Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 88
Offentligt
1483941_0001.png
Regulering af studieoptag er nødvendig
Indlæg af uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (RV) bragt i
Kristeligt Dagblad den 31. december 2014.
Gør dimensionering danskerne dumme?
Sprogprofessor Niels Davidsen-Nielsen havde lillejuleaftensdag en klumme i nærværende avis med
overskriften: Skal vi nu også være dumme? Indlægget var en kommentar til efterårets debat om
dimensionering og regeringens planer om at regulere optaget på de videregående uddannelser.
Forfatteren refererer i indlægget til statsbankerotten i 1813, og indførelsen af undervisningspligten året
efter. Det var her, at Kong Frederik VI sagde de berømte ord, at fordi vi er fattige, behøver vi ikke blive
dumme. Jeg kan godt lide den historiske reference. For det var en klog beslutning, der blev truffet, da
man i en krisetid satsede på uddannelse.
Den beslutning vil regeringen gerne spejle sig i, for vi har som bekendt et mål om, at vi skal have den
dygtigste generation i Danmarkshistorien. Det er dog ikke den parallel, som Niels Davidsen-Nielsen
drager.
Han mener i stedet, at dimensionering står i modstrid til en prioritering af uddannelse, og at
dimensionering gør os dummere. Jeg er naturligvis uenig. For det første er der ikke tale om en
spareøvelse. For det andet bliver der ikke samlet set færre uddannelsespladser. Målet med
dimensionering er at flytte en mindre del af de samlede uddannelsespladser fra uddannelser med
begrænsede jobmuligheder til uddannelser med gode jobmuligheder.
Dimensionering er heller ikke en aflivning af humaniora. Selvom Niels Davidsen-Nielsen lader andet
forstå, så vil jeg roligt konstatere, at rygtet om humanioras snarlige død er stærkt overdrevet. Og jeg vil
æde min nytårshat på, at der også fremover vil blive undervist i både fransk og tysk på de danske
universiteter.
Vi kan ikke undvære humaniora. Vi har brug for kandidater, der ved noget om sprog, kultur og historie.
Lige såvel som vi har brug for dygtige kemikere, ingeniører og læger.
Jeg er enig med sprogprofessoren i, at det er noget pjat at kalde nogle fag hårde og andre bløde eller i
det hele taget at betragte nogle fag som finere end andre. I den sammenhæng ærgrer det mig dog, at
Niels Davidsen-Nielsen bruger udtrykket cand.ubrugelig., som om det er undertegnede, der har klistret
det mærkat på nogle uddannelser. Det har jeg ikke. Udtrykket stammer fra en nyuddannet cand.mag.,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
der i et indlæg i Universitetsavisen under overskriften ”En cand.ubrugelig?” beskrev, hvor frustrerende
det er at være ledig, når man har brugt mange år på at få en videregående uddannelse.
Der er ingen uddannelser, som er ubrugelige i min verden. Men uden dimensionering får vi for mange
nyuddannede kandidater, der ikke kan få et job, hvor de kan bruge de kompetencer, som de har
tilegnet sig gennem deres uddannelse.
Regulering af optaget på de videregående uddannelser er måske ikke en populær beslutning, men jeg
mener, at det er både en klog og modig beslutning. Og vi kan simpelthen ikke være andet bekendt.