Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 112
Offentligt
1486529_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 15. januar 2015
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM
(2014) 0670 efter ønske fra Per Clausen (EL) vedrørende fastsættelse af
fiskerimuligheder for 2015.
Med venlig hilsen
Tatiana Zlateva
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 112: Kopi til orientering af besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2014) 0670 efter ønske fra Per Clausen (EL) vedrørende fastsættelse af fiskerimuligheder for 2015, fra fødevareministeren
1486529_0002.png
Folketingets Europaudvalg
København, den 15. januar 2015
Sagsnr.: 28928
Dok.nr.: 764850
FVM 361
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af 17. december 2014 stillet følgende
spørgsmål (spørgsmål nr. 1 ad KOM (2014) 0670) efter ønske fra Per Clausen (EL):
KOM (2014) 0670
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2015 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande og
om ophævelse af Rådets forordning (EU) nr. 779/2014.
Spørgsmål nr. 1
”Ministeren
bedes som lovet på Europaudvalgets møde den 12. december 2014 (forelæggelse af
rådsmøde nr. 3360 (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2014) oversende et notat, der
dokumenterer ministerens påstand om, at man i forbindelse med fastsættelsen af EU-landenes
fiskekvoter i højere grad end tidligere baserer kvoterne på den videnskabelige rådgivning om de
enkelte fiskebestande.”
Svar:
./.
For besvarelse af spørgsmålet henvises til vedlagte notat fra NaturErhvervstyrelsen om
fastsættelse af fiskekvoter til besvarelse af spørgsmål fra Europaudvalget.
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 112: Kopi til orientering af besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2014) 0670 efter ønske fra Per Clausen (EL) vedrørende fastsættelse af fiskerimuligheder for 2015, fra fødevareministeren
1486529_0003.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution: NaturErhvervstyrelsen
Enhed/initialer: Center for Fiskeri
Dato:
14. januar 2015
Notat om fastsættelse af fiskekvoter til besvarelse af spørgsmål fra
Europaudvalget
Problemstilling
Notatet beskriver udviklingen i fastsættelsen af kvoterne for fiskerimulighederne i de
europæiske farvande i forhold til biologisk rådgivning fra ICES (Det Internationale
Havforskningsråd).
Baggrund
Hver sommer udsender Kommissionen normalt en meddelelse om principperne for
fastsættelsen af fiskerimulighederne for det følgende år. I 2014 blev denne meddelelse
for fiskerimulighederne for 2015 udsendt den 26. juni
1
. Af Kommissionens meddelelse
fremgår nedenstående tabeller for den videnskabelige rådgivning for bestande i den
nordøstlige del af Atlanterhavet inkl. Nordsøen, Skagerrak og Kattegat samt i Østersøen,
hvor danske fiskere har deres vigtigste fiskerier.
På verdenstopmødet om bæredygtig udvikling i Johannesburg i 2002 blev der indgået en
international politisk forpligtelse til at vedligeholde og genoprette fiskebestandene, så de
kan give det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) med sigte på snarest og så vidt
muligt senest 2015 at nå disse mål for nedfiskede bestande. Den videnskabelige
rådgivning har siden 2005 gradvist introduceret en MSY-vurdering for bestande. Den
indeholdt for de omfattede bestande i første omgang ikke en egentlig rådgivning på
grundlag af MSY, men angav om en bestand var overfisket i forhold til MSY.
For 2011 præsenterede ICES som noget nyt rådgivningen ud fra tre tilgange:
forsigtighedsprincippet, forvaltningsplaner (i det omfang der forelå sådanne) og MSY i en
ikke-prioriteret rækkefølge. Denne ændring hang sammen med, at ICES var begyndt at
rådgive ud fra princippet om MSY. Efterfølgende er der indført en egentlig MSY-
rådgivning for de bestande, hvor der kan gives en fuld bestandsrådgivning
enten med
henblik på umiddelbart at nå MSY i ét trin eller i flere trin frem til 2015 (MSY-transition).
Den gradvise overgang fra en videnskabelig rådgivning og forvaltning baseret på, om en
bestand er inden for sikre biologiske grænser til egentlige MSY-mål for bestandene har
medført, at ambitionsniveauet for bestandenes tilstand i rådgivningen generelt er blevet
hævet.
