Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 224
Offentligt
1526341_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold/JWP
Den 5. maj 2015
Samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri, tirsdag den 5. maj 2015
(Det talte ord gælder)
Spørgsmål N:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og fiskeri)
den 11. maj 2015 samt eventuelle sager, hvortil der sø-
ges mandat i Europaudvalget.”
Svar:
-
Emnerne for rådsmødet den 11. maj bliver økologi og
forenkling af landbrugspolitikken. Jeg forelægger
punkt 1 om økologi, punkt 2 om kontrolforordningen
og punkt 3 om plantesundhed til forhandlingsoplæg.
Punkt 2 og 3 er tidlige forelæggelser.
-
Det første punkt er forslaget til en
ny økologifor-
ordning.
Formandskabet vil forsøge at opnå opbak-
ning til en generel indstilling på rådsmødet.
-
Som sagt før, så var det oprindelige forslag fra Kom-
missionen meget problematisk. Det lettiske formand-
skab og den nye landbrugskommissær Phil Hogan har
gjort en stor indsats for at forbedre forslaget. En ræk-
ke undtagelser er fastholdt, og brugen af delegerede
retsakter er begrænset. Der er også strammet op på
komiteproceduren.
1.
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 224: Fødevareministerens talepapir fra samrådet den 5/5-15 om rådsmødet (landbrug & fiskeri) den 11/5-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. N.
1526341_0002.png
-
Jeg vil fremhæve de punkter, som vi har fokus på: I
forhold til økologikontrollen har formandskabet nu fo-
reslået, at kontrolbestemmelserne fastholdes i økolo-
giforordningen. Derudover arbejder vi for at fastholde
den årlige kontrol. Begge dele er et meget stort ønske
fra sektorens side.
-
På pesticidrester presser en gruppe af medlemslande
fortsat på for særlige grænseværdier for både pesti-
cidrester og uønskede stoffer. Derfor er der nu indsat
en alternativ formulering, der bygger på grænsevær-
dier. Det modarbejder vi aktivt, da vi ønsker at fast-
holde den procesorienterede kontrol.
-
Når det kommer til dyrevelfærd, så er der sket for-
bedringer, men på visse punkter så vi gerne en yder-
ligere opstramning. For eksempel burde muligheden
for kvæg i bindestalde gøres mere restriktiv. Vi så og-
så gerne en opstramning i forhold til næbtrimning.
-
I forhold til muligheden for, at konventionelle dyr kan
afgræsse økologiske naturplejearealer, så har vi fra
dansk side arbejdet aktivt for at fastholde den nuvæ-
rende mulighed, og det ser ud til at lykkes.
-
Når det kommer til import af økologiske varer til EU,
så presser vi på for at fastholde det nuværende sy-
stem med ækvivalens frem for Kommissionens forslag
2/6
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 224: Fødevareministerens talepapir fra samrådet den 5/5-15 om rådsmødet (landbrug & fiskeri) den 11/5-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. N.
1526341_0003.png
om, at tredjelande skal overholde EU’s regler. Særligt
for udviklingslande vil det kunne give problemer. Det
er blødt lidt op i teksten.
-
Vi havde også gerne set større fokus på miljø- og kli-
makrav. Men det er der ikke opbakning til fra de an-
dre medlemslande.
-
Samlet set trækker formandskabets kompromistekst i
den rigtige retning, men der er fortsat en række ude-
ståender, hvor teksten skal ændres. Umiddelbart er
der fra dansk side bred enighed om prioriteterne, men
vi må i fællesskab se på, hvad der kan accepteres.
-
Punkt 2 er
forslaget om en kontrolforordning,
der
sammen med forslag om plantesundhed under punkt
3 var en del af den store kontrolpakke, der også inde-
holdt forslaget til ny dyresundhedsforordning og et
forslag om EU-finansiering. På forslaget om kontrol-
forordningen vil formandskabet her i maj forsøge at få
opbakning til et mandat til at forhandle med Europa-
Parlamentet.
-
Forslaget sætter den overordnede ramme for organi-
sering af offentlig kontrol af fødevarer, foder, dyr og
planter i EU. Det er et omfattende og meget teknisk
forslag, der forsøger at opdatere og sammenskrive
den eksisterende lovgivning. Jeg vil forsøge at nævne
de vigtigste punkter.
3/6
2.
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 224: Fødevareministerens talepapir fra samrådet den 5/5-15 om rådsmødet (landbrug & fiskeri) den 11/5-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. N.
