Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 79
Offentligt
1435833_0001.png
FOLKESKOLEREFORMEN /
Af og med folket
Folkeskolereformen
- muligheder for det
kulturelle foreningsliv
Med den nye folkeskolereform, der trådte
i kraft i august 2014, lægges der op til et udvidet
forpligtende samarbejde med det omkringlig-
gende samfund – herunder også foreningsli-
vet. Skolerne kan tilrettelægge læringsforløb i
samarbejde med det lokale idræts-, kultur- og
foreningsliv med det mål at bringe virkelighe-
den ind i skolen og skolen ud i virkeligheden.
Den åbne skole
Der manglende både folkelighed og vægtning af
de kulturelle frivillige og amatørerne på Kultur-
mødet 2014 på Mors. Det ville styrke området,
hvis samtalerne om professionel kunst, kulturin-
stitutionerne, det frivillige kulturelle foreningsliv
og amatørerne blev ligestillet - især da de to
sidstnævnte repræsenterer en stor del af befolk-
ningen.
Side 3
Kulturmøde med vokseværk
På Kulturmødet 2014 forsøgte man at samle folk
omkring en fælles passion for kultur. Både de
udøvende, formidlerne, politikerne og alle dem,
der ikke har kultur som arbejde. Ambitionen er,
at alle skal være med i en levende meningsud-
veksling - også dem, der bare er ”almindelige
kulturbrugere”. Men manøvren lykkedes kun
delvist. For selv om der er fuldt hus til de fleste
store debatter, er tiden knap, og rammerne sat,
og til trods for at folk inviteres med i diskus-
sionen, så er det svært at komme i dybden med
problematikkerne.
Side 5
Med folkeskolereformen skal skolerne i langt højere grad
end tidligere åbne sig mod det omgivende samfund og
det lokale kultur-, fritids- og foreningsliv. Det betyder, at
skolerne kan samarbejde med foreninger om projekter
og undervisningsforløb af forskellig karakter. Skolerne
skal sørge for, at eleverne oplever, hvordan det, de lærer i
skolen, bruges i virkeligheden og bliver en del af virkelig-
heden. Eleverne skal have forståelse for, hvad det er for et
samfund, de er en del af. Ved at inddrage de frivillige for-
eninger kan man øge elevernes kendskab til de mulighe-
der og tilbud, de er omgivet af i lokalsamfundet. Eleverne
får dermed indblik i de ressourcer og muligheder, den en-
kelte forening rummer. For at skabe variation i skoledagen
er det oplagt, at en større del af undervisningen lægges
uden for skolen. Her kan de frivillige kulturelle foreninger
spille en væsentlig rolle og bidrage med et kvalificeret
udbud af aktiviteter.
Amatørkulturen til debat
Desværre var hverken amatørerne, det medska-
bende publikum eller den kulturelle frivillighed
for alvor på dagsordenen i de mange ”samtaler”,
der fandt sted på Kulturmødet 2014 på Mors.
Her var det især kulturens økonomi og formid-
ling, det internationale og folkeskolereformen,
der fyldte. Det var således først i en af mødets
absolut sidste samtaler, at det sådan lidt ”Hov for
resten …”-agtigt blev amatørkulturens tur.
Side 8
NR. 11 - oktober 2014
Det om-sig-liggende samfund
Mål, rammer og organisering
I den kommende tid skal kommunerne drøfte mål, ram-
mer og organisering af den åbne skole. Nogle kommuner
tænker i netværk. Andre kommuner tænker konkret i
læring i partnerskaber, hvor parterne bliver enige om,
hvad undervisningen skal indeholde, og hvad alle parter
Forts. side 10
I den nye skolereform er målsætningen, at fol-
keskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så
dygtige, som de kan, mindske betydningen af
deres sociale baggrund og skabe tillid og trivsel.
Det er et lovkrav, at skolerne inddrager lokalom-
rådet og tænker koblinger på tværs af skole og
foreningsliv, så skolen/lærerne kan invitere an-
dre aktører ind i skolen og i samarbejde nytænke
forløb.
Side 13
Stor vilje til at møde skolerne
I forbindelse med Køge Kommunes opfordring
til foreningerne om at lave samarbejdsprojekter
med ”den åbne skole”, formulerede Kulturelt
Samråd Køge nogle ideer til en kulturpasord-
ning. For hver kulturel aktivitet klassen deltager
i, får eleverne et stempel i deres kulturpas.
