 bestillinger i tidsrummet november 2013 - februar 2014.
Kilde: Forsvarsministeriet.
Det fremgår af tabel 1, at udleveringsgraden for de forskellige værn har varieret i de under-
søgte perioder, ligesom der ikke ses et entydigt billede af, om udleveringsgraderne har ved-
rørt bestillinger, der er foretaget mindre end 8 dage eller mere end 7 dage før den ønskede
leveringsdato. Forsvarsministeriet har ud fra datagrundlaget ikke kunnet give en forklaring
på forskellene i udleveringsgrader for de forskellige værn. Forsvarsministeriet har i øvrigt på-
peget, at datagrundlaget for perioden november 2013 - februar 2014 er begrænset, og der-
for er sammenligningsgrundlaget til de 2 andre perioder også begrænset.
Ved en sammenligning af perioden november 2012 - oktober 2013 med perioden januar 2014
- juli 2014 fremgår det, at opfyldelsen af målet om levering til den ønskede leveringsdato er
faldet. Den gennemsnitlige leveringstid på bestillinger foretaget mindre end 8 dage før den
ønskede leveringsdato er 0,9 dag længere i 2014 end i perioden november 2012 - oktober
2013. Tilsvarende er den gennemsnitlige leveringstid på bestillinger foretaget mere end 7 da-
ge før den ønskede leveringsdato 6,8 dage længere i 2014 end i perioden november 2012 -
oktober 2013.
Det fremgår videre af tabellen om målopfyldelsen, at måltallet på 85 % er opfyldt for SOK i
perioden november 2012 - oktober 2013, da SOK har en udleveringsgrad på 87 % for leve-
ring af bestillinger, hvor bestillingerne er foretaget mere end 7 dage før den ønskede leve-
ringsdato. I perioden november 2013 - februar 2014 er måltallet ikke blevet opfyldt, mens HOK
med en udleveringsgrad på 96 % har opfyldt måltallet i den sidste periode fra januar 2014 -
juli 2014. Målopfyldelsen er således kun i begrænset omfang blevet opfyldt.
15. I forbindelse med en bestilling skal der samtidig angives en prioritet for bestillingen, dvs.
angives, hvor vigtigt det er, at der sker levering på det ønskede tidspunkt. Ved gennemgan-
gen af bestillinger, hvor leveringen skal ske mindre end 8 dage efter afgivelsen af bestillin-
gen, har Forsvarsministeriet konstateret, at det langt fra var nødvendigt for alle disse bestil-
linger, at leveringen skulle ske inden for det angivne tidspunkt. Ud af de 7.756 bestillinger i
perioden november 2012 - oktober 2013 er det ifølge ministeriet kun 10 % af bestillingerne,
som burde have været bestilt til levering mindre end 8 dage efter afgivelse af bestillingen.
Selv om der ifølge Forsvarsministeriet er sket forbedringer, har ministeriet samtidig tilkende-
givet, at der fortsat kan ske forbedringer, så det kun er de leverancer, hvor det er nødven-
digt med en levering mindre end 8 dage efter afgivelse af bestillingen, som bliver bestilt med
kort leveringsfrist.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508993_0007.png
6
16. De enkelte internationale operationer er typisk meget forskellige, hvilket vanskeliggør
sammenligninger mellem værnene. Modtagelse af leverancer til de danske flådefartøjer, som
deltager i ”piratjagten” i Det Indiske Ocean ud for Afrikas Horn, er afhængigt af, at skibene
anløber havn for at få leverancerne om bord, mens leverancer til operationen i Afghanistan
kan køres ud til modtagerne umiddelbart efter, at leverancerne er ankommet til Afghanistan.
