Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 130
Offentligt
1493500_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 4. februar 2015
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering eftersendelse af høringssvar fra § 5-
udvalget (fiskeri) om den Europæiske Hav- og Fiskerifond for så vidt angår den pe-
riode hvor støtteansøgninger er uantagelige (delegeret retsakt).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493500_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen
Den 4. februar 2015
FVM 368
E
FTERSENDELSE AF HØRINGSSVAR FRA
§5-
UDVALGET
(F
ISKERI
)
om den Europæiske Hav- og Fiskerifond for så vidt angår den periode hvor støttean-
søgninger er uantagelige (delegeret retsakt)
Efter skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri) er der kommet følgende bemærkninger om støttean-
søgeres antagelighed.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) forholder sig generelt kritisk over for
det gældende pointsystem i forhold til overtrædelser af fiskeripolitikkens regler. Foreningen fin-
der, at pointsystemets rækkevidde udvides med forslaget, og at fiskere stilles dårligere end alle
andre ansøgere til støtte i forbindelse med Den Europæiske Hav-og Fiskerifond, eksempelvis in-
den for akvakultur.
DFPO anbefaler, at grænsen for udelukkelse fra støtte som følge af alvorlige overtrædelser æn-
dres fra 9 til 18 point, idet foreningen hermed finder, at der opnås en vis proportionalitet og
sammenhæng i forhold til de øvrige regler
1
om pointtildeling til fiskerilicensindehavere og førere
af fiskerfartøjer, hvor konkrete sanktioner også først udløses, når man bliver tildelt mere end 18
point.
DFPO undrer sig over retstilstanden for medlemsstater, der ikke anvender pointsystemet, og
spørger konkret til, hvilke medlemsstater der ikke har implementeret pointsystemet.
DFPO understreger, at foreningen gerne ville have været inddraget i drøftelser om den delegere-
de retsakt på et tidligere tidspunkt og at foreningen i fremtiden forventer at blive inddraget i drøf-
telser om delegerede retsakter, der angår dansk fiskeri og danske fiskere, på et tidligere tids-
punkt, end det er sket.
NaturErhvervstyrelsen bemærker følgende til høringssvaret:
1. Helt generelt gælder, at hvis en operatør begår en alvorlig overtrædelse
2
kan vedkom-
mende ikke få støtte fra Den Europæiske Hav-og Fiskerifond i en given periode. Pointsy-
stemet anvendes i denne retsakt til at definere en undtagelse fra den generelle regel om
udelukkelse fra støtte fra Den Europæiske Hav-og Fiskerifond for tre specifikke typer af al-
Der er tale om Kontrolforordningens bestemmelser om et pointsystem for alvorlige overtrædelser, hvor operatørens
fiskerilicens inddrages midlertidigt, når den pågældendes antal akkumulerede point er lig med eller overstiger et nærmere
fastsat antal point (artikel 92 i forordning nr. 1224/2009). Første inddragelse sker for 2 måneder og indtræffer ved samlet
tildeling af 18 point.
2
Som omhandlet i artikel 42 stk. 1 i forordning nr. 1005/2008 eller artikel 90 stk. 1 i forordning nr. 1224/2009.
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1493500_0003.png
vorlige overtrædelser
3
. Hermed forstås, at operatøren ved disse overtrædelser først ude-
lukkes fra at kunne søge støtte, når vedkommende har akkumuleret 9 point, og ved 9 po-
int afskæres operatøren fra at kunne søge om støtte fra Den Europæiske Hav-og Fiskeri-
fond i 12 måneder. Det er i forordningen om Den Europæiske Hav-og Fiskerifond bestemt,
at Kommissionen kan fastlægge varigheden af perioden for uantagelighed, som skal stå i
rimeligt forhold til arten, grovheden, varighed og hyppighed af den alvorlige overtrædelse,
og som skal være af mindst ét års varighed.
2. En grænse på 18 point for uantagelighed, som foreslået af DFPO, vil betyde, at der ved
overtrædelse af reglerne for fangst af eksempelvis undermålsfisk først indtræder udeluk-
kelse fra støtte efter den fjerde alvorlige overtrædelse, mens der ved en grænse på 9 po-
int vil ske udelukkelse fra støtte efter det andet tilfælde af ulovlig landing af undermåls-
fisk. Efter to års erfaringer med pointsystemet i Danmark har kun 4 fartøjer fået tildelt 9
point eller mere, og derudover har 20 fartøjer fået tildelt færre point end 9.
3. Kontrolforordningens bestemmelser om et pointsystem omfatter ikke akvakultur. Dette er
imidlertid ikke ensbetydende med, at akvakulturoperatører ikke kan udelukkes fra at kun-
ne ansøge om støtte. Den generelle regel om udelukkelse fra at kunne ansøge støtte ved
alvorlige overtrædelser gælder også ansøgere vedrørende akvakultur i tilfælde af overtræ-
delse af Miljøstrafferetsdirektivet, og hvis ansøgere har begået svig i forbindelse med Den
Europæiske Fiskerifond
4
eller Den Europæiske Hav- og Fiskerifond.
4. DFPO vil gerne have oplyst hvilke medlemsstater, der ikke har implementeret pointsyste-
met. NaturErhvervstyrelsen har ikke kendskab til den aktuelle implementeringsgrad af po-
intsystemet men henviser til svar på Folketingsspørgsmål FLF Alm. del spørgsmål 99 fra
januar 2014, hvoraf fremgår, at udover Danmark, så har følgende medlemsstater oplyst,
at de har implementeret pointsystemet: Belgien, Nederlandene, Irland, Spanien, Storbri-
tannien, Sverige og Tyskland. Følgende medlemsstater har oplyst, at de er i færd med at
implementere pointsystemet: Finland, Frankrig, Letland og Polen.
5. Før det endelige forslag til delegeret retsakt blev sendt i høring i dansk sprogversion havde
NaturErhvervstyrelsen på møde i Overvågningsudvalget
5
for Den Europæiske Fiskerifond i
juni 2014 orienteret udvalgets medlemmer, herunder DFPO, om arbejdet med delegerede
retsakter, herunder også om det på daværende tidspunkt foreliggende udkast til delegeret
retsakt. De tidligere versioner af den delegerede retsakt var meget foreløbige udkast og
meget forskellige fra det endelige forslag. Det anerkendes dog, at der i visse tilfælde kan
være behov for at inddrage interessenter på et tidspunkt i processen, selvom der kun fore-
ligger et meget foreløbigt udkast fra Kommissionen i andre sprogversioner end dansk.
3
4
Jf. nr. 1, 2, og 5 i bilag xxx til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 404/2011.
Den Europæiske Fiskerifond er navnet på den EU-strukturfond, der støttede udviklingen af et bæredygtigt fiskeri og
akvakultur i perioden 2007-2013.
5
Overvågningsudvalget består af repræsentanter fra blandt andet fiskeri- og akvakulturerhvervet og en række NGO’er og
har til opgave at overvåge fiskeriprogrammet gennem programperioden, herunder at godkende udvælgelseskriterier for
støtteordninger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grundnotat om den Europæiske Hav- og Fiskerifond for så vidt angår den periode hvor støttean-
søgninger er uantagelige (delegeret retsakt) er oversendt den 15. januar 2015 til Folketingets
Europaudvalg.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
3