Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 26
Offentligt
1411028_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af landbrugsstøtteloven
(Præcisering af EU-støtteordninger omfattet af loven, obligatorisk digital kommunikation, bestyrelsessammensætning m.v. i
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug samt formkrav til klager)
§1
I landbrugsstøtteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 244 af
28. februar 2013, som ændret ved § 10 i lov nr. 310 af 29.
marts 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I lovens titel ændres »Det Europæiske Fællesskabs« til:
»Den Europæiske Unions«.
2.
Overalt i loven ændres »Det Europæiske Fællesskab« til:
»Den Europæiske Union« og »Det Europæiske Fælles-
skabs« ændres til: »Den Europæiske Unions«.
3.
Overalt i loven ændres »EF« til: »EU«.
4.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes som nyt nummer:
»1) støtteordninger finansieret af Den Europæiske Garanti-
fond for Landbruget,«
Nr. 1) - 5) bliver herefter nr. 2) - 6).
5.
§ 1 a
affattes således:
Ȥ 1 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om forhold,
som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør
heraf, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-sy-
stemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lig-
nende.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4.
Hvor det efter denne lov eller regler udstedt i med-
før heraf er et krav, at et dokument, som er udstedt af andre
end ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har ud-
stedt dokumentet, jf. dog stk. 5. Sådanne dokumenter side-
stilles med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om opfyl-
delse af underskriftskrav, jf. stk. 4.«
6.
Overalt i loven ændres »Promilleafgiftsfonden for frug-
tavlen og gartneribruget« til: »Gartneriets UdviklingsFond«
og »Promilleafgiftsfonden for landbrug« ændres til: »Land-
brugets UdviklingsFond«.
7.
§ 6, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
bestemme fordelingen af midler, der er afsat som led i om-
lægningen af pesticidafgiftsordningen, jf. lov om afgift af
bekæmpelsesmidler, mellem
1) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
2) Gartneriets UdviklingsFond,
3) Landbrugets UdviklingsFond og
4) Fonden for økologisk landbrug.«
8.
Overalt i loven ændres »promilleafgiftsfondene« til: »ud-
viklingsfondene« og »Produktions- og promilleafgiftsfonde-
ne« ændres til: »Produktions- og udviklingsfondene«.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0002.png
2
9.
I
§ 7, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »korrekte anvendelse«:
»samt til dækning af administrationsomkostningerne vedrø-
rende Landbrugets UdviklingsFond, Gartneriets Udviklings-
Fond og Fonden for økologisk landbrug.«
10.
I
§ 8, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »Forbrugerrådet«:
»Tænk«.
11.
§ 8, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Bestyrelserne for Landbrugets UdviklingsFond,
Gartneriets UdviklingsFond og Fonden for økologisk land-
brug sammensættes af 1 formand udpeget af ministeren, 6
repræsentanter for erhvervssiden og 5 repræsentanter for of-
fentlige interesser. Landbrug & Fødevarer og repræsentative
producent- og brancheorganisationer, herunder økologiske
producenter, udtaler sig i enighed om hver bestyrelses med-
lemmer fra erhvervssiden. Forbrugerrådet Tænk, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd, Dan-
marks Naturfredningsforening og Dyrenes Beskyttelse udta-
ler sig i fællesskab om de af hver bestyrelses medlemmer,
der repræsenterer de offentlige interesser.«
12.
§ 8, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Bestyrelserne for Landbrugets UdviklingsFond,
Gartneriets UdviklingsFond samt Fonden for økologisk
landbrug udarbejder forslag til strategi inden for de i § 7,
stk. 1, nævnte formål. Bestyrelserne udarbejder endvidere
forslag til en handlingsplan for konkrete indsatsområder.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri godkender be-
styrelsernes forslag til strategi og handlingsplan.«
13.
I
§ 8
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Sekretariatsbetjeningen af bestyrelserne for Land-
brugets UdviklingsFond, Gartneriets UdviklingsFond og
Fonden for økologisk landbrug varetages af Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Bestyrelserne for produkti-
onsafgiftsfondene sekretariatsbetjenes af de respektive bran-
cheorganisationer.«
Stk. 5, 6 og 7 bliver herefter stk. 6, 7 og 8.
14.
I
§ 22, stk. 2,
indsættes som 3. pkt.:
»Ministeren kan endvidere fastsætte regler om indgivelse
af klager, herunder om formkrav hertil.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
§3
Stk. 1.
De eksisterende bestyrelser for udviklingsfondene
og Fonden for økologisk landbrug fortsætter, indtil nye be-
styrelser for de tre fonde er udpeget.
Stk. 2.
De nye bestyrelser for udviklingsfondene og Fon-
den for økologisk landbrug udpeges første gang med en
funktionsperiode, der udløber den 31. oktober 2020.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
1.
2.
3.
Almindelige bemærkninger
Indledning
Lovforslagets baggrund og hovedindhold
Lovforslagets indhold
3.1
Præcisering af EU-støtteordninger omfattet af loven
3.1.1 Gældende ret
3.1.2 Den foreslåede ordning
3.2
Ændring af bestemmelser om obligatorisk digital kommunikation
3.2.1 Gældende ret
3.2.2
Den foreslåede ordning
3.3
Sammensætningen af bestyrelserne i promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug, sekretaria-
tsbetjeningen af fondenes bestyrelser, strategi og handlingsplaner, ajourføring af lovens bestemmelser om
promillemidlerne samt navneændring
3.3.1
Gældende ret
3.3.1.1
Bestyrelsesændring i promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug
3.3.1.2
Sekretariatsbetjeningen af fondenes bestyrelser
3.3.1.3
Strategi og handlingsplan
3.3.1.4
Omlægning af overførsel af pesticidafgiftsprovenu fra Skatteministeriet
3.3.1.5
Navneændring
3.3.2
Den foreslåede ordning
3.3.2.1
Bestyrelsesændring i promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug
3.3.2.2
Sekretariatsbetjeningen af fondenes bestyrelser
3.3.2.3
Strategi og handlingsplan
3.3.2.4
Omlægning af overførsel af pesticidafgiftsprovenu fra Skatteministeriet
3.3.2.5
Navneændring
3.4
Formkrav til klager
3.4.1
Gældende ret
3.4.2
Den foreslåede ordning
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
grundlag for bestyrelsernes indkaldelse af ansøgninger om
tilskud.
Desuden foreslås det, at kredsen af udtaleberettigede orga-
nisationer på den offentlige side for de tre fonde udvides
med Danmarks Naturfredningsforening og Dyrenes Beskyt-
telse. Endelig foreslås det, at promilleafgiftsfondenes navne
ændres til henholdsvis Landbrugets UdviklingsFond og
Gartneriets UdviklingsFond, og der foretages en rent redak-
tionel tilpasning som følge af Forbrugerrådets navneæn-
dring.
Der henvises i øvrigt til anbefaling nr. 40 i Natur- og
Landbrugskommissionens rapport fra april 2013.
Med lovforslaget er det endvidere hensigten at bringe lo-
vens bestemmelser om digital kommunikation i overens-
stemmelse med tilsvarende bestemmelser i andre love under
Fødevareministeriets ressort. Lovens hidtidige bestemmelser
er for snævre i forhold til den generelle hjemmel om fuld di-
gital kommunikation, som regeringen ønsker indført på alle
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning
Lovforslagets primære formål er at styrke den strategiske
målretning og samspillet mellem Fødevareministeriets akti-
viteter på landbrugs- og fødevareområdet og aktiviteterne i
tre centrale fonde på jordbrugsområdet: Promilleafgiftsfon-
den for landbrug, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og
gartneribruget samt Fonden for økologisk landbrug. Derfor
foreslås der en ændring af reglerne for bestyrelsessammen-
sætningen i fondene, som indebærer ministerudpegning af
formanden for de tre fonde og ændring af bestyrelsessam-
mensætningen i Fonden for økologisk landbrug, så den sva-
rer til sammensætningen i de to promilleafgiftsfonde. Her-
udover flyttes sekretariatsbetjeningen af bestyrelserne for
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug til
Fødevareministeriet. Endvidere pålægges bestyrelserne for
disse fonde at udarbejde forslag til strategi samt forslag til
handlingsplan inden for de formål, der er fastsat i landbrugs-
støtteloven. Bestyrelserne kan i strategien identificere ho-
vedudfordringer og særlige indsatsområder. I handlingspla-
nen fastlægges konkrete indsatsområder, hvilket danner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0004.png
4
lovområder, jf. regeringsgrundlaget "Et Danmark, der står
sammen" fra oktober 2011.
Herudover søges gennemført en præcisering af de EU-
støtteordninger, som er omfattet af loven, samt en præcise-
ring af, at der kan stilles formkrav i forbindelse med klage
over afgørelser truffet i henhold til loven.
Endelig ajourføres lovens bestemmelse om overførsel fra
Skatteministeriet af Fødevareministeriets andel af promille-
midler.
