Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 154
Offentligt
1499509_0001.png
Fortrolig
(indtil torsdag den 26.
februar 2015, kl. 12)
Miljøudvalget
Folketingets Økonomiske Konsulent
E
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
23. februar 2015
EU-note
Notat om Miljøøkonomisk Råds rapport (feb. 2015)
(til mødet mellem Miljøudvalget og miljøvismændene, torsdag 26. februar
2015).
Sammenfatning
I miljøvismandsrapporten behandles primært kvælstofudledningen og pe-
sticidforbruget. Det er Vismændenes vurdering at kvælstofudledningen er
for stor, og derfor foreslås nu et generel afgift på kvælstof samt at der ind-
føres omsættelige kvælstofkvoter for landbruget. Kvoterne tildeles alt efter
hvor god jorden er til at tilbageholde kvælstof. Den nuværende kvælstofre-
gulering gennem normsystemet afskaffes. Det er en politisk vurdering om
kvoterne skal uddeles gratis.
Pesticidforbruget skal også begrænses yderligere. Der skal udpeges særlig
pesticidfølsomme grund- og drikkevandsområder, og her skal etableres nye
natur- og skovområder, hvor der ikke anvendes pesticider. Det er langt den
billigste løsning og mest effektive måde at nedbringe pesticidforbruget på.
Afgifter på vandforbrug bør differentieres efter indvindingsområde, og land-
bruget og andre erhverv bør også betale disse afgifter.
1/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Indledning
Rapporten (313 sider) indeholder tre afsnit, der omhandler
-
-
-
Vandrammedirektivet og kvælstofregulering
Grundvand, drikkevand og pesticider
Den økonomiske vækst og miljøet
Nedenfor gennemgås indholdet af de tre afsnit ganske kort.
2. Vandrammedirektivet og kvælstofregulering
Der foreslås en model for
fremtidig regulering
af udledningen af kvælstof med
følgende elementer:
De nuværende kvælstofnormer på bedriftsniveau afskaffes¨
Der indføres en afgift på kvælstof (til erstatning af kvælstofnormen)
Der indføres omsættelige kvoter for beregnet udledning af kvælstof afhæn-
gig af retention og afgrødevalg mv.
Hvis man politisk ønsker at lade denne omlægning være udgiftsneutral for land-
bruget, kan kvoterne uddeles gratis og provenuet fra afgiften tilbageføres til er-
hvervet.
Begrundelse for forslaget
EU’s vandrammedirektiv satte i 2000 et fælles mål om god økologisk tilstand i
søer, vandløb og kystvande i alle medlemslande i 2015 med mulighed for at ud-
skyde opfyldelsen af målet til 2021 eller 2017. I Danmark såvel som i andre lan-
de er der stadig en væsentlig andel af vandområderne, som ikke opfylder mål-
sætningen om god økologisk tilstand.
Trods en vis fremgang i vandområdernes tilstand er målet om god økologisk til-
stand i dag kun opnået i 28 pct. af vandløbene og 22 pct. af søerne. Fremadret-
tet forventes, at kun omkring 40 pct. af kystvandene og vandløbene samt ca. 25
pct. af søerne opnår målet i 2021 med de indsatser, som indgår i de nuværende
vandplaner og tidligere vedtagne indsatser.
Der er altså stadig behov for en
større indsats for at nå målet om god økologisk tilstand i alle vandområ-
der.
Vandmiljøet i kystvande er karakteriseret ved
hysterese,
som betyder, at det
kan være sværere at genoprette god økologisk tilstand, jo længere tid kystvan-
2/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
dene ikke er i god tilstand. Det kan dermed kræve en større og dyrere indsats
for at opnå en god tilstand, hvis man udskyder indsatsen.
Dansk landbrug bliver tilsyneladende hårdere ramt af vandrammedirektivets
fælles målsætning om god økologisk tilstand i kystvandene end andre landes
landbrug. Dette skyldes dels, a Danmark er et af de mest intensivt dyrkede lan-
de og dels, at kvælstoffets vej fra mark til kyst ikke er så lang, som i andre lan-
de.
Det bevirker, at der samlet set anvendes meget kvælstof, og at en stor
del af den anvendte mængde kvælstof udledes til kystvandene sammen-
lignet med andre lande omkring os.
Kvælstofudledningen til kystvandene er en
markedsfejl,
fordi landmændene
ikke kan forvente, at medregne miljøeffekten af kvælstofudledningen i deres af-
grødevalg og gødningspraksis. Landmændene vil derfor typisk ikke vælge af-
grøder og gøde ud fra, hvad der er samfundsøkonomisk optimalt.
