Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 102
Offentligt
1440147_0001.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri
Den 22. december 2014
Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 35 (EUU alm.
del) stillet den 27. november 2014 efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V) vedrørende EU-
retlige minimumsforpligtelser.
.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440147_0002.png
Folketingets Europaudvalg
København, den 22. december 2014
Sagsnr.: 28462
FVM 358
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af den 27. november 2014 stillet følgende
spørgsmål (spørgsmål nr. 35 (EUU alm. del)) efter ønske fra Eva Kjer Hansen (V):
Spørgsmål nr. 35:
”Ministeren bedes dokumentere, i hvilket omfang ministeren har fulgt Justitsministeriets vej-
ledning om lovkvalitet, pkt. 2.3.3.i. Her fremgår det, at hvor der er tale om ”overopfyldelse”
af EU-retlige minimumsforpligtelser, bør dette anføres. Lovforslagets bemærkninger om kon-
sekvenser bør i fornødent omfang omtale konsekvenserne af den foreslåede ”overopfyldelse”.
Ovenstående bedes dokumenteret ved at fremlægge eksemplerne på dette fra de sidste tre
år.”
Svar:
Til brug for besvarelsen er der indhentet et bidrag fra Fødevarestyrelsen:
”Fødevarestyrelsen har forstået, at spørgsmålet er relateret til besvarelsen af spørgsmål nr.
26 (EUU alm. del).
Af de i punkt 2 i bilag til besvarelsen af spørgsmål 26 nævnte lovforslag er det kun lovforslag
nr. L 88 forslag til lov om ændring af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte, der er
fremsat inden for de seneste tre år. Lovforslaget blev fremsat den 28. november 2013 af den
tidligere minister for fødevarer, landbrug og fiskeri, Karen Hækkerup og blev førstebehandlet
den 5. december 2013. Den nuværende fødevareminister tiltrådte den 12. december 2013 og
der vedlægges derfor i bilag 1 indarbejdede citater fra lovforslag L 88 som dokumentation
for, at lovforslaget fremsat af den tidligere fødevareminister har fulgt Justitsministeriets vej-
ledning om lovkvalitet, pkt. 2.3.3.”
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
www.fvm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440147_0003.png
Bilag 1 til besvarelse af EUU spørgsmål 35
§ 1 nr. 2 og 5 i lovforslag L 88 lyder:
” … 2.
Som
fodnote
til lovens titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv
2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til be-
skyttelse af svin (kodificeret udgave), EU-tidende 2009, nr. L 47, side 5.«
…5. I
§ 3
ændres »De Europæiske Fællesskabers« til: »Den Europæiske Unions«.”
I lovforslagets almindelige bemærkninger står bl.a.:
”… 3.1.1. Lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte
Ved lov nr. 295 af 30. april 2003 blev overgangsperioden imidlertid ændret, så kravet
om løsdrift i drægtighedsstalden nu skal være opfyldt for alle bedrifter den 1. januar
2013. Ændringen skete på baggrund af et EU-retligt krav om løsdrift i perioden fra 4 uger
efter løbning til en uge før det forventede faretidspunkt gældende for alle bedrifter fra
den 1. januar 2013.”
”… 3.2.1. Arbejdsgruppen om hold af svins overvejelser og anbefalinger
Kravet om øget løsdrift i dansk svineproduktion vil medføre, at kravene til svinepro-
duktion i Danmark vil overstige kravene i EU (svinedirektivet), hvor der fra 1. januar
2013 kun er krav om løsdrift fra senest 4 uger efter løbning indtil 7 dage før forventet
faring (løsdrift i drægtighedsstalden). På sektorniveau er det på denne baggrund vurde-
ringen, at merinvesteringerne som udgangspunkt ikke vil føre til større indtjening i sek-
toren. Det skyldes bl.a., at dansk svineproduktion arbejder i et åbent marked, hvor stør-
stedelen af produktionen eksporteres, og chancen for at overvælte omkostningerne til
forbedret dyrevelfærd på forbrugerne derfor er lille. …”
”… 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at medføre administrative konsekvenser af betydning for er-
hvervslivet. Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering,
som har vurderet, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser af betyd-
ning for erhvervslivet.
Det vurderes, at lovforslaget vil have betydelige økonomiske konsekvenser for erhver-
vet.