Side 1
6
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0002.png
Leder
Folkeskolereformen trådte i kraft med
indgangen til det skoleår, der gik i gang
i august 2014. Det er en reform med
mange forandringer og en reform, der
har været meget omtalt – både på godt
og ondt. Men det er ikke landsforenin-
gens opgave at forholde sig til form
og indhold af størstedelen af loven.
Derimod bør vi ikke overse, at skolerne
ifølge loven i langt højere grad skal åbne
Hans Rostholm
sig mod det omgivende samfund og
formand,
samarbejde med bl.a. foreningslivet.
kulturellesamraad
@kulturellesamraad.dk
Loven trådte i kraft på samme tid som
Kulturelle Samråd i Danmark skulle
gennemføre 2 pilotforsøg under et af
sine store EU projekter, Culture Guides, hvor personer, der kun lidt
eller slet ikke deltager i kunst- og kulturlivet, via kulturguider skulle
opmuntres til større deltagelse. Det gav os ideen til at gennemføre
EU pilotprojektet med børn og unge fra folkeskolerne, der for en stor
dels vedkommende ikke er deltagere i det kulturelle foreningsliv. Vi
slog altså så at sige to fluer med et smæk!
To kulturelle samråd – Halsnæs og Køge – meldte sig hurtigt til
projektet – begge med deres kommuners opbakning, og som man
kan læse i bladet, er projekterne godt i gang begge steder. Det er
efterfølgende vigtigt, at vi får samlet viden op fra de 2 projekter,
så vi kan kommunikere ideen ud til andre samråd og kommuner,
ligesom kulturguideprojektet kan spredes ud til at omfatte andre
Af og med folket
Folkeskolereformen
persongrupper, der på nuværende tidspunkt ikke
deltager i det kulturelle foreningsliv.
Stormøder
Under overskriften ”Samtale og Oplevelse” samledes en lang ræk-
ke kulturpersonligheder, politikere, kunstnere, presfolk m.fl. til
Kulturmødet på Mors den 21. – 23. august 2014.
I programmet til Kulturmødet lød opfordringen ”Kom og vær med
til en kvalificeret og dybdegående samtale om kunstens og kul-
turens vilkår og muligheder, om deres betydning for udvikling og
vækst og deres betydning for os alle.” Denne opfordring havde
mange reageret på, men man kunne også konstatere, at nogle
områder inden for kunst og kultur ikke var repræsenteret, ligesom
man måtte konstatere, at civilsamfundets kunstneriske og kultu-
relle grupperinger heller ikke i år var kommet ind i varmen.
I løbet af sommeren er der nu hele to stormøder,
der trækker deltagere til for at debattere. Det
drejer sig om Folkemødet på Bornholm, der finder
sted i juni måned, samt Kulturmødet på Mors,
der foregår i august. Begge steder er Kulturelle
Samråd i Danmark til stede, fordi vi mener, at vi
her kan synliggøre vores område.
Som man kan læse i bladet, brugte vi Folkemødet
på Bornholm i juni til at arrangere en debat, der
havde det kulturelle foreningslivs manglende
synlighed i kulturpolitikken som omdrejnings-
punkt. Det var også en debat, vi ønskede tage op
på Kulturmødet på Mors i august, men selv om
der her er tale om et stormøde specielt for kultur
og ikke som på Bornholm med et bredere sigte, er
det meget sværere at komme til orde, og vi måtte
desværre nøjes med en debat, der handlede mere
om den sociale frivillighed, end om kulturen. Men
det viser bare, hvor vigtig det er, at vi bliver ved
med at presse på for at få det frivillige kulturelle
område sat på dagsordenen.
Udgivet af
Landsforeningen Kulturelle Samråd i Danmark
Vartov, Farvergade 27D, 3. • 1463 København K
Tlf. 33 93 13 26 • Fax 33 93 13 21
[email protected]
www.kulturellesamraad.dk
ISSN: 1903 - 2854
Redaktion:
Bente Schindel (redaktør)
Formand Hans Rostholm (ansv.)
