Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 39
Offentligt
J. nr. 2014-15-30-00003/KISE
Udkast 23/10/2014/KISE
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udendørs hold af svin
(Ophævelse af revisionsbestemmelse m.v.)
§1
I lov om udendørs hold af svin, jf. lovbekendtgørelse nr. 471 af 15. maj 2014, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 18 a
ophæves.
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Indledning
Ifølge § 18 a i lov om udendørs hold af svin skal ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri i
folketingsåret 2014-15 fremsætte forslag om revision af lovens § 12, hvorefter alle svin på over 2
uger skal have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig mængde. Formålet med
revisionsbestemmelsen er at give mulighed for nærmere at afdække svins behov for adgang til vand
om natten i perioder med frostvejr og dermed en endelig stillingtagen til, hvad kravet i lovens § 12
om adgang til drikkevand for svin, der holdes udendørs, skal indebære.
Revisionsperioden i lovens § 18 a er senest i folketingsåret 2012-13 blevet forlænget til
folketingsåret 2014-15 for at gennemføre et yderligere forskningsprojekt udført af DCA - Nationalt
Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus Universitet (tidligere indtil 1. juli 2011: Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet) om svins behov for at optage vand om
natten.
Med lovforslaget foreslås det, at revisionsbestemmelsen i lovens § 18 a ophæves, idet der på
baggrund af forskningsresultaterne fra DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug nu kan
tages endelig stilling til udegående svins behov for adgang til vand om natten i perioder med
frostvejr.
På baggrund af forskningsresultaterne vurderer Fødevareministeriet herefter, at det vil kunne
accepteres, at svin, der holdes udendørs, i perioder med frostvejr eventuelt ikke har permanent
adgang til vand om natten under forudsætning af, at dette ikke udgør et dyrevelfærdsmæssigt
problem. Der skal dog altid foretages. en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde til sikring af, at
svinene har adgang til vand i tilstrækkelig mængde.
2. Baggrund for lovforslaget
Revisionsbestemmelsen i § 18 a i lov om udendørs hold af svin blev indsat under Folketingets
behandling af lov nr. 1562 af 20. december 2006 om ændring af bl.a. lov om udendørs hold af svin.
Ifølge bestemmelsen skulle justitsministeren i folketingsåret 2008-09 fremsætte forslag om revision
af lovens § 12. Dette var baggrunden for, at ministeren den 28. januar 2009 fremsatte lovforslag nr.
L 108 om ændring af lov om udendørs hold af svin (Ophævelse af revisionsbestemmelse). Ved
lovforslaget blev lovens § 18 a foreslået ophævet. Baggrunden herfor var, at en evaluering af,
hvorvidt der for alle typer af svin er behov for permanent adgang til vand om natten i frostvejr og,
hvordan kravet om permanent adgang til vand fungerer i praksis, ifølge justitsministeren viste, at
kravet i § 12 ikke havde givet anledning til alvorlige vanskeligheder.
Et flertal i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fremsatte imidlertid et
ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a ikke skulle ophæves, men perioden for revision i
stedet forlænges med et år, således at justitsministeren blev pålagt i folketingsåret 2009-10 at
fremsætte forslag om revision af lovens § 12. Ifølge bemærkningerne til ændringsforslaget havde
forlængelsen til formål at sikre, at justitsministeren fik udarbejdet en videnskabelig afdækning af
svins behov for adgang til rent drikkevand. Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 496 af 12.
juni 2009 om ændring af lov om udendørs hold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse).
På baggrund af den ændrede revisionsbestemmelse fremsatte justitsministeren den 25. februar 2010
lovforslag nr. L 143 om ændring af lov om udendørs hold af svin (Ophævelse af
revisionsbestemmelse), hvorved lovens § 18 a på ny blev foreslået ophævet.
Justitsministeriet havde til brug for udarbejdelsen af lovforslaget indhentet udtalelser fra Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet, Landbrug & Fødevarer, Økologisk
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Landsforening og Fødevarestyrelsen. Det var Justitsministeriets opfattelse, at de indhentede
udtalelser viste, at kravet i § 12 fortsat ikke gav anledning til alvorlige vanskeligheder. Endvidere
fremgik det af udtalelsen fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, at de foreløbige resultater fra
igangværende forskning ved fakultetet viste, at indegående søer i perioden op til faring har et øget
behov for væskeoptagelse, som om nødvendigt eller muligt søges tilfredsstillet også i hvileperioden
om natten.
Under behandlingen af lovforslag nr. L 143 i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri tiltrådte det samlede udvalg imidlertid et ændringsforslag, hvorefter bestemmelsen i § 18 a
ikke skulle ophæves, men revisionsperioden i stedet forlænges med 2 år til folketingsåret 2011-
2012.
Baggrunden for dette var, at Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet havde
oplyst, at der i løbet af 2011 ville blive gennemført forsøg med henblik på at afdække bl.a. behovet
for vandtildeling til udegående søer i vinterperioden, og at afrapportering fra forsøgene tidligst
kunne forventes i 2011. Ændringsforslaget blev vedtaget ved lov nr. 649 af 15. juni 2010 om
ændring af lov om udendørs hold af svin (Ændring af revisionsbestemmelse).
Forskningsprojektet blev imidlertid forsinket. Årsagen til forsinkelsen var det usædvanligt milde
vejr i vinteren 2011-2012. Temperaturerne var således i perioden fra oktober 2011 til primo januar
2012 kun i meget korte perioder i nærheden af eller under frysepunktet. DCA - Nationalt Center for
Fødevarer og Jordbrug (tidligere indtil 1. juli 2011: Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved
Aarhus Universitet) havde derfor ikke i perioden indtil primo januar 2012 mulighed for at indsamle
resultater, der gjorde det muligt at give svar vedrørende spørgsmålet om søers vandoptag i perioder
med frostvejr.
Forsinkelsen medførte, at der ikke i folketingsåret 2011-12 kunne fremsættes lovforslag om revision
af bestemmelsen på grundlag af forskningsprojektets resultater. Revisionsperioden for § 18 a blev
som konsekvens heraf forlænget til folketingsåret 2012-13 ved lov nr. 561 af 18. juni 2012.
Revisionsperioden i § 18 a er senest i folketingsåret 2012-13 blevet forlænget til folketingsåret
2014-15, idet det blev vurderet, at der var behov for at igangsætte yderligere et forskningsprojekt
med det formål at få tilvejebragt et mere fyldestgørende grundlag for en endelig stillingtagen til,
hvad kravet i lovens § 12 skal indebære.
Behovet for et nyt forskningsprojekt havde baggrund i, at resultaterne af det tidligere
forskningsprojekt i regi af DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus
Universitet, jf. ovenfor, mod forventning ikke kunne danne grundlag for en endelig stillingtagen til
en revision af § 12 i folketingsåret 2012-13.
Det seneste forskningsprojekt ved DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug er
afrapporteret til Fødevarestyrelsen den 1. juli 2014, jf. punkt 3.2.1. På baggrund af
forskningsresultaterne kan der tages endelig stilling til udegående svins behov for adgang til vand
om natten i perioder med frostvejr, og dermed en stillingtagen til hvad kravet i lovens § 12 om
udegående svins adgang til drikkevand skal indebære.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Efter § 12 i lov om udendørs hold af svin, jf. lovbekendtgørelse nr. 471 af 15. maj 2014, skal alle
svin på over 2 uger have permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig mængde.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I hovedloven, lov nr. 173 af 19. marts 2001 om udendørs hold af svin, fulgte det af § 12, at alle
svin, bortset fra pattegrise på under 14 dage, altid skulle have fri adgang til rent drikkevand,
undtagen i perioder med frostvejr, hvor svinene mindst en gang om dagen skulle have adgang til
rent vand i forbindelse med fodring.
Fri adgang til rent drikkevand indebærer ifølge bemærkningerne til forslaget til hovedloven bl.a., at
afstanden fra svinenes opholdssteder til drikkevandet ikke må være så stor, at svinene alene på
grund af afstanden hindres i at drikke, jf. Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, side 1733.
Endvidere følger det af bemærkningerne, at der ved udendørs hold af svin kan opstå problemer med
tildeling af vand, når det er frostvejr, jf. Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, side 1733.
§ 12 blev ændret ved lov nr. 1562 af 20. december 2006 om ændring af lov om udendørs hold af
svin, lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt lov om indendørs hold af
drægtige søer og gylte (Gennemførelse af Europarådets reviderede rekommandation om svin m.v.).
Ændringen gennemfører Europarådets reviderede rekommandation af 2. december 2004 om svin,
hvoraf det bl.a. følger, at alle svin til enhver tid skal have adgang til vand i tilstrækkelig mængde og
af passende kvalitet. Med ændringen fulgte det af § 12, at alle svin bortset fra pattegrise under 14
dage altid skulle have fri adgang til rent drikkevand.
§ 12 blev igen ændret ved lov nr. 528 af 28. maj 2013 om ændring af lov om udendørs hold af svin.
Ændringen skete for at bringe ordlyden af § 12 i fuld overensstemmelse med Rådets direktiv
2008/120/EC af 18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin (kodificeret udgave) samt Europarådets reviderede rekommandation af 2. november 2004 om
svin. Med ændringen fik § 12 den nuværende ordlyd, hvorefter alle svin på over to uger skal have
permanent adgang til frisk vand i tilstrækkelig mængde.
Bestemmelsen i lovens § 12 svarer således til den tilsvarende bestemmelse i Rådets direktiv
2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af
svin (kodificeret udgave) og det tilsvarende krav i Europarådets reviderede rekommandation af den
2. december 2004 om svin.
Lov om udendørs hold af svin indeholder i § 18 a en revisionsbestemmelse, hvorefter
fødevareministeren senest i folketingsåret 2014-15 skal fremsætte forslag om revision af lovens §
12.
3.2. Stillingtagen til § 12 og udegående svins behov for vand om natten i perioder med frostvejr
3.2.1. Forskningsprojekt vedrørende diegivende søers behov for vand om natten og evne til at
tilpasse sig manglende mulighed for at optage vand om natten samt vurdering af andre
aldersgruppers behov for adgang til vand om natten
Forskningsprojektet, som danner grundlag for lovforslaget, er udført i regi af DCA - Nationalt
Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus Universitet og afrapporteret til Fødevarestyrelsen den
1. juli 2014. I den samlede udredning fra DCA indgår resultaterne af et forskningsprojekt
vedrørende diegivende søer samt en vurdering af andre aldersgruppers behov for adgang til vand
om natten på baggrund af et litteraturstudie.
Resultaterne fra forskningsprojektet belyser diegivende søers behov for at optage vand om natten
samt deres evne til at tilpasse sig forhold, hvor der ikke er adgang til vand om natten.
Forskningsprojektet, der er foregået i perioden fra august 2013 til februar 2014, omfattede 48 søer
fra sidst i drægtighedsperioden indtil dag 28 efter faring. Søerne var opstaldet enkeltvis i stier til
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
løse farende søer, hvor soens eneste kilde til vand var et specielt fremstillet vandkar, der løbende
målte vandoptaget. Fra tiende dagen efter faring og indtil fravænning dag 28 efter faring var søerne
afskåret for adgang til vand i enten 0 timer (kontrolgruppen), 3 timer (i tidsrummet 05:00 til 08:00),
6 timer (i tidsrummet 02:00 til 08:00) eller 12 timer (i tidsrummet 20:00 til 08:00), idet vandkarret
automatisk lukkede i de nævnte tidsrum.
Forskningsprojektet viste, at den manglende adgang til vand om natten ingen effekt havde på
søernes samlede vandoptag på døgnbasis. Der sås heller ingen effekt på søernes diegivningsadfærd
eller produktionsparametre. De diegivende søer var i stand til at opretholde både vandoptag og
mælkeproduktion på trods af manglende adgang til vand om natten i de nævnte perioder.
Forskningsprojektet viste et øget kompensatorisk vandoptag og reduceret latenstid til at drikke, jo
længere tid søerne var afskåret fra at drikke vand. Det blev endvidere observeret, at en del af de
søer, der var afskåret fra at drikke vand, kraftigt manipulerede (bider, skubber og skraber med
forben) vandkarret umiddelbart før, at der blev åbnet for vand om morgenen. Med baggrund i denne
kraftige manipulation af vandtrug vurderer Aarhus Universitet, at de søer, der var afskåret fra vand i
6 timer eller derover, havde en negativ subjektiv oplevelse af tørst og dermed reduceret velfærd.
Aarhus Universitet har dog ikke taget stilling til, i hvilken grad dyrenes velfærd var reduceret.
For så vidt angår andre aldersgrupper af svin konkluderer Aarhus Universitet i deres afrapportering,
at perioder uden adgang til vand vil medføre en større belastning jo mindre dyret er, dvs. at fravær
af vand vurderes at være en større belastning for smågrise og slagtesvin end for søer og orner.
3.2.2. Fødevareministeriets overvejelser
Fødevareministeriet vurderer på baggrund af forskningsresultaterne, at det er sandsynligt, at søer,
der er afskåret fra vand i 6 timer eller derover, har en negativ subjektiv oplevelse af tørst og dermed
reduceret velfærd i en vis grad. Fødevareministeriet vurderer dog ikke, at dyrene føler tørst i et
sådant omfang, at det udgør et dyrevelfærdsmæssigt problem. Det kan således hverken
karakteriseres som værende til væsentlig ulempe for dyrene eller som uforsvarlig behandling af
dyrene, at der i perioder med frostvejr eventuelt ikke er permanent adgang til vand om natten.
Dette skyldes først og fremmest, at dyrene er i stand til at kompensere for vandmangel - selv ved
mangel på vand i 12 timer - samt at mælkeproduktionen hos dyrene ikke påvirkes i en sådan grad, at
dyrenes diegivningsadfærd ændres. Dertil bemærkes, at ikke alle søer i forsøget reagerede på
vandmangel med kraftig manipulation af drikkekar, hvilket indikerer en individuel oplevelse af
vandmanglen.
Med hensyn til eventuel manglende permanent adgang til vand om natten i perioder med frostvejr
for andre grupper af svin end søer anser Fødevareministeriet ikke – med udgangspunkt i typisk
anvendte opstaldningssystemer til smågrise og slagtesvin – dette som værende et problem, idet
disse aldersgrupper stort set altid holdes på stald.
På baggrund af forskningsresultaterne vurderer Fødevareministeriet herefter, at det vil kunne
accepteres, at svin, der holdes udendørs, i perioder med frostvejr eventuelt ikke har permanent
adgang til vand om natten under forudsætning af, at dette ikke udgør et dyrevelfærdsmæssigt
problem. Der skal dog altid foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde til sikring af, at
svinene har adgang til vand i tilstrækkelig mængde.
Fødevareministeriet vurderer, at det, at der eventuelt ikke er permanent adgang til vand om natten i
perioder med frostvejr, ikke udgør et dyrevelfærdsmæssigt problem, der kan karakteriseres som
værende hverken til væsentlig ulempe for dyrene eller som uforsvarlig behandling af dyrene. Der
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
lægges vægt på, at det afgørende i henhold til Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008
om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og
Europarådets reviderede rekommandation af 2. december 2004 om svin må være, at dyrene i
overensstemmelse med deres behov har permanent adgang til vand i tilstrækkelig mængde, forstået
således, at svinene har mulighed for at kompensere for en eventuel periode uden vand om natten i
perioder med frostvejr, uden at dette påvirker deres vandoptag på døgnbasis, mælkeproduktion eller
diegivningsadfærd. Dette vurderes at være i overensstemmelse med direktivet og
rekommandationen.
Fødevareministeriet vurderer således, at der på baggrund af forskningsresultaterne kan tages endelig
stilling til udegående svins behov for adgang til vand om natten i perioder med frostvejr og dermed
en stillingtagen til, hvad kravet i lovens § 12 om udegående svins adgang til vand skal indebære, jf.
ovenfor.
Revisionsbestemmelsen i lovens § 18 a har derved mistet sin betydning, og bestemmelsen foreslås
derfor ophævet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.
Der gennemføres allerede velfærdskontrol i svinebesætninger med henblik på at undersøge, om
gældende ret overholdes, herunder kravet i lovens § 12. Det antages ikke, at den fremtidige kontrol
af kravet i lovens § 12 vil indebære et øget tidsforbrug af betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, som
har udtalt, at ………………………………………………
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Ophævelse af revisionsbestemmelsen i lovens § 18 a har ingen EU retlige konsekvenser.
Det er Fødevareministeriets vurdering, at det, at der eventuelt ikke er permanent adgang til vand om
natten i perioder med frostvejr, ikke udgør et dyrevelfærdsmæssigt problem, der kan karakteriseres
som værende hverken til væsentlig ulempe for dyrene eller som uforsvarlig behandling af dyrene.
Der lægges vægt på, at det afgørende i henhold til Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december
2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave) og
Europarådets reviderede rekommandation af 2. december 2001 om svin må være, at dyrene i
overensstemmelse med deres behov har permanent adgang til vand i tilstrækkelig mængde, forstået
således, at svinene har mulighed for at kompensere for en eventuel periode uden vand om natten i
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415931_0007.png
perioder med frostvejr, uden at dette påvirker deres vandoptag på døgnbasis, mælkeproduktion eller
diegivningsadfærd. Dette vurderes at være i overensstemmelse med direktivet og
rekommandationen.
9. Høring
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
………………………………………………
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindre udgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser /
merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og
administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget har ingen EU retlige konsekvenser.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at revisionsbestemmelsen i § 18 a ophæves. Revisionsbestemmelsen har mistet sin
betydning, idet der med baggrund i det senest afsluttede forskningsprojekt i regi af DCA - Nationalt
Center for Fødevarer og Jordbrug ved Aarhus Universitet tages endelig stilling til udegående svins
behov for adgang til vand om natten i perioder med frostvejr og dermed en stillingtagen til, hvad
kravet i § 12 om udegående svins adgang til drikkevand skal indebære. Der henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger, punkt 3.2.1. og punkt 3.2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, idet der med
lovforslaget er tale om forslag om ophævelse af en revisionsbestemmelse.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1415931_0008.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
§ 18 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri fremsætter i folketingsåret 2014-15
forslag til revision af § 12.
1.
§ 18 a
ophæves.
§2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
8