Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 170
Offentligt
1503407_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 4. marts 2015
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål
nr. 50 (EUU alm. del) stillet den 6. februar 2015 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
vedrørende implementering af EU-retsakter.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1503407_0002.png
Folketingets Europaudvalg
Den 4. marts 2015
Sagsnr.: 29538
FVM 379
Fødevareministerens besvarelse af spørgsmål nr. 50 (EUU alm. del) stillet den 6. februar
2015 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V)
Spørgsmål nr. 50:
”Ministeren bedes redegøre for hvordan ministeriet afgør, hvorvidt en ny EU-retsakt skal
implementeres via lovgivning eller via bekendtgørelse.”
Svar:
Fødevareministeriet er gjort bekendt med, at Justitsministeriet har bidraget med oplysninger til
Miljøministeriets besvarelse af det enslydende spørgsmål nr. 47 (EUU alm. del.). Det fremgår af
Justitsministeriets bidrag, hvad der i almindelighed gælder. Fødevareministeriet henviser derfor
indledningsvist hertil. Justitsministeriet har således oplyst følgende:
”Der findes ikke faste retningslinjer for, hvornår regler bør udstedes ved lov, og hvornår
bemyndigelse bør gives til administrationen med henblik på udstedelse af regler ved
bekendtgørelse. Der kan således heller ikke henvises til nærmere retningslinjer for, hvornår en ny
EU-retsakt bør implementeres ved lov eller ved bekendtgørelse.
Det fremgår dog af Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet (2005), pkt. 4.3.4., at det
generelt om dette spørgsmål på den ene side kan fremhæves, at overordnede og principielle
retningslinjer inden for et givet retsområde bør fastlægges af lovgivningsmagten og ikke af
forvaltningen. På den anden side er der ofte væsentlige behov for at overlade dele af
regelfastsættelsen til administrationen. Herved sikres det bl.a., at der hurtigt og smidigt kan
foretages nødvendige løbende ændringer og justeringer i regelgrundlaget, og at Folketinget
fritages for at behandle detailspørgsmål uden principiel karakter, således at lovgivningsmagten har
mulighed for at foretage en grundig realitetsbehandling af de centrale spørgsmål.
Bemyndigelse til administrationen til at fastsætte regler i bekendtgørelsesform gives ved lov. Det
fremgår af lovkvalitetsvejledningen, pkt. 4.3.4., at i det omfang, der gives bemyndigelse til
administrationen, bør selve bemyndigelsesbestemmelsen være formuleret så præcist som muligt,
ligesom lovforslaget skal indeholde fyldestgørende bemærkninger herom.”
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Afslutningsvist kan jeg oplyse, at der ikke gør sig konkrete forhold eller særlige hensyn gældende,
der har indflydelse på Fødevareministeriets metodevalg eller fastlæggelse af den i situationen
relevante implementeringsform.
2