Der er geografiske forskelle i, hvor meget af kvælstofoverskuddet på marken,
der ender op i kystvandene afhængig af
retentionen,
dvs. jordens evne til at
tilbageholde kvælstof. En reduktion i kvælstoftilførslen på marker med lav reten-
tion har større effekt på mængden af kvælstof i kystvandene end en tilsvarende
reduktion på marker med høj retention. En
målrettet
regulering, der netop sør-
ger for at reducere kvælstofanvendelsen der, hvor det giver den største miljø-
gevinst, vil kunne opfylde målet om god økologisk tilstand billigere end ved en
generel regulering.
Der er i samarbejde med Institut for Miljøvidenskab/National Center for Miljø og
Energi ved Aarhus Universitet udført en analyse af omkostningerne ved at re-
ducere kvælstofudledningen til Limfjorden. Denne analyse og tidligere danske
undersøgelser viser, at det er væsentligt billigere at mindske udledningen af
kvælstof til fjorde og kystvande ved målrettet regulering end ved en generel re-
gulering, som ikke tager højde for, at der er forskelle i miljøbelastningen ved
brug af kvælstof på forskellige marker.
Alt i alt tyder undersøgelserne således på, at det er 20-30 pct. dyrere at nå må-
let ved generel regulering frem for målrettet regulering.
Forslag til fremtidig regulering (afgifter og kvoter)
De nuværende
kvælstofnormer
på bedriftsniveau er uhensigtsmæssige. De
giver ikke et ensartet incitament til at mindske forbruget af kvælstof, fordi de ik-
ke giver tilskyndelse til at skifte til afgrøder, som kræver mindre kvælstof. Kvæl-
stofnormerne er også administrativt besværlige både for landmænd og myndig-
3/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
heder. De er heller ikke velegnede til at lave geografisk differentieret regulering.
De nuværende kvælstofnormer bør derfor afskaffes.
I stedet bør der indføres en
generel national afgift
på kvælstof i gødning og
foder, som giver et generelt incitament til at mindske forbruget af kvælstof.
For at nå det
resterende
behov for reduktion i udledningen til fjorde og kyst-
vande
fastlægges kvoter
for, hvor meget kvælstof der må udledes fra hvert
vandopland. Hver bedrift skal købe et (beregnet) antal udledningskvoter for at
kunne dyrke en given afgrøde på en given mark.
Det krævede antal udledningskvoter beregnes ud fra viden om retention og vi-
den om kvælstofoverskud og –udvaskning ved forskellige afgrøder, jordtyper
mv. Således vil omkostningen ved at dyrke en bestemt afgrøde på en bestemt
mark afhænge af, hvor meget kvælstof der må forventes at blive udledt til fjor-
den eller kystvandet.
Kvoterne skal være
omsættelige
(inden for hvert vandopland), således at pri-
sen på kvoterne afspejler reduktionsomkostningerne ved at mindske udlednin-
gen af kvælstof ved afgrødevalg, udtagninger og andre observerbare arealtiltag.
Sådanne omsættelige udledningskvoter vil gøre det væsentligt dyrere at dyrke
afgrøder med et stort kvælstofoverskud på marker, hvor meget af kvælstoffet
havner i kystvandet. Dette giver et incitament til en geografisk omfordeling af
afgrøderne, således at dyrkning af afgrøder med stort kvælstofoverskud foregår
på marker med høj retention. På marker med lav retention vil det give et incita-
ment til at dyrke afgrøder med et lille kvælstofoverskud eller til helt at undlade at
dyrke jorden.
Forudsætningen for et sådant system er, at
myndighederne tilvejebringer og
offentliggør information om retentionen på alle marker og den beregnede
kvælstofudvaskning fra rodzonen ved forskellige afgrøder og jordtyper.
Forbruget af kvælstof ved forskellige afgrøder må forventes at svare til det
driftsøkonomiske optimale givet niveauet for den generelle afgift på kvælstof.
Hver bedrift kan herefter selv vurdere, hvilken afgrøde der skal dyrkes givet pri-
sen på udledningskvoten. Dette sikrer fleksibilitet på bedriftsniveau.
Det er oplagt, at et system med omsættelige udledningskvoter (eller dyrknings-
tilladelser) ikke administrativt er helt enkelt, da det kræver indberetning af hvilke
afgrøder, som dyrkes på forskellige marker.
De administrative udfordringer er dog formentlig
mindre
end ved de nuværende
kvælstofnormer på bedriftsniveau, som samtidig foreslås afskaffet. De nuvæ-
4/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rende kvælstofnormer kræver, at der holdes ”regnskab” med både gødning og
afgrøder, mens der i den her foreslåede regulering kun skal holdes regnskab
med afgrøderne. Kontrol af afgrøde kan langt hen ad vejen foregå ved, at be-
drifterne laver selvrapportering, som bliver suppleret med kontrol af nogle be-
drifter på samme måde som det kendes i dag i forbindelse med kontrol af krav
til udbetaling af arealstøtte fra EU.