1526341_0004.png
-
I forhold til gebyrfinansiering af kontrollen havde
Kommissionen lagt op til en mere ensartet model dog
med en undtagelse for mikro-virksomheder. Der er
desværre ikke opbakning til harmonisering af gebyrfi-
nansieringen. Det er ærgerligt, da det er et stort
dansk ønske at få mere lige konkurrencevilkår, hvilket
vi også arbejder aktivt for i forhandlingerne. Til gen-
gæld undgås det også, at mikro-virksomheder undta-
ges. Det ville have været uhensigtsmæssigt.
-
Derudover lægger vi også vægt på, at medlemslande-
ne kan organisere kontrollen, så den passer til natio-
nale forhold. Vi skal stadig kunne prioritere fokusom-
råder nationalt. Det synes jeg er lykkedes. Desværre
er der flere medlemslande, som ønsker, at dyrlæger
skal stå for hovedparten af kontrollen af animalske
produkter. Det er dyrt og giver ikke nødvendigvis me-
ning.
-
En del af dette er også at sikre, at Kommissionen får
klart afgrænset, hvad der kan vedtages med gennem-
førelsesbestemmelser. Her er der også i formandska-
bets kompromistekst sket en reduktion i antallet af
delegerede retsakter, hvilket er positivt.
3.
-
Punkt 3 er
forslaget om plantesundhed,
der også
er en del af den store kontrolpakke. Også her vil for-
mandskabet i maj forsøge at få opbakning til et man-
4/6
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 224: Fødevareministerens talepapir fra samrådet den 5/5-15 om rådsmødet (landbrug & fiskeri) den 11/5-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. N.
1526341_0005.png
dat til at forhandle med Europa-Parlamentet. Igen er
der tale om et relativt teknisk forslag, der forsøger at
opdatere og styrke den eksisterende lovgivning. Ho-
vedsigtet med forslaget er at holde styr på, at de pro-
fessionelle operatører ikke spreder alvorlige skadegø-
rere med forsendelser af planter og planteprodukter i
den stærkt stigende verdenshandel, og at der tages
effektivt hånd om udbrud i EU.
-
Det største stridspunkt i forhandlingerne har været
importsystemet for planter. En række sydeuropæiske
lande havde lagt op til et meget restriktivt og tungt
importsystem. Det ville have været meget dyrt, og
slet ikke proportionalt. Det ser ud til, at man nu er
ved at finde et kompromis, så man fokuserer på de
planter, hvor der er den største risiko for indslæbning
af plantesygdomme og skadegørere. Det synes jeg er
et rimeligt kompromis. Det gælder grundlæggende
om at sikre en omkostningseffektiv kontrol.
Som i andre forslag er der også fokus på at indhegne
Kommissionens kompetence, så der sikres kontrol
med gennemførelsesbestemmelserne. Igen er der her
sket en reduktion i antallet af delegerede retsakter.
4.
-
Punkt 4 drejer sig om
forenkling af landbrugspoli-
tikken,
hvor formandskabet har fremlagt et udkast til
rådskonklusioner. Udkastet fra formandskabet er
overordnet set meget fornuftigt. Hovedformålet er at
5/6
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 224: Fødevareministerens talepapir fra samrådet den 5/5-15 om rådsmødet (landbrug & fiskeri) den 11/5-15, jf. FLF alm. del - samrådsspm. N.
1526341_0006.png
holde Kommissionen op på, at der løbende skal ske en
forenkling af landbrugspolitikken.
-
Der er allerede nu, hvor vi er i gang med det første
års gennemførelsen af landbrugsreformen, en række
punkter, hvor vi kan se, at der er behov for forenk-
ling. Et emne er for eksempel behovet for fysisk kon-
trol, hvor man bør kunne nøjes med ét besøg for at
kontrollere de grønne krav.
-
Principielt bør man også se på, hvad der skal be-
stemmes i Bruxelles, og hvad man kan overlade til
medlemsstaterne. Vi behøver måske ikke have fælles
definitioner for levende hegn og grøfter. Det bør kun-
ne overlades til medlemslandene. Det afgørende er, at
der ikke sker konkurrenceforvridning.
-
Punkt 5 er forslaget om såkaldt
finansiel disciplin.
Det drejer sig om reduktionssatsen for den direkte
støtte for kalenderåret 2015 til brug for finansiering af
krisereserven. Forslaget følger aftalen om den fleråri-
ge finansielle ramme, så det kan vi støtte.
-
Jeg vil ikke nævne noget under
siden sidst.
5.
6/6