Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 56
Offentligt
1421699_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 18. november 2014
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II og
III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksi-
malgrænseværdier for azoxystrobin, chlorantraniliprol, cyantraniliprol, dicamba,
difenoconazol, fenpyroximat, fludi-oxonil, glufosinat-ammonium, imazapic, imaza-
pyr, indoxacarb, isoxaflutol, mandipropamid, penthiopyrad, propiconazol, pyri-
methanil, spirotetramat og trinexapac i eller på specifikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) 24.-25. november 2014.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark. Regeringen kan støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de ret-
ningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/AKOU
Dep sagsnr: 28470
Den 17. november 2014
FVM 342
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for azoxystrobin,
chlorantraniliprol, cyantraniliprol, dicamba, difenoconazol, fenpyroximat, fludi-
oxonil, glufosinat-ammonium, imazapic, imazapyr, indoxacarb, isoxaflutol,
mandipropamid, penthiopyrad, propiconazol, pyrimethanil, spirotetramat og
trinexapac i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-
rammeforordning nr. 396/2005 for 18 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af
animalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier, så de
stemmer overens med de maksimalgrænseværdier, der er fastsat i Codex Alimentarius
for stofferne azoxystrobin, chlorantraniliprol, cyantraniliprol, dicamba, difenoconazol,
fenpyroximat, fludioxonil, glufosinat-ammonium, imazapic, imazapyr, indoxacarb,
isoxaflutol, mandipropamid, penthiopyrad, propiconazol, pyrimethanil, spirotetramat and
trinexapac. Ændringerne betyder, at der både er maksimalgrænseværdier, der etableres,
og maksimalgrænseværdier, der sættes op. Der er gennemført risikovurderinger for de
anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af
eventuelle kombinationseffekter. Forslaget forventes at komme til afstemning i den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) 24.-25. november 2014.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen kan støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om æn-
dring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421699_0003.png
2
Forslaget behandles i en forskriftprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæg-
ger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF) 24. – 25. november 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,
der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende
restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-
værdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421699_0004.png
3
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksi-
malgrænseværdier (MRL) for stofferne azoxystrobin, chlorantraniliprol, cyantraniliprol,
dicamba, difenoconazol, fenpyroximat, fludioxonil, glufosinat-ammonium, imazapic,
imazapyr, indoxacarb, isoxaflutol, mandipropamid, penthiopyrad, propiconazol, pyri-
methanil, spirotetramat and trinexapac. For disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdi-
erne ændret, så de stemmer overens med de maksimalgrænseværdier, der er fastsat i
Codex Alimentarius.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), og hvilke maksimalgrænseværdier,
der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-
grænseværdien sættes op).
Grænseværdier som tilpasning til Codex Alimentarius-maksimalgrænseværdier:
For Azoxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for kartofler, byg, havre og
sorghum.
For Chlorantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for granatæble, solsikkefrø
og rapsfrø, maksimalgrænseværdien sættes op for gulerødder, bønner med bælg
og artiskokker.
For cyantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen
kernefrugter, kirsebær, ferskner, blommer, lav blåbær, amerikansk blåbær,
solbær og ribs, stikkelsbær, hyben, azarol-hvidtjørn, gruppen rod- og
knoldgrøntsager, gruppen andre rod- og knoldgrøntsager undtagen sukkerroe,
gruppen løg, undergruppen cucurbitae – spiselig skræl, undergrupperne
blomsterkål og hovedkål, havesalat, bladselleri, kaffebønner, undergrupperne
svin, kvæg, får, geder, heste, æsler, muldyr og mulæsler, fjerkræ, andre husdyr,
mælk, honning, padder og krybdyr, snegle og andre animalske produkter af
landdyr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421699_0005.png
4
For Dicamba sættes ny maksimalgrænseværdi for sojabønner.
For Difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for grupperne citrusfrugter
og kernefrugter og for undergruppen spisedruer og druer til vinfremstilling, for
azerol-hvidtjørn og forårsløg.
For Fenpyroximat sættes maksimalgrænseværdien op for kirsebær og agurker,
der sættes ny maksimalgrænseværdi avokadoer og kartofler.
For Fludioxonil sættes ny maksimalgrænseværdi for avokadoer,
maksimalgrænseværdien sættes op for kartofler, radiser, tomater, hovedsalat,
spinat, bønner uden bælg, bønner og ginsengrod.
For Glufosinat-ammonium sættes maksimalgrænseværdien op for kiwifrugter og
lever, nyrer og spiselige slagte-biprodukter fra svin, kvæg, får, geder, heste,
æsler, muldyr og mulæsler og andre husdyr.
For Imazapic sker kun justering af detektionsgrænsen til hvad man teknisk kan
måle.
For Imazapyr sættes ny maksimalgrænseværdi for linser og
maksimalgrænseværdien sættes op for solsikkekerner.
For Indoxacarb sættes ny maksimalgrænseværdi for te.
For Isoxaflutol sættes ny maksimalgrænseværdi for lever, nyrer og spiselige
slagte-biprodukter fra svin, kvæg, får, geder, heste, æsler, muldyr og mulæsler,
fjerkræ og andre husdyr.
For Mandipropamid sættes maksimalgrænseværdien op for humle.
For Penthiopyrad sættes maksimalgrænseværdien op for jordnødder og der
sættes ny maksimalgrænseværdi for majs.
For Propiconazole sættes maksimalgrænseværdien op for appelsiner, ferskner og
tomater.
For Pyrimethanil sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen
kernefrugter, morbær og ginsengrod.
For Spirotetramat sættes ny maksimalgrænseværdi for tranebær og artiskokker.
For Trinexapac sættes maksimalgrænseværdien op for byg, havre og hvede,
sættes ny maksimalgrænseværdi for sukkerrør og lever, nyrer og spiselige slagte-
biprodukter fra fjerkræ.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421699_0006.png
5
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu
ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i Den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvikle en sådan
metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vur-
dering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinations-
effekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give
anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning ved Lars Mikkelsen har indsendt høringssvar med
det hovedbudskab, at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at und-
gå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne
(bilag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænse-
værdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforord-
ningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.