Jacob Løve
Layout:
Fotos:
Grafisk Signathur
Bente Schindel, Mette Vesterbæk Mortensen,
Amalie Samsing, Vibeke Sontag Larsen,
Susan Fazakerley og Kulturmødet
Tryk:
Zeuner Grafisk a/s
Oplag:
2.000
Indleveringsfrist for næste nr.: 15. november 2014
©
Artikler eller dele deraf må gengives med
redaktørens samtykke og med angivelse af kilde.
Debatterne lanceredes som samtaler, og
der blev i programmet i høj grad lagt op
til dialog med publikum. Men desværre
Projektmedarbejder,
Kulturelle Samråd i Danmark
kom konceptet ikke til at fungere i prak-
[email protected]
sis. I salen sad kulturpinger og repræ-
sentanter for kulturens interesseorgani-
sationer og kulturinstitutioner - og det
Bente Schindel
var dem, der rakte hånden i vejret, når
sekretariatsleder,
der blev inviteret til spørgsmål fra salen.
Kulturelle Samråd i Danmark
Scenariet var, at der blev stillet et spørgs-
[email protected]
mål fra salen, som efterfølgende blev
besvaret, og så gik man videre til næste
spørgsmål eller emne. Og med lange
spørgsmål, der ofte var af intern kultu-
radministrativ art, samt lange svar, var der ikke tid til at nå i dybden
med de mere generelle kulturpolitiske spørgsmål. Derfor blev der
hverken debat eller diskussion ud over scenen og derved forsvandt
noget af det folkelige.
For der var fyldt godt op på stolerækkerne af lokale folk, som var
kommet for at se de kendte og overvære en debat om kulturen, og
det bekræfter, at der er interesse for at diskutere kulturen. Men når
det folkelige mest kom til udtryk i tilstedeværelse af folk, skulle man
måske fremover tænke i en kortere vej fra menigmand til oplægshol-
der? Det kan fx være ved at arbejde med andre former for samtalefora
såsom rundbordsdiskussioner og lignende. Man kan også overveje
emnernes relevans for den almene borger.
Mette Vesterbæk
Mortensen
det viste sig på dagen, at mødet alligevel ikke lod
sig gennemføre, da samtidige møder i den store
sal tiltrak sig stor opmærksomhed pga. deltagelse
af kendisser, og fordi arrangementer med musik
på pladsen umuliggjorde det. Arrangørerne har
åbenbart ikke ment. at indholdet var så interes-
sant, at det skulle debatteres i ”primetime” fra
hovedscenen. I år måtte de to organisationer så
atter presse på for at få en plads til en debat eller
en ”samtale”, som det hed. Og også i år blev de to
Kendisser på den store scene tiltrak publikum i den
grad, så andre arrangementer, der ikke blev fundet
vigtige nok til at blive diskuteret her, kun var meget
tyndt besøgt
Hvor er de frivillige kulturelle foreninger i debatten
kultur.dk udgives med støtte fra Kulturministeriets Tips- og lottomidler
En ting var den manglende folkelighed, en anden ting den meget
ringe vægtning af de kulturelle frivillige og amatørerne, som på Kul-
turmødet bliver ganske stedmoderligt behandlet. Både Amatørernes
Kunst og Kultur Samråd, AKKS, og Kulturelle Samråd i Danmark fik på
Kulturmødet 2013 efter meget benarbejde tilkæmpet sig en mulig-
hed for at lave et arrangement, hvor områderne blev debatteret. Men
2
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0003.png
Af og med folket...
forts. fra side 3
Kulturmøde med vokseværk
organisationers arrangementer lagt om lørdagen,
hvor der samtidig var en samtale om et profes-
sionelt område i salen. Det betød henholdsvis 15
og 16 deltagere til arrangementerne, der yder-
mere lå på samme tidspunkt, så man ikke kunne
nå dem begge. Og godt nok handlede Kulturelle
Samråd i Danmarks arrangement om frivillighed,
men arten af frivillighed var ikke defineret, og ar-
rangementet var derfor præget af de sociale frivil-
lige, uden at kulturen kom til orde i noget oplæg.
Vibeke Sonntag Larsen
Koordinator
Kulturhusene i Danmark
[email protected]
Af og med folket
Billedtekst
Kulturelle Samråd i Danmark
på Kulturmødet 2014
Sekretariatsleder i Kulturelle Samråd i Danmark,
Bente Schindel, deltog i Kulturmødet 2014 i samtalen
”Hvad har du med? – frivillighed under forandring”.