Den givne mængde af omsættelige udledningskvoter kan enten
bortaktioneres
af staten eller blive
gratis
uddelt til forskellige bedrifter. Gratis uddeling kan
f.eks. ske proportionalt med areal, men kan også ske sådan, at de mest miljø-
belastede arealer tildeles flere kvoter. Gratis uddeling (eller delvis gratis udde-
ling) til alle bedrifter kan hermed være en måde, hvorpå de mest miljøbelasten-
de bedrifter kan blive (delvist) kompenseret for omkostningerne ved regulering,
uden at det gør reguleringen mindre målrettet.
En bedrift, hvor det ikke fortsat er rentabelt at dyrke jorden, fordi dens miljøbe-
lastning er høj, kan således sælge sine kvoter til en anden bedrift. Uddelingen
af kvoter kan udformes på forskellige måder, således at det i højere eller mindre
grad er de mest miljøbelastende landbrug, som tilgodeses ved den gratis udde-
ling.
3. Grundvand, drikkevand og pesticider
Overordnet set er der to forskellige potentielle miljøproblemer knyttet til grund-
vand. Det ene problem er forurening af grundvandet med f.eks. pesticider og
nitrat. Det andet er for høj indvinding af grundvand, som gør sig gældende i de-
le af Danmark.
I den forebyggende indsats er der lagt stor vægt på at begrænse risikoen ved
anvendelse af pesticider. Siden den første pesticidhandlingsplan fra 1986 har
der i Danmark været opsat målsætninger om at begrænse brugen af pesticider.
Det må imidlertid konstateres, at målsætningerne for landbrugets brug af
pesticider ikke er blevet realiseret.
Der er følgende hovedkonklusioner og anbefalinger:
I de sidste 30 år har en række handlingsplaner opstillet mål om at redu-
cere brugen af pesticider i landbruget, men disse mål er
ikke
nået.
5/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Pesticideafgiften er for nyligt omlagt, så der kommer højere afgifter på
de mest belastende pesticider. Denne omlægning er et skridt i den rig-
tige retning.
Der er en stor gevinst ved at beskytte grund- og drikkevand ved at ska-
be ny natur (skov eller åbne naturområder), bl.a. fordi ny natur giver
mindre forurening (CO
2
og kvælstof) og åbner op for nye rekreative mu-
ligheder.
Udpegning af særligt pesticidfølsomme grund- og drikkevandsområder
er en forudsætning for at kunne realisere gevinsten ved arealtiltag. Ud-
pegningsprocessen bør derfor styrkes.
Gevinsten ved ny natur er især høj tæt ved de største byer. Det er der-
for vigtigt at starte en indsats her, hvor der også indvindes meget vand.
De nuværende afgifter på vandforbrug bør omlægges, så de gøres
geografisk differentierede efter indvindingsområde og fremover også
betales af landbruget og andre erhverv.
I rapporten er præsenteret en ny analyse af de samfundsøkonomiske omkost-
ninger ved forskellige arealtiltag, som beskytter grund- og drikkevand i forskelli-
ge pesticidfølsomme områder rund omkring i Danmark. Konkret er der set på
følgende arealtiltag:
Skovrejsning
Åbne naturområder
Økologisk landbrug
Pesticidfri landbrugsdrift.
I analysen opgøres de samfundsøkonomiske omkostninger, hvis disse arealtil-
tag udføres i områder med konventionel landbrugsproduktion. I opgørelsen af
omkostninger indgår bl.a. indtjeningstab i landbruget, men der indgår også en
række gevinster i form af mindre forurening (mindre drivhusgasudledning og
bedre vandmiljø) og øgede rekreative gevinster ved skovrejsning og etablering
af nye åbne naturområder. Selve gevinsten ved at afbøde risikoen for pesticid-
forekomster i grund- og drikkevand er svær at opgøre, hvorfor denne ikke er
indregnet i analysen.
Analysen viser, at
skovrejsning og etablering af åbne naturområder
generelt
er de samfundsøkonomisk bedste arealtiltag. Der er så store positive sidege-
vinster i form af øgede rekreative muligheder samt mindsket udledning af driv-
husgas og kvælstof til vandmiljøet, at dette overskygger omkostningerne i form
6/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af tabt indtjening ved landbrugsdrift. Ud over at beskytte grund- og drikkevand
på følsomme arealer, vil disse tiltag således give en gevinst i sig selv. En række
følsomhedsanalyser tyder på, at dette er et robust resultat selv i forhold til mar-
kante ændringer i beregningsforudsætningerne.
