Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 210
Offentligt
1520206_0001.png
J.nr. 2015-2332
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål
nr. W stillet af Folketingets Miljøudvalg
Spørgsmål W
Vil ministeren redegøre for regeringens forslag til vandplaner,
uddybende med fokus på konsekvenserne for Fyn og øerne,
herunder svare på hvorfor den danske regering vil overimplementere
på området, når det har så store konsekvenser og omkostninger for
erhvervet og efterfølgende for samfundet (jf. artiklerne i Landbrug
Fyn d. 17. februar 2015”Ny vandplan vil koste Tom 400.000 kroner
årligt” og ”Kvælstofregulering koster Fyn meget dyrt”)?
Er ministeren villig til, i lyset af de alvorlige konsekvenser for Fyn og
øerne, at ændre vandplanerne, så det også i fremtiden bliver muligt,
at drive konventionelt landbrug på Fyn og øerne?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V)
Svar – (det talte ord gælder).
Intro
Som I ved, ligger det regeringen meget på sinde,
at Danmark skal være et land i balance.
Der skal være plads til et sundt og aktivt
landbrug i Danmark – men vi skal samtidig
opfylde vores forpligtelser i forhold til EU, og vi
skal sikre rent bade- og drikkevand til fremtidige
generationer.
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 210: Kopi af miljøministerens talepapir fra samrådet den 8. april 2015 om vandområdeplanernes økonomiske konsekvenser for Fy, jf. MIU alm. del - samrådsspm. W
Vandområdeplaner 2015-2021
De nuværende forslag til vandområdeplaner,
som samrådet drejer sig om, blev sendt i høring
den 22. december 2014.
Vandområdeplanerne er den danske
implementering af EU’s vandrammedirektiv.
Direktivet forpligter os til at opnå en god
tilstand i søer og vandløb – i fjorde og langs
kysterne.
Ifølge direktivet skulle vi have opfyldt målet i år,
men det er ikke lykkedes - langt fra - så vi har
udskudt en del af indsatsen. Målet er nu 2021.
Hvad der skal til, for at vi kan opnå den gode
tilstand i vores fjorde og kystvande er baseret på
beregninger foretaget af
forskningsinstitutionerne Aarhus Universitet og
Dansk Hydraulisk Institut.
Det er altså ikke Miljøministeriet eller mig som
miljøminister, der vurderer hvor meget man skal
reducere mængden af kvælstof til vores
kystvande med for at opnå god tilstand.
Det vil jeg gerne slå helt fast. Indsatsbehovet er
en stringent faglig vurdering, der er baseret på
beregninger fra landets bedste forskere på
området – et arbejde, der har stået på i 2 år, og
som landbrugets organisationer i øvrigt har
været involveret i hele vejen.
2
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 210: Kopi af miljøministerens talepapir fra samrådet den 8. april 2015 om vandområdeplanernes økonomiske konsekvenser for Fy, jf. MIU alm. del - samrådsspm. W
Hvad gør regeringen?
Det er selvfølgelig et politisk valg, hvor meget af
indsatsbehovet man vil imødekomme med
politiske beslutninger og i givet fald hvordan.
I regeringens udkast til vandområdeplaner er
der lagt op til en indsats på i alt ca. 1.600 tons
kvælstof ud af et udestående på ca. 7.800 tons
jævnfør forskernes beregninger af behovet.
Det efterlader en rest på ca. 6.200 tons kvælstof.
Det er glædelig vis noget mindre end tidligere
vurderet, og en del steder i landet er der faktisk
udsigt til, at der ikke er behov for yderligere
indsats, udover hvad der allerede er sat i gang.
I forhold til de 1.600 tons, som er med i udkastet
til de nye vandområdeplaner vil jeg gerne
understrege to ting.
For det første bliver landbruget kompenseret
krone for krone for de initiativer, der
selvstændigt iværksættes som led i de nye
vandområdeplaner – her taler vi primært om
etableringen af vådområder og udtagning af
lavbundsjord.
Og jeg siger det lige igen, for der er åbenbart en
del uklarhed omkring dette emne. De nye
vandområdeplaner indeholder ikke en eneste
regning til landbruget. Punktum.
