Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 5
Offentligt
1407855_0001.png
København 9. oktober 2014
Til Folketingets Europaudvalg (cc. Udvalget for Landbrug, Fødevare og Fiskeri)
På det kommende ministerrådsmøde om fiskeri skal fødevareminister Dan Jørgensen
sammen med sine ministerkolleger blandt andet fastsætte fiskekvoter for 2015 for
fiskebestandene i Østersøen.
I den forbindelse har Greenpeace sendt nedenstående høringssvar til fødevareministeriet
Siden høringsfristen har Kommissionen offentliggjort et forslag til en ny flerårig plan
for Østersøen, der dækker flere arter. I planen udstikker kommissionen retningen, men
det fremstår klart at medlemsstaterne i fællesskab er ansvarlig for at vælge værktøjerne
til hvordan målene nås. (Jvf. artikel 18 i EU's fælles fiskeripolitik).
Greenpeace vil gerne opfordre folketinget til at støtte fødevareministeren i de
kommende forhandlinger om kvotefordelingen i vestlige Østersø, samt i de kommende
politiske forhandlinger der skal pågå som del i implementeringen af en kommende
flerårig plan for Østersøen at:
-
For nuværende støtte en overgang til forvaltning efter MSY i tråd med EU's
fiskeripolitik artikel 2.
Men have som mål at fiskeriet forvaltes efter et helhedsprincip, hvor
forvaltningen sigter på opnåelse af God Miljøtilstand i henhold til EU's
havstrategidirektiv (jf. forpligtigelse i fiskeripolitikkens artikel 2,5,j.). Blandt
andet ved at der oprettes et netværk af beskyttede områder.
Samt at forvaltningen sikrer det nødvendige skift til naturskånsomt fiskeri, i det
dette fiskeri har markant lavere brændstofforbrug, lavere bifangst og minimal
negativ påvirkning af havbunden
-
-
I forhold til torsk i den vestlige Østersø vil en blind reduktion i torskekvoten på 48 %,
som den Kommissionen lægger op til, ikke sikre det nødvendige skift til naturskånsomt
fiskeri; og vil højest sandsynligt heller ikke sikre den nødvendige reduktion af
fiskeridødeligheden på torsk i område 22 af den vestlige Østersø som det Internationale
Havundersøgelsesråd, ICES, ellers anbefaler.
En blind reduktion vil derimod næsten med sikkerhed gøre torskekvoterne dyre at leje,
hvilket kan få store konsekvenser for de fartøjsejere på de mindre fartøjer der i forvejen
er pressede. Og yderligere samle kvoterne på de større og mere effektive bundtrawlere.
For den vestlige Østersø – mht. til torsk anbefaler Greenpeace derfor at:
Njalsgade 21g, 2.sal
151 64
2300 København S
Tlf 33-93 53 44
www.greenpeace.dk
Stora Robertsgatan 20-22 A
00171 Helsinki
Puh 09-698 63 17
www.greenpeace.fi
PB 6803, St Olavspl
0130 Oslo
tlf 22 20 83 79
www.greenpeace.no
Box
104 65 Stockholm
Tel 08-702 70 70
www.greenpeace.se
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407855_0002.png
-
Man i område 22 lukker de dybe områder under 20 meter for alt fiskeri i
månederne februar, marts og april, samt hele område 22 lukkes for
bundtrawlsfiskeri i samme periode.
Aprilstoppet for fartøjer der fisker naturskånsomt ophæves i område 22
Aprilstoppet bør ikke gælde i Øresund (område 23) da torsken ikke gyder i april
i Øresund samt at der allerede er nationale foranstaltninger på plads i Øresund til
at beskytte den gydende torsk
at Danmark i de nationale tildelinger af fiskekvoter allokere flere torsk (og andre
arter) til de fiskere der fisker naturskånsomt, inden fiskene blev delt ud til
fartøjsejerne baseret på FKA.
-
-
-
At give flere kvoter til kystfiskere der fisker naturskånsomt er muligt.
I aftale om ny regulering fra 2005 fremgår det således at: ”Fødevareministeren vil
undersøge grundlaget for gradvist at indføre et ressourcegebyr, fx i form af en
toldningsordning i danske fiskerier. Toldningsordningen, der skal komme erhvervet til
gode, vil kunne bidrage til generationsskiftet og til,
i sammenhæng med regeringens
bæredygtighedspakke, at indføre incitamenter til at udøve et stadigt mere bæredygtigt
fiskeri. Kvoteandelene fra en toldningsordning kan endvidere anvendes til at justere
forholdet mellem kystfiskersegmentet og det øvrige fiskeri, hvis der er behov for det.
Det naturskånsomme fiskeri er mere bæredygtigt på en lang række parameter, det viser
blandt andet et notat fra DTU Aqua
1
. Desuden er kystfiskeriet presset. Det er muligt
allerede fra januar 2015 at give flere kvoter til det naturskånsomme kystfiskeri.