Samtalen fandt bl.a. sted med oplæg af Frederik Boll,
direktør i firmaet Ingerfair, der arbejder med at ud-
vikle bæredygtige frivilligmiljøer, samt Nadja Pass,
stifter af samfundslaboratoriet Borgerlyst. Samtalens
temaer centrerede sig fortrinsvis om andelen af frivil-
lige, stigning i frivilliges gennemsnitsalder, om frivil-
lige er blevet mere flyvske, om hvordan de frivillige
fastholdes, samt hvordan man får fat i de mennesker,
som gerne vil engagere sig, men ikke ved hvordan.
Mange af emnerne relaterede sig til frivillige på det
sociale områder og er ikke særligt aktuelle på kultu-
rens område. Bente Schindel stod for den generelle
opsamling ved afslutningen af mødet.
Så taget i betragtning, at ¾ mio. personer er ak-
tive i det kulturelle foreningsliv som amatør eller
frivillig, og at Kulturmødet bryster sig af at være
folkeligt, er det bemærkelsesværdigt, at der ikke
er plads i samtalerne til den kultur, som er af og
med ”folket”. Det vil styrke området, hvis samta-
lerne om professionel kunst, kulturinstitutionerne,
det frivillige kulturelle foreningsliv og amatørerne
blev ligestillet, især da de to sidstnævnte repræ-
senterer så stor en del af befolkningen. Rigtigt
mange mennesker går ikke kun i de etablerede
teatre og museer eller til koncerter, arrangeret af
professionelle arrangører, men er også publikum
til den professionelle kunst, som frivillige i kultur-
formidlende foreninger indenfor musik, teater, bil-
ledkunst mv. står for og uden hvilke, store dele af
landet ville være kunstnerisk ”lagt øde”. Derfor bør
området også være en del af den kulturpolitik, der
kommer til debat på møder som dette.
Tidligere kulturminister Uffe Elbæk (Alternati-
vet) kom i debatten ”Hvad kan politikerne gøre
for kulturen?” med en vigtig pointe. Nemlig den,
at det ikke kun drejer sig om støttekroner og
økonomi, men også om, at politikerne skal melde
klart ud, at kunst og kultur er vigtig.
Dette skal ikke kun gælde på det professionelle
område, men også på det frivillige kulturelle om-
råde og inden for amatørkunsten. Det vil være en
begyndelse med politisk anerkendelse af amatø-
rerne og af de frivillige kulturelle foreninger, der
organiserer, koordinerer, formidler og i det hele
taget skaber rammerne for, at der kan opleves et
bredt spektrum af kulturelle tilbud rundt omkring
i landet. Tænk hvis politikerne, både under kultur-
mødet og i hverdagen, turde bevæge sig op på
et metaplan og diskutere kunstens og kulturens
virkelige ”vilkår og muligheder” og være ambi-
tiøse på kulturens vegne.
Kulturmødet på Mors blev sat i verden for et år siden. Dengang
en spæd begyndelse - født i skyggen af en dominerende born-
holmsk storebror. I august 2014 var det anden gang, Kulturmø-
det blev afholdt, og det står nu på sine egne to ben. Kulturmødet
har sin egen identitet og sin egen profil, og det vokser støt og
roligt.
I år havde mødet ca. 10.000 besøgende. Det var ca. dobbelt så
mange som sidste år, og det tre dage lange møde er også vokset
på andre måder.
Udover 40 debatter fordelt på 48 timer byder Kulturmødet nu også
på over 200 smagsprøver på kulturoplevelser. Musik med både
veletablerede navne og lokale bands, installationer kreeret til lejlig-
heden, børneaktiviteter, udstillinger og events. Som for eksempel
”Kunsten flytter ind hos Mona”, hvor kendte værker af bl.a. Freddie og
Kvium er pillet ned fra væggene på Kunsten i Aalborg og hængt op
på det blomstrede tapet i stuen i Monas lille byhus i Nykøbing.
På kulturmødet forsøger man at samle folk omkring en fælles
passion for kultur. Både de udøvende, formidlerne, politikerne og
alle dem, der ikke har kultur som arbejde. Ambitionen er, at alle skal
være med i en levende meningsudveksling - også dem, der bare er
”almindelige kulturbrugere”.