2. Lovforslagets baggrund og hovedindhold
Fondene på jordbrugsområdet er etableret med hjemmel i
landbrugsstøtteloven. Der er 2 promilleafgiftsfonde, der
dækker henholdsvis landbruget og gartneriet, Fonden for
økologisk landbrug samt de i alt 13 produktionsafgiftsfonde,
hvoraf 12 er sektorbaserede fonde i jordbruget, og 1 er sek-
torbaseret i fiskeriet. Fondene er særlige forvaltningsmyn-
digheder, som varetager en særlig offentligretlig funktion
ifølge landbrugsstøtteloven og inden for rammerne af lov-
givningen i øvrigt. Fondene er ikke underlagt lov om er-
hvervsdrivende fonde, jf. lovbekendtgørelse nr.560 af 19.
maj 2010, eller lov om fonde og visse foreninger, jf. lovbe-
kendtgørelse nr.938 af 20. september 2012. Fondene ledes
af bestyrelser, hvis medlemmer udpeges af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri (fødevareministeren) efter
indstilling fra en række erhvervsorganisationer og offentlige
organisationer, som er tillagt udtaleret efter loven. Sekretari-
atsbetjeningen af fondene varetages af erhvervet ved de re-
spektive brancheorganisationer, herunder Landbrug & Føde-
varer og Gartneribrugets Afsætningsudvalg. Fondenes admi-
nistrationsudgifter finansieres af erhvervet selv.
Promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug
får deres indtægter fra Fødevareministeriet, der fra 2014
modtager en årlig bevilling, hvoraf et beløb på 250 mio. kr.
overføres til promilleafgiftsfondene og Fonden for økolo-
gisk landbrug. Produktionsafgiftsfondene tilføres hovedsa-
geligt midler fra produktionsafgifter opkrævet i de respekti-
ve sektorer. Midlerne skal anvendes inden for rammerne af
EU´s statsstøtteregler.
Fondene yder efter ansøgning tilskud til erhvervs- og fø-
devarerelaterede aktiviteter inden for de formål, som er fast-
sat i landbrugsstøtteloven. Fondene anvender navnlig midler
til at støtte forskning og forsøg, afsætningsfremme, syg-
domsforebyggelse og -bekæmpelse samt rådgivning. Mid-
lerne anvendes også som medfinansiering af initiativer
under EU-programmer, væsentligst Landdistriktsprogram-
met.
Aktiviteterne fremgår af fondenes budgetter og regnska-
ber, der godkendes af fødevareministeren. For det seneste år
med godkendte regnskaber (2012) har promille- og produk-
tionsafgiftsfondene samt Fonden for økologisk landbrug til-
sammen finansieret aktiviteter for ca. 443 mio. kr. Der tilfø-
res årligt 250 mio. kr. til de to promilleafgiftsfonde og Fon-
den for økologisk landbrug.
Hver fond har ifølge landbrugsstøtteloven en vedtægt,
som er godkendt af fødevareministeren. Vedtægten indehol-
der bl.a. regler om bestyrelsens opgaver og fondens ledelse,
herunder genindstilling og genudpegning af bestyrelsesmed-
lemmer og konstituering af bestyrelsen med formand og
næstformand. Bestyrelsen har endvidere, som det fremgår af
vedtægten, en forretningsorden for sit virke.
Med lovforslaget tilsigtes det at skabe rammerne for en
bedre samordning mellem Fødevareministeriets aktiviteter
på landbrugs- og fødevareområdet og de aktiviteter, som de
to promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug
finansierer.
Med dette formål for øje foreslås det, at formanden for
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug
udpeges af fødevareministeren, og at sammensætningen af
bestyrelsen for Fonden for økologisk landbrug ændres, så
den svarer til sammensætningen i de to promilleafgiftsfonde.
Forslaget berører ikke bestyrelsessammensætningen i pro-
duktionsafgiftsfondene.
Endvidere foreslås det at henlægge sekretariatsbetjeningen
af bestyrelserne for de to promilleafgiftsfonde og Fonden for
økologisk landbrug til Fødevareministeriet.
Endelig foreslås det, at bestyrelserne for de to promillea-
fgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug får til opgave
at udarbejde forslag til en flerårig strategi og 1-årige hand-
lingsplaner, som skal skabe bedre muligheder for samord-
ningen med Fødevareministeriets aktiviteter på landbrugs-
og fødevareområdet.
Udvidelsen af kredsen af udtaleberettigede organisationer
med henholdsvis Danmarks Naturfredningsforening og Dy-
renes Beskyttelse skal gælde for de to promilleafgiftsfonde
og Fonden for økologisk landbrug.
Der henvises i øvrigt til de anbefalinger, som Natur- og
Landbrugskommissionens fremlagde i sin rapport fra april
2013.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Præcisering af EU-støtteordninger omfattet af loven
3.1.1 Gældende ret
Siden begyndelsen af 1990’erne og indtil nu er de hidtidi-
ge markedsordninger for de enkelte landbrugsprodukter,
som bl.a. indebar støtte til offentligt opkøb og oplagring
samt støtte til eksport af visse landbrugsprodukter, i meget
høj grad blevet afløst af generelle ordninger med støtte di-
rekte til landbrugerne, hvor støtten ydes afkoblet, som oftest
på baggrund af det landbrugsareal, som landbrugeren råder
over. Denne udvikling startede med hektarstøtten (fra 1993
til 2004) og er forsat fra 2005 med enkeltbetalingsstøtten,
som er helt afkoblet fra produktionen. Der er endvidere mu-
lighed for - i begrænset omfang - at yde koblet støtte som en
direkte støtte til de berørte landbrugere. Dette system er vi-
dereført med reformen af den fælles landbrugspolitik, som
træder fuldt i kraft i 2015. Der er imidlertid fortsat markeds-
ordninger, nu samlet i én fælles forordning (Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EU) nr. 1308/2013 af 17. de-
cember 2013 om en fælles markedsordning for landbrugs-
produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0005.png
5
922/72, (EØF) nr. 234/79, (EF) nr. 1037/2001 og (EF) nr.
1234/2007), som anvendes i Danmark, og som bl.a. indehol-
der EU-ordningerne med støtte til skolemælk og skolefrugt,
til biavl og til producentorganisationer inden for frugt- og
grøntsektoren. Endvidere indeholder den fælles markedsord-
ning instrumenter, som kan iværksættes i kortere eller læn-
gere perioder som f.eks. intervention og støtte til privat op-
lagring eller i tilfælde af krise, f.eks. hvis salget af et land-
brugsprodukt falder som følge af udbrud af en dyresygdom.
3.1.2 Den foreslåede ordning
Af de grunde, som er anført i foregående afsnit, er det ik-
ke længere retvisende i lovens § 1, stk. 1, nr. 1, alene at
nævne Unionens "markedsordninger for landbrugsvarer".
Der er ikke tale om en materiel ændring men alene om en
præcisering af de EU-støtteordninger, som for tiden er om-
fattet af loven. Der kan i denne forbindelse henvises til såvel
de generelle som de specielle bemærkninger til lovforslag
2009/1 LSF 40, hvor dette forhold blev omtalt.
3.2 Ændring af bestemmelser om obligatorisk digital kom-
munikation
3.2.1 Gældende ret
De hidtil gældende bestemmelser i landbrugsstøttelovens
§ 1 a, blev indarbejdet i loven ved § 10 i lov nr. 341 af 27.
april 2011, som indførte mulighed for at stille krav om obli-
gatorisk anvendelse af en række digitale selvbetjeningsløs-
ninger. For Fødevareministeriets vedkommende var der
blandt andet tale om at indføre hjemmel til at stille krav om
obligatorisk anvendelse af det elektroniske Fællesskema, der
hvert år i april anvendes til at søge støtte og foretage indbe-
retning for en række ordninger med hjemmel i EU-forord-
ningerne.
3.2.2 Den foreslåede ordning
Den nævnte hjemmel i lovens § 1 a, som er rettet isoleret
mod Fællesskemaet er for snæver i forhold til regeringens
plan for fuld indførelse af obligatorisk digital kommunika-
tion, jf. regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen«
fra oktober 2011, der bl.a. fastslår, at »al kommunikation
mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå
digitalt inden udgangen af 2015«. Med lovforslagets § 1, nr.
5, om forslag til ny § 1 a i landbrugsstøtteloven skabes der
hjemmel til, at al relevant skriftlig kommunikation mellem
NaturErhvervstyrelsen og virksomheder eller fysiske perso-
ner skal foregå digitalt.
Det foreslås, at hjemlen udformes som en bemyndigelse
til fødevareministeren til at fastsætte nærmere regler om di-
gital kommunikation. Derved bliver det muligt ved bekendt-
gørelse at fastsætte krav om anvendelse af bestemte it-syste-
mer (herunder særlige portalløsninger, elektroniske formula-
rer, skemaer og lignende) og særlige digitale formater m.v.
Ved bekendtgørelse kan der endvidere, hvor det er rele-
vant, fastsættes bes0temmelser, som skal lette overgangen
til digital kommunikation. Der vil således kunne fastsættes
bestemmelser om undtagelse fra kravet om digital kommu-
nikation, f.eks. for visse gruppers vedkommende eller i til-
fælde, hvor materialet på grund af sin særlige beskaffenhed
ikke er egnet til digital fremsendelse.
Fødevareministeriet har etableret et klagesystem, hvoref-
ter de afgørelser truffet af ministeriets styrelser, som kan på-
klages, skal indbringes for Fødevareministeriets Klagecen-
ter. Det foreslås, at også klager over afgørelser truffet i hen-
hold til landbrugsstøtteloven eller i henhold til regler udstedt
i medfør af loven omfattes af kravet om digital kommunika-
tion. Også klager over afgørelser, hvor NaturErhvervstyrel-
sen er klageinstans, omfattes af kravet.