Mvh
Hanne Lyng Winter, Greenpeace
E-mail: [email protected]
Tlf.: 28 10 90 59
København 1. oktober 2014
Greenpeace kommentar om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2015
af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i
Østersøen.
Greenpeace høringssvar vedrører torsk i den vestlige Østersø
1
Miljøskånsomhed og økologisk bæredygtighed i dansk fiskeri. Notat . DTU Aqua. Marts 2013
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Greenpeace støtter for nuværende en overgang til forvaltning efter MSY princippet som
Kommissionen ligger op til, hvilket er i tråd med EU's fiskeripolitik artikel 2.
Greenpeace mener dog ikke, at MSY er det endelige mål, men et godt første skridt.
Fiskeriet bør forvaltes efter et helhedsprincip, hvor forvaltningen sigter på målsætninger
om opnåelse af God Miljøtilstand.
Ifølge EU's fælles fiskeripolitik artikel 2 fremgår det netop at Den fælles fiskeripolitik
blandt andet skal være i samklang med unionens miljølovgivning, navnlig med målet
om at opnå en god miljøtilstand inden udgangen af 2020.
Det betyder at forvaltningen af fiskeriet også skal have som mål at sikre en sund og
naturlig biodiversitet; naturlige fødenet i havet; at havbunden er i en sådan tilstand at
bundsamfundenes struktur og funktioner bevares og ikke påvirkes negativt samt at
fiskebestandene udviser en sund og naturlig alders- og størrelsesstruktur.
En naturlig del af en økosystembaseret fiskeriforvaltning er oprettelsen af beskyttede
områder på havet. Noget som Danmark og EU også er forpligtet både i internationale
konventioner samt i EU lovgivning, eksempelvis havstrategidirektivets artikel 13.
Dernæst mener Greenpeace, at EU og medlemsstaterne bør sikre et skift til
naturskånsomt fiskeri.
Da det danske miljøministerium har identificeret bundtrawl som en af de tre
hovedfaktorer til at der ikke er god miljøtilstand i danske farvande, burde et sådan skift
være et naturligt værktøj til opnåelse af Danmarks forpligtigelser på fiskerpolitikkens
målsætninger om samklang med miljøforpligtigelser samt selvfølgelig også
målsætningerne i naturdirektiverne selv.
Kun 65 % af torskekvoten har været fisket op i den vestlige Østersø i 2013, men
fiskeriet har koncentreret sig i område 22. For område 22 udtrykker ICES bekymring for
bestandene udvikling og anbefaler en ekstra indsats, blandt andet fredning af torsken i
de perioder og de områder hvor den gyder.
En blind reduktion af torskekvoten på 48 %, vil ikke sikre det nødvendige skift til
naturskånsomt fiskeri og vil højest sandsynligt heller ikke sikre den nødvendige
reduktion af fiskeridødeligheden på torsk i område 22.
En blind reduktion vil gøre torskekvoterne dyre at leje, hvilket kan få store
konsekvenser for de fartøjsejere på de mindre fartøjer der i forvejen er pressede.
På Naturerhvervsstyrelsen hjemmeside er der en oversigt over hvem der ejer kvoterne
på torsk og hvem der fanger dem i den vestlige Østersø.
Her kan man se, at nogle af dem der ejer flest torsk i den vestlige Østersø slet ikke
fisker der, eller fisker der meget lidt. Derfor vil et scenarie hvor man reducere kvoterne
uden andre indsatser med stor sandsynlighed ikke gavne torsken og blot yderligere
presse de mindre fartøjer i den vestlige Østersø.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407855_0004.png
For den vestlige Østersø anbefaler Greenpeace at
Man i område 22 lukker de dybe områder under 20 meter for alt fiskeri i
månederne februar, marts og april, samt hele område 22 lukkes for
bundtrawlsfiskeri i samme periode.
Aprilstoppet for fartøjer der fisker naturskånsomt ophæves i område 22
Aprilstoppet bør ikke gælde i Øresund (område 23) da torsken ikke gyder i april i
Øresund samt at der allerede er nationale foranstaltninger på plads i Øresund til at
beskytte den gydende torsk.
Desuden bør Danmark i de nationale tildelinger af fiskekvoter allokere flere torsk (og
andre arter) til de fiskere der fisker naturskånsomt, inden fiskene blev delt ud til
fartøjsejerne baseret på FKA. Dernæst bør Danmark sikre at EMFF midlerne går til det
nødvendige skift til naturskånsomt fiskeri samt at visse områder på havet udpeges som
trawlfrie – altså områder forbeholdt naturskånsomt fiskeri.
Med venlig hilsen
Hanne Lyng Winter, Greenpeace
E-mail: [email protected]
Tlf.: 28 10 90 59