Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 96
Offentligt
Nedlæggelse af arabisk, kinesisk og spansk på Syddansk Universitet
og forringede muligheder for internationalisering
Syddansk Universitet (SDU) er blevet pålagt at dimensionere universitetets uddannelser med i alt
894 pladser, hvilket bl.a. medfører en nedlæggelse af tre vigtige sprogfag, nemlig arabisk, kinesisk
og spansk.
8. januar 2015 har uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen underskrevet Syd-
dansk Universitets nye udviklingskontrakt, hvori det bl.a. hedder: ”SDU vil fortsat udvikle sig som
et internationalt attraktivt universitet, både for studerende og medarbejdere”. Mulighederne for at
opfylde dette mål forringes betragteligt med nedlæggelsen af tre verdenssprog.
Oprindelig kunne studerende på Syddansk Universitet studere 9 forskellige sprog, som i alt tales af
ca. halvdelen af verdens befolkning. Fransk, italiensk, polsk og russisk er allerede nedlagt, og nu
medfører dimensioneringen så, at arabisk, kinesisk og spansk også nedlægges – verdens største,
fjerdestørste og femtestørste sprog, som til sammen tales af over 1,8 mia mennesker i verden. Til-
bage vil der kun være engelsk og tysk, sprog som kun ca. 6% af verdens befolkning har som mo-
dersmål.
Uddannelses- og forskningsministeren svarede, da hun i Folketingets spørgetid onsdag 14. januar
skulle svare på hendes holdning til lukning af arabisk, spansk og kinesisk på SDU, at det var et
valg, som SDU´s ledelse havde truffet, og at SDU havde haft mange andre valgmuligheder.
SDU´s ledelse oplyser imidlertid, at SDU ikke har haft andre valgmuligheder. Dimensioneringen på
i alt 894 pladser vil medføre et indtægtstab på ca. 50 mio. kr., for universitetet, og universitetet må
derfor reducere udgifterne tilsvarende. Det er ledelsens vurdering, at det kun kan ske ved helt at
nedlægge uddannelser. SDU ville gerne beholde arabisk, spansk og kinesisk, men det er SDU-
ledelsens vurdering, at den måde, som dimensioneringsmodellen er skruet sammen på, tvinger uni-
versitetet til den drastiske beslutning om lukning af de tre sprog.
Problemet med nedlæggelsen af sprogene kan heller ikke løses ved, at sprogene er udbudt på andre
universiteter, da de uddannelser, som SDU vil nedlægger, er uddannelser, som slet ikke eksisterer i
København. Fx er arabisk
på Københavns Universitet et traditionelt filologisk studium, hvor man
studerer arabisk sprog, litteratur, kultur mv., mens arabisk på SDU er erhvervsrettede kommunikati-
onsuddannelser, hvor man lærer arabisk sprog sammen med enten virksomhedskommunikation,
økonomi eller pædagogik.
Nedlæggelsen af arabisk, kinesisk og spansk på SDU har også både regionale og sociale mobilitets-
konsekvenser.
Der vil med nedlæggelsen ikke være mulighed for at studere andre sprog end engelsk og tysk i
hverken den syddanske eller sjællandske region. Indtil for få år siden kunne man til sammenligning
studere spansk i 5 forskellige byer, hvor SDU i dag har campusser, nemlig Odense, Slagelse, Kol-
1