Forsvarsudvalget 2014-15 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1489900_0001.png
Statsrevisorerne 2010-11
Beretning nr. 5 Rigsrevisors notat af 28. juni 2011
Offentligt
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om modkøb ved køb af
forsvarsmateriel hos udenlandske
leverandører
August
2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489900_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 5/2010 om modkøb ved køb af forsvarsmateriel
hos udenlandske leverandører
Forsvarsministerens redegørelse af 30. maj 2011
Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 31. maj 2011
I.
Indledning
28. juni 2011
RN A503/11
1. Beretningen handler om modkøb ved køb af forsvarsmateriel hos udenlandske leveran-
dører. Modkøb er et erhvervsfremmetiltag og omfatter det køb af forsvarsrelaterede produk-
ter, som Danmark pålægger udenlandske leverandører at købe hos danske virksomheder,
når leverandørerne sælger forsvarsmateriel til det danske forsvar.
Rigsrevisionen igangsatte selv undersøgelsen, fordi vi var blevet opmærksomme på en ræk-
ke eksempler på uenigheder mellem forsvaret og Erhvervs- og Byggestyrelsen om, hvorvidt
konkrete indkøb af forsvarsmateriel hos udenlandske leverandører var omfattet af modkøbs-
krav eller ej.
Formålet med undersøgelsen var at vurdere, om Forsvarsministeriet og Økonomi- og Er-
hvervsministeriet i perioden 2007 – medio 2010 havde sikret, at modkøbsordningen virke-
de efter hensigten.
II.
Forsvarets efterlevelse af modkøbsreglerne
2. Statsrevisorerne kritiserede skarpt, at forsvaret i stort omfang ikke underrettede Erhvervs-
og Byggestyrelsen, når man købte forsvarsmateriel hos udenlandske leverandører i perio-
den 2007 – medio 2010. Statsrevisorerne fandt endvidere, at konsekvensen af forsvarets
manglende underretning var, at Danmark ikke opnåede det modkøb, der var forudsat i reg-
lerne.
Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at Forsvarsministeriet er enig i, at der i en pe-
riode frem til aftalens indgåelse havde udviklet sig en utilfredsstillende situation på modkøbs-
området i forholdet mellem Forsvarets Materieltjeneste og Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Jeg vil derfor følge forsvarets underretning af Erhvervs- og Byggestyrelsen og vurdere, om
denne er tilstrækkelig til, at Erhvervs- og Byggestyrelsen kan indgå modkøbsaftaler som for-
udsat i modkøbsreglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489900_0003.png
2
3. Det fremgik af Rigsrevisionens beretning, at det ikke var muligt at få det fulde overblik
over, hvor mange kontrakter forsvaret ikke havde underrettet Erhvervs- og Byggestyrelsen
om, fordi forsvarets registreringspraksis medførte, at det ikke var muligt at opgøre det sam-
lede antal kontrakter indgået med udenlandske leverandører i perioden 2007 – medio 2010.
Ifølge Forsvarskommandoen var årsagen bl.a., at forsvarets gældende procedurer for regi-
strering af kontrakter i DeMars ikke blev fulgt konsekvent.
Rigsrevisionen fandt dette særdeles utilfredsstillende. For det første fordi det vanskeliggjor-
de Erhvervs- og Byggestyrelsens muligheder for at indgå modkøbsaftaler med leverandø-
rer, som havde indgået mindre tillægskontrakter, der over en 5-årig periode tilsammen over-
steg den daværende grænse på 25 mio. kr. For det andet fordi det begrænsede gennemsig-
tigheden af forvaltningen af modkøbsaftaler og muligheden for at vurdere, hvordan forsva-
ret varetog sine forpligtelser på området.
Jeg vil derfor følge forsvarets arbejde med at forbedre deres registreringspraksis.
4. Det fremgik desuden af beretningen, at økonomi- og erhvervsministeren i 2010 dispense-
rede fra modkøbskravet ved anskaffelsen af reservedele til EH-101 helikopterne. Af hensyn
til gennemsigtigheden af forvaltningen vurderede Rigsrevisionen i den forbindelse, at dispen-
sation fra kravet om modkøb burde have givet anledning til, at Økonomi- og Erhvervsmini-
steriet overvejede at indføje en dispensationsadgang i modkøbscirkulæret med tilhørende
retningslinjer for, i hvilke situationer der er hjemmel til at dispensere.