For at gøre kommunikationen mellem borgere/virksomhe-
der og myndigheder på landbrugsstøttelovens område så
overskuelig som mulig er det hensigten, at enhver kommu-
nikation skal finde sted enten gennem en portalløsning etab-
leret af Fødevareministeriet (f.eks. Tast selv-service) eller
gennem den digitale postløsning Offentlig Digital Post
under borger.dk eller virk.dk. Det vil afhænge af den pågæl-
dende kommunikations art og indhold, om det er den ene el-
ler den anden kommunikationskanal, der skal finde anven-
delse. I en række tilfælde vil de rationaliseringer, som Mini-
steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri forventes at høste
i forbindelse med digitalisering, kun kunne opnås i fuld ud-
strækning, hvis al kommunikation finder sted inden for den
etablerede portalløsning.
Det vil fremgå af bekendtgørelser, der udstedes på områ-
det, på hvilken måde kommunikationen mellem NaturEr-
hvervstyrelsen og de pågældende virksomheder eller perso-
ner fremover skal foregå.
Erhvervet og andre relevante parter vil blive inddraget i
forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelserne.
I den foreslåede bestemmelse til landbrugsstøttelovens § 1
a, stk. 3, er det fastsat, at en digital meddelelse anses for at
være kommet frem til adressaten, dvs. til modtageren af
meddelelsen, når den er tilgængelig for denne. En hvilken
som helst skriftlig kommunikation, som foretages digitalt,
herunder også en afgørelse, som sendes via mail, via den of-
fentlige digitale postløsning eller på anden digital vis, er
omfattet af bestemmelsen. Dette svarer til, at et papirbrev
anses for at være kommet frem, når det pågældende brev er
lagt i adressatens fysiske postkasse.
Det er normalt uden betydning, om en afgørelse er kom-
met til adressatens kundskab. Det er således uden betydning,
om eller hvornår adressaten gør sig bekendt med indholdet
af meddelelsen. Adressaten bærer således alene risikoen ved
ikke at gøre sig bekendt med indholdet af meddelelsen.
Forslaget har betydning for alle meddelelser, herunder og-
så for om f.eks. en indberetning eller lignende kan anses for
rettidig fremkommet. Fremkomsttidspunktet er normalt af-
gørende for, om en indberetning eller lignende til en myn-
dighed anses for rettidig.
Lovforslaget medfører ikke ændringer i de gældende prin-
cipper for beregning af frister i forbindelse med klager.
En meddelelse til en myndighed vil normalt være tilgæn-
gelig for myndigheden på det tidspunkt, hvor myndigheden
kan behandle eller læse meddelelsen. Dette tidspunkt vil
normalt blive registreret automatisk i en modtagelsesanord-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0006.png
6
ning eller et datasystem. En meddelelse, der først er tilgæn-
gelig efter kl. 24.00, anses normalt først for modtaget den
dag, meddelelsen er tilgængelig, uanset om afsenderen måt-
te betragte meddelelsen som sendt før kl. 24.00.
Lovgivningen indeholder på nogle områder krav om eller
forudsætter, at dokumenter, som udarbejdes af fysiske per-
soner, virksomheder eller andre myndigheder, skal være un-
derskrevet.
For at der ikke skal kunne opstå tvivl om, at underskrift-
skravet kan opfyldes på anden måde end ved en personlig
underskrift, foreslås det, at der indsættes en bestemmelse i
landbrugsstøttelovens § 1 a, stk. 4, om, at underskriftskravet
kan opfyldes ved, at underskriveren anvender en teknik, der
sikrer entydig identifikation af den pågældende, f.eks. digi-
tal signatur.
Samtidig foreslås det, at fødevareministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvordan kravet om personlig underskrift
kan opfyldes, eksempelvis ved at den pågældende underskri-
ver et fysisk dokument og indscanner dokumentet som en
pdf-fil. Med den foreslåede bestemmelse sikres det, at un-
derskriftskravet ikke udgør en unødig barriere for digital
kommunikation.
3.3 Sammensætningen af bestyrelserne i promilleafgiftsfon-
dene og Fonden for økologisk landbrug, sekretariatsbetj-
eningen af fondenes bestyrelser, strategi og handlingspla-
ner, ajourføring af lovens bestemmelser om promillemidler-
ne samt navneændring
3.3.1 Gældende ret
3.3.1.1 Sammensætningen af bestyrelserne i promilleafgifts-
fondene og Fonden for økologisk landbrug
De nuværende bestemmelser om sammensætning af besty-
relserne for Promilleafgiftsfonden for landbrug, Promillea-
fgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget samt Fonden
for økologisk landbrug indførtes ved en ændring af land-
brugsstøtteloven (tidligere: bemyndigelsesloven) i 2003, jf.
lov nr. 1158 af 19. december 2003, der dels sikrede en for-
holdsmæssig afvejning af de enkelte interessers repræsenta-
tion i bestyrelsen, dels sikrede en bredere sammensætning af
fondsbestyrelserne både på erhvervssiden og den offentlige
side.
I forbindelse med ændringen af landbrugsstøtteloven i
2009, jf. lov nr. 1513 af 27. december 2009, blev navnene
på de producent- og brancheorganisationer, der er udtalebe-
rettigede til fødevareministeren i relation til udpegning af
bestyrelsesmedlemmerne til fondene, ajourført i lovens be-
mærkninger. Derudover medførte loven ikke ændringer i
reglerne for sammensætningen af fondenes bestyrelser.
Fondene ledes af bestyrelser, som udpeges af fødevaremi-
nisteren for en periode på 4 år. Bestyrelserne for de to pro-
milleafgiftsfonde sammensættes af 6 repræsentanter for er-
hvervssiden og 5 repræsentanter for offentlige interesser.
Bestyrelsen for Fonden for økologisk landbrug er på 12
medlemmer og er som produktionsafgiftsfondene sammen-
sat af 2/3 repræsentanter for erhvervssiden og 1/3 repræsen-
tanter for offentlige interesser. Bestyrelserne konstituerer sig
selv med formand, der vælges blandt erhvervets repræsen-
tanter.
I de to promilleafgiftsfonde udtaler Landbrug & Fødeva-
rer og repræsentative producent- og brancheorganisationer,
herunder økologiske producenter, sig således i enighed om
hver bestyrelses medlemmer fra erhvervssiden. I Promillea-
fgiftsfonden for landbrug er det udover Landbrug & Fødeva-
rer Økologisk Landsforening og Bæredygtigt Landbrug, der
har udtaleret. Sidstnævnte brancheorganisation har haft ud-
taleret siden november 2012, hvor alle fondsbestyrelser blev
udpeget for en ny 4-årig periode. I Promilleafgiftsfonden for
frugtavlen og gartneribruget er det, udover Landbrug & Fø-
devarer og Økologisk Landsforening, brancheorganisationen
Dansk Gartneri, der har udtaleret.
I Fonden for økologisk landbrug er det Landbrug & Føde-
varer og Økologisk Landsforening, der i enighed udtaler sig
til brug for udpegning af bestyrelsens medlemmer fra er-
hvervssiden.
De udtaleberettigede organisationer på den offentlige side
er for alle fondes vedkommende Forbrugerrådet, Arbejder-
bevægelsens Erhvervsråd og Det Frie Forskningsråd. Det
Strategiske Forskningsråd har ikke længere udtaleret til
fondsbestyrelserne, da rådet er nedlagt pr. 1. april 2014 i
forbindelse med oprettelsen af Danmarks Innovationsfond.
Den nødvendige ajourføring af landbrugsstøttelovens be-
stemmelser om udtaleret er sket ved § 10 i lov nr. 310 af 29.
marts 2014 om ændring af lov om forskningsrådgivning
m.v. og forskellige andre love og om ophævelse af lov om
Højteknologifonden.
3.3.1.2 Sekretariatsbetjening af fondenes bestyrelser
Sekretariatsbetjeningen af fondsbestyrelserne er ikke ud-
trykkeligt reguleret i landbrugsstøtteloven, men som det har
været praktiseret igennem årene, er det erhvervets organisa-
tioner (Landbrug & Fødevarer m.fl.), der varetager betjenin-
gen af de enkelte fondes bestyrelser. Erhvervet betaler fon-
denes administrationsudgifter.
3.3.1.3 Strategi og handlingsplaner
Fondene yder efter ansøgning tilskud til erhvervs- og fø-
devarerelaterede aktiviteter inden for de formål, som er fast-
sat i landbrugsstøtteloven. Aktiviteterne fremgår af de årlige
budgetter og regnskaber for de enkelte fonde, der godkendes
af fødevareministeren. Fondene er ikke forpligtet til at udar-
bejde strategier, der rækker længere end et givent budgetår,
ligesom der ikke stilles krav om udarbejdelse af konkrete
handlingsplaner.
3.3.1.4 Omlægning af overførsel af pesticidafgiftsprovenu
fra Skatteministeriet
Fødevareministeriet har siden 1996 fra Skatteministeriet
modtaget en andel af de midler, som indbetales til statskas-
sen i henhold til lov om afgift af bekæmpelsesmidler, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 57 af 30. januar 2008 med senere ændrin-
ger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0007.png
7
Den nuværende bestemmelse om overførsel fra Skattemi-
nisteriet af pesticidafgiftsprovenu (promillemidler) indførtes
ved en ændring af landbrugsstøtteloven i 2009, jf. lov nr.