Dette skal tillige ses i lyset af, at kravet om løsdrift i løbe-og kontrolafdelingen vil med-
føre, at kravene til svineproduktion i Danmark vil overstige kravene i EU (svinedirekti-
vet), hvor der på nuværende tidspunkt (fra 1. januar 2013) kun er krav om løsdrift fra
senest 4 uger efter løbning indtil 7 dage før forventet faring.
Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet (nu Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, Københavns Universitet) udarbejdede i november 2010 økonomiske
analyser til brug for arbejdsgruppen om hold af svin, jf. ovenfor under punkt 3.2.1. Ana-
lyserne viste, at et krav om løsgående søer og gylte i løbe- og kontrolafdelingen samt i
farestalden vil være forbundet med betydelige økonomiske konsekvenser for erhvervet
på både bedrifts- og sektorniveau.
Det skønnes, at initiativet samlet set ved indfasning fra 2015 og over en 20-årig perio-
de på sektorniveau vil medføre et årligt gennemsnitligt indtjeningstab på 314 mio. kr.
Det bemærkes, at Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet
pr. 1. februar 2013 har foretaget en fornyet vurdering af gyldigheden af de i arbejds-
gruppen om hold af svin indeholdte konklusioner for så vidt angår de økonomiske analy-
ser ved overgang til løsdrift i løbeafdelingen i smågriseproduktionen. Institut for Fødeva-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1440147_0004.png
re- og Ressourceøkonomi vurderer, at konklusionerne fortsat er gældende, og at de
ovenfor beskrevne konsekvenser fortsat er de samme.”
”… 8. Forholdet til EU-retten
I 1991 blev Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin vedtaget (svinedirektivet). Direktivet in-
deholder mindstekrav for svin, der holdes indelukket med henblik på avl og opfedning.
Direktivet er udtryk for en minimumsharmonisering af området. De enkelte EU-lande har
således mulighed for at fastsætte videregående regler til beskyttelse af svins velfærd end
reglerne i direktivet.
Direktiv 91/630/EØF blev ændret ved Rådets direktiv 2001/88/EF af 23. oktober 2001.
Ændringerne vedrører hovedsageligt en række krav til forbedring af velfærden for søer,
herunder bl.a. krav om løsdrift fra senest 4 uger efter løbning og indtil 7 dage før forven-
tet faretidspunkt (krav om løsdrift i drægtighedsstalden). Dette krav er gældende for alle
bedrifter i Danmark fra den 1. januar 2013.
Kravet om løsdrift i drægtighedsstalden var på tidspunktet for ændringen af direktivet,
jf. ovenfor, allerede gældende i Danmark, men med en overgangsordning frem til 1. ja-
nuar 2014. Denne dato blev senere ændret til 1. januar 2013 i overensstemmelse med
direktivet.
Direktiv 91/630/EØF blev endvidere ændret ved Kommissionens direktiv 2001/93/EF af
9. november 2001. Direktivet er konsolideret ved Rådets direktiv 2008/120/EF af 18.
december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin.
Idet EU-direktivet er et minimumsdirektiv kan medlemslandene fastsætte strengere na-
tionale krav. Fastsættelse af krav om, at søer og gylte skal være løsgående i løbe- og
kontrolafdelingen udgør videregående regler til beskyttelse af svins velfærd end reglerne
i direktivet.”
”… 10. Sammenfattende
skema
Positive konsekvenser / Negative konsekvenser / merudgifter
mindreudgifter
Økonomiske konsekven- Ingen
Ingen
ser for stat, kommuner
og regioner
Administrative konse-
Ingen
Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Økonomiske konsekven-
Betydelige økonomiske konsekvenser
ser for erhvervslivet
Administrative konse-
Ingen administrative konsekvenser af
kvenser for erhvervslivet
betydning
Administrative konse-
Ingen
Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse-
Ingen
Det kan ikke udelukkes, at der kan væ-
kvenser
re tale om miljømæssige konsekvenser
af et vist omfang i form af risiko for
øget ammoniakfordampning.
Forholdet til EU-retten
I forhold til Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret ud-
gave), der er et minimumsharmoniseringsdirektiv, er der tale
om fastsættelse af et højere beskyttelsesniveau i forhold til be-
skyttelse af svins velfærd end reglerne i direktivet.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I bemærkningerne til de enkelte bestemmeler står der bl.a. følgende til § 1 i lovforslag L
88:
” … Til nr. 2
Den nuværende lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte indeholder visse be-
stemmelser, som gennemfører dele af Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af
mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin. Det nævnte direktiv er en kodifikation af
Rådets direktiv 91/630/EØF af 19. november 1991 om fastsættelse af mindstekrav med
hensyn til beskyttelse af svin og tre senere ændringsretsakter. Der foreslås indsat en
fodnote herom til lovens titel.
