Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 41
Offentligt
1416111_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold/JWP
Den 3. november 2014
Samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri, tirsdag den 4. november 2014
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål C:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 10.-11. november 2014 samt eventuelle sager, hvor-
til der søges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
-
Der er rådsmøde i næste uge. Jeg forelægger punkt 1
om den cypriotiske anmodning om statsstøtte og
punkt 2 om dyresundhedsforordningen til forhand-
lingsoplæg. De andre punkter er til orientering.
Det første punkt er
den cypriotiske anmodning om
statsstøtte
til Rådet. Normalt er det Kommissionen
der fastlægger retningslinjer for, hvordan medlems-
landene må yde statsstøtte. Derfor er det heller ikke
optimalt, at Cypern går til Rådet med en anmodning
om at afgiftsfritage motorbrændstof til landbrugssek-
toren frem til 2020.
-
Isoleret set har den cypriotiske anmodning ikke den
store betydning for resten af Europa, og den har et
1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416111_0002.png
meget begrænset omfang. Cypern er på mange må-
der i en helt særlig situation. Derfor har Cypern også
allerede mulighed for at udbetale særlig statsstøtte til
landbrugssektoren under den fælles landbrugspolitik.
Det har de ikke benyttet sig fuldt ud af i de senere år.
-
Som udgangspunkt synes vi, at det er en dårlig ide at
imødekomme den cypriotiske anmodning. Vi vil ikke
isoleret stemme imod anmodningen. I en sådan situa-
tion vil vi gerne have mulighed for afstå fra at stem-
me. Det er under alle omstændigheder vigtigt at sig-
nalere, at det ikke er en mulighed, som andre med-
lemslande skal regne med at kunne benytte sig af.
-
Punkt 2 er forslaget om
en ny dyresundhedsfor-
ordning.
Forslaget er ikke på rådsmødet, så der er
tale om en tidlig forelæggelse. Formandskabet vil
eventuelt i begyndelsen af december forsøge at få op-
bakning til et kompromis, så forhandlingerne med Eu-
ropa-Parlamentet kan indledes.
-
Forslaget er en sammenskrivning af den nuværende
lovgivning på området i en fælles rammelov. Det vil
sige den eksisterende lovgivning om handel med og
import af levende dyr og animalske produkter - samt
reglerne om bekæmpelse af husdyrsygdomme. Det
omfatter både landlevende og vandlevende dyr.
2.
2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416111_0003.png
-
Grundlæggende er vi positive overfor Kommissionens
forslag, og der er allerede sket en række gode tilpas-
ninger i forhandlingerne på teknisk niveau.
-
Det har været vigtigt for os, at forslaget sikrede en
god rammelov med fokus på et højt beskyttelsesni-
veau og forebyggelse af husdyrsygdomme. Det skal
også sikres, at der er mulighed for at gribe hurtigt
ind, når der er udbrud af husdyrsygdomme.
-
Et andet mere principielt emne har været spørgsmålet
om, hvor stor kompetence Kommissionen skulle tilde-
les. Der må man sige, at medlemslandene generelt
ønsker brug af flere gennemførelsesretsakter i stedet
for delegerede retsakter. Derudover har vi også gene-
relt fokus på, at store politiske eller økonomiske be-
slutninger træffes af Rådet og Europa-Parlamentet.
-
Men som sagt det ser ud til, at formandskabet vil for-
søge at finde et kompromis i Rådet og derefter kan
forhandlingerne med Europa-Parlamentet indledes.
3.
-
Punkt 3 handler om
fiskerimuligheder for dyb-
havsarter for 2015 og 2016.
Forslaget medfører
generelt en reduktion i fiskerimulighederne som følge
af den biologiske rådgivning. For visse bestande - som
dybhavshajer og orange savbug - viderefører forsla-
get en fuldstændig lukning af fiskerierne.
3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416111_0004.png
-
Den danske andel i fiskeriet efter dybhavsarter er
særdeles begrænset. Fra dansk side støtter vi Kom-
missionens forslag, da det er vigtigt med en effektiv
beskyttelse af de sårbare dybhavsbestande.
4.
-
Punkt 4 handler om
det russiske importforbud,
hvor formandskabet gerne vil have en drøftelse af
Kommissionens ændringsbrev til budgetforslaget for
2015.
-
Det er selvfølgelig finansministrene, som står for bud-
getforhandlingerne i EU. Men Kommissionen har med
ændringsbrevet foreslået en anden finansiering af kri-
setiltagene end den, som de oplyste landbrugsmini-
strene om. Vi fik at vide, at finansieringen af krisetil-
tagene ville ske på det almindelige landbrugsbudget
for 2015, men nu foreslår Kommissionen så, at det
skal finansieres via krisereserven for 2015.
-
Det er aldrig rart at træffe beslutninger på et uoplyst
grundlag. Derudover har Kommissionens udformning
af flere af krisetiltagene gennem delegerede retsakter
ikke været særlig god. Der har både med frugt og
grøntsager samt med privat oplagring af ost været
problemer. Alt i alt har det ikke været en særlig god
håndtering fra den tidligere landbrugskommissærs
side. Det er vi nødt til at lære af i fremtiden.
4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1416111_0005.png
-
Formandskabet har sent i går fremlagt et kort udkast
til rådskonklusioner, hvor det påpeges, at det skal sik-
res, at europæisk landbrug skal kunne håndtere den
vanskelige situation som følge af det russiske import-
forbud. Men jeg tror, at det bliver svært at blive enige
om rådskonklusioner.
5.-6.
Punkt 5 og 6 er en tidlig forelæggelse af fornyelse af
fiskeriprotokoller med Madagaskar og Kap Ver-
de.
Begge aftaler er såkaldte tun-aftaler, der hoved-
sageligt omfatter tun. Madagaskar ligger i det indiske
ocean og Kap Verde i Atlanterhavet.
-
For begge forslag gælder, at vi holder os til den til-
gang, som der var enighed om i Fødevareudvalget til-
bage i januar 2011, hvor der blandt andet blev lagt
vægt på at sikre et bæredygtigt fiskeri og menneske-
rettigheder. Endvidere henholder vi os til principperne
i Rådskonklusioner og grundforordningen om bære-
dygtige fiskeripartnerskabsaftaler. På det grundlag vil
vi støtte forslagene.
-
Under
siden sidst
vil jeg ikke nævne nogen punkter.
5/5