Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 119
Offentligt
1489488_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 26. januar 2015
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om udkast til fælles
henstilling om fiskeriregulering i 10 danske Natura 2000 områder i Nordsøen og
Østersøen i medfør af habitatdirektivet og den fælles fiskeripolitik (delegeret rets-
akt).
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet
ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fremsendelse til Kommissionen
forventes at ske i februar 2015.
Forslaget er en gennemførelsen af EU's miljødirektiver og det forventes at højne
beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU generelt.
Regeringen forholder sig positivt til forslaget om en gennemførelse af tiltag i fiskeri-
forvaltningen, som følger af Unionens miljølovgivning og den nye grundforordning i
den fælles fiskeripolitik.
Med venlig hilsen
Adam Billing
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489488_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
NaturErhvervstyrelsen/Center for Fiskeri
Den 26. januar 2015
FVM 363
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om udkast til fælles henstilling om fiskeriregulering i 10 danske Natura 2000
områder i Nordsøen og Østersøen i medfør af habitatdirektivet og den fælles fi-
skeripolitik (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Danmark har under sin forpligtelse i henhold til habitatdirektivet udpeget en række Natu-
ra 2000 områder til havs for beskyttelse af rev. I medfør af den nye grundforordning om
den fælles fiskeripolitik (forordning 1380/2013), skal forslag til fiskeriforanstaltninger,
som medlemsstaterne tager initiativ til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i
EU’s miljølovgivning, koordineres regionalt og fremsendes i form af en fælles henstilling
til Kommissionen. Danmark ønsker at gennemføre fiskeriforanstaltninger i 10 danske Na-
tura 2000 områder i henholdsvis Kattegat og vestlige Østersø for beskyttelse af rev. Sve-
rige og Tyskland har fiskerirettigheder i de pågældende områder. Danmark har udarbej-
det forslag til fiskeriregulering, som regionalt har været drøftet med Sverige og Tyskland.
På baggrund af det danske forslag er en fælles henstilling udarbejdet, som via henholds-
vis Scheveningen og BALTFISH samarbejdet
1
vil blive fremsendt til Kommissionen med
henblik på gennemførelse som delegeret retsakt. Fremsendelse til Kommissionen forven-
tes at ske i februar 2015.
Baggrund
Den nye grundforordning om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger op til et
udvidet regionalt samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig
interesse, inden for rammerne af den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater
kan med hjemmel i artikel 11 og 18 fremsende en fælles henstilling om en fiskeriregule-
ring til Kommissionen. Kommissionen kan på baggrund af den fælles henstilling vedtage
en endelig fiskeriregulering.
Forslaget om regulering af fiskeri i de danske Natura 2000 områder skal vedtages af
Kommissionen med hjemmel i den nye grundforordning, særligt artikel 11, stk. 2 og 18
som en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-
Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for
indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet
1
Scheveningen samarbejdet: Regionalt samarbejde for Nordsø medlemsstater, BALTFISH: Regionalt samarbej-
de for Østersø medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489488_0003.png
2
eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt flertal. Rå-
det træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen træffer de nødvendige foranstaltninger under hensyn til den foreliggende
videnskabelige rådgivning senest tre måneder efter modtagelsen af en fuldstændig an-
modning fra den initierende medlemsstat og eventuelt fælles henstilling fra de berørte
medlemsstater.
Nærhedsprincippet
Forslaget vil være et led i gennemførelsen af Unionens miljølovgivning og den fælles fi-
skeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Formål og indhold
Den nye fælles fiskeripolitik lægger op til et øget regionalt samarbejde mellem medlems-
staterne. De overordnede rammer indgår i den nye grundforordning (1380/2013 om den
fælles fiskeripolitik). De forslag til fiskeriforanstaltninger, som eksempelvis Danmark ta-
ger initiativ til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i Unionens miljølovgivning
(Natura 2000
2
), skal således koordineres regionalt og fremsendes i form af ’fælles hen-
stillinger’ til Kommissionen. De fælles henstillinger danner grundlag for Kommissionens
efterfølgende vedtagelse af de fremsendte fiskeriforanstaltninger gennem en delegeret
retsakt. I det konkrete tilfælde er Danmark initiativtager og ansvarlig for gennemførelse
af processen i forhold til berørte medlemsstater mv.