1513 af 27. december 2009, hvor grundlaget for overførsel
af provenuet af pesticidafgifterne ændredes fra at udgøre en
fast procentdel af afgiftsprovenuet (83 pct.) til at udgøre en
andel af pesticidafgiftsprovenuet. Som led i Grøn Vækst af-
talen blev det samtidig fastsat, at den overførte andel til Fø-
devareministeriet fordeles med et beløb på 250 mio. kr. til
promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug,
mens resten af beløbet fra Skatteministeriet optages under
Fødevareministeriet på finanslovens § 24 til finansiering af
Grøn Vækst initiativer mv.
Bestemmelsen i landbrugsstøtteloven om overførsel fra
Skatteministeriet er ændret fra 2014 ved tekstanmærkning
nr. 160 ad § 24.24.51 i finansloven for 2014 og 2015, såle-
des at Fødevareministeriet fremover modtager en årlig be-
villing i stedet for den interne statslige overførselsindtægt.
Denne ordning indarbejdes nu med forslaget i landbrugsstøt-
teloven.
3.3.1.5 Navneændring
De 2 promilleafgiftsfondes navne afspejler fondenes fi-
nansiering, idet fondene via Fødevareministeriet modtager
deres indtægter fra pesticidafgiftsprovenuet (promillemid-
ler), som nævnt ovenfor i pkt. 3.3.1.4.
Promilleafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug
ledes af fondsbestyrelser, som udpeges af fødevareministe-
ren efter udtalelse fra en række erhvervsorganisationer og
offentlige organisationer. Forbrugerrådet er en af de offentli-
ge organisationer, der i medfør af landbrugsstøttelovens reg-
ler udtaler sig om hver bestyrelses medlemmer på den of-
fentlige side.
3.3.2. Den foreslåede ordning
3.3.2.1 Sammensætningen af bestyrelserne i promilleafgifts-
fondene og Fonden for økologisk landbrug
Det foreslås, at formanden for bestyrelserne i hver af de to
promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug ud-
peges af fødevareministeren, og at sammensætningen af be-
styrelsen for Fonden for økologisk landbrug bliver ændret,
så den svarer til sammensætningen i de to promilleafgifts-
fonde. Det vil sige, at de tre bestyrelser hver får 12 medlem-
mer, heraf en ministerudpeget formand, 6 medlemmer fra
erhvervet og 5 medlemmer fra offentlige interesser. Forsla-
get betyder samtidig, at bestyrelserne i de to promilleafgifts-
fonde udvides med 1 medlem.
Den nuværende struktur med en formand for hver enkelt
fond bibeholdes, men fødevareministeren har mulighed for
at lade samme person varetage mere end ét formandskab.
Forslaget om fødevareministerens personlige udpegning
af bestyrelsesformanden, herunder muligheden for at lade
samme formand varetage formandskabet for mere end én
fond, samt den ændrede bestyrelsessammensætning i de to
promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug er
begrundet i ønsket om at skabe rammerne for en bedre stra-
tegisk samordning mellem Fødevareministeriets aktiviteter
på landbrugs- og fødevareområdet og aktiviteterne i de tre
fonde.
Herudover medfører den foreslåede ændrede sammensæt-
ning af bestyrelsen for Fonden for økologisk landbrug også
en mere afbalanceret repræsentation af erhvervsinteresser og
offentlige interesser i bestyrelsen.
Forslaget vil endvidere sikre formandens uafhængighed,
da formanden ikke længere vil skulle vælges blandt erhver-
vets repræsentanter. Med en bestyrelse på 12 medlemmer i
de tre fonde findes det hensigtsmæssigt, at formandens
stemme vil være udslagsgivende i tilfælde af stemmelighed,
hvilket vil skulle fastsættes i fondenes vedtægter.
Fødevareministeren vælger formanden under hensyn til
den pågældende persons viden og andre relevante forudsæt-
ninger for at kunne varetage erhvervet. Formanden kan gen-
udpeges efter udløbet af en udpegningsperiode, hvilket er i
overensstemmelse med de gældende vedtægter.
Med lovforslaget ændres herudover på de organisationer,
der er udtaleberettigede på den offentlige side i de to promil-
leafgiftsfondene og Fonden for økologisk landbrug, idet
Danmarks Naturfredningsforening og Dyrenes Beskyttelse
foreslås tillagt udtaleret. Hermed sikres en bredere repræ-
sentation af samfundsmæssige interesser i fondsbestyrelser-
ne.
Forslaget betyder, at der - uanset den aktuelle udpegnings-
periode, der indledtes i november 2012 - vil skulle ske ny-
udpegning af bestyrelserne for de to promilleafgiftsfonde og
Fonden for økologisk landbrug. Efter landbrugsstøtteloven
udpeges fondenes bestyrelser for en periode på 4 år. De nye
bestyrelser udpeges imidlertid første gang for perioden 1. ja-
nuar 2016 til 31. oktober 2020. Herefter vil bestyrelserne for
de to promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk land-
brug få samme funktionsperiode som bestyrelserne for pro-
duktionsafgiftsfondene.
Som følge af forslaget vil der endvidere skulle ske konse-
kvenstilpasninger af vedtægterne for de to promilleafgifts-
fonde og Fonden for økologisk landbrug.
Lovforslaget indebærer ingen ændringer af reglerne for
sammensætning af bestyrelserne for produktionsafgiftsfon-
dene.
3.3.2.2 Sekretariatsbetjening af fondenes bestyrelser
Det foreslås at henlægge sekretariatsbetjeningen af besty-
relserne for de to promilleafgiftsfonde og Fonden for økolo-
gisk landbrug til Fødevareministeriet, i praksis NaturEr-
hvervstyrelsen.
Forslaget om en henlæggelse af sekretariatsbetjeningen til
Fødevareministeriet vil understøtte de tre fondes uafhængig-
hed. Forslaget indebærer således, at fondene ikke længere
sekretariatsbetjenes af erhvervets organisationer.
Flytningen af fondenes sekretariatsbetjening til NaturEr-
hvervstyrelsen betyder samtidig, at fondenes administrati-
onsudgifter ikke længere vil blive dækket af erhvervet, som
det hidtil har været tilfældet. Omkostningerne til administra-
tionen af de tre fonde foreslås derfor med dette lovforslag fi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0008.png
8
nansieret af fondsmidlerne, hvilket de gældende regler ikke
giver mulighed for. Til dækning af NaturErhvervstyrelsens
administrationsomkostninger, herunder lønudgifter, til vare-
tagelse af sekretariatsfunktionen for fondenes bestyrelser
kan der overføres op til 3 pct. af fondsmidlerne, dog maksi-
malt svarende til den faktiske udgift.
Endelig medfører forslaget, at sekretariatsbetjeningen af
bestyrelserne for produktionsafgiftsfondene som hidtil vare-
tages af erhvervets organisationer.
3.3.2.3 Strategi og handlingsplan
Ifølge lovforslaget udarbejder bestyrelserne for Promillea-
fgiftsfonden for landbrug, Promilleafgiftsfonden for frugtav-
len og gartneribruget samt Fonden for økologisk landbrug
forslag til en flerårig strategi inden for de formål, der er fast-
sat i landbrugsstøtteloven, samt forslag til 1-årige handlings-
planer. Strategien forudsættes som udgangspunkt at være 4-
årig, dog første gang 5-årig, således at strategien følger den
første udpegningsperiode (1. januar 2016 - 31.oktober 2020)
for fondsbestyrelserne.
Bestyrelserne kan i strategien identificere hovedudfordrin-
ger og særlige indsatsområder. I handlingsplanen udmøntes
konkrete indsatsområder, som danner grundlag for bestyrel-
sernes indkaldelse af ansøgninger om tilskud. Fødevaremi-
nisteren godkender bestyrelsernes forslag til strategi og
handlingsplaner.
3.3.2.4 Omlægning af overførsel af pesticidafgiftsprovenu
fra Skatteministeriet
Lovforslagspunktet er en følge af den finanslovsmæssige
omlægning af Fødevareministeriets andel af midler, som
overføres fra § 38. Skatter og afgifter fra pesticidafgiftsord-
ningen, til en årlig bevilling. Ændringen af landbrugsstøtte-
lovens bestemmelse om overførsel fra Skatteministeriet er
allerede gennemført ved tekstanmærkning nr. 160 i finanslo-
ven for 2014, og som det fremgår af anmærkningen til tekst-
anmærkningen, vil tekstanmærkningen være gældende, ind-
til der gennemføres en ændring af landbrugsstøtteloven.
Omlægningen af overførslen betyder, at der fremover ind-
går en årlig bevilling, som en del af Fødevareministeriets
nettoramme på finanslovens § 24, i stedet for den interne
statslige overførselsindtægt fra § 38. Skatter og afgifter.
Forslaget indebærer således ingen ændring af Fødevaremi-
nisteriets andel af pesticidafgiftsprovenuet, der indbetales til
statskassen, eller af fordelingen af bevillingen. Den nuvæ-
rende fordelingsmodel for pesticidafgiftsprovenuets anven-
delse mellem promilleafgiftsfondene, Fonden for økologisk
landbrug og Fødevareministeriet blev fastlagt ved ændrin-
gen af landbrugsstøtteloven i 2009, jf. lov nr. 1513 af 27.
december 2009. Det vil sige forlods 250 mio. kr. årligt til
fondene, mens restbeløbet optages under Fødevareministeri-
et til finansiering af Grøn Vækst initiativer mv.