Forvaltningen af fiskebestandene er ligeledes gradvist udviklet med henblik på at nå
MSY-mål. Således fremgår det for eksempel af Kommissionens meddelelse
2
fra 2006 om
1
KOM (2014) 388, Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende høring om
fiskerimuligheder for 2015 under den fælles fiskeripolitik.
2
KOM (2006) 360, Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet om opnåelse af
bæredygtighed
i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udbytte.
2
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 112: Kopi til orientering af besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2014) 0670 efter ønske fra Per Clausen (EL) vedrørende fastsættelse af fiskerimuligheder for 2015, fra fødevareministeren
1486529_0004.png
opnåelse af bæredygtighed i EU’s fiskeri ved hjælp af et maksimalt bæredygtigt udnytte,
at EU’s første skridt med virkning fra 2007 burde være at vedtage
forvaltningsbeslutninger, der sikrer, at fiskeriet ikke øges for nogen bestand, der allerede
overfiskes i forhold til MSY. Senest er der med vedtagelsen af den nye fælles fiskeripolitik
vedtaget konkrete målsætninger om, at MSY skal nås i 2015 hvor det er muligt, og
senest i 2020 for alle bestande.
Samtidig har der været et generelt ønske om at få mere viden om bestandene. Man har
ønsket MSY-rådgivning for så mange bestande som muligt og kvantitativ rådgivning i
andre tilfælde, hvor det er muligt.
Tabel 1: Videnskabelig rådgivning og overfiskeri i forhold til MSY
Antal fiskebestande
Rådgivning for år:
Bestande med MSY-
vurdering
Overfiskede bestande
i forhold til MSY
Bestanden befiskes
med maksimalt
bæredygtigt udbytte
% af bestandene, der
er overfiskede i
forhold til MSY
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
34
23
32
33
35
39
35
38
41
46
32
21
30
29
30
28
22
18
16
19
2
2
2
4
5
11
13
20
25
27
94%
91%
94%
88%
86%
72%
63%
47%
39%
41%
Kilde: KOM (2014) 388, Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende høring om
fiskerimuligheder for 2015 under den fælles fiskeripolitik.
Som det fremgår af tabel 1, er et stigende antal bestande omfattet af en MSY vurdering.
Antallet af bestande, der befiskes med maksimalt bæredygtigt udbytte er steget fra 2 i
2005 til 27 i 2014. Antallet af bestande, der er overfiskede, har generelt været faldende i
perioden (fra 32 i 2005 til 19 i 2014).
I Kommissionens meddelelse findes ligeledes en tabel over antallet af bestande, der
foreligger forskellige former for videnskabelig rådgivning for, og bestande der slet ikke
foreligger rådgivning for.
3
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 112: Kopi til orientering af besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2014) 0670 efter ønske fra Per Clausen (EL) vedrørende fastsættelse af fiskerimuligheder for 2015, fra fødevareministeren
1486529_0005.png
Tabel 2: Sammenfatning af den videnskabelige rådgivning
Antal fiskebestande
Rådgivning for år: 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
Bestande, som der kan udarbejdes
størrelses- og
fiskeridødelighedsprognoser for
(”analytiske bestande”)
Bestande, som der foreligger
kvantificeret videnskabelig
rådgivning om fiskerimuligheder
for
40
34
40
31
29
30
34
36
36
40
46
49
59
52
54
65
61
62
63
55
55
47
77
71
Bestande, som der ikke foreligger
videnskabelig rådgivning for
31
40
39
29
35
34
33
42
40
44
9
14
Kilde: KOM (2014) 388, Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende høring om
fiskerimuligheder for 2015 under den fælles fiskeripolitik.
Tabellen omfatter ikke bestande, for hvilke der er givet ikke-kvantificeret rådgivning.
Det fremgår af tabellen, at der generelt udarbejdes biologisk rådgivning for et stigende
antal bestande. Antallet af bestande, der ikke foreligger videnskabelig rådgivning for, er
især i 2013 og 2014 faldet betragteligt.
I meddelelsen fra Kommissionen findes desuden en oversigt, der viser forskellen mellem
den biologiske rådgivning og de fastsatte kvoter (TAC) jf. nedenstående.