Det er Fødevareministeriets ansvar i relation til fiskeri at sikre den nødvendige beskyttel-
se af de naturtyper og arter, som de udlagte Natura 2000 områder er udpeget for at be-
skytte i henhold til habitatdirektivet. Indsatsen i 1. planperiode, som løber frem til 2016,
er i henhold til naturplanerne målrettet beskyttelse af revstrukturer mod ødelæggelse
som følge af fysiske forstyrrelser, som eksempelvis fiskeri med bestemte redskaber.
Fødevareministeriet har udarbejdet to sæt af forslag til fiskeriforanstaltninger for beskyt-
telse af rev, som omfatter henholdsvis 3 Natura 2000 områder i Kattegat og 7 områder i
Bælthavet og vestlige Østersø, hvor Sverige og Tyskland har historiske fiskerirettigheder.
Dette tiltag supplerer den beskyttelse, som i form af national bekendtgørelse trådte i
kraft pr. 1. september 2013, hvor rev i en række kystnære Natura 2000 områder blev
beskyttet mod fiskeri med bundslæbende redskaber, men hvor kun danske fiskere kan fi-
ske.
Grundlaget for de udarbejdede forslag er Miljøministeriets kortlægning af marine natur-
typer og de i naturplanerne angivne trusler og hertil hørende indsatsprogrammer. Føde-
vareministeriet ønsker med de to forslag til fiskeriregulering at leve op til habitatdirekti-
vets forpligtelser ved at sikre fuld beskyttelse af kortlagte rev i 10 Natura 2000 områder i
forhold til forstyrrelse som følge af fiskeri (habitatdirektivets artikel 6). Kortlagte rev-
strukturer beskyttes med en bufferzone (sikkerhedszone), så forstyrrelser som følge af
2 Natura 2000 er betegnelsen for et netværk af beskyttede naturområder i EU. Områderne i danmark er udpe-
get af Miljøministeriet, og skal bevare og beskytte naturtyper og vilde dyre- og plantearter, som er sjældne,
truede eller karakteristiske for EU-landene. Grundlaget for Natura 2000 er EU’s naturbeskyttelsesdirektiver,
som består af fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489488_0004.png
3
fiskeriaktivitet ikke kan forekomme. Bufferzonen er fastsat til 240 meter efter videnska-
belig rådgivning fra Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Akvatiske Ressourcer,
DTU Aqua.
Oversigt over det marine Natura 2000 netværk og de 10 områder i Kattegat samt Bælt-
havet og Østersøen
Oversigt over marine Natura 2000 områder i Danmark – 97 i alt.
Rødt-markerede områder angiver de 3 Natura 2000 områder i Kattegat/ Nordsøen.
Blåt-markerede områder angiver de 7 Natura 2000 områder i Bælthavet og vestlige Østersø.
De foreslåede fiskeriforanstaltninger omfatter:
forbud mod anvendelse af bundslæbende redskaber i områder kortlagt som stenrev
og biogene rev inkl. den omkringliggende bufferzone, og
totalt forbud mod udøvelse af erhvervsfiskeri i områder kortlagt som boblerev, inkl.
den omkringliggende bufferzone.
DTU Aqua har for Fødevareministeriet analyseret fiskerimønstret i de 10 Natura 2000
områder, som de to forslag omfatter. Analyserne omfatter dansk, svensk og tysk fiskeri.
Analyserne tager udgangspunkt i det fiskeri, som udøves af fartøjer over 12 meter. Ana-
lyserne viser, at der ikke udøves fiskeri i områder kortlagt som rev. Der er i den sam-
menhæng set på fiskerimønstret tilbage til 2010. Der udøves endvidere ikke fiskeri i de
foreslåede bufferzoner. Analyserne omfatter ikke mindre fartøjer under 12 meter. Det
kan således ikke udelukkes, at mindre fartøjer udøver et begrænset fiskeri i dele af buf-
ferzonerne. Denne problemstilling har været drøftet med Danmarks Fiskeriforening Pro-
ducent Organisation på en række møder i efteråret 2013. Organisationen har fremvist
egne kort med fiskeriaktivitet fra mindre fartøjer (under 12 meter). Der foreligger imid-
lertid ikke oplysninger, som kan kvantificere det pågældende fiskeri af mindre fartøjer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489488_0005.png
4
Den regionale proces med Sverige og Tyskland har ikke givet anledning til ændringer af
de foretagne analyser.