Det bemærkes, at der ikke med dette lovforslag gennemføres nye direktivbestemmel-
ser i dansk ret. Den foreslåede fodnote har alene til formål at oplyse, at lov om indendørs
hold af drægtige søer og gylte allerede indeholder bestemmelser, som gennemfører dele
af det nævnte direktiv. Det bemærkes i den forbindelse, at der som følge af EU-
domstolens seneste praksis skal indsættes notehenvisninger i nationale forskrifter, der
gennemfører direktiver, selv i tilfælde, hvor der foreligger overensstemmelse mellem
direktivet og de pågældende nationale forskrifter. …
… Til nr. 5
Henvisningen til De Europæiske Fællesskaber i lovens § 3 foreslås ændret til en henvis-
ning til Den Europæiske Union. Den foreslåede ændring er en konsekvens af Lissabon-
traktatens ikrafttræden. …
… Til nr. 10
Lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte indeholder i § 8 et krav om, at der for
drægtige søer og gylte i løsdriftssystemer skal være installeret et overbrusningsanlæg
eller en tilsvarende anordning, hvorved dyrenes kropstemperatur kan reguleres.
Kravet bygger ikke på en EU forpligtelse, men har indgået i loven, siden den blev ved-
taget i sin oprindelige skikkelse i 1998, på grundlag af en anbefaling fra den daværende
arbejdsgruppe om hold af svin. Bestemmelsen har til formål at sikre, at svin får mulighed
for at få kroppen afkølet, når det er varmt eller efter fysisk aktivitet. Baggrunden for kra-
vet er, at svin ikke har svedkirtler på kroppen og derfor ikke kan svede over hele krop-
pen som f.eks. mennesker.
Som følge af, at der med lovforslaget foreslås indført krav om, at søer og gylte skal være løsgående i en del af pro-
duktionscyklussen, hvor dyrene ikke er drægtige, foreslås bestemmelsens anvendelsesområde udvidet derved, at betin-
gelsen om, at der skal være tale om drægtige dyr, udgår.
Kravet om overbrusningsanlæg eller anden tilsvarende anordning vil herefter gælde for alle søer og gylte inden for
lovens anvendelsesområde.
Det bemærkes i den forbindelse, at der efter § 4 i lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin også gælder
et krav om overbrusningsanlæg eller en tilsvarende anordning, der skal bruges til at regulere dyrenes kropstemperatur, i
stier til smågrise over 20 kg, avls- og slagtesvin. …”
Endelig fremgår bl.a. følgende af bilag 1 til lovforslag L 88:
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte,
jf. lovbekendtgørelse nr. 255 af 8. marts 2013,
foretages følgende ændringer:
Lov om indendørs hold af drægtige søer og
gylte
1.
I lovens
titel
ændres: »drægtige søer og gylte«
til: »gylte, goldsøer og drægtige søer«.
2.
Som
fodnote
til lovens titel indsættes:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfø-
rer dele af Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. de-
cember 2008 om fastsættelse af mindstekrav med
hensyn til beskyttelse af svin (kodificeret udgave),
EU-tidende 2009, nr. L 47, side 5.«
§ 1.
Reglerne i denne lov finder anvendelse på
bedrifter med drægtige søer og gylte, der holdes
indendørs til landbrugsmæssigt formål.
§ 2.
Ved so forstås et hundyr efter første faring.
Stk. 2.
Ved gylt forstås et hundyr efter kønsmod-
ning og inden faring.
4.
I
§ 2
indsættes som
stk. 3 og 4
:
»
Stk. 3.
Ved goldso forstås en so efter fravænning
og indtil løbning.
Stk. 4.
Ved drægtig so forstås en so fra løbning og
indtil faring.«
§ 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kan fastsætte regler med henblik på opfyldelse af
De Europæiske Fællesskabers direktiver om forsvar-
lig behandling af drægtige søer og gylte og om
beskyttelse af disse dyrs velfærd. …”
5.
I § 3
ændres »De Europæiske Fællesskabers« til:
»Den Europæiske Unions«.
3.
I
§§ 1, 3 og 4
ændres »drægtige søer og gylte«
til: »gylte, goldsøer og drægtige søer«.
6