3.3.2.5 Navneændring
Det foreslås, at navnene på Promilleafgiftsfonden for
landbrug og Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartne-
ribruget ændres til henholdsvis Landbrugets Udviklings-
Fond og Gartneriets UdviklingsFond, således at navnene af-
spejler fondenes formål i stedet for finansieringskilden.
Navneændringerne underbygger i øvrigt lovforslagets over-
ordnede formål om bedre samordning mellem fondenes akti-
viteter og Fødevareministeriets øvrige aktiviteter, herunder
projektstøtteordningerne under Grønt Udviklings- og De-
monstrationsprogram (GUDP), jf. lov nr. 1552 af 27. de-
cember 2009, og landdistriktsprogrammet.
Forbrugerrådet har i 2013 skiftet navn til Forbrugerrådet
Tænk. Lovforslaget indebærer således en ajourføring af de
bestemmelser i landbrugsstøtteloven, hvor navnet på den ud-
taleberettigede organisation er nævnt.
3.4 Formkrav til klager
3.4.1 Gældende ret
Fødevareministeren har med den gældende klage- og dele-
gationsbestemmelse i landbrugsstøtteloven hjemmel til at
fastsætte regler om adgang til at klage over afgørelser efter
loven, om begrænsning af klageadgangen, herunder om af-
skæring af klageadgangen, og om remonstration m.v. Føde-
vareministeriet har etableret et klagesystem, hvorefter afgø-
relser truffet af ministeriets styrelser kan påklages til Føde-
vareministeriets Klagecenter, som er en selvstændig rekurs-
myndighed under Fødevareministeriet. Klagecentrets afgø-
relser kan indbringes for domstolene.
3.4.2 Den foreslåede ordning
Med lovforslaget præciseres det, at det er muligt at fast-
sætte regler om formkrav til klager over afgørelser efter lo-
ven, f.eks. anvendelse af et klageskema og krav om skriftlig
indgivelse af klagen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, re-
gioner og kommuner
Forslaget indebærer, at NaturErhvervstyrelsen til dækning
af administrationsomkostningerne, herunder lønudgifter, til
varetagelse af sekretariatsbetjeningen for fondene, kan over-
føre op til 3 pct. af fondsmidlerne, dog maksimalt svarende
til de faktiske omkostninger. Beløbet reguleres ved en særlig
bevillingsbestemmelse på finansloven.
Herudover har forslaget ingen økonomiske eller admini-
strative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet
Ændringen af landbrugsstøtteloven vurderes at være neu-
tral i forhold til de administrative konsekvenser for erhver-
vet.
Forslaget har i udkast været sendt til Erhvervsstyrelsens
Team Effektiv Regulering (TER) med henblik på vurdering
af, om forslaget skal forelægges for Erhvervs- og Vækstmi-
nisteriets
virksomhedspanel.
Styrelsen
vurde-
rer, .....................................................
6. Administrative konsekvenser for borgerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0009.png
9
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for borger-
ne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder alene terminologiske ajourføringer
som konsekvens af ændringer i lovens EU-retlige grundlag.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden XX xxxber 2014
til XXX xxxxber 2014 været i høring hos Arbejderbevægel-
10. Sammenfattende skema
sens Erhvervsråd, Bæredygtigt Landbrug, Danmarks Natur-
fredningsforening, Dansk Gartneri, Dyrenes Beskyttelse,
Det Frie Forskningsråd, Fonden for økologisk landbrug,
Forbrugerrådet Tænk, Gartneribrugets Afsætningsudvalg,
Landbrug & Fødevarer, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen
og gartneribruget, Promilleafgiftsfonden for landbrug, og
Økologisk Landsforening.
Lovforslaget er endvidere offentliggjort på Høringsporta-
len på www.danmark.dk og på NaturErhvervstyrelsens
hjemmeside på www.naturerhverv.dk.
Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner
Administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/mindre
udgifter
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Alene terminologiske ajourføringer
Loven administreres af NaturErhvervstyrelsen, og bemyn-
digelsen påtænkes udnyttet således, at pligten til at kommu-
nikere digitalt mellem styrelsen og virksomhederne m.v. og-
så omfatter kommunikation mellem styrelsen og en rådgi-
ver, f.eks. en konsulent, advokat eller lign., som optræder på
virksomhedens eller borgerens vegne over for styrelsen.
Kravet om digital kommunikation vil blive udmøntet lø-
bende i takt med, at de digitale løsninger er på plads, og den
fornødne teknologi er til stede.
Kravet indebærer bl.a., at skriftlige henvendelser m.v. til
NaturErhvervstyrelsen om forhold, som er omfattet af loven
eller af regler, som er udstedt i medfør af loven, ikke anses
for behørigt modtaget i styrelsen, hvis de indsendes på an-
den vis end den foreskrevne digitale måde.
Hvis oplysninger m.v. sendes til styrelsen på anden måde
end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis pr. brev,
følger det af den almindelige vejledningspligt, jf. forvalt-
ningslovens § 7, at styrelsen må vejlede om reglerne på om-
rådet, herunder om pligten til at kommunikere på den fore-
skrevne digitale måde.
De sanktioner, der i dag er knyttet til manglende indberet-
ning eller indsendelse i papirform, vil også finde anvendel-
se, når indberetning eller indsendelse ikke sker i overens-
stemmelse med de krav om digital indberetning, der fastsæt-
tes i bekendtgørelse i henhold til dette lovforslag.
Af bekendtgørelserne, der udmønter bemyndigelsen, vil
det komme til at fremgå, hvem der omfattes af pligten til at
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-3
Det foreslås at erstatte »Det Europæiske Fællesskab« med
»Den Europæiske Union«, »Det Europæiske Fællesskabs«
med »Den Europæiske Unions« og »EF« med »EU« overalt
i loven. Med vedtagelsen af Lissabontraktaten, EU-tidende
nr. C 306 af 14. december 2007 udgik Fællesskabet og er-
stattedes af Unionen. Forslaget vil ikke medføre nogen ma-
teriel ændring af bestemmelserne.
Til nr. 4
Som anført i de generelle bemærkninger til lovforslaget er
de hidtidige sektorspecifikke markedsordninger for land-
brugsvarer i meget vidt omfang blevet afløst af mere gene-
relle ordninger med støtte direkte til landbrugerne – på et af-
koblet grundlag, det vil sige uafhængigt af produktionen.
Teksten i lovens
§ 1, stk. 1, nr. 1,
er derfor ikke længere ret-
visende. Der er ikke tale om en materiel ændring, men alene
om en præcisering af de EU-støtteordninger, som er omfat-
tet af loven.
Til nr. 5
§1a
Med forslaget til
§ 1 a, stk. 1,
bemyndiges fødevaremini-
steren til at kunne fastsætte regler om, at al skriftlig kommu-
nikation til og fra Fødevareministeriet om forhold omfattet
af landbrugsstøtteloven eller af regler udstedt i medfør af lo-
ven skal foregå digitalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0010.png
10
kommunikere digitalt med Fødevareministeriet, om hvilke
forhold og på hvilken måde.
Der vil efter forslaget kunne stilles krav om, at virksomhe-
der og borgere oplyser en e-mailadresse, som NaturEr-
hvervstyrelsen kan anvende til kontakt i forbindelse med be-
handlingen af en konkret sag eller henvendelse. Dette for-
ventes i praksis at være vedkommende virksomheds eller
borgers e-mailadresse i Offentlig Digital Post.
Der vil også kunne stilles krav om anvendelse af digital
signatur eller lignende i forbindelse med andre former for
digital kommunikation, eksempelvis via digitale selvbetje-
ningsløsninger, så NaturErhvervstyrelsen har sikkerhed for,
at afsenderen er den, som vedkommende giver sig ud for at
være.
Der kan efter forslaget ved bekendtgørelse stilles krav om,
at virksomheden skal anvende bestemte it-systemer og sær-
lige digitale formater for at sikre, at styrelsen kan håndtere
de modtagne indberetninger.
Med den foreslåede udformning af bestemmelsen som en
bemyndigelse er det muligt ved bekendtgørelse at fastsætte
regler om, at visse grupper ikke skal være omfattet af kravet
om pligtmæssig digital kommunikation. Undtagelsesmulig-
heden tænkes at have en yderst begrænset rækkevidde.
Herudover vil det være muligt for virksomheder eller bor-
gere efter ansøgning at opnå dispensation fra kravet om di-
gital kommunikation. Dispensation vil kun undtagelsesvist
blive givet, f.eks. til de jordbrugere, der bor i områder, hvor
det er teknisk problematisk at koble sig på internettet.
Hvad angår fritagelse for tilslutning til Offentlig Digital
Post henvises der i det hele til de regler, som Finansministe-
riet og Erhvervs- og Vækstministeriet har fastsat om hhv.
fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Di-
gital Post m.v. og fritagelse af juridiske enheder med CVR-
nummer samt fysiske personer med erhvervsaktiviteter for
tilslutning til Offentlig Digital Post. Fritagelse for tilslutning
til Offentlig Digital Post medfører ikke samtidig fritagelse
for pligten til at benytte en af Fødevareministeriet etableret
portalløsning til kommunikation vedrørende forhold omfat-
tet af landbrugsstøtteloven.
Det forhold, at en virksomhed eller en borger oplever, at
den pågældendes egen computer ikke fungerer, at den på-
gældende har mistet koden til sin digitale signatur eller ople-
ver lignende hindringer, som det er op til den pågældende at
overvinde, kan ikke føre til fritagelse for pligten til digital
kommunikation. I så fald må den pågældende eksempelvis
anmode en rådgiver om at varetage kommunikationen på
den pågældendes vegne.