3
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 210: Kopi af miljøministerens talepapir fra samrådet den 8. april 2015 om vandområdeplanernes økonomiske konsekvenser for Fy, jf. MIU alm. del - samrådsspm. W
For det andet – og det giver åbenbart også
anledning til uklarhed – så har regeringen ikke
på nogen som helst måde besluttet sig til,
hvornår eller stillet forslag til hvordan at
mankoen på de 6.200 tons kvælstof skal
håndteres.
Skræmmekampagne
Jeg undrer mig derfor også over, at Venstre og
landbrugets organisationer sammen finder det
formålstjeneligt, at rejse rundt og lave
skræmmekampagner om regeringens
vandmiljøindsats - og fx fortælle at vi nu skal
braklægge halvdelen af Fyn.
Hvis man tog sig tiden til faktisk at læse de
vandområdeplaner, der er i høring, vil man se,
at vandplanerne påvirker under 1 % af de mest
marginale landbrugsjorder, og det sker mod fuld
kompensation.
Hvordan man får det regnet om til, at halvdelen
af Fyn skal braklægges overstiger min fantasi.
At rejse rundt med sådanne fortællinger mener
jeg ikke gør andet, end at skabe utryghed blandt
de fynske landmænd. Landmændene har
udfordringer nok i forvejen, så der er ingen
grund til at kaste ’benzin på bålet’ ved at opstille
regnestykker på baggrund af rent gætværk om,
hvad fremtiden måtte bringe af ulykker.
Ingen overimplementering
Når jeg derfor bliver spurgt om, hvorfor
regeringen vil overimplementere
4
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 210: Kopi af miljøministerens talepapir fra samrådet den 8. april 2015 om vandområdeplanernes økonomiske konsekvenser for Fy, jf. MIU alm. del - samrådsspm. W
vandrammedirektivet. Må jeg bare svare: ’’Det
vil regeringen heller ikke”.
Som sagt er vi forpligtet til – uanset hvilken
regering der er tale om – at overholde de fælles
aftaler i EU. Det går jeg ud fra, at Venstre også
fortsat mener, selvom jeg jo kan læse mig til i
pressen, at Venstre vil rulle vandplanerne
tilbage.
Vandrammedirektivet kræver, at der skal være
god tilstand i alle fjorde og kystvande – og
vandrammedirektivet kræver at Danmark har
gyldige vandplaner.
I dag er det langt fra tilfældet. Jeg kan oplyse, at
der dags dato er god økologisk tilstand i ca. 2 %
af de danske kystvande.
Det vil sige, at miljøkvaliteten er for lav i cirka
98 % af vores kystvand.
Jeg kan på det grundlag afvise at regeringen har
overimplementeret vandrammedirektivet –
hvilket jeg i øvrigt synes ligger i fin forlængelse
af de nyeste konklusioner fra De
Miljøøkonomiske Vismænd.
Og jeg kan også afvise, at regeringen vil
iværksætte planer der vil braklægge halvdelen af
Fyn, som det nævnes i de artikler, der er
tilknyttet samrådsspørgsmålet.
5
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 210: Kopi af miljøministerens talepapir fra samrådet den 8. april 2015 om vandområdeplanernes økonomiske konsekvenser for Fy, jf. MIU alm. del - samrådsspm. W
Behov for ansvarlighed
Afslutningsvist vil jeg gerne opfordre til noget
mere ansvarlighed.
Lad nu landmændene være i fred med
skræmmekampagner, og lad være med at stille
landmændene urealistiske scenarier i udsigt om
afvikling af alt miljøregulering.
Det er uansvarligt, som VKO har foreslået, at
rulle hele kvælstofreguleringen tilbage,
herunder det normsystem som blev indført i
slutningen af 90’erne, og som har fungeret i
mere end 15 år – uden at VKO kommer med et
reelt alternativ.
Det vil være et kæmpe tilbageslag for naturen og
miljøet, og det vil være i strid med de
forpligtelser, som vi politisk har bundet os til i
det europæiske fællesskab.
Det er helt ude af balance.
6