Der er geografisk variation i gevinsten ved at rejse skov eller etablere åbne na-
turområder.
Således er gevinsten størst tæt på de største
byer. Der kan ar-
gumenteres for, at det også er her, hvor der er størst behov for at beskytte
grund- og drikkevand, fordi der bruges meget vand her. Det anbefales derfor, at
det i første omgang er i hovedstadsområdet og tæt på andre større byer, at der
sættes gang i skovrejsning og etablering af åbne naturområder på pesticidføl-
somme områder.
Det er i høj grad kommunerne, der står for indsatsen med at udpege pesticid-
følsomme områder og skal tage beslutning om indsatser i disse områder. Der
mangler endnu konkret viden om, hvilke typer af arealtiltag kommunerne vil
vælge, men der synes at være fokus på pesticidfri dyrkning, hvor de direkte ud-
gifter (ikke medregnet miljøgevinsterne) er lavest. Der er med andre ord risiko
for, at kommunerne er ved at træffe beslutninger, som er uhensigtsmæssige ud
fra en bredere samfundsøkonomisk betragtning.
Der bør derfor tilskyndes til, at kommunerne i større udstrækning anlægger ny
natur ved arealtiltag. Det kan endvidere overvejes, om det er hensigtsmæssigt,
at beslutninger vedrørende drikkevandsbeskyttelse ligger his kommunerne.
Regulering af vandforbruget
Indvinding af grundvand giver anledning til eksterne negative miljøgevinster, da
indvinding kan være til skade for den våde natur, hvilket påvirker dyre- og plan-
teliv. Stor indvinding øger også risikoen for (naturlig) forurening af grundvands-
ressourcen. Der er
geografisk variation
i de eksterne miljøomkostninger ved
indvinding. Indvindingen af vand er større end det bæredygtige niveau især i
hovedstadsområdet og på dele af Sjælland, mens indvindingen er relativt lav i
forhold til det bæredygtige niveau i store dele af Jylland.
Afgifterne på vand bør indrettes, så de søger at korrigere for disse negative
eksterne effekter. De nuværende afgifter på vand lever
ikke
op til dette, da der
er samme afgift i hele landet, og
da landbrug og øvrige erhverv ikke betaler
afgiften.
Afgiften bør differentieres afhængigt af hvor indvindingen foregår og betales af
både husholdninger og erhverv, inklusive vandforbrug til markerne.
7/8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På det spinkle grundlag, der er til rådighed i dag, vurderes det dog, at afgiften
bør hæves væsentligt, hvor der sker væsentlig overindvinding i forhold til det
bæredygtigt niveau, mens afgiften kan sænkes eller ligefrem fjernes i andre de-
le af Danmark.
4. Den økonomiske vækst og miljøet
Økonomisk aktivitet trækker på naturens ressourcer og giver anledning til foru-
rening. Det er nødvendigt at tage hensyn til disse forhold, og et af tidens vigtige
økonomiske spørgsmål er derfor, om naturen sætter grænser for den økonomi-
ske vækst i den forstand, at enten forurening eller udtømning af naturressourcer
vil forårsage, at den fortsatte fremgang i realt BNP fremover vil blive mindre el-
ler helt må ophøre. Dette spørgsmål er omdrejningspunktet i analysen.
Indtil nu har problemerne med knaphed på naturressourcer ikke været af akut
betydning. Blandt andet har nye fund af mange naturressourcer betydet, at den
tilbageværende reserve ikke er faldet til trods for, at der løbende bliver forbrugt
af ressourcen. Eksempelvis vurderede man i 1980, at de globale oliereserver
ville række til 30 års fortsat forbrug. I 2013 var det tilsvarende estimat steget til
over 50 år.
Klimaproblemet
er måske det vigtigste miljøproblem, verden umiddelbart står
overfor.
Beregningerne baseret på den økonomiske klimamodel (DICE) indikerer, at der
samlet set er forbundet med velfærdsforbedringer at reducere de globale CO
2
-
udledninger. Med udgangspunkt i standardforudsætningerne i modellen er
to-
gradersmålsætningen dog for ambitiøs.
Modellen inddrager imidlertid kun i
begrænset omfang risikoen for ekstreme katastrofescenarier, og modellens af-
vejning mellem nuværende og fremtidige generationers velfærd kan også disku-
teres.
Samlet peger disse forhold i retning af, at det centrale forløb i DICE ligger til den
optimistiske side med hensyn til behovet for at forebygge fremtidige klimaska-
der.
Tager man hensyn hertil, kan togradersmålsætningen opfattes som et passen-
de kompromis mellem hensynet til fortsat materiel velstandsfremgang og miljø-
et.
Med venlig hilsen
Agnete Nielsen / Niels Hoffmeyer (3602)
8/8