Tabel 3: Forskel mellem TAC´er og biologisk rådgivning
TAC'ens overskridelse i procent i forhold til rådgivningens anbefaling
Rådgivning for år: 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
TAC'ens
overskridelse af niveauet
i forhold til rådgivning 46% 49% 59% 47% 45% 51% 48% 34% 23% 11% 29%
Kilde: KOM (2014) 388, Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet vedrørende høring om
fiskerimuligheder for 2015 under den fælles fiskeripolitik.
2014
35%
Af tabellen fremgår, at forskellen på de fastsatte TAC´er i forhold til den biologiske
rådgivning generelt set har været faldende i perioden fra 2003 til 2014. Fra 2012 har der
dog været en stigning i forskellen. I nedenstående redegøres for faktorer, som har
betydning i forhold til at kunne forklare denne stigning.
4
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 112: Kopi til orientering af besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2014) 0670 efter ønske fra Per Clausen (EL) vedrørende fastsættelse af fiskerimuligheder for 2015, fra fødevareministeren
1486529_0006.png
I henhold til den nye grundforordning om den fælles fiskeripolitik
3
skal fiskebestandene
gradvist genoprettes til og opretholdes over et biomasseniveau, der kan give maksimalt
bæredygtigt udbytte (MSY). Dette skal ifølge grundforordningen ske ved, at
udnyttelsesgraden for det maksimale bæredygtige udbytte skal nås i 2015, hvor det er
muligt og senest i 2020 for alle bestande. At udnyttelsesgraden for det maksimale
bæredygtige udbytte som udgangspunkt skal nås i 2015 har medført, at TAC-niveauet i
en række tilfælde har været foreslået reduceret markant i den biologiske rådgivning. I
sådanne situationer har Rådet i nogle tilfælde valgt en mere gradvis tilpasning af TAC-
niveauer i forhold til den biologiske rådgivning ved at udskyde fristen for at nå MSY-mål
til senere end 2015, men så MSY-målet nås senest i 2020, gennem en trinvis reduktion
af fiskeridødeligheden i fuld overensstemmelse med MSY-målsætningen i
grundforordningen. Af Kommissionens meddelelse vedrørende fiskerimuligheder for 2015
fremgår, at en forsinkelse med at nå målet for maksimalt bæredygtigt udbytte inden
2015 kun vil være acceptabel, hvis det i alvorlig grad vil true de pågældende fiskeflåders
sociale og økonomiske bæredygtighed.
For bestande, hvor der er fastlagt forvaltningsplaner, vil ICES normalt rådgive efter
disse. For torsk i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat gælder, at der er enighed mellem
Rådet og Kommissionen om, at forvaltningsplanen bør revideres, da planen ikke er
hensigtsmæssig i forhold til bestandssituationen, uden at dette er sket endnu. Her har
Rådet valgt at fravige den rådgivning, der følger af forvaltningsplanens model for TAC-
fastsættelse, da de besluttede indsatser vedrørende selektivitet med videre blev vurderet
at være mere hensigtsmæssige i forhold til forvaltning af bestanden. Rådets fravigelse er
i overensstemmelse med den ændring af planen, som Rådet vedtog i 2012.
Ved databegrænsede bestande vil ICES i nogle tilfælde ud fra en forsigtighedstilgang
vælge at rådgive om en reduktion i TAC på 20 % i forhold til det foregående års
fangster.
Kommissionen og Rådet vil i denne situation normalt vælge en reduktion i
TAC
(dvs. ikke
fangster)
på 20 % i forhold til det foregående års TAC, idet der dog vil blive taget højde
for konkrete oplysninger om bestandenes tilstand og risiko for øget discard ved arter, der
normalt indgår som bifangster i andet fiskeri. ICES har, som det fremgår af tabel 2, givet
kvantificeret rådgivning for markant flere databegrænsede bestande efter 2012 (fra 47 i
2012 til 77 i 2013). Rådgivningen for en række af disse arter har ikke tidligere angivet
en bestemt mængde, men har i stedet været en kvalitativ rådgivning om f.eks. at,
”fangster bør ikke stige”. Disse bestande indgik således ikke i beregningerne i oversigten
(tabel 3) før rådgivningen for dem er blevet kvantitativ. En stor del af forklaringen for
den stigende forskel mellem rådgivning og TAC´er efter 2012 er således, at ICES har
givet kvantitativ rådgivning for et større antal bestande, uden at dette i sig selv
indebærer en øget risiko for overudnyttelse af bestandene.
