Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 55
Offentligt
1421694_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 18. november 2014
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II og
III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksi-
malgrænseværdier for pesticiderne acetamiprid, ametoctradin, amisulbrom, bupiri-
mat, clofentezin, ethephon, ethirimol, fluopicolid, imazapic, propamocarb, pyraclo-
strobin og tau-fluvalinat i eller på spe-cifikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) 24.-25. november 2014.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark. Regeringen kan støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslin-
jer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komi-
tésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/BRL
Dep sagsnr.: 28468
Den 17. november 2014
FVM 341
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne acetamiprid,
ametoctradin, amisulbrom, bupirimat, clofentezin, ethephon, ethirimol, flu-
opicolid, imazapic, propamocarb, pyraclostrobin og tau-fluvalinat i eller på spe-
cifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticid-
rammeforordning nr. 396/2005 for 12 aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af
animalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af maksimalgrænseværdier på
baggrund af nye anvendelser og importtolerancer for stofferne acetamiprid,
ametoctradin, amisulbrom, bupirimat, clofentezin, ethephon, ethirimol, fluopicolid,
imazapic, propamocarb, pyraclostrobin og tau-fluvalinat. Ændringerne betyder, at der
både er maksimalgrænseværdier, der etableres, og maksimalgrænseværdier, der sættes
op. Der er gennemført risikovurderinger for alle de anførte stoffer, og de ændrede
maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU
Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) 24.-25. november 2014. En vedtagelse af forslaget
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan støtte
forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,
regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om æn-
dring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordnin-
gen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421694_0003.png
2
Forslaget behandles i en forskriftprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-
lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet
og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal
inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF) den 24. og 25. november 2014.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder,
der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende
restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænse-
værdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421694_0004.png
3
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til maksi-
malgrænseværdier (MRL) for stofferne acetamiprid, ametoctradin, amisulbrom, bupiri-
mat, clofentezin, ethephon, ethirimol, fluopicolid, imazapic, propamocarb, pyraclostrobin
og tau-fluvalinat.
For alle stofferne foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af nye
anvendelser og importtolerancer.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi), og hvilke maksimalgrænseværdier,
der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse (maksimal-
grænseværdien sættes op).
Grænseværdier som følge af nye anvendelser og importtolerancer af stofferne:
For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien op for bananer.
For ametoctradin sættes maksimalgrænseværdien op for humle (tørret).
For amisulbrom sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer og druer til
vinfremstilling.
For bupirimat sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser, ferskner (nektarin
og lignende krydsninger), spisedruer og druer til vinfremstilling, jordbær, hele
undergruppen stængelfrugter, courgetter og for hele undergruppen curcurbitae –
ikke spiselig skræl.
For clofentezin sættes ny maksimalgrænseværdi for agurker og drueagurker,
asieagurker.
For ethephon sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421694_0005.png
4
For ethirimol sættes ny maksimalgrænseværdi for abrikoser, ferskner (nektarin og
lignende krydsninger), hele undergruppen stængelfrugter og for hele
undergruppen curcurbitae – ikke spiselig skræl.
For fluopicolid sættes maksimalgrænseværdien op for kinakål.
For imazapic sættes ny maksimalgrænseværdi for sojabønner.
For propamocarb sættes ny maksimalgrænseværdi for kinakål og forårsløg
(pibeløg og lignende sorter)
For pyraclostrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for kålroer og majroer.
For tau-fluvalinat sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen af
kernefrugter, kirsebær (sødkirsebær, surkirsebær) og for ferskner (nektarin og
lignende krydsninger).
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu
ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i Den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA), med dansk deltagelse, målrettet på at udvikle en sådan
metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421694_0006.png
5
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vur-
dering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinations-
effekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give
anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Biodynamisk forbrugersammenslutning ved Lars Mikkelsen har indsendt høringssvar med
det hovedbudskab, at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at und-
gå gift i fødevarer.
NOAH – Friends of the Earth Denmark har indsendt høringssvar, hvor hovedbudskabet
er, at Danmark skal afvise højere grænseværdier for pesticidrester. Endvidere fremhæ-
ves det, at Danmark bør arbejde for en helhedsorienteret tilgang til såvel landbrugsprak-
sis som til vurdering af fødevarekvalitet. Desuden påpeges det, at handelsbarrierer ikke
bør være bestemmende for, hvilke grænseværdier der skal være gældende.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne
(bilag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget lig-
ger inden for de retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for
behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.