Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 85
Offentligt
1433006_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 9. december 2014
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 22 (EUU
alm. del) stillet den 10. november 2014 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
vedrørende Statsrevisorernes bemærkning til Rigsrevisionens Beretning til
Statsrevisorerne om Danmarks udnyttelse af tilskud fra EU's fonde.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1433006_0002.png
Folketingets Europaudvalg
København, 9. december 2014
Sagsnr.: 27391
Dok.nr.: 755746
FVM 355
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 22 (EUU alm. del) stillet den 10.
november 2014 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål nr. 22:
”Hvad er baggrunden for, at fødevareministeren i sit svar på Statsrevisorernes bemærkninger til
Rigsrevisionens Beretning til Statsrevisorerne om Danmarks udnyttelse af tilskud fra EU's fonde
anfører, at overbooking vurderes at indebære en risiko for ufinansierede statsfinansielle udgifter,
mens erhvervs- og vækstministeren i sit svar anfører, at Erhvervsstyrelsen er blevet bedt om at
undersøge andre EU-landes erfaringer med overbooking og i forbindelse hermed vurdere, hvorvidt
en tilsvarende løsning er hensigtsmæssig for EU’s Regionalfond og Socialfond i Danmark. Hvad
forklarer de to ministres forskellige svar på anbefalingen? Spørgsmålet stilles som opfølgning på
samrådet med fødevareministeren den 7. november 2014.”
Svar:
Rigsrevisionen anfører, at hjemtagningen kan øges ved brug af overbooking, det vil sige ved at
give tilsagn for flere EU-midler, end der indgår i rammen.
Jeg har for Landdistriktsprogrammet og Fiskerifondsprogrammet vurderet, at overbooking ikke er
relevant. Det har jeg gjort af følgende grunde:
For programperioden 2014-2020 forventer jeg en fuld udnyttelse af EU-rammen både på
landdistriktsprogrammet og hav- og fiskeriudviklingsprogrammet.
Det er vigtigt at understrege, at der for de to programmer er en række andre, alternative gode
håndtag, som på anden vis end ved overbooking kan styrke hjemtagningen. Eksempelvis er det
vurderingen, at med Aftale om udmøntningen af landdistriktsprogrammet for 2014 og 2015 mellem
regeringen (S, SF, R) og V og K er hjemtagningen af EU-midler godt understøttet ved en solid
tilsagnsvolumen i begyndelsen af programperioden. Dermed sikres et tidligere afløb af midler og
dermed en mere jævn udnyttelse i programperioden.
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endvidere er mulighederne for at få hjemtagningen forlænget med eét år til 2023. Det indebærer,
at udbetalinger på tilsagn frem til 2023 kan indgå i hjemtagningen. Endeligt er hurtig
genanvendelse af midler fra annullerede tilsagn yderligere et andet instrument vi har. Dette kan
løbende ske så vidt muligt og inden for det udgiftspolitiske råderum i det pågældende finansår som
tilsagn på ny enten via senere ansøgningsrunder, ekstraordinære ansøgningsrunder eller
omprioritering af midler til ordninger, der har efterspørgsel og behov. Det bidrager den løbende
opfølgning af programmerne til at styre. Kommissionen har også indført milepæle i løbet af
programperioden for at sikre fremdrift af det finansielle afløb.
Jeg mener således, at der for landdistriktsprogrammet og hav- og fiskerifondsprogrammet er den
nødvendige fleksibilitet og de nødvendige redskaber til at nå fuld hjemtagning.
Fødevareministeriet vurderer samtidig, at overbooking efter den model, som Rigsrevisionen
foreslår, indebærer risiko for ufinansierede statsfinansielle udgifter. Det vurderes vanskeligt at
tilrettelægge en model, som ikke indebærer denne risiko, og hvor der samtidig sikres en retvisende
budgettering af programmerne. Det vil endvidere skulle sikres, at der kan findes en model, der er i
overensstemmelse med forordningsgrundlag og statsstøtteregler.
Erhvervs- og Vækstministeriet oplyser følgende som svar på spørgsmålet:
”Erhvervs- og vækstministeren har bedt Erhvervsstyrelsen om at undersøge enkelte andre EU-
landes erfaringer med overbooking for så vidt angår Regionalfonden og Socialfonden, for at
vurdere om en sådan løsning vil være hensigtsmæssig for Danmark.
Det skal bl.a. ses i lyset af, at en eventuel model for overbooking for Regionalfonden og
Socialfonden skal tilrettelægges, så statskassen ikke belastes, og der samtidig sikres en retvisende
budgettering inden for budgetloven.”
Såfremt det viser sig, at der kan etableres modeller for overbooking, der lever op til disse
betingelser, vil jeg genoverveje spørgsmålet.
2