For en række stabile bestande, der generelt har en begrænset økonomisk betydning, der
som oftest alene indgår som bifangster i andet fiskeri, typisk har lav kvoteudnyttelse, og
3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1380/2013 af 11. december 2013 om den fælles
fiskeripolitik, ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1954/2003 og (EF) nr. 1224/2009 og ophævelse af
Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 og (EF) nr. 639/2004 samt Rådets afgørelse 2004/585/EF.
5
FLF, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 112: Kopi til orientering af besvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2014) 0670 efter ønske fra Per Clausen (EL) vedrørende fastsættelse af fiskerimuligheder for 2015, fra fødevareministeren
hvor der er begrænsede oplysninger om deres tilstand, blev Rådet og Kommissionen i
december 2012 for første gang enige om, at det var hensigtsmæssigt, at TAC´erne for
en række af disse bestande forblev uændrede i en årrække, medmindre den biologiske
rådgivning pegede på, at der var behov for ændringer af hensyn til bestandsudviklingen.
Denne beslutning blev videreført af Rådet og Kommissionen i december 2013, hvor man
valgte at udvide antallet af bestande. I 2014 var der således 25 bestande, der var
omfattet af en erklæring om, at TAC kunne fastsættes uændret, uanset om ICES ud fra
en forsigtighedstilgang ved databegrænsede bestande rådgav om en reduktion i TAC.
Beslutningen indebærer således, at Rådet og Kommissionen har vurderet, at man for
disse bestande ikke mener, at det er hensigtsmæssigt at følge den typiske ICES
rådgivning om 20 % reduktion i forhold til sidste års
fangster
for stabile bestande, hvor
den lave udnyttelse ville indebære store reduktioner i TAC, uden at dette er begrundet i
bestandstilstanden som sådan, og hvor det i nogle tilfælde blot indebærer risiko for øget
discard.
Sammenfatning
Med den gradvise overgang fra en videnskabelig rådgivning og forvaltning baseret på,
om en bestand er inden for sikre biologiske grænser til MSY-mål for bestandene er
ambitionsniveauet for bestandenes tilstand i rådgivningen generelt blevet hævet. I nogle
tilfælde, hvor en umiddelbar opnåelse af MSY-mål ville indebære en kraftig TAC-
reduktion i et enkelt år, har Rådet valgt en mere gradvis tilpasning af TAC-niveauer i
forhold til den biologiske rådgivning. Det har Rådet gjort ved at udskyde fristen for at nå
MSY-mål til senere end 2015, men så MSY-målet nås senest i 2020, gennem en trinvis
reduktion af fiskeridødeligheden i fuld overensstemmelse med MSY-målsætningen i
grundforordningen.
I forhold til den flerårige plan for torsk i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat har Rådet valgt
at fravige den rådgivning, der følger af forvaltningsplanens model for TAC-fastsættelse,
da de besluttede indsatser vedrørende selektivitet med videre blev vurderet at være
mere hensigtsmæssige i forhold til forvaltning af bestanden.
Samlet set er der i perioden 2003-2014 sket en stigning i de fiskebestande, der foreligger
videnskabelig rådgivning for. Antallet af bestande, der fiskes med maksimalt bæredygtigt
udbytte, er steget, og antallet af overfiskede bestande i forhold til MSY er faldet. Som det
fremgår af ovenstående, kan der anføres en række årsager til, at Kommissionen og
Rådet ved fastsættelsen af de konkrete TAC´er ikke altid vælger at følge den
videnskabelige rådgivning fra ICES fuldt ud. Den stigende afvigelse mellem de fastsatte
TAC´er og rådgivningen fra ICES for årene 2013 og 2014 kan i den sammenhæng for en
stor del forklares ved, at ICES i rådgivningen for 2013 har givet kvantificeret rådgivning
for et markant større antal databegrænsede bestande, og kan i sig selv ikke ses som en
sænkelse af bæredygtighedsniveauet.
6