Miljøudvalget 2014-15 (1. samling), Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2014-15 (1. samling), Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
MIU Alm.del Bilag 181, ERU Alm.del Bilag 159, FLF Alm.del Bilag 163
Offentligt
1501726_0001.png
1
Fortroligt, indtil
torsdag, den 26. f ebruar
2015, kl. 12.00
Internt
Folketingets Økonomiske Konsulent
Kort gennemgang af
Miljøvismandsrapport, februar 2015
- Vandrammedirektivet og kvælstofregulering
- Grundvand, drikkevand og pesticider
- Den økonomiske vækst og miljøet
Niels Hoffmeyer,
Agnete Nielsen, Emil Broberg Andersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Hvad anbefaler miljøvismændene.
Vedrørende kvælstofregulering:
- De nuværende kvælstofnormer på bedriftsniveau afskaffes
- Der indføres en generel afgift på kvælstof (til erstatning af kvælstofnormen)
- Der indføres omsættelige kvoter for beregnet udledning af kvælstof afhængig
af retention og afgrødevalg mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Vedrørende grundvand, drikkevand og pesticider:
- I de sidste 30 år har en række handlingsplaner opstillet mål om at
reducere brugen af pesticider i landbruget, men disse mål er
ikke
nået.
- Pesticidafgiften er for nyligt omlagt, så der kommer højere afgifter på de
mest belastende pesticider. Denne omlægning er et skridt i den rigtige
retning.
- Der er en stor gevinst ved at beskytte grund- og drikkevand ved at skabe
ny natur (skov eller åbne naturområder), bl.a. fordi ny natur giver mindre
forurening (CO
2
og kvælstof) og åbner op for nye rekreative muligheder.
- Udpegning af særligt pesticidfølsomme grund- og drikkevandsområder er
en forudsætning for at kunne realisere gevinsten ved arealtiltag.
Udpegningsprocessen bør derfor styrkes.
- Gevinsten ved ny natur er især høj tæt ved de største byer. Det er derfor
vigtigt at starte en indsats her, hvor der også indvindes meget vand.
- De nuværende afgifter på vandforbrug bør omlægges, så de gøres
geografisk differentierede efter indvindingsområde og fremover også
betales af landbruget og andre erhverv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0004.png
4
28%
22%
2%
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0005.png
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0006.png
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0007.png
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0008.png
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0009.png
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0010.png
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0011.png
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Ny analyse af reduktionsomkostningerne fra Limfjorden.
- Analyse udført af Institut for Miljøvidenskab / Nationalt Center for Miljø og Energi
- Limfjordsoplandet er opdelt i 57.000 forskellige markblokke. Modellen beskriver hvordan
en given reduktion i udledningen til Limfjorden kan opnås på en omkostningseffektiv
måde med en række virkemidler. Effekter varierer på grund af forskelle i reduktionen
- Omkostningerne er ca. 30 pct. større ved ikke-målrettet regulering end ved målrettet
regulering
- Det fører frem til, at der bl.a. skal anvendes kvoter for beregnet udledning af kvælstof
for hvert vandopland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Grundvand, drikkevand og pesticider
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0014.png
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0015.png
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0016.png
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0017.png
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0018.png
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0019.png
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0020.png
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0021.png
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0022.png
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0023.png
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1501726_0024.png
24
Økonomisk vækst og miljø