17. Forsvarsministeriet har oplyst, at rapporterne allerede har givet Forsvaret et bedre over-
blik over forsyningssituationen, og at Forsvaret arbejder videre med at forbedre informations-
værdien i de 2 rapporttyper. Dette sker gennem udvikling af KPI’er (Key Performance Indica-
tor). En KPI er et indsats- og resultatmål, som fortæller om retning og hastighed for opfyldel-
sen af de strategiske målsætninger, og som tænkes anvendt til at give informationer om le-
vering af bestillinger til INTOPS.
18. Beretningen viste, at der var en større mængde bestillinger til Afghanistan, hvor den fast-
satte leveringsdato var overskredet, og at Forsvaret i 2012 ville rydde op i bestillingerne. For-
svarsministeriet har i november 2014 oplyst, at det ikke umiddelbart er muligt at oplyse an-
tallet af bestillinger, der er blevet annulleret i forbindelse med oprydningen, fordi bestillinger-
ne ikke længere var aktuelle. En sådan analyse vil ifølge ministeriet kræve en meget omfat-
tende dataanalyse.
Forsvarsministeriet har oplyst, at opgørelsen over bestillinger danner grundlag for videre ana-
lyser for derigennem at få klarlagt årsagerne til forskellene i antallet af rettidige leveringer.
Ministeriet har i forlængelse heraf oplyst, at forretningsgange omkring controlling af genfor-
syning til internationale operationer indebærer, at bestillinger, som ikke længere er aktuelle,
løbende bliver annulleret. Forsvaret har ikke opgørelser over, i hvor mange tilfælde denne
controlling har medført annullering af bestillinger.
19. Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvaret anvender de 2 rapporttyper. Det er Rigsrevisio-
nens vurdering, at rapporterne giver Forsvaret et overblik over leveringstider, der kan med-
virke til at effektivisere forsyningssituationen og dermed også forbedre målopfyldelsen.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at Forsvaret bør styrke indsatsen, for at bestillinger bliver
angivet med det leveringstidspunkt, som svarer til behovet. Det er ikke hensigtsmæssigt, at
90 % af 7.756 bestillinger, som var bestilt mindre end 8 dage før den ønskede leveringsdato,
burde have været bestilt til senere levering. I forlængelse heraf kunne Forsvaret overveje at
opstille et måltal for levering af de bestillinger, hvor bestillingerne er sket mindre end 8 dage
før den ønskede leveringsdato.
Rigsrevisionen vurderer, at dette punkt kan afsluttes, da Forsvaret nu har taget rapporterne
i brug, og rapporterne giver Forsvaret et overblik, som kan medvirke til at styrke arbejdet med
at sikre rettidige leveringstider.
Personelsituationen for de internationale operationer
20. Beretningen viste, at Forsvaret havde udsendt soldater til operationen i Afghanistan i
overensstemmelse med Folketingets beslutninger, men at personelsituationen i Forsvaret
var under pres, især på specialistområdet. Rigsrevisionen konstaterede i notatet fra marts
2013, at der til trods for Forsvarets igangsatte tiltag stadig var mangel på specialister til de
internationale operationer, ligesom antallet af de soldater, der havde fået en midlertidig ud-
nævnelse i forbindelse med udsendelsen til Afghanistan, tydede på væsentlige udfordringer
med personelmangel.
Statsrevisorerne bemærkede, at hæren samlet set havde udsendt og uddannet det antal
kompagnier, som var planlagt, men at Forsvaret i flere tilfælde havde haft vanskeligheder
med at udpege og udsende personel til missionen i Afghanistan, primært på grund af per-
sonelmangel inden for befalingsmænd og specialistfunktioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508993_0008.png
7
21. Forsvarsministeriet har i oktober 2014 oplyst, at Forsvaret ikke midlertidigt udnævner
soldater som følge af mangel på soldater med de rette kvalifikationer, men derimod som føl-
ge af mangel på soldater med den rette grad. Det betyder, at Forsvaret vurderer, at en sol-
dat har de rette kvalifikationer til at udfylde en funktion, der normalt indebærer en højere grad,
end den pågældende har. Det kan fx skyldes, at den pågældende soldat ”mangler nogle år”,
inden en udnævnelse til en højere grad kan blive aktuel, men at den pågældende allerede
på nuværende tidspunkt vurderes at have de rette kvalifikationer til at udfylde funktionen og
derfor kan blive midlertidigt udnævnt. Herudover sker der i en række tilfælde midlertidige ud-
nævnelser, som skyldes tilpasning af grader (paritetshensyn), så de svarer til de grader, de
allierede soldater har. Det kan fx være funktioner, hvor danske soldater har et samarbejde
med allierede soldater, og hvor de danske soldater midlertidigt får tillagt samme grad som
de allierede soldater, de skal samarbejde med.