Fødevareministeriet har på vegne af den danske regering og i tæt dialog med Miljømini-
steriet udarbejdet de to forslag til fiskeriregulering. Fødevareministeriet har tillige været i
tæt dialog såvel med fiskerierhvervet som med andre relevante organisationer. Samtlige
interessenter har været direkte involveret via Fødevareministeriets ’Natura 2000 Dialog-
forum’
3
, ligesom der har været afholdt møder med Danmarks Fiskeriforening Producent
Organisation og Miljøministeriet henover efteråret 2013. De regionale rådgivende råd for
henholdsvis Nordsøen og Østersøen har også været hørt. Der har endvidere været af-
holdt en række uformelle møder med Kommissionen og møder med de svenske og tyske
miljø- og fiskerimyndigheder om de danske forslag i en til formålet nedsat arbejdsgrup-
pe. Miljøministeriet har bidraget med tekstafsnit for den del af forslagene, som falder un-
der deres ressort, mens DTU Aqua har foretaget analyser af effekten af de foreslåede fi-
skeriforanstaltninger for dansk, svensk og tysk fiskeri.
Udtalelse
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Konsekvenser
De statsfinansielle udgifter til kontrol med de 10 Natura områder skal ses i sammenhæng
med udmøntningen af landingsforpligtelsen i den fælles fiskeripolitik, som også skal kon-
trolleres. Det skønnes således muligt, at kunne prioritere udgifter til kontrol inden for de
allerede aftalte rammer.
Kontrol forventes gennemført som led i den risikobaserede fiskerikontrol med særlig fo-
kus på aktiviteter i de udlagte områder.
Fødevareministeriets forslag til fiskeriforanstaltninger vil ifølge DTU Aquas analyser ikke
medføre væsentlige omkostninger for fiskerierhvervet i de tre medlemsstater, idet der
ifølge de af DTU Aqua udarbejdede analyser ikke udøves fiskeri i de områder, som lukkes
for fiskeri med visse trawlredskaber, og i enkelte områder for alt erhvervsfiskeri. Opgø-
relserne tager udgangspunkt i fiskerimønstret for fartøjer over 12 meter. Samlet set vil
de foreslåede fiskeriforanstaltninger ikke medføre betydelige erhvervsøkonomiske om-
kostninger. De samlede omkostninger for de 10 områder er opgjort (landingsværdi) til €
15 253 (113 635 kr.) for danske fartøjer, € 665 (4 954 kr.) og € 61 769 (460 179 kr.) for
henholdsvis tyske og svenske fartøjer
4
. Det forventes, at fiskerierhvervene kan opveje de
tabte fangstmuligheder ved fiskeri i andre områder i Kattegat og vestlige Østersø.
Fiskerimønstret for mindre fartøjer kan ikke opgøres på samme detaljeringsniveau som
for fartøjer over 12 meter. Ifølge fiskerierhvervet fisker mindre trawlere i et mindre om-
råde af bufferzonen udlagt omkring revene i området ’Læsø Trindel’. Der foreligger for
Natura 2000 Dialogforum har til formål at give mulighed for en faglig dialog mellem Fødevareministeriet, fi-
skeriets organisationer, de grønne organisationer og relevante faglige institutioner. Dialogen er fokuseret på fi-
skeri og beskyttelse af de marine Natura 2000-områder, med henblik på at inddrage organisationerne i arbejdet
med Natura 2000 på fiskeriområdet
4
Fangstværdierne er gennemsnitsværdier for perioden 2011-2013 for fartøjer >12 meter. Fangstværdierne er
estimeret ud fra fiskernes logbogs- og satellitoplysninger.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489488_0006.png
5
nuværende ikke oplysninger, som kan kvantificere dette fiskeri nærmere. Der er alene
tale om 10 fartøjer, hvoraf et enkelt fartøj kun fisker med bundslæbende redskaber. De
øvrige fartøjer fisker både med bundslæbende redskaber og garn. De foreslåede fiskeri-
foranstaltninger omfatter kun forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber, hvormed
fiskeri med redskaber som for eksempel flydetrawl og garn fortsat vil være tilladt i den
del af bufferzonen, som fiskerierhvervet ønsker reduceret.
Høring
De danske interesse organisationer er blevet orienteret gennem Fødevareministeriets Na-
tura 2000 Dialogforum.
Forslaget har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri). Der er indkommet følgende be-
mærkninger:
Danmarks Fiskeriforenings Producentorganisation (DFPO) bemærker generelt, at fisker-
nes eget indgående kendskab til havbunden gør, at der ikke fiskes i områder med større
sten, da fiskeredskaber i så fald vil blive ødelagt. Implementering af habitatdirektivet og
beskyttelse af rev ses dermed, som udgangspunkt, ikke som et problem for fiskerne.
