Forsvarsudvalget 2014-15 (1. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2014-15 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 46, UPN Alm.del Bilag 110
Offentligt
1495103_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
FORSVARSMINISTEREN
9. februar 2015
I forlængelse af at Folketinget den 18. december 2014 vedtog beslutningsforslag B25 om et
dansk militært bidrag til Resolute Support Missionen i Afghanistan, og i lyset af at der har
været stor politisk bevågenhed om danske styrkers håndtering af tilbageholdte under ISAF
missionen i Afghanistan, skal jeg for god ordens skyld henlede Forsvarsudvalgets opmærk-
somhed på, at det ikke kan udelukkes, at tilbageholdelser kan finde sted under Resolute
Support Mission.
ISAF-missionen, der som bekendt ophørte ved årsskiftet, har bl.a. haft til formål at bistå
med opretholdelse af sikkerheden i Afghanistan, herunder at afvæbne og demobilisere
væbnede grupper i landet. I nogle tilfælde har danske styrker tilbageholdt personer, der
efterfølgende er blevet overdraget til afghanske myndigheder mhp. retsforfølgelse. Som led
i overholdelsen af Danmarks internationale forpligtelser er der i den forbindelse indgået bila-
terale aftaler med den afghanske regering, som bl.a. indebærer, at evt. idømt dødsstraf ikke
vil blive eksekveret, og at der er adgang til at føre tilsyn med de tilbageholdte under deres
frihedsberøvelse. Forsvarsministeriet har desuden indgået aftale med den afghanske uaf-
hængige menneskerettighedskommission (AIHRC) om tilsyn af danske tilbageholdte, jf. se-
nest orientering af Forsvarsudvalget den 18. september 2014.
Ved årsskiftet 2014-2015 overtog de afghanske nationale sikkerhedsstyrker det fulde ansvar
for Afghanistans sikkerhed, og samtidig blev ISAF-missionen afløst af NATO’s Resolute Sup-
port Missionen (RSM). RSM’s fokus er på træning, rådgivning og støtte til de afghanske sik-
kerhedsstyrker, og Danmark bidrager til missionen i henhold til beslutningsforslag B25. RSM
er ikke en kampmission, og som udgangspunkt er det ikke tilsigtet eller forventet, at danske
styrker vil foretage tilbageholdelser i Afghanistan.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 42
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De danske styrker er imidlertid ikke udsendt uden magtbeføjelser, idet styrkerne i henhold
til statusaftalen mellem NATO og Afghanistan og NATO’s magtanvendelsesdirektiv vil have
bemyndigelse til at anvende magt f.eks. som led i selvforsvar. Det kan derfor på den bag-
grund ikke udelukkes, at danske styrker vil kunne komme i en situation i Afghanistan, som
tilsiger tilbageholdelse.
I tilfælde af at frigivelse af en tilbageholdt ikke skønnes operativt forsvarligt, vil overdragel-
se til retsforfølgning ved afghanske myndigheder kunne blive relevant. For dette tilfælde har
Forsvarsministeriet taget initiativ til at sikre, at de med Afghanistan tidligere indgåede afta-
ler om overdragelse af tilbageholdte, jfr. ovenfor, også finder anvendelse under RSM. For-
svarsministeriet har inden årsskiftet skriftligt fået bekræftet af AIHRC, at aftalen om tilsyn
med tilbageholdte fortsat er gældende. Forsvarsministeriet er via ambassaden i Kabul i kon-
takt med de afghanske myndigheder om bekræftelse på den bilaterale aftale. Pga. den
igangværende regeringsdannelse i Afghanistan kan formel bekræftelse dog ikke forventes
før regeringsdannelsen er endelig på plads.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at det generelt er vurderingen, herunder af menneskeret-
tighedsorganisationer, at tortur eller anden mishandling oftest forekommer i perioden frem
til domfældelse, men at tilbageholdte er i risiko for at blive udsat derfor også på andre tids-
punkter af deres tilbageholdelse. På baggrund af de hidtidige erfaringer med tilsyn med til-
bageholdte i Afghanistan, herunder øvrige landes praksis, jf. også besvarelse af 29. oktober
2014 af FOU alm. del spm. 371, forventes tilsyn i tilfælde af overdragelse fremadrettet at
blive gennemført frem til løsladelse eller domfældelse, medmindre der måtte foreligge kon-
krete forhold, som begrunder et længerevarende tilsyn under afsoning. Der vil dog i alle
tilfælde blive foretaget en konkret og individuel vurdering af behovet for evt. tilsyn efter
domfældelse på baggrund af alle tilgængelige oplysninger, herunder også om forholdene i
afghanske fængsler generelt.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen