Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 90
Offentligt
1484698_0001.png
sektorprogram
Uddannelse og forskning
Dansk formandskab for
Nordisk Ministerråd 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0002.png
Sektorprogram for uddannelse og forskning
Danmarks formandskab for Nordisk Ministerråd 2015
ISBN 978-92-893-3903-2 (PRINT)
ISBN 978-92-893-3904-9 (PDF)
http://dx.doi.org/10.6027/ANP2014-774
ANP 2014:774
© Nordisk Ministerråd 2014
Layout: Erling Lynder
Omslagsfoto: Havvindmøller i Øresund,
Adrian Joachim og Signelements
Foto: s. 5 Les Kaner og Kim Vadskær; s. 6 og 8–9 Signelements;
s. 11 og 14 Johannes Jansson; s. 18–19 Magnus Fröderberg
Tryk: Rosendahls-Schultz Grafisk
Oplag: 500
Printed in Denmark
Lillegrund Vindmøllepark
Øresund, Danmark/Sverige
www.norden.org/da/publikationer
Det nordiske samarbejde
Det nordiske samarbejde
er en af verdens mest omfattende
regionale samarbejdsformer. Samarbejdet omfatter Danmark,
Finland, Island, Norge og Sverige samt Færøerne, Grønland
og Åland.
Det nordiske samarbejde
er både politisk, økonomisk og
kulturelt forankret, og er en vigtig medspiller i det europæiske
og internationale samarbejde. Det nordiske fællesskab arbejder
for et stærkt Norden i et stærkt Europa.
Det nordiske samarbejde
ønsker at styrke nordiske og regionale
interesser og værdier i en global omverden. Fælles værdier
landene imellem er med til at styrke Nordens position som en
af verdens mest innovative og konkurrencedygtige regioner.
Nordisk Ministerråd
Ved Stranden 18
1061 København K
Telefon (+45) 3396 0200
www.norden.org
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0003.png
sektorprogram
Uddannelse
og forskning
Dansk formandskab for
Nordisk Ministerråd 2015
1
2
3
4
5
Forord
Indledning
Vækst
Velfærd
Værdier
4
6
8
14
18
22
6 Det Blå Arktis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1 Forord
Det danske formandskabsprogram for Nordisk Ministerråd i 2015 stiller
skarpt på temaerne
vækst, velfærd, værdier
og
Det Blå Arktis.
Uddannelse, forskning og innovation spiller en central rolle i – og på tværs
af – alle fire temaer.
De nordiske lande er tæt forbundne med fælles historie, kultur og værdier.
Vores nordiske velfærdssamfund bygger på en demokratisk forståelse og
en anerkendelse af ligeværd og lige rettigheder for alle og respekt for
fællesskabet, som alle både bidrager til og nyder godt af. De nordiske
lande er også kendetegnet ved, at vores uddannelsessystemer understøt-
ter et sammenhængende børneliv og livslang læring. Det er fælles styrker
og stærke nordiske værdier, der genfindes på tværs i vores uddannelses-
systemer.
I de nordiske lande møder vi også en række fælles udfordringer. Vi er ikke
gode nok til at bryde negativ social arv, sikre social mobilitet og inklusion
af alle børn, unge og voksne i vores uddannelser og ligestilling af drenge
i grundskolen og af kvinder i uddannelse og forskning.
At blive klogere og dygtigere er vigtigt i Norden. Alle skal blive så dygtige,
som de kan. Langt de fleste klarer sig godt, men vi skal have alle med.
Derfor vil vi have fokus på et stærkt nordisk vidensamarbejde. Som et af
Danmarks tre-årige formandskabsprojekter vil der inden for uddannelses-
og forskningsområdet blive etableret et nordisk forum. Forummet skal
styrke og sikre et struktureret vidensamarbejde inden for god pædago-
gisk praksis og god undervisning til brug for praktikere med henblik på
at understøtte bedre faglige resultater, at betydningen af negativ social
arv mindskes, og at børn og unge oplever en øget trivsel.
På samme måde har forskere en forpligtelse til at bringe deres viden i
spil i samfundet. Nye forskningsresultater skal bruges til at udfordre de
gældende standarder og metoder. Men forskningen skal nå bredere ud.
Det kan være i form af formidling til den brede offentlighed for at højne
indsigten hos den enkelte eller igennem konkret samarbejde med
erhvervslivet for at skabe vækst og øget velfærd.
I de nordiske lande deler vi også en tradition for åbenhed og et ufravige-
ligt krav om excellence i vores tilgang til forskningen. De nordiske
lande samarbejder på et højt fagligt niveau og bidrager til den globale
vidensproduktion med forskere og artikler af høj international klasse.
4
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0005.png
Der er således allerede et solidt fundament at udvikle uddannelses-
og forskningssamarbejdet på. Og dette samarbejde bidrager til at
løfte kvaliteten i uddannelserne samt at skabe en klarere nordisk
profil i omverdenen.
Derfor skal vi fortsætte med at udvikle, udvide og styrke det nordiske
samarbejde på uddannelses- og forskningsområdet, så der fortsat
skabes en nordisk merværdi.
De centrale programmer på uddannelses og forskningsområdet Nordplus,
Nordisk Masterprogram og NordForsk er med til at skabe gode rammer for
mobilitet, erfaringsudveksling, kapacitetsopbygning og videndeling og
bidrager samtidig til en styrket international profilering og positionering
af Norden.
Gode uddannelser er en kerneværdi i vores nordiske samfund. Men gode
uddannelser kommer ikke af sig selv. Og vi skaber dem ikke alene.
Vi skal bruge vores nordiske samarbejde til at nå endnu længere.
Christine Antorini
Undervisningsminister
Sofie Carsten Nielsen
Uddannelses- og
forskningsminister
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0006.png
2 Indledning
Styrket kvalitet i uddannelse og forskning bidrager til at skabe øget
beskæftigelse og vækst og dermed bedre velfærd.
Men hvordan får vi udviklet dagtilbud, skoler, ungdomsuddannelser og
videregående uddannelser, så der skabes større lighed? Hvorfor er vores
uddannelser bedre tilpasset dem, der kommer fra hjem med mange
bøger i reolerne? Hvorfor er der opstået et uddannelseshierarki, hvor
det opleves som finere at vælge gymnasiet end en erhvervsuddannelse?
Og hvorfor er der ikke flere kvinder i forskningen?
6
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0007.png
For mange børn, unge og voksne i Norden har stadig ikke tilstrækkelige
faglige og sociale kompetencer til at klare en ungdomsuddannelse godt.
F.eks. ses der et fald i børn og unges læselyst i alle fem lande, nordiske
piger er stærkere læsere end nordiske drenge, og i alle lande på nær
Finland er andelen af fagligt svage elever i både læsning, matematik
og naturfag større end andelen af fagligt meget stærke elever. Alle de
nordiske lande har oplevet et fald i elevernes resultater i PISA i matematik
fra 2003 til 2012.
De nordiske uddannelsesinstitutioner opererer stadig mere i en global
sammenhæng. Det medfører både nye udfordringer og muligheder.
Hvordan opretholder vi – og øger – en nordisk mobilitet samtidig med,
at nye muligheder ude i verden også åbner sig op? Hvordan håndterer
de nordiske uddannelsesinstitutioner bedst den stigende interesse og
efterspørgsel efter deres viden ude i verden?
Forskning er også en integreret del af et større samspil mellem offentlige
og private aktører på den hjemlige arena og i internationalt regi. Dette
samarbejde er vigtigt for at sikre innovation og vækst. Hvordan sikrer vi
brobygning mellem forskningsmiljøer og erhvervslivet? Hvordan kan vi
udvikle Norden til et internationalt kraftcenter for forskning og innovation
og dermed styrke eksporten og tiltrækningen af udenlandske investeringer
og talent?
Under det danske formandskab vil der blive sat fokus på nogle af
disse problemstillinger i en nordisk kontekst gennem øget videns-
og netværkssamarbejde, f.eks. inden for it-, statistik- og dataområdet,
god pædagogisk praksis og god undervisning til brug for praktikere,
videnskortlægninger, konkrete samarbejdsprojekter inden for udvalgte
temaer af fælles nordisk interesse, øget mobilitet på uddannelses- og
forskningsområdet og erfaringsudveksling på tværs af de nordiske
lande.
Yderligere information
Det danske formandskab vil i løbet af 2015 afholde en række aktiviteter,
konferencer, seminarer m.m., som knytter an til prioriteringerne i sektor-
programmet. Information om de enkelte tiltag vil løbende blive opdateret
på formandskabets hjemmeside
www.norden2015.dk
samt på
uvm.dk
og
ufm.dk.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0008.png
3 Vækst
Vi lever i en stadig mere globaliseret verden, hvor bl.a. handel, job og kom-
munikation går på tværs af landegrænser. En stor del af arbejdspladserne i
de nordiske lande er afhængige af eksport. For også i fremtiden at have
borgere, der kan agere sikkert som globale medborgere og en arbejdsstyr-
ke, der kan navigere hjemmevant i en global verden, er det vigtigt, at vores
nordiske uddannelser ruster vores børn, unge og voksne til dette.
En vigtig del i skabelsen af fremtidens uddannelser af høj kvalitet er
derfor, at der er et internationalt udsyn i uddannelsen, og at der skabes
et internationalt miljø i skolen og på studierne. Undersøgelser viser, at
elever, der har været på udvekslingsophold mv. er mindre arbejdsløse,
hurtigere får deres første job og hurtigere gør karriere end elever, der
ikke har været ude.
8
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0009.png
I Norden er det lykkedes at skabe internationale uddannelsesmiljøer på
flere universitetsstudier blandet andet gennem Nordic Master program-
met, der har ydet økonomisk støtte til etableringen af fællesnordiske
kandidatuddannelser. Det danske formandskab ønsker at videreføre
erfaringerne herfra til professionsbachelorområdet. Vi vil derfor igang-
sætte et arbejde, der skal løfte og udvide det nordiske samarbejde på
velfærdsuddannelserne for både at fremme den nordiske mobilitet og
sikre uddannelser af høj kvalitet. Indsatsen vil ligge i forlængelse af
Holdbar Nordisk Velfærd programmet, der har sat fokus på skabelsen
af fremtidssikrede velfærdsuddannelser i Norden.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nordisk samarbejde om uddannelse medvirker ikke blot til at skabe nye
internationale miljøer, men også til at skabe bæredygtige uddannelses-
miljøer af høj kvalitet. Bl.a. på små fagområder, hvor det på nationalt
niveau kan være svært at opretholde et fagligt miljø af høj kvalitet.
Derfor vil det danske formandskab have fokus på, at det nordiske
samarbejde om udbud af små sprogfag fortsat udvikles og
konkretiseres.
I Norden er der generelt en høj grad af uddannelsesmobilitet, men der
er dog fortsat udfordringer. Eksempelvis er der store forskelle i mobilitets-
strømmene mellem de nordiske lande. Det nordiske program Nordplus
giver mulighed for mobilitet fra dagtilbud til de videregående uddannelser
i Norden, og er et meget vigtigt instrument i forhold til at understøtte
mobiliteten i Norden, men skal ses i sammenhæng med EU’s Erasmus+.
Det danske formandskab vil derfor sætte fokus på, hvordan den nordiske
uddannelsesmobilitet bedst sikres fremover.
En anden meget væsentlig faktor for øget vækst i de nordiske lande er
uddannelsernes kobling til praksis og arbejdspladsernes behov. Det er
vigtigt både for kvaliteten, og for at uddannelserne er attraktive. Inden
for det nordiske samarbejde er der sat særlig fokus på arbejdsplads-
læring i erhvervsrettet ungdomsuddannelse, hvor alle lande arbejder
med kvalitetsudvikling. Det danske formandskab vil bidrage til udveksling
af erfaringer og dialog om kvalitetsudvikling og indretning af fremtidens
erhvervsuddannelser.
I de nordiske lande spiller gode grundlæggende færdigheder hos alle
også en central rolle for deltagelse i livslang læring, og for hvordan man
klarer sig på arbejdsmarkedet i et moderne videns–og produktionssam-
fund. De nordiske lande ligger i top, når det gælder voksenuddannelse,
men er også udfordret af, at en del borgere ikke har de fornødne
grundlæggende færdigheder til fuldt ud at kunne deltage aktivt i
samfundet. Det danske formandskab vil i samarbejde med Nordisk
Netværk for Voksnes Læring (NVL) medvirke til at styrke nordisk
samarbejde om, hvordan vi tilgodeser voksnes forskellige behov
for udvikling af gode, grundlæggende færdigheder.
I forhold til OECD’s PIAAC Programme (Programme
for the International
Assessment of Adult Competencies)
er der med støtte fra Nordisk
Ministerråd, i regi af et nordisk netværk om PIAAC, etableret en nordisk
PIAAC database og gennemført en række nye analyser af voksnes
kompetencer. Det danske formandskab vil i samarbejde med det nordiske
PIAAC-netværk bidrage til, at den ny viden bringes i spil. Det vil bl.a. ske
10
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0011.png
på en konference i foråret 2015, der har til formål at skabe et øget fælles
nordisk fokus på og stimulere til nye uddannelses – og forskningsinitiati-
ver på voksenområdet.
Endvidere vil der i samarbejde med Nordisk Netværk for Voksnes Læring
(NVL) blive nedsat en arbejdsgruppe i 2015, der skal fastlægge rammer,
fokusområder og initiativer for et nyt nordisk netværk om voksnes basale
færdigheder. Formålet er, at arbejdsgruppen skal styrke nordisk erfarings-
udveksling og dialog om udvikling af voksenuddannelsestilbuddene.
Digitalisering har stor betydning for den kommende vækst i samfundet,
og derfor er der behov for cyber- og informationssikkerhed. Cyber- og
informationssikkerhedstrusler er ofte af grænseoverskridende karakter,
hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at samarbejde med ligesindede
lande om en styrkelse af uddannelses- og forskningsindsatsen på
området.
I de kommende år vil en af verdens største og mest avancerede forsknings-
faciliteter blive bygget i Norden.
European Spallation Source
(ESS), som
faciliteten hedder, er en neutronspredningsfacilitet, der fungerer som et
kæmpestort og meget avanceret mikroskop, der giver unikke muligheder
for at undersøge materialer fra den mindste atomare struktur til hele
maskindele i fuld størrelse og drift. Etableringen af ESS i Norden er et
unikt fremskridt for det nordiske forskningssamarbejde, som vi under
formandsskabet vil bygge videre på.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0012.png
For at indfri ESS’s fulde potentiale inden for vækst og produktivitet
i de nordiske lande kræves der en helt konkret kompetenceopbygning
og brobygning mellem ESS, forskningsmiljøer og erhvervsliv i de
nordiske lande. Dette er en prioriteret opgave for det danske
formandskab.
En væsentlig del af værdiskabelsen i de nordiske lande finder sted i
såkaldte klynger, hvor virksomheder, forsknings- og uddannelses-
institutioner og offentlige institutioner samarbejder tæt om at udvikle
viden, som virksomhederne kan anvende til at skabe nye produkter og
services. I Norden har vi bl.a. stærke klynger inden for vedvarende
energi, miljøteknologi, offshore, sundhed og velfærdsteknologi,
smart it, fødevarer, transport mv.
Hver for sig er de nordiske klynger imidlertid små, set i et globalt perspek-
tiv. Hvis vi derimod forener kræfterne inden for vores styrkepositioner, vil
Norden kunne udgøre et internationalt kraftcenter, som kan styrke både
eksporten og tiltrækning af udenlandske investeringer og talent.
Det er derfor en prioriteret opgave for det danske formandskab at styrke
klyngesamarbejdet mellem de nordiske lande og herunder fokusere
på at styrke de små og mellemstore virksomheders innovation og
internationalisering.
Danmark vil under sit formandskab:
Stille forslag om nedsættelse af en arbejdsgruppe med eksperter fra
institutioner og ministerier, der under det danske formandskab skal
komme med forslag til konkrete samarbejdsprojekter på de nordiske
professionsbacheloruddannelser – herunder læreruddannelsen – i form
af eksempelvis fællesnordiske moduler eller praktikpladssamarbejde.
Prioritere og understøtte det arbejde der er sat i gang med henblik på
at fremme et forpligtende nordisk samarbejde om udbud af små fag,
herunder særligt de små sprogfag og sikre fremdrift på dette område.
Følge op på de igangsatte evalueringer af Nordplus, Overenskomsten
for Adgang til Videregående Uddannelser og Reykjavikdeklarationen, og
i regi af den nordiske Embedsmandskomite for Uddannelse og Forskning
(EK-U) drøfte, hvordan den nordiske mobilitet fortsat kan udvikles og
styrkes.
12
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0013.png
Afholde en konference om arbejdspladsbaseret læring i Norden foråret
2015, Nytænkning i praktikken med respekt for traditionerne. Konfe-
rencen vil stille skarpt på, hvordan vi får en bedre sammenhæng mellem
skole- og arbejdspladslæring i erhvervsuddannelserne i forhold til såvel
de unge som de voksne.
Medvirke til afholdelsen af en konference i samarbejde med det
nordiske PIAAC netværk for forskere og praktikere om de nordiske
PIAAC-resultater, hvor ny nordisk forskning om voksnes basale
færdigheder fremlægges, drøftes og perspektiveres.
Samarbejde med Nordisk Netværk for Voksnes Læring (NVL) om at
igangsætte en arbejdsgruppe, der skal fastlægge rammer, fokusområ-
der og initiativer for et nyt netværk om voksnes basale færdigheder.
Igangsætte en dialog i regi af Embedsmandskomiteen for Uddannelse
og Forskning (EK-U) om mulighederne for at styrke samarbejdet mellem
uddannelses- og forskningsinstitutioner på området for cyber- og
informationssikkerhed.
Arrangere en kick-off konference for neutronforskningsprogrammet med
fokus på, hvordan ESS kan udnyttes i forhold til at løse store samfunds-
mæssige udfordringer.
Skabe et nordisk ESS-netværk for industrien. Projektet vil have fokus
på konkret opbygning af viden, kompetencer og teknologi i industrien,
herunder primært små og mellemstore viden-intensive virksomheder.
En lang række brancher og virksomheder kan drage nytte af samarbejde
omkring ESS.
I samarbejde med Nordisk Ministerråd arrangere et stort nordisk-baltisk
matchmaking event, hvor 150–200 klynger mødes med henblik på at
etablere nye, grænseoverskridende samarbejder til gavn for små og
mellemstore virksomheder i de nordiske lande.
