Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 137
Offentligt
1494395_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 5. februar 2015
Sagsnr.: 99
FVM 369
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om ændring af bilag II og III til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til
maksimalgrænseværdier for pesticiderne amidosulfuron, fenhexamid, kresoxim-
methyl, thiacloprid og trifloxystrobin i eller på specifikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) 12.-13. februar 2015.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Regeringen kan derfor støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/AKOU
Sagsnr.: 2014-29-35-00119/Dep sagsnr:29378
Den 5. februar 2015
FVM 369
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne
amidosulfuron, fenhexamid, kresoxim-methyl, thiacloprid og trifloxystrobin i
eller på specifikke produkter (komitésag)
Resumé
Forslaget omhandler ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fem aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse. Forslaget indebærer ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af revurdering af stofferne amidosulfuron,
fenhexamid, kresoxim-methyl, thiacloprid and trifloxystrobin. Revurderingerne betyder,
at der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes
ned, nye maksimalgrænseværdier, der etableres og maksimalværdier, der fastsættes på
detektionsgrænsen. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og de
ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU
Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som
ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes at
komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) 12.-13. februar 2015. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om
ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og
artikel 49, stk. 2 i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,
forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494395_0003.png
2
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke
har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående
Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) 12.-13. februar 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i
pesticidrammeforordningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i
forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af
pesticider (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009).
Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold;
der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i
bilag III.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU,
gennemføres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund
specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der
ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et
pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for
afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende
pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494395_0004.png
3
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang
evalueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
foretager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til
ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at bilag II og III ændres med hensyn til
maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne amidosulfuron, fenhexamid, kresoxim-
methyl, thiacloprid and trifloxystrobin. For disse stoffer foreslås
maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af en revurdering af stofferne.
Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der
hverken er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex
Alimentarius-grænseværdi.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den
analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi etableres), hvilke
maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske
detektionsgrænse (eksisterende maksimalgrænseværdien sættes op), hvilke
maksimalgrænseværdier, der sættes ned, samt maksimalværdier, der fastsættes på
detektionsgrænsen.
Grænseværdier som følge af revurdering af stofferne:
For amidosulfuron sættes ny maksimalgrænseværdi for nyre, spiselige slagte-
biprodukter og andet fra svin, kød, fedt, lever, spiselige slagte-biprodukter og
andet fra kvæg, samt kød, fedt, lever, nyre, spiselige slagte-biprodukter og andet
fra får, geder, heste, æsler, muldyr og mulæsler, andre husdyr og hele
undergruppen af mælk.
For amidosulfuron sættes maksimalgrænseværdien op for nyrer fra kvæg.
For fenhexamid sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser, kirsebær,
ferskner og blommer, for hele gruppen af spisedruer og druer til vinfremstilling,
jordbær og hele gruppen af stængelfrugter, for kiwifrugter, kepaløg, tomater,
peberfrugter og auberginer, for hele gruppen hoved- og pluksalat og andre
salatplanter, herunder brassicacea og hele gruppen af urter.
For fenhexamid sættes maksimalgrænseværdien ned for morbær.
Maksimalgrænseværdien sættes til detektionsgrænsen for bær-andet og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494395_0005.png
4
cucurbitae – spiselig skræl – andet.
For kresoxim-methyl sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær, tomater,
auberginer, hele gruppen af cucurbitae – ikke spiselig skræl og artiskokker.
Maksimalgrænseværdien sættes ned for solbær og ribs, stikkelsbær, peberfrugt,
rug og hvede.
For kresoxim-methyl fastsættes en ny maksimalgrænseværdi for grapefrugter,
appelsiner, hvidløg, kepaløg, skalotteløg, vinblade, oliven til oliefremstilling og
havre.
For thiacloprid sættes maksimalgrænseværdien op for kvæder, mispel,
japanmispel, abrikoser, kirsebær, ferskner, blommer, hindbær, figner, radiser,
forårsløg, auberginer, hele gruppen af cucurbitae – spiselig skræl, hele gruppen af
blomsterkål, rosenkål, hovedkål, vårsalat, bladselleri, fennikel, raspfrø,
sennepsfrø, kød, lever og nyre fra svin, kvæg, får, geder, heste, æsler, muldyr og
mulæsler og andre husdyr, og hele undergruppen mælk.
For thiacloprid sættes maksimalgrænseværdien ned for kærnefrugter - andet,
brombær, bær - andet, knoldselleri, grønkål, kål - andet, kålrabi, havesalat,
bredbladet endivie, havekarse, langskulpet vinterkarse, salatsennep (ruccola), rød
sennep, hovedsalat – andet, bønner med bælg, bønner, ærter, byg, boghvede,
majs, hirse, havre, ris, rug, sorghum, korn – andet, hele undergruppen blomster,
hele undergruppen rødder, andre urteudtræk, humle, hele hovedgruppen
krydderier, fedt fra svin, kvæg, får, geder, heste, æsler, muldyr og mulæsler,
fjerkræ – høns, gæs, ænder, kalkuner og perlehøns, strudse, duer og andre
husdyr, kød fra fjerkræ og honning.
For thiacloprid sættes en ny maksimalgrænseværdi for stenfrugter – andet,
kiwifrugter, rabarber, spiselige slagte-biprodukter og andet fra svin, kvæg, får,
geder, heste, æsler, muldyr og mulæsler, fjerkræ – høns, gæs, ænder, kalkuner
og perlehøns, strudse, duer og andre husdyr.
For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for hele gruppen
citrusfrugter, hele gruppen kernefrugter, abrikoser, kirsebær, ferskner, blommer,
solbær og ribs, stikkelsbær, gulerødder, tomater, peberfrugter, hele
undergruppen cucurbitae – spiselig skræl, meloner, græskar, vandmeloner,
broccoli, blomkål, rosenkål, hovedkål, bredbladet endivie, hele undergruppen
urter, artiskokker, porrer, byg, rug, hvede og humle.
For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien ned for hele undergruppen
spisedruer og druer til vinfremstilling, papaja, forårsløg, kålrabi og sukkerroer.
For trifloxystrobin fastsættes en ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen
trænødder, stenfrugter – andet, kartofler, rødbeder, knoldselleri, cucurbitae – ikke
spiselig skræl – andet, blomsterkål – andet, jordnødder, majs, havre, ris, hele
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494395_0006.png
5
gruppen væv - animalske produkter og hele gruppen fugleæg.
For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen for
kålrabi.
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med
kontrol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34
fastsætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige
konsekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer
vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier.
DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, idet der
endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle
kombinationseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der
findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig
vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinations-
effekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give
anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret
beskyttelsesniveau i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494395_0007.png
6
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende
bemærkninger:
Støtteforeningen Bakkedalen – Forbrugersammenslutning til fordel for sunde giftfri
fødevarer har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at de ikke kan acceptere
øgede mængder af pesticidrester i fødevarer.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne
(bilag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle
maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V.
Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer
i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag,
der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med
henblik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig
gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Det skal bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de
retningslinjer, regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.