DFPO finder, at den udlagte bufferzone omkring revene er for stor set i lyset af fiskernes
præcise navigationssystemer. I de tilfælde, hvor vigtige fiskepladser lukkes, fordi de er
beliggende i den udlagte bufferzone, bør fiskeri fortsat tillades. DFPO anbefaler specifikt,
at bufferzonen ved området ’Læsø Trindel’ reduceres, da området befiskes af mindre
trawlere.
DFPO bemærker endvidere, at størrelse af bufferzonen, som er fastsat af DTU Aqua (In-
stitut for Akvatiske Ressoucer ved DTU), er konservativ, da den skal sikre, at trawlred-
skaber ikke kan komme i kontakt med revene uanset fiskerimønstret. DFPO mener, at i
flere områder kan størrelsen reduceres og forvaltningen tilrettelægges, så fiskerne kan
udnytte så meget som muligt af de arealer, som ikke er rev.
Konkret bør enkelte undtagelser fra den fastsatte bufferzone ifølge DFPO kunne tillades.
I forhold til opgørelse af tabte fangstværdier minder DFPO om, at de anvendte metoder i
værste tilfælde kan underestimere fangstværdierne med op til 10 pct. DFPO angiver end-
videre, at det i nogle tilfælde vil være en udfordring at finde andre fiskepladser.
I forhold til processen, finder DFPO ikke, at der er blevet taget det nødvendige hensyn til
fiskerimønstret for fartøjer under 12 meter.
Endeligt bemærker DFPO, at begrænsning/ lukning af fiskepladser kan have stor betyd-
ning for de mindre kystfiskere og kan føre til at dette fiskeri forsvinder.
WWF Verdensnaturfonden (WWF) er positive overfor de danske forslag til fiskeriregule-
ring. WWF ser gerne en mere helhedsorienteret tilgang til naturbeskyttelse som går vide-
re end den foreslåede beskyttelse af rev. Specifikt nævner WWF, at der er behov for at
mindske bundpåvirkningen som følge af fiskeri.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
WWF finder en eventuel lempelse af bufferzonens størrelse meget uacceptabelt. En sådan
lempelse vil være imod hensigten med habitatdirektivet og formålet med den foreslåede
beskyttelse.
WWF fremhæver, at bufferzonens størrelse er fastsat på baggrund af videnskabelig råd-
givning fra DTU Aqua.
WWF fremhæver nødvendigheden af målrettet kontrol af mindre trawleres fiskeriaktivitet
set i lyset af, at der med den udlagte bufferzone må fiskes tæt på revene.
WWF nævner en række kritikpunkter af den danske model til beskyttelse af rev. Konkret
fremhæves definitionen af rev, som WWF finder ikke medtager alle revstrukturer, hvor-
med ikke alle kortlagte rev efter organisationens vurdering, beskyttes. Beskyttelsen bør
endvidere gå længere end til beskyttelse af rev og medtage beskyttelse af marine arter
karakteristiske for rev.
Endeligt fremhæver WWF, at de danske forslag ikke medtager beskyttelse af sandbanker
– en naturtype, som fiskeri med bundslæbende redskaber potentielt også kan påvirke i
en negativ retning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til forslaget om en gennemførelse af tiltag i fiskerifor-
valtningen, som følger af Unionens miljølovgivning og den nye grundforordning i den fæl-
les fiskeripolitik.
Regeringen bemærker, at Danmark som initierende medlemsstat har udarbejdet forslag
til fiskeriregulering i de omhandlende 10 Natura 2000 områder på baggrund af en viden-
skabelig rådgivning i fællesskab mellem de berørte medlemsstater (Sverige og Tyskland)
og med interessentinddragelse.
Regeringen arbejder endvidere for, at reglerne bliver så enkle, kontrollerbare og omkost-
ningseffektive som muligt i relation til beskyttelseshensynene.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De tre berørte medlemsstater er Danmark, Sverige og Tyskland. Det forventes, at der
kan opnås en fælles henstilling, som de berørte medlemsstater tilslutter sig/ikke mod-
sætter sig. Det vurderes derfor også, at der også kan opnås tilslutning til Kommissionens
senere forslag til delegeret retsakt herom.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt orienterende notat til Folketingets Europaudvalg den 23. maj 2014 om
tiltag vedrørende forslag til fiskeriforanstaltninger i en række Natura 2000 områder i
medfør af habitatdirektivet og den fælles fiskeripolitik.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.