Efter forslaget til
stk. 2
bemyndiges fødevareministeren
endvidere til at kunne fastsætte regler om vilkår og formater
for anvendelse af digital kommunikation.
Med
stk. 3
foreslås det fastlagt, hvornår en digital medde-
lelse må anses for at være kommet frem til adressaten for
meddelelsen, det vil sige modtageren af meddelelsen. Med-
delelsen anses for at være kommet frem til adressaten for
meddelelsen, når den er tilgængelig for adressaten. Medde-
lelsen anses for at være tilgængelig for adressaten fra det
tidspunkt, hvor adressaten har mulighed for at gøre sig be-
kendt med indholdet af meddelelsen. Det er således uden be-
tydning, om eller hvornår adressaten gør sig bekendt med
indholdet af meddelelsen. Det vil sige med samme retsvirk-
ninger som fysisk post, der anses for at være kommet frem,
når den pågældende meddelelse m.v. er lagt i modtagerens
fysiske postkasse.
Det er i denne forbindelse uden betydning, om adressaten
for myndighedens meddelelse har bragt sig i stand til at tilgå
meddelelsen, f.eks. hvis modtageren af en meddelelse, som
myndigheden har sendt til den pågældende via den offentli-
ge digitale postløsning, ikke har skaffet sig den fornødne of-
fentlige digitale signatur til at modtage meddelelser i den of-
fentlige digitale postløsning, jf. lov om Offentlig Digital
Post, eller modtageren i sit elektroniske system har installe-
ret anordninger (spamfiltre, firewalls osv.), som afviser at
modtage meddelelser.
Det er endvidere uden betydning, om adressaten oplever,
at vedkommendes egen computer ikke fungerer, at
vedkommende har mistet koden til sin digitale signatur eller
oplever lignende hindringer, som det er op til adressaten at
overvinde.
Bestemmelsen finder anvendelse både på meddelelser,
som frivilligt sendes digitalt, og på meddelelser, som det er
obligatorisk at sende digitalt.
En meddelelse vil normalt være tilgængelig for NaturEr-
hvervstyrelsen på det tidspunkt, hvor styrelsen kan behandle
meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreret
automatisk i en modtagelsesanordning eller et datasystem.
En meddelelse, der først er tilgængelig efter kl. 24.00, anses
normalt først for modtaget den dag, meddelelsen er tilgæn-
gelig, uanset om afsenderen betragter meddelelsen som
sendt før kl. 24.00.
IT-problemer hos NaturErhvervstyrelsen (nedbrud, mid-
lertidig kapacitetsnedgang m.v.) kan betyde, at en digital
meddelelse ikke kan afleveres til NaturErhvervstyrelsen.
Opstår problemer tæt på fristen for indgivelsen af meddelel-
sen, og kan problemerne føre til, at fristen for indgivelse af
meddelelsen ikke kan overholdes, anses meddelelsen for at
være kommet frem inden for fristen, hvis den gøres tilgæn-
gelig for styrelsen inden for en rimelig tid efter, at forhin-
dringen er ophørt.
Kan modtagelsestidspunktet for en digital meddelelse til
en myndighed ikke fastlægges som følge af problemer med
myndighedens it-system eller andre lignende problemer, må
meddelelsen anses for at være kommet frem på det tids-
punkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan frem-
skaffes pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet.
Det vil således ikke kunne komme virksomheden til skade,
at indberetning modtages efter fristens udløb, hvis dette
skyldes systemnedbrud hos myndigheden.
Bestemmelsen i
stk. 4
vedrører fravigelse af underskrift-
skrav for dokumenter, der er udstedt af andre end Fødevare-
ministeriet, hvor det efter loven eller regler udstedt i medfør
af loven er krævet, at dokumentet er underskrevet. Under-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0011.png
11
skriftskravet kan fremgå udtrykkeligt eller forudsætningsvist
af de pågældende regler.
For at der ikke skal kunne opstå tvivl om, at virksomheder
og borgere kan opfylde underskriftskravet på anden måde
end ved personlig underskrift, foreslås det, at der indsættes
en bestemmelse om, at underskriftskravet kan opfyldes ved,
at underskriveren anvender en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den pågældende, f.eks. digital signatur.
Samtidig foreslås det i
stk. 5,
at der kan fastsættes nærme-
re regler om, hvordan kravet om personlig underskrift kan
opfyldes, eksempelvis ved at den pågældende underskriver
et fysisk dokument og indscanner dokumentet som en pdf-
fil. På tilsvarende måde vil der kunne forekomme tilfælde,
hvor en ansøgning til Fødevareministeriet skal være ledsaget
af en tilladelse fra en kommune. Sådanne originale tilladel-
ser og lignende udstedt af andre myndigheder skal kunne
indsendes som bilag til en ansøgning til de pågældende mi-
nisterier, f.eks. i indscannet form.
Endvidere kan der stilles krav om, at virksomheder eller
fysiske personer, som indsender dokumenter til en myndig-
hed uden personlige underskrifter, skal opbevare et eksem-
plar af det pågældende dokument forsynet med originale un-
derskrifter, som myndigheden kan forlange at få forevist i
kontroløjemed.
Til nr. 6
De 2 promilleafgiftsfondes navne afspejler fondenes fi-
nansiering, hvor der tilbageføres midler fra pesticidafgifts-
ordningen. Som led i den generelle ajourføring af loven
foreslås det, at Promilleafgiftsfonden for landbrug ændrer
navn til Landbrugets UdviklingsFond, og Promilleafgifts-
fonden for frugtavlen og gartneribruget ændrer navn til
Gartneriets UdviklingsFond, således at fondenes navne af-
spejler udviklingsformålet i stedet for at referere til finansie-
ringskilden.
Til nr. 7.
Der er tale om konsekvensændring som følge af den fi-
nanslovsmæssige omlægning af Fødevareministeriets andel
af midler, som overføres fra § 38. Skatter og afgifter fra
pesticidafgiftsordningen, jf. tekstanmærkning nr. 160 i fi-
nansloven for 2014 og 2015.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forsla-
get om navneændringer for Promilleafgiftsfonden for land-
brug og Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribru-
get. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til ændrings-
forslag nr. 6.
Til nr. 9
Administrationen af Promilleafgiftsfonden for landbrug,
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget samt
Fonden for økologisk landbrug varetages fremover af Føde-
vareministeriet, i praksis NaturErhvervstyrelsen. Henlæggel-
se af sekretariatsbetjeningen til NaturErhvervstyrelsen bety-
der, at erhvervet ikke som hidtil dækker administrationsud-
gifterne. Det foreslås derfor, at der indføres hjemmel til at
tillade finansiering af fondenes administrationsomkostninger
med fondsmidler, hvilket de gældende regler ikke giver mu-
lighed for. Til dækning af administrationsomkostningerne,
herunder lønudgifterne, til varetagelse af sekretariatsfunktio-
nen for fondsbestyrelserne overføres op til 3 pct. af fonds-
midlerne til NaturErhvervstyrelsen, dog maksimalt svarende
til de faktiske udgifter. Beløbet reguleres ved en særlig be-
villingsbestemmelse på finansloven.
Samtidig præciseres det, at administrationsomkostninger-
ne for jordbrugets 12 produktionsafgiftsfonde fortsat dækkes
af erhvervet, dvs. de brancheorganisationer, som sekretaria-
tsbetjener fondenes bestyrelser.
Til nr. 10
De udtaleberettigede organisationer på den offentlige side
i relation til fødevareministerens udpegning af bestyrelses-
medlemmer i produktionsafgiftsfondene på jordbrugsområ-
det er Forbrugerrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og
Det Frie Forskningsråd. Som en konsekvens af Forbrugerrå-
dets navneændring ændres "Forbrugerrådet" til "Forbruger-
rådet Tænk".
Til nr. 11
Med forslaget får bestyrelsen for Fonden for økologisk
landbrug samme sammensætning som bestyrelserne i de to
promilleafgiftsfonde. Bestyrelsen for Fonden for økologisk
landbrug er efter de gældende regler sammensat ligesom
produktionsafgiftsfondene, dvs. med 2/3 repræsentation fra
erhvervet og 1/3 fra offentlige interesser. Den foreslåede
ændrede sammensætning af bestyrelsen betyder en afbalan-
ceret repræsentation af erhvervsinteresser og offentlige inte-
resser og skal ses i lyset af, at fonden ligesom promillea-
fgiftsfondene er finansieret af offentlige midler (pesticidaf-
giftsmidler).
Forslaget indebærer desuden, at bestyrelsesformanden i de
to promilleafgiftsfonde og Fonden for økologisk landbrug
fremover skal udpeges af fødevareministeren. Forslaget vil
sikre formandens uafhængighed, da formanden ikke længere
vil skulle vælges blandt erhvervets repræsentanter. Fødeva-
reministeren kan endvidere bestemme, at samme person kan
varetage mere end ét formandskab, f.eks. af hensyn til en
bedre samordning mellem fondenes aktiviteter.
Fødevareministeren vælger formanden under hensyn til
den pågældende persons viden og andre relevante forudsæt-
ninger for at kunne varetage erhvervet. Formanden kan fort-
sat genudpeges efter udløbet af en udpegningsperiode, hvil-
ket er i overensstemmelse med de gældende fondsvedtægter.