Økonomi- og erhvervsministeren har hertil oplyst, at ministeriet vil følge Rigsrevisionens an-
befaling, når modkøbscirkulæret skal ændres i efteråret 2011.
Jeg finder det tilfredsstillende, at økonomi- og erhvervsministeren til efteråret vil indføje en
dispensationsadgang i modkøbscirkulæret med tilhørende retningslinjer for, i hvilke situatio-
ner der er hjemmel til at dispensere.
III.
Aftalen om den fremtidige praksis
5. Statsrevisorerne kritiserede også skarpt, at Forsvarsministeriet og Økonomi- og Erhvervs-
ministeriet var 2 år om at afklare uenighederne mellem forsvaret og Erhvervs- og Byggesty-
relsen om, hvordan reglerne om modkøb skulle fortolkes og forvaltes.
Forsvarsministeren oplyser i sin redegørelse, at Forsvarsministeriet tager kritikken af, at For-
svarsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet var 2 år om at afklare uenighederne
mellem forsvaret og Erhvervs- og Byggestyrelsen om, hvordan reglerne om modkøb skulle
fortolkes og forvaltes, til efterretning.
Samtidig noterer forsvarsministeren med tilfredshed, at de problemområder, som Statsrevi-
sorerne har kritiseret, er løst med ministeriernes aftale fra juni 2010 om den fremtidige prak-
sis ved indgåelse af modkøbsaftaler.
Økonomi- og erhvervsministeren deler denne opfattelse og oplyser, at det i aftalen er fast-
lagt, hvordan krav om modkøb skal fortolkes, og hvilke procedurer der skal følges ved ind-
gåelse af modkøbsaftaler.
6. Begge ministre oplyser desuden, at ministerierne som opfølgning på aftalen årligt vil eva-
luere praksis ved indgåelse af modkøbsaftaler. Økonomi- og erhvervsministeren oplyser, at
den årlige evaluering skal sikre, at man undgår for langstrakte processer med at løse uenig-
heder, som Statsrevisorerne har rejst kritik af. Forsvarsministeren peger endvidere på, at det
skal evalueres, om der er behov for at justere aftalen, så den indeholder den fornødne flek-
sibilitet – både for forsvaret og for Erhvervs- og Byggestyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489900_0004.png
3
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministerierne årligt vil evaluere praksis i forbindelse med
indgåelse af modkøbsaftaler, og jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultaterne af de år-
lige evalueringer.
7. Det fremgik desuden af beretningen, at det var Forsvarsministeriets vurdering, at kompe-
tencespørgsmålet var uklart, indtil det i juni 2010 blev slået fast i aftalen om den fremtidige
praksis, at det er Erhvervs- og Byggestyrelsen, der afgør, om konkrete indkøb er omfattet af
modkøbskravet. Rigsrevisionen vurderede derfor, at Økonomi- og Erhvervsministeriet – på
baggrund af aftalen om den fremtidige praksis – med fordel kunne have præciseret kompe-
tencefordelingen mellem de 2 myndigheder i det reviderede modkøbscirkulære, der trådte i
kraft i november 2010.
Økonomi- og erhvervsministeren har oplyst, at Økonomi- og Erhvervsministeriet vil følge
Rigsrevisionens anbefalinger, når modkøbscirkulæret skal ændres i efteråret 2011.
Jeg finder det tilfredsstillende, at økonomi- og erhvervsministeren i efteråret vil præcisere i
modkøbscirkulæret, at det er Erhvervs- og Byggestyrelsen, der afgør, om konkrete indkøb
er omfattet af modkøbskravet.
IV.
Afslutning
8. Jeg har noteret mig, at ministrene har erklæret sig enige i, at modkøbsordningen ikke fun-
gerede efter hensigten i perioden 2007 – medio 2010, og at ministrene vurderer, at proble-
merne er løst med aftalen om den fremtidige praksis.
Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
forsvarets underretning af Erhvervs- og Byggestyrelsen og indgåelsen af modkøbsaftaler
forsvarets arbejde med at forbedre deres registreringspraksis
ministeriernes evaluering af praksis i forbindelse med indgåelse af modkøbsaftaler.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo