Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 133
Offentligt
1494377_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 5. februar 2015
Sagsnr.: 99
FVM 370
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II, III
og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn
til maksimalgrænseværdier for pesticiderne azoxystrobin, dimoxystrobin, fluro-
xypyr, methoxyfenozid, metrafenon, oxadiargyl og tribenuron-methyl i eller på spe-
cifikke produkter (komitésag).
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 12.- 13. februar 2015.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Regeringen kan derfor støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
Kemi og Fødevarekvalitet/BRL
Sagsnr.: 2014-29-35-00112/ Dep sagsnr:29376
Den 5. februar 2015
FVM 370
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne
azoxystrobin, dimoxystrobin, fluroxypyr, methoxyfenozid, metrafenon,
oxadiargyl og tribenuron-methyl i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Forslaget omhandler ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III og V til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for syv aktivstoffer i en
række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse. Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger af stofferne azoxystrobin,
dimoxystrobin, fluroxypyr, methoxyfenozid, metrafenon, oxadiargyl og tribenuron-methyl
på visse afgrøder. Revurderingerne betyder, at der er maksimalgrænseværdier, der
sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksimalgrænseværdier, der
etableres, og maksimalgrænseværdier, der fastsættes på detektionsgrænsen. Der er
gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer, og de ændrede
maksimalgrænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU
Fødevareinstituttet har foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som
ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes at
komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 12.- 13. februar 2015. En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et
uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer,
regeringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komité-sager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier
for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om
ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a, artikel 18, stk. 1, litra b og
artikel 49, stk. 2 i pesticidrammeforordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494377_0003.png
2
Forslaget behandles i forskriftsprocedure med kontrol i den Stående Komité for Planter,
Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæg-
ger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-
slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt
sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Plan-
ter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fø-
devarer og Foder (SCoPAFF) den 12.- 13. februar 2015.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforord-
ningens bilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med op-
tagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Par-
lamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i
bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn
til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier,
fordi et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens
bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen,
opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennem-
føres der i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke
maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er
fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid,
gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-
pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres
eller ændres på baggrund af:
udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494377_0004.png
3
anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en
effektiv bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i
afgrøden.
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU,
og hvor der ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi.
implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.
nye oplysninger om for eksempel toksikologi.
planlagt revurdering af pesticidet.
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening).
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse
i EU eller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang eva-
lueret af en medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fore-
tager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af
maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag
II, III og V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne
azoxystrobin, dimoxystrobin, fluroxypyr, methoxyfenozid, metrafenon, oxadiargyl og tri-
benuron-methyl. For disse stoffer foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som kon-
sekvens af revurdering af stofferne.
Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hver-
ken er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-
grænseværdi. Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektions-
grænsen, overføres til bilag V.
Nedenfor er angivet hvilke maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra den analyti-
ske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi etableres), og hvilke maksimalgrænse-
værdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(eksisterende maksimalgrænseværdien sættes op), hvilke maksimalgrænseværdier, der
sættes ned samt maksimalværdier, som fastsættes til detektionsgrænsen.
Grænseværdier, der ændres som følge af revurdering af stofferne:
For azoxystrobin sættes maksimalgrænseværdien ned for rødder i hovedgruppen
te samt for sukkerroer (roden) og cikorierødder.
For azoxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for stikkelsbærkiwi, kartof-
ler, radiser, hele undergruppen bladkål, for julesalat og kørvel, for hele hoved-
gruppen tørrede bælgfrugter, for valmuefrø, sennepsfrø, sæddodder, byg, havre,
rug og hvede; samt for blomster og blade i hovedgruppen te.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494377_0005.png
4
For azoxystrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen af afskallede
trænødder undtagen for pistacienødder, for majs, durra og kaffebønner; samt for
fedt af svin, kvæg, får, ged, heste, æsler, mulddyr og muldæsler samt andre hus-
dyr (kaniner og kænguruer).
For dimoxystrobin sættes maksimalgrænseværdien ned for byg og hvede.
For fluroxypyr sættes maksimalgrænseværdien ned for boghvede og for nyrer fra
svin, kvæg, får, geder, heste, æsler, mulddyr og muldæsler.
For fluroxypyr sættes maksimalgrænseværdien op for porrer, blomster af hibiscus,
kronblade af roser, blomster af jasmin og lind og samt andet i hovedgruppen te.
For fluroxypyr sættes ny maksimalgrænseværdi for fedt, lever og spiseligt slagte-
biprodukter fra svin, kvæg, får, geder, heste, æsler, mulddyr og muldæsler, samt
for fedt, lever, nyrer og spiseligt slagte-biprodukter fra andre husdyr (kaniner og
kænguruer). Endvidere for hele gruppen mælk.
For methoxyfenozid sættes maksimalgrænseværdien ned for andet i undergrup-
pen hoved- og pluksalat og andre salatplanter, herunder Brassicacea, og for tør-
rede bønner, samt for kød fra svin, kvæg, får, geder, heste, æsler, mulddyr og
muldæsler samt andre husdyr (kaniner og kænguruer).
For methoxyfenozid sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser, fersken
(nektariner og lignende krydsninger), blommer, peberfrugter (chilipeber), auber-
giner, bomuldsfrø, og for spiseligt slagte-biprodukt fra svin, kvæg, får, geder, he-
ste, æsler, mulddyr og muldæsler samt andre husdyr (kaniner og kænguruer).
For methoxyfenozid sættes ny maksimalgrænseværdi for hele gruppen trænødder,
også afskallede, for kirsebær (sødkirsebær, surkirsebær) og andet i gruppen sten-
frugter, batater, søde kartofler, og for hele undergruppen cucurbitae-spiselig
skræl, jordnødder.
For metrafenon sættes maksimalgrænseværdien ned for auberginer, rug og hvede
(spelt, triticale).
For metrafenon sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer og druer til vin-
fremstilling, byg og havre.
For oxadiargyl sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen svarer til,
hvad man teknisk kan måle.
For tribenuron-methyl sker kun justeringer af detektionsgrænsen, så grænsen
svarer til, hvad man teknisk kan måle.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kon-
trol.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være
direkte gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fast-
sætter medlemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
Konsekvenser
Forslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige kon-
sekvenser.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede ændringer vedrøren-
de maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke
vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombinati-
onseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbej-
des i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinati-
onseffekter skal indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en
egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og
indtag af pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vur-
dering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffek-
ter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give an-
ledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-
niveau i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1494377_0007.png
6
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærknin-
ger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab,
at alle fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering,
som fører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bi-
lag II og III), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte
maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænsevær-
dierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordnin-
gen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de
danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med hen-
blik på fuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdi-
er for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforord-
ningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand
på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, re-
geringen har forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om
fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at
være kvalificeret flertal for forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.