Promilleafgiftsfondene har efter de gældende regler 11
medlemmer. Ved den foreslåede bestemmelse får alle tre
fonde en bestyrelse på 12 medlemmer. I tilfælde af stemme-
lighed er bestyrelsesformandens stemme udslagsgivende,
hvilket skal fremgå af de reviderede vedtægter for fondene.
De udtaleberettigede organisationer på den offentlige side
er Forbrugerrådet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det
Frie Forskningsråd. Med forslaget udvides kredsen af udta-
leberettigede organisationer for de to promilleafgiftsfonde
og Fonden for økologisk landbrug med Danmarks Natur-
fredningsforening og Dyrenes Beskyttelse, således at der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0012.png
12
sikres en bredere repræsentation af samfundsmæssige inte-
resser i fondsbestyrelserne på den offentlige side.
Endvidere indebærer forslaget en ajourføring af Forbru-
gerrådets navneændring til "Forbrugerrådet Tænk".
Til nr. 12
Som en konsekvens af ændringen af lovens § 8, stk. 3, ud-
går den gældende lovs
§ 8, stk. 4,
og erstattes med den fore-
slåede bestemmelse om fondenes udarbejdelse af strategi og
handlingsplan.
Det foreslås, at bestyrelserne for Promilleafgiftsfonden for
landbrug, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneri-
bruget samt Fonden for økologisk landbrug inden for ram-
merne af de formål, der er fastsat i landbrugsstøtteloven,
hver især udarbejder forslag til strategi vedrørende hovedud-
fordringer og særlige indsatsområder. Bestyrelserne udarbej-
der desuden forslag til en handlingsplan, for konkrete ind-
satsområder, som kan danne grundlag for indkaldelse af an-
søgninger om tilskud. Fødevareministeren skal godkende
bestyrelsernes forslag til strategi og handlingsplaner.
Strategi udarbejdes for flerårige perioder, som udgangs-
punkt for 4 år af gangen dog efter planen første gang for pe-
rioden 2016-2020. Handlingsplaner udarbejdes for 1 år af
gangen, første gang for 2016.
Fondsbestyrelsernes forslag til strategi skal tilvejebringe
grundlaget for en bedre samordning mellem Fødevaremini-
steriets aktiviteter på landbrugs- og fødevareområdet og ak-
tiviteterne i de to promilleafgiftsfonde og Fonden for økolo-
gisk landbrug. Bestyrelsernes strategi og handlingsplan skal
styrke den strategiske målretning og samspillet mellem
fondsmidler og Fødevareministeriets støtteordninger på ud-
valgte områder. I forslaget til handlingsplan skal der fast-
lægges konkrete målsætninger for de enkelte indsatsområ-
der.
Det er i den forbindelse hensigten, at fødevareministeren
og bestyrelserne kan have en løbende dialog om erhvervs-
og fødevarerelaterede udfordringer, herunder om akutte
samfundsmæssige udfordringer og mulighederne for løsning
heraf. Strategi og handlingsplaner skal samtidig være et dy-
namisk og fleksibelt instrument for fondsadministrationen,
som løbende kan tilpasses erhvervets behov efter forudgåen-
de godkendelse af fødevareministeren.
Bestyrelserne skal som led i deres årlige beretninger i års-
regnskabet redegøre for gennemførelsen af handlingsplaner-
ne.
Til nr. 13
Med det foreslåede nye
stk. 5
i § 8 samles sekretariatsbetj-
eningen af bestyrelserne i Promilleafgiftsfonden for land-
brug, Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
samt Fonden for økologisk landbrug i Fødevareministeriet, i
praksis NaturErhvervstyrelsen. Bestyrelserne for Promillea-
fgiftsfonden for landbrug og Fonden for økologisk landbrug
betjenes i dag af Landbrug & Fødevarer, mens bestyrelsen
for Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
betjenes af Gartneribrugets Afsætningsudvalg.
Det er ikke hensigten, at sekretariatsbetjeningen af pro-
duktionsafgiftsfondenes bestyrelser skal ændres, og det præ-
ciseres derfor med lovforslaget, at bestyrelserne fortsat se-
kretariatsbetjenes af de respektive brancheorganisationer.
Følgende organisationer sekretariatsbetjener for nærværende
bestyrelserne for de i alt 12 produktionsafgiftsfonde på jord-
brugsområdet:
Landbrug og Fødevarer: Svineafgiftsfonden, Kvægafgifts-
fonden, Fjerkræafgiftsfonden, Hesteafgiftsfonden, Fåreaf-
giftsfonden og Mælkeafgiftsfonden.
Gartneribrugets afsætningsudvalg: Produktionsafgiftsfonden
for frugt og gartneriprodukter.
Brancheudvalget for frø: Planteforædlingsfonden og Frøaf-
giftsfonden.
Dansk Pelsdyravlerforening: Pelsdyrafgiftsfonden.
Fællessekretariatet ved Kartoffelafgiftsfonden: Kartoffelaf-
giftsfonden.
Danske Sukkerroedyrkere: Sukkerafgiftsfonden.
Til nr. 14
Med forslaget til
§ 22, stk. 2, 3. pkt.,
præciseres det, at fø-
devareministeren kan fastsætte regler om indgivelse af kla-
ger, herunder formkrav til klagen, f.eks. anvendelse af sær-
ligt klageskema og krav om skriftlig indgivelse af klagen.
En lignende bestemmelse findes i en række andre af Føde-
vareministeriets love f.eks. lov om hold af dyr og dyre-
værnsloven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2015.
Til § 3
Umiddelbart efter lovens ikrafttræden skal der ske nyud-
pegning af bestyrelserne for de to promilleafgiftsfonde og
Fonden for økologisk landbrug, herunder udpegning af nye
bestyrelsesformænd.
Da proceduren for etablering af de nye bestyrelser først vil
kunne sættes i gang efter lovens ikrafttræden, fortsætter de
eksisterende bestyrelser deres virke, indtil de nye bestyrelser
i de enkelte fonde træder i funktion.
Bestemmelsen i
stk. 1
indebærer således, at de eksisteren-
de bestyrelser fortsætter med henblik på at varetage den lø-
bende drift af fondene, herunder gennemføre ansøgnings-
runden i 2015 og udarbejde budgetter for 2016.
Den resterende 4-årige funktionsperiode for bestyrelserne
for produktionsafgiftsfondene udløber pr. 31. oktober 2016.
Den kommende funktionsperiode udløber pr. 31. oktober
2020.
Med henblik på fremover at få samme 4-årige funktions-
periode for alle fonde omfattet af loven foreslås det i
stk. 2,
at de kommende nye bestyrelser for promilleafgiftsfondene
og Fonden for økologisk landbrug for første gang udpeges
med virkning fra 1. januar 2016 til 31. oktober 2020. Heref-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0013.png
13
ter får bestyrelserne for både promille- og produktionsaf-
giftsfondene samme funktionsperiode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0014.png
14
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I landbrugsstøtteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 244 af 28.
februar 2013, som ændret ved § 10 i lov nr. 310 af 29. marts
2014, foretages følgende ændringer:
Lov om administration af Det Europæiske Fællesskab forord-
ninger om ordninger under Den Fælles Landbrugspolitik fi-
nansieret af Den Europæiske Garantifond for Landbruget
m.v. (landbrugsstøtteloven)
1.
I lovens titel ændres »Det Europæiske Fællesskabs« til
»Den Europæiske Unions«.
2.
Overalt i loven ændres »Det Europæiske Fællesskab« til
»Den Europæiske Union« og »Det Europæiske Fællesskabs«
ændres til »Den Europæiske Unions«.
3.
Overalt i loven ændres »EF« til »EU«.
§ 1.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges
til at fastsætte de regler og iværksætte de øvrige foranstaltnin-
ger, der er nødvendige for anvendelse her i landet af Det
Europæiske Fællesskab (EF)'s forordninger om:
1) markedsordninger for landbrugsvarer,
2) ordninger for landbrugsvarer omfattet af EF-traktatens bi-
lag II uden at være omfattet af en markedsordning,
3) ordninger for varer, ved hvis fremstilling der er anvendt
landbrugsvarer,
4) oplysninger om indkomstforhold og driftsøkonomiske for-
hold i landbruget og
5) foranstaltninger som følge af anvendelsen af særlige om-
regningskurser inden for den fælles landbrugspolitik.
Stk. 2.
- - -
Stk. 3.
- - -
Stk. 4.
- - -
Stk. 5.
- - -
Stk. 6.
- - -
Stk. 7.
- - -
§ 1 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fast-
sætte regler om, at virksomheders ansøgning om støttebeløb
og indberetning af oplysninger efter regler fastsat i medfør af
§ 1 skal ske digitalt, og at kommunikation i forbindelse her-
med skal foregå digitalt mellem ministeren og virksomheder-
ne.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
ansøgning og indberetning samt digital kommunikation, jf.
stk. 1, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særli-
ge digitale formater og digital signatur el. lign.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at ministeren eller
den, ministeren bemyndiger dertil, kan udstede afgørelser og
andre dokumenter i forbindelse med ansøgninger og indberet-
5.
§ 1 a
affattes således:
Ȥ
1 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fast-
sætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra Ministe-
riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om forhold, som er
omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør heraf,
skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-sy-
stemer, særlige digitale formater og digital signatur eller lig-
nende.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
4.