Tage initiativ til, at de nordiske-baltiske lande i fællesskab understøtter
etablering af et antal grænseoverskridende klynge-til-klynge samar-
bejdsprojekter inden for områder, hvor nordiske små og mellemstore
virksomheder (SMV’er) har store vækst- og innovationspotentialer. Der
sigtes mod at gennemføre et fælles projektopslag med titlen Innovation
Express i regi af Baltic Sea Region Stars-samarbejdet.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4 Velfærd
Talent kan findes alle steder og skal have mulighed for at udfolde sig uagtet
social baggrund. De nordiske samfund er relativt små og har ikke råd til, at
børn og unge ikke får mulighed for at indfri deres potentiale. Derfor vil der
under det danske formandskab blive sat fokus på videns- og erfaringsud-
veksling om social mobilitet.
Alle lande er optaget af at skabe de bedste uddannelser for deres befolk-
ning. Gode uddannelser er med til at skabe beskæftigelse, velfærd og
trivsel. Dette gælder også for de nordiske lande. Men internationale under-
søgelser viser, at der er udfordringer med bl.a. faglighed og trivsel i de
nordiske lande. Det betyder, at elever, studerende og lærere i stigende grad
oplever, at der igangsættes reformer af uddannelsers indhold og rammer.
Reformer på uddannelses- og forskningsområdet stiller krav til en stor
kulturforandring i dagtilbud, skoler og andre uddannelsessteder. Det
gælder både i forhold til indholdet i pædagogikken og undervisningen,
i uddannelsesstrukturen, ledernes rolle og til pædagogers, læreres og
underviseres samarbejdsformer og tilstedeværelse. Vi ved, at der er langt
fra reformer på papiret til undervisningen i klasseværelset eller auditoriet.
Vigtige rettesnore i forhold til virkeliggørelse af reformer er bl.a. en tæt dia-
log mellem de relevante aktører, at initiativer bygger på viden, at der er vej-
ledning og gode it-understøttede redskaber til de medarbejdere og chefer
der skal løfte opgaven lokalt, og at man fra lokalt og centralt hold følger
fremdriften i reformerne.
I en reformproces på uddannelsesområdet er pædagoger, lærere og under-
visere de vigtigste forandringsagenter. Danmark vil sætte særligt fokus
på, hvordan professionerne kan støttes i reformarbejdet og dermed de
forandringsprocesser, der skal til for løbende at være klædt på til at
virkeliggøre de forskellige reformtiltag. I den forbindelse er det vigtigt at
sikre deling af viden fra både nordiske og internationale skolesystemer, der
har erfaring med en systematisk evalueringsindsats, f.eks. som opfølgning
på OECD’s TALIS undersøgelse for lærere og skoleledere. TALIS står for
Teaching and Learning International Survey,
og undersøgelsen giver bl.a.
værdifuld viden om, hvilke former for evaluering og feedback, der anvendes
på skolerne og om lærernes behov for faglig og professionel udvikling m.m.
Reformernes fokus på uddannelserne skal også sikre et fokus på de børn
og unge, som af forskellige årsager kan blive klemt i de mange reformer.
Derfor er det vigtigt hele tiden at have et spor, hvor fokus holdes på at
sikre og udvikle muligheder for børn og unge i udsatte positioner.
14
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0015.png
Videns- og erfaringsudveksling og inddragelse af praktikerne er
essentielt, hvis reformerne skal lykkes.
Inden for uddannelses- og forskningsområdet bliver der derfor som led
i et tre-årigt formandskabsprojekt ”Viden, der gør børn og unge dygtige
og livsduelige – Nordisk videnssamarbejde om god undervisning og god
pædagogisk praksis til brug for praktikere” etableret et nordisk forum.
Dette forum skal styrke og sikre et struktureret vidensamarbejde inden
for god pædagogisk praksis og god undervisning til brug for praktikere
med henblik på at understøtte bedre faglige resultater, at betydningen af
negativ social arv mindskes, og at børn og unge oplever en øget trivsel.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er mange styrker i nordisk pædagogik og uddannelse, f.eks. stor grad
af fokus på demokrati, lighed og medskabelse, og vores samfund minder
kulturelt, sprogligt og organisatorisk meget om hinanden. Det betyder,
at vi har et godt grundlag for at lære af hinandens erfaringer og de enkelte
landes forskning. Vi skal derfor styrke samarbejdet om at kortlægge,
udvikle og formidle viden på tværs af Norden til praktikere, så pædagoger
og lærere får det bedst mulige vidensgrundlag for gennem samvær, pæda-
gogiske aktiviteter og undervisning at gøre en forskel i forhold til børnene
og de unge.
Det nordiske forum skal i sit arbejde bl.a. have fokus på at styrke landenes
samlede indsats for at indsamle data og viden om gode, effektive metoder
i forhold til identificerede udfordringer fra hele Norden, sikre at viden er
tilgængelig og praktikeranvendelig på eksisterende portaler, at viden
omsættes samt understøtte praksisnetværk, igangsætte praksis- og forsk-
ningskortlægninger, der har en generel nordisk interesse, samt at vurdere
muligheden for at udvikle målemetoder i forhold til nordisk værdsatte
kompetencer som bl.a. innovation, kreativitet og entreprenørskab.
Et andet konkret forslag til nordisk videndeling er at nedsætte en nordisk
netværksgruppe med henblik på at styrke det nordiske netværkssamar-
bejde inden for statistikområdet om indhold og kvaliteten af kvantitative
indikatorer i Norden. Danmark deltager sammen med bl.a. de øvrige nordi-
ske lande i OECD-samarbejdet om udvikling og implementering af interna-
tionale indikatorer til publikationen
Education at a Glance.
Der er nedsat
en række netværksgrupper i OECD, som drøfter, hvordan man fortsat kan
forbedre eksisterende samt udvikle sammenlignelige nye indikatorer, der
beskriver uddannelsessystemet og dets indflydelse på beskæftigelse og
andre forhold, som ikke nødvendigvis afspejler den nationale uddannel-
sesstruktur. Netværket kunne derfor have til formål at udvikle en fælles
nordisk forståelse af hvilke data, der anvendes og for at skabe bedre
sammenlignelige nordiske data. Resultatet kunne være en særlig nordisk
pixi-udgave af udvalgte indikatorer fra
Education at a Glance.
Nordisk Ministerråds program Holdbar Nordisk Velfærd inden for uddan-
nelse og arbejde og forskning for velfærd arbejder tillige med nordiske
platforme for dialog og vidensudveksling. Det danske formandskab vil
derfor bidrage til, at der sikres en god afrunding af og opfølgning på
relevante indsatser i regi af programmet, der udløber ved udgangen
af 2015.
16
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0017.png
Danmark vil under sit formandskab:
Initiere en dialog på ministerniveau om, hvordan den sociale mobilitet
på uddannelsesområdet styrkes i Norden og sikre, at alle talenter kan
udfoldes, herunder udveksle erfaringer landene i mellem.
Prioritere og understøtte det arbejde, der er igangsat under Islands
formandskab i 2014 om kompetenceudvikling på pædagog- og lærer-
området.
Initiere en dialog på ministerniveau om, hvordan pædagog- og lærer-
professionen udvikles, så pædagoger og lærere kan håndtere de frem-
tidige udfordringer i grundskolen – både under deres grunduddannelse,
i efter- og videreuddannelsesregi og anden kapacitetsopbygning.
Invitere til et to-dages seminar om, hvordan vi får skabt en systematisk,
meningsfuld og stærk evalueringskultur i grundskolen.
Etablere et tværnordisk forum som led i formandskabsprojektet, der
skal styrke det nordiske samarbejde om at udvikle og anvende viden,
så god undervisning og god pædagogisk praksis i endnu højere grad
gør børn og unge så dygtige de kan, og at børn og unge oplever en
øget trivsel.
Invitere til et kick-off seminar i forbindelse med det nordiske viden-
samarbejdsprojekt.
Nedsætte en nordisk netværksgruppe med henblik på at styrke det
nordiske netværkssamarbejde inden for statistikområdet.
Invitere til et nordisk uddannelsesdirektørmøde fra dagtilbudsområdet
til de videregående uddannelser.
Prioritere, at der sikres en opfølgning på igangsatte indsatser i regi af
Holdbar Nordisk Velfærd programmet, herunder indsatsen for at fremme
entreprenørskab i grundskole og ungdomsuddannelser.
Afholde en række initiativer på børne- og ungdomsområdet i regi af
Nordisk Børne- og Ungdomskomité (NORDBUK) med henblik på at
afdække udfordringer og muligheder for børn og unges fortsatte
demokratiske deltagelse i de nordiske lande.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0018.png
5 Værdier
Norden er også kendt i verden for et uddannelsessystem af høj kvalitet
og nordiske uddannelser efterspørges i omverdenen – bl.a. dansk
pædagogik, de duale erhvervsuddannelser, velfærdsuddannelser, og
voksen/efteruddannelse, hvor vi i Norden har en særlig ekspertise.
Derfor er uddannelseseksport også et emne, der i stigende grad bliver
aktuelt i de nordiske lande i takt med, at omverdenen efterspørger de
nordiske uddannelser.
Uddannelseseksport er et område med stort potentiale. Aktører på
området fremhæver, at uddannelseseksport bidrager til at fremme
internationalisering af egne uddannelser, styrker kvaliteten i egne
uddannelser, skaber vækst for nordiske virksomheder i udlandet
samt indtjening til de nordiske samfund.
18
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0019.png
Men samtidig er det et nyt område at bevæge sig ind på for mange uddan-
nelsesinstitutioner. De nordiske uddannelsesinstitutioner har både fælles-
nævnere i forhold til ekspertiseområder, der gør dem attraktive for uddan-
nelseseksport – f.eks. velfærdsuddannelser, den nordiske pædagogiske
tradition og erhvervsuddannelser i Danmark – og har desuden nogle af
de samme udfordringer grundet lighederne i de nordiske uddannelses-
systemer, hvilket bl.a. handler om sproglige barrierer og manglende
kommerciel kultur. Derfor vil det danske formandskab tage initiativ
til en nordisk konference om udveksling af erfaringer og ideer for at
styrke de nordiske uddannelsesinstitutioners muligheder.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM
FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kønsbalancen i forskning udgør en vigtig forskningspolitisk problematik
på globalt plan. Samlet set er Norden kendt for at være kommet langt, når
det gælder ligestilling mellem kvinder og mænd. Til trods for dette er 80
procent af professorerne i Norden fortsat mænd, hvilket indikerer, at vi
i Norden ikke i tilstrækkelig grad udnytter den samlede talentmasse.
De nordiske lande ser ud til at have forskellige strategier til at fremme
kønsbalancen, og der er forskelle mellem landene, når det gælder køns-
sammensætning blandt forskere. Den politiske prioritering af spørgsmålet
og den politiske vilje til styring og overvågning af ligestillingsarbejdet i
forskningsmiljøerne varierer også mellem landene. På den baggrund tog
det norske formandskab for Nordisk Ministerråd i 2012 initiativ til rappor-
ten
Norden – et steg nærmere kjønnsbalanse i forskning?
Rapporten og
problemstillingerne heri blev fulgt op på et seminar i regi af NordForsk
i efteråret 2014. Det danske formandskab vil tage initiativ til at videreføre
denne nordiske dialog på ministerniveau, således at de nordiske lande
kan fortsætte med at lære af hinandens erfaringer på området.
I de nordiske uddannelsessystemer ses der fortsat kønsopdelte uddannel-
sesvalg. Talentmasse bør udnyttes bedst muligt, og piger og drenge bør
vælge uddannelse efter kompetencer og kvalifikationer og ikke efter køn.
Et brud med det kønsopdelte uddannelsesvalg vil medvirke til, at alle
talenter kommer i spil. I regi af Nordisk Ministerråd for Ligestilling
(MR-JÄM) igangsættes der derfor en indsats med fokus på det køns-
opdelte uddannelsesvalg. Denne indsats vil blive fulgt og koblet til
indsatserne i Ministerrådet for Uddannelse og Forskning (MR-U).
Som opfølgning på den fælles nordiske konference
Norden viser vej,
der
blev holdt i januar 2014 som led i det fælles nordiske skoleprojekt initieret
af det nordiske Ministerråd for Uddannelse og Forskning (MR-U), vil
Danmark under sit formandskab sætte fokus på mulighederne for at
etablere venskabsklasser og udveksling i øvrigt og for at danne nye
nordisk netværk for institutioner og skoler, der har lyst til at indgå i
et netværkssamarbejde om at løse lokale udfordringer på tværs af
landegrænser.
Der kan bl.a. hentes inspiration fra Ny Nordisk Skole, der er et dansk tvær-
gående forandringsprojekt for hele dagtilbuds- og uddannelsessystemet,
der med afsæt i danske og nordiske værdier udfordrer den pædagogiske og
læringsmæssige praksis. Formålet med Ny Nordisk Skole er at udfordre
alle børn og unge, så de bliver så dygtige, de kan, mindske betydningen
af social baggrund i forhold til faglige resultater og styrke tilliden til dag-
tilbud og uddannelser med respekt for professionel viden og praksis.
20
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0021.png
Det nordiske fællesskab bygger på et historisk, kulturelt og sprogligt
fællesskab. Forståelsen af den nordiske kultur og nabosprogene dansk,
svensk og norsk bidrager til en øget fællesskabsfølelse og fremmer
mobiliteten i regionen. På undervisningssiden er børn og unges lytte-
forståelse en prioriteret indsats, men det er vigtigt, at sprog og kultur
sammentænkes for at styrke oplevelsen af det nordiske fællesskab.
Derfor er der i Nordisk Ministerråd nedsat en tværfaglig ad hoc gruppe,
der skal se på synergien mellem satsningerne på henholdsvis kultur- og
undervisningssiden. Og for at få så mange erfaringer og indspil fra aktører
på sprogområdet for at kunne styrke den fremtidige indsats, vil der blive
arrangeret et kontaktseminar for centrale aktører fra begge sektorer.
Danmark vil under sit formandskab:
Afholde en konference om uddannelseseksport med deltagelse fra
de nordiske uddannelsesinstitutioner, tænketanke, virksomheder og
samarbejdspartnere med udveksling af ideer og erfaringer samt fokus
på, hvordan vi sammen som Norden kan styrke de nationale indsatser.
Fortsætte den nordiske dialog om ligestilling i uddannelse og forskning
i Ministerrådet for Uddannelse og Forskning (MR-U) og udveksle erfarin-
ger om
best practice.
Sikre, at der er kobling i projektet om køn, ligestilling og uddannelse i
Norden under Ministerrådet for Ligestilling (MR-JÄM) til Ministerrådet
for Uddannelse og Forskning (MR-U).
Opfordre til tværfagligt og tværnordisk netværkssamarbejde mellem
dagtilbud, skoler og ungdomsuddannelser om konkrete forandrings-
projekter og temaer med inspiration fra Ny Nordisk Skole.
Samarbejde med Nordisk Ministerråds Sekretariat om at arrangere et
tværsektorielt kontaktseminar for aktører i undervisnings- og kultur-
sektoren med henblik på at opbygge netværk og styrke det fælles
værdiggrundlag, som ligger i nordisk sprog- og kulturidentitet.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6 Det blå Arktis
– Norden som aktør i Arktis
I tråd med Danmarks overordnede formandsskabsprogram for 2015 og
Kongeriget Danmarks Strategi for Arktis 2011–2020 tager Arktis i stigende
grad plads i undervisnings-, uddannelses- og forskningspolitikken.
I takt med klimaforandringerne forandres vilkårene for befolkningerne i
Arktis. Med en stor del af land- og havområder beliggende i den arktiske
region, står Norden med en række fælles muligheder og udfordringer.
Norden skal tage aktiv del i bestræbelserne på at sikre en bæredygtig
udvikling i regionen med landenes befolkninger i centrum. For den
stigende globale interesse i nye sejlruter, forekomster af olie, gas
og sjældne jordarter må ikke ske på bekostning af lokalsamfundenes
bæredygtighed.
Nordens mangeårige tradition for samarbejde og vidensdeling på tværs af
en række fagområder kan også komme det arktiske uddannelses- og forsk-
ningssamarbejde til gode og i et bredere perspektiv understøtte regionens
fredelige og bæredygtige udvikling.
Eksempelvis kan Nordens forskningstradition inden for klima -, energi – og
miljøløsninger fremhæves ligesom velfærdsområdet og freds- og konflikt-
forskning. Det arktiske erhvervsliv kan styrkes gennem bedre infrastruktur
og sejladssikkerhed med blik for havmiljø og biodiversitet. NordForsks
forskningsprogram
Ansvarlig udvikling af Arktis
er et bud på, hvorledes
tværfaglige, nordiske
centres of excellence
kan bruges til at løse arktiske
samfundsudfordringer. At bryde negativ social arv, sikre social mobilitet
og inklusion i særligt de mindre, arktiske samfund er andre indsatsområ-
der, som et styrket nordisk undervisnings – og uddannelsessamarbejde
kan understøtte. Nordisk støtte til UArctic – de arktiske universiteter – har
således forbedret lokalbefolkningernes uddannelsesmuligheder.
Der vil endvidere blive sat fokus på at fremme børn og unges forståelse
for rigsfælleskabet, udviklingen i Nordatlanten, de arktiske folk og den
arktiske dimension af de nordiske landes udvikling. Det vil ske gennem
udvikling af elektroniske undervisningsmidler om den historiske, sam-
fundsmæssige og kulturelle sammenhæng mellem Færøerne, Grønland,
Norge, Island og Danmark, der ligger til grund for nutidens danske rigs-
fælleskab.
22
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0023.png
Danmark vil under sit formandskab:
Følge op på Nordisk Ministerråds arktiske samarbejdsprogram for 2015
til 2017 og prioritere arktiske forhold i andre fora herunder særligt i
Arktisk Råd og i EU.
Arrangere en forskningskonference med det formål at vurdere det
aktuelle og fremtidige behov for tiltag, der øger forskning i sikkerheden
i Arktis og samtidig styrker de arktiske folks og samfunds tilpasnings-
evne og robusthed gennem samarbejde mellem de arktiske stater.
Sætte fokus på rigsfællesskabets historie og relationerne mellem
de arktiske befolkninger i Nordatlanten og invitere til en to-dages
arbejdskonference for fagfolk med henblik på at udvikle undervisnings-
materiale for grundskolernes ældste klassetrin og ungdomsuddannel-
serne.
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1484698_0024.png
Ved Stranden 18
DK-1061 København K
www.norden.org
Yderligere information om
Danmarks formandskab fås
på www.norden2015.dk
Udenrigsministeriet
Sekretariatet for Ministeren
for Nordisk Samarbejde
[email protected]
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Danmark
Telefon: +45 3392 0000
24
ANP 2014:774
ISBN 978-92-893-3903-2 (PRINT)
ISBN 978-92-893-3904-9 (PDF)
UDDANNELSE OG FORSKNING
– SEKTORPROGRAM FOR DANSK FORMANDSKAB 2015
http://dx.doi.org/10.6027/ANP2014-774