I tabel 2 er vist antallet af midlertidige udnævnelser af de danske soldater i Afghanistan på
hold 7-17 i perioden februar 2009 - februar 2014.
Tabel 2. Antal midlertidige udnævnelser af de danske soldater i Afghanistan på hold 7-17 i perioden februar 2009 -
februar 2014
Hold 7
Midlertidigt ud-
nævnte
Antal soldater
pr. hold
Midlertidigt ud-
nævnte i %
46 (8)
795
5,8
Hold 8
55 (8)
785
7,0
Hold 9
60 (9)
744
8,1
Hold 10
52 (7)
753
6,9
Hold 11
62 (5)
766
8,1
Hold 12
58 (4)
780
7,4
Hold 13
65 (7)
614
10,6
Hold 14
55 (6)
598
9,2
Hold 15
45 (11)
561
8,0
Hold 16
25 (8)
280
8,9
Hold 17
23 (10)
218
10,5
Note: Tallene i parentes af midlertidigt udnævnte angiver andelen af midlertidigt udnævnte ud fra paritetshensyn.
Kilde: Forsvarsministeriet.
Det fremgår af tabel 2, at den procentvise andel af midlertidigt udnævnte på de enkelte hold
har varieret fra 5,8 % for hold 7 til 10,6 % for hold 13, og at der ikke ses noget bestemt møn-
ster i den procentvise andel af midlertidigt udnævnte. Der ses heller ikke noget bestemt møn-
ster i andelen af midlertidigt udnævnte som følge af hensyn til paritet, idet disse har udgjort
mellem 4 på hold 12 og 11 på hold 15. Særligt for hold 16 og 17 skal det oplyses, at der ik-
ke har været egentlige kamptropper på disse hold, idet de sidste kamptropper blev trukket
ud med hold 15 i august 2013. Hold 16 og 17 adskiller sig derfor fra de tidligere hold, hvilket
også ses af antallet af udsendte soldater og på antallet af midlertidige udnævnelser.
22. Forsvarsministeriet har oplyst, at de internationale operationer adskiller sig meget fra hin-
anden. Det er derfor også forskellige kompetencer, der efterspørges i internationale opera-
tioner, hvilket har betydning for Forsvarets muligheder for altid at have soldater med de rig-
tige kompetencer og grader. Nogle af de kompetencer, der har været efterspurgt i forbindel-
se med operationen i Afghanistan, er ikke længere aktuelle, efter at kamptropperne er ble-
vet trukket hjem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1508993_0009.png
8
23. Rigsrevisionen konstaterer, at den procentvise andel af midlertidigt udnævnte soldater
har varieret og har i det væsentlige ikke ændret sig over tid.
Rigsrevisionen vurderer, at dette punkt kan afsluttes, da den internationale operation i Afgha-
nistan har ændret karakter, idet kamptropperne er trukket hjem, og tilstedeværelsen i Afgha-
nistan er blevet væsentligt forskellig fra tidligere. Den danske militære tilstedeværelse i Af-
ghanistan efter 2015 forventes at være af et mere begrænset omfang uden egentlige kamp-
tropper.
III.
Afslutning
24. Rigsrevisionen finder Forsvarets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan
afsluttes.
Lone Strøm