I § 1, stk. 1, indsættes som nyt nummer:
»1) støtteordninger finansieret af Den Europæiske Garanti-
fond for Landbruget«
Nr. 1) - 5) bliver herefter nr. 2) - 6).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0015.png
15
ninger som nævnt i stk. 1 uden underskrift, med maskinelt el-
ler på tilsvarende måde gengivet underskrift eller under an-
vendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den,
som har udstedt afgørelsen eller dokumentet. Sådanne afgø-
relser og dokumenter sidestilles med afgørelser og dokumen-
ter med personlig underskrift.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at afgørelser og
andre dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedt på
grundlag af elektronisk databehandling, kan udstedes alene
med angivelse af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fis-
keri eller den, ministeren bemyndiger hertil, som afsender.
Stk. 5.
En digital meddelelse anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4.
Hvor det efter denne lov eller regler udstedt i medfør
heraf er et krav, at et dokument, som er udstedt af andre end
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, skal være un-
derskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en tek-
nik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 5. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om opfyl-
delse af underskriftskrav, jf. stk. 4.
6.
Overalt i loven ændres »Promilleafgiftsfonden for frugtav-
len og gartneribruget« til: »Gartneriets UdviklingsFond« og
»Promilleafgiftsfonden for landbrug« ændres til: »Landbru-
gets UdviklingsFond«.
§ 6.
- - -.
Stk. 2. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri modta-
ger fra Skatteministeriet en andel af de midler, som indbeta-
les til statskassen i henhold til lov om afgift af bekæmpelses-
midler. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan be-
stemme fordelingen af midlerne mellem
1) Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
2) Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget,
3) Promilleafgiftsfonden for landbrug og
4) Fonden for økologisk landbrug.
Stk. 3.
- - -
Stk. 4.
- - -
Stk. 5.
- - -
7.
§ 6, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan be-
stemme fordelingen af midler, der er afsat som led i omlæg-
ningen af pesticidafgiftsordningen, jf. lov om afgift af be-
kæmpelsesmidler, mellem
1)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
2) Gartneriets UdviklingsFond,
3) Landbrugets UdviklingsFond og
4) Fonden for økologisk landbrug.«
8.
Overalt i loven ændres »«promilleafgiftsfondene» til: »ud-
viklingsfondene« og »Produktions- og promilleafgiftsfonde-
ne« ændres til: »Produktions- og udviklingsfondene«.
§ 7.
Fondenes midler anvendes til finansiering af foranstalt-
ninger i forbindelse med afsætningsfremme, forskning og for-
søg, produktudvikling, rådgivning, uddannelse, sygdomsfore-
byggelse, sygdomsbekæmpelse, dyrevelfærd, kontrol, medfi-
nansiering af initiativer under EU-programmer samt i øvrigt
til foranstaltninger, som ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri giver tilladelse til. Midlerne anvendes endvidere til
dækning af omkostningerne ved kontrol med midlernes kor-
rekte anvendelse. De i § 6, stk. 1, nævnte midler skal anven-
des inden for de sektorer, hvor de er opkrævet. Ministeren
kan endvidere tillade, at fondene afholder udgifter til honorar
til medlemmerne af fondenes bestyrelser.
Stk. 2.
- - -
Stk. 3.
- - -
§ 8. - - -
Stk. 2.
Til bestyrelserne for produktionsafgiftsfondene udtaler
Landbrug & Fødevarer og repræsentative producent- og bran-
cheorganisationer, herunder økologiske producenter, sig i
9.
I
§ 7, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »korrekte anvendelse«:
»samt til dækning af administrationsomkostningerne i Land-
brugets UdviklingsFond og Gartneriets UdviklingsFond og
Fonden for økologisk landbrug.«
10.
I
§ 8, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »Forbrugerrådet«:
»Tænk«.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0016.png
16
enighed om 2/3 af hver bestyrelses medlemmer. Forbrugerrå-
det, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Frie Forsk-
ningsråd udtaler sig i fællesskab om 1/3 af hver bestyrelses
medlemmer.
Stk. 3.
- - -
Stk. 4. - - -
Stk. 5. - - -
Stk. 6. - - -
Stk. 7. - - -
§ 8. - - -
Stk. 2. - - -
Stk. 3.
Bestyrelserne for Promilleafgiftsfonden for landbrug
og Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget
sammensættes af 6 repræsentanter for erhvervssiden og af 5
repræsentanter for offentlige interesser. Landbrug & Fødeva-
rer og repræsentative producent- og brancheorganisationer,
herunder økologiske producenter, udtaler sig i enighed om
hver bestyrelses medlemmer fra erhvervssiden. Forbrugerrå-
det, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og Det Frie Forsk-
ningsråd udtaler sig i fællesskab om de af hver bestyrelses
medlemmer, der repræsenterer de offentlige interesser.
Stk. 4. - - -
Stk. 5. - - -
Stk. 6. - - -
Stk. 7. - - -
§ 8. - - -
Stk. 2. - - -
Stk. 3. - - -
Stk. 4.
Til bestyrelsen for Fonden for økologisk landbrug ud-
taler Landbrug & Fødevarer og repræsentative økologiske
producent- og brancheorganisationer sig i enighed om 2/3 af
bestyrelsens medlemmer. Forbrugerrådet, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske
Forskningsråd udtaler sig i fællesskab om 1/3 af bestyrelsens
medlemmer.
Stk. 5. - - -
Stk. 6. - - -
Stk. 7. - - -
§ 8. - - -
Stk. 2. - - -
Stk. 3. - - -
Stk. 4.
Til bestyrelsen for Fonden for økologisk landbrug ud-
taler Landbrug & Fødevarer og repræsentative økologiske
producent- og brancheorganisationer sig i enighed om 2/3 af
bestyrelsens medlemmer. Forbrugerrådet, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske
Forskningsråd udtaler sig i fællesskab om 1/3 af bestyrelsens
medlemmer.
Stk. 5.
Bestyrelsen skal påse, at forvaltningen af midlerne
sker i overensstemmelse med dette kapitel, regler fastsat i
medfør heraf eller lovgivningen i øvrigt. Ministeren for føde-
varer, landbrug og fiskeri kan afsætte et bestyrelsesmedlem,
som har medvirket til beslutninger i strid med disse bestem-
melser.
11.
§ 8, stk. 3,
affattes således:
»Stk.
3.
Bestyrelserne for Landbrugets UdviklingsFond,
Gartneriets UdviklingsFond og Fonden for økologisk land-
brug sammensættes af 1 formand udpeget af ministeren, 6 re-
præsentanter for erhvervssiden og 5 repræsentanter for of-
fentlige interesser. Landbrug & Fødevarer og repræsentative
producent- og brancheorganisationer, herunder økologiske
producenter, udtaler sig i enighed om hver bestyrelses med-
lemmer fra erhvervssiden. Forbrugerrådet Tænk, Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Det Frie Forskningsråd, Danmarks
Naturfredningsforening og Dyrenes Beskyttelse udtaler sig i
fællesskab om de af hver bestyrelses medlemmer, der repræ-
senterer de offentlige interesser.«
12.
§ 8, stk. 4,
affattes således.
»Stk.
4.
Bestyrelserne for Landbrugets UdviklingsFond,
Gartneriets UdviklingsFond, samt Fonden for økologisk land-
brug udarbejder forslag til strategi inden for de i § 7, stk. 1,
nævnte formål. Bestyrelserne udarbejder endvidere forslag til
en handlingsplan for konkrete indsatsområder. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri godkender bestyrelsernes for-
slag til strategi og handlingsplan.«
13.
I
§ 8
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
Sekretariatsbetjeningen af bestyrelserne for Land-
brugets UdviklingsFond, Gartneriets UdviklingsFond og Fon-
den for økologisk landbrug varetages af Ministeriet for føde-
varer, landbrug og fiskeri. Bestyrelserne for produktionsaf-
giftsfondene sekretariatsbetjenes af de respektive brancheor-
ganisationer.«
Stk. 5, 6 og 7 bliver herefter stk. 6, 7 og 8.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1411028_0017.png
17
Stk. 6.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan med-
dele påbud til bestyrelsen om at bringe forhold, der strider
mod bestemmelser i dette kapitel eller mod regler fastsat i
medfør heraf, i overensstemmelse med bestemmelsen.
Stk. 7.
Afgørelser, der træffes af en bestyrelse, kan indbringes
for ministeren inden 4 uger, efter at afgørelsen er meddelt
klageren. Ministeren kan ændre bestyrelsens afgørelser, uden
at der foreligger klage.
§ 22. - - -
Stk. 2.
Ministeren kan henlægge sine beføjelser efter loven til
en institution under ministeriet eller en anden statslig institu-
tion. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler om
adgangen til at klage over denne myndigheds afgørelser, her-
under om at klage ikke skal kunne indbringes for anden ad-
ministrativ myndighed og om myndighedens adgang til at
genoptage en sag efter, at der er indgivet klage.
15.
I
§ 22, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Ministeren kan endvidere fastsætte regler om indgivelse
af klager, herunder om formkrav hertil.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2015.
§3
Stk. 1.
De eksisterende bestyrelser for udviklingsfondene
og Fonden for økologisk landbrug fortsætter, indtil nye besty-
relser for de tre fonde er udpeget.
Stk. 2.
De nye bestyrelser for udviklingsfondene og Fonden
for økologisk landbrug udpeges første gang med en funkti-
onsperiode, der udløber den 31. oktober 2020.