Tematisk genbrug
Manøvren lykkes kun delvist. For selv om der er fuldt hus til de fleste
store debatter, er tiden knap, og rammerne sat, og til trods for at folk
inviteres med i diskussionen, så er det svært at komme i dybden med
problematikkerne.
Og når man kigger ned over programmet og efterfølgende lytter
til, hvad der bliver sagt under de forskellige debatter både fra scenen
og fra salen, kan man undre sig over, at der ikke er mere nyt under
solen. Var det ikke det samme, der var til debat sidste år: Kulturens
økonomi, der er under pres? Børnene, der skal have kulturen ind med
modermælken? Samarbejdet med erhvervslivet, der skal stimuleres?
Det Kongelige Teaters og Danmarks Radios pligt til at servicere Ud-
kantsdanmark? De livsvarige ydelser og kunstnernes arbejdsvilkår?
En del af forklaringen skal måske findes i det faktum, at det er
svært at lave store, gennemgribende ændringer i dansk kulturpolitik.
I debatten ”Hvad kan politikerne gøre for kulturen?” kunne politikere
fra begge sider af folketingssalen - her repræsenteret ved Kulturmini-
ster Marianne Jelved (R), tidligere kulturminister Uffe Elbæk (Alterna-
tivet) og medlem af Europaparlamentet Morten Messerschmidt (DF)
- hurtigt blive enige om, at alt det, man i teorien kunne have lyst til
at lave om, er svært at få gennemført i praksis. Så
når Clement Kjærsgaard indledte debatten med
følgende udfordring: ”Der har været en atom-
krig, og kulturpolitikken skal bygges op helt fra
grunden, hvad gør du?”, så var alle tre politikere
tydeligvis klar over, at et sådant eksperiment
er og bliver hypotetisk. Hvor fristende det end
måtte være, fx at tage alle pengene fra de rige
og give dem til de fattige, så er det ikke noget,
der lader sig gøre i praksis. Strukturer, bevillinger,
kontrakter, overenskomster, traditioner - og ind
imellem måske også en portion sund fornuft - gør
det svært at lave drastiske ændringer i politikken.
”Det er svært at lukke noget og lave noget nyt”,
havde Uffe Elbæk måttet sande i sin ministertid.
Den træghed kan føles svær at arbejde med, men
er måske samtidig med til at sikre en vis stabilitet
og arbejdsro.
Skolereform i centrum
Når det er sagt, så bærer de centrale debatter
alligevel præg af, hvad der rører sig i tiden, og
hvad den siddende kulturminister har valgt som
sine mærkesager. Landet er midt i en skolereform,
og da ministeren sideløbende har lanceret en
strategi for børns og unges møde med kulturen,
bliver sammenkædningen mellem børn og kultur
et naturligt omdrejningspunkt.
Emnet er heller ikke uinteressant i et kulturhus-
perspektiv. De fleste af Kulturhusene i Danmarks
medlemshuse har aktiviteter for børn, unge og
familier og bidrager allerede til, at børn får pirret
deres nysgerrighed og får opbygget et naturligt
4
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0004.png
Kulturmøde med vokseværk...
forts. fra side 5
forhold til kulturen. Der finder også allerede samarbejde sted mel-
lem kulturhuse og lokale skoler flere steder, og nogle steder endda i
formaliseret form via webbaserede platforme.
Problemet kan ligge i at få dette synliggjort over for politikerne i
en tid, hvor organisationer og institutioner står i kø for at byde ind
på dette nye ”marked”. Med nye strategier og mål følger jo som regel
også både midler og muligheder.
På samme måde forholder det sig i og for sig med udkantsproble-
matikken, hvor der diskuteres magtbalance mellem øst og vest og by
og land. Men i diskussionen, om hvorvidt nordjyderne får nok ud af
millionbevillingerne til Det Kongelige Teater, glemmer man måske de
små, borgernære kulturinitiativer, som rent faktisk virker, og som kul-
turhusene hører til blandt. Velfungerende og vellidte kulturhuse er
nemlig ikke kun et københavnerfænomen, men findes i hele landet.
Et andet af de store debatemner er forholdet
mellem den statslige lovgivning og kommuner-
nes selvbestemmelsesret. De fleste kan nemlig
blive enige om, at såkaldt ”skal-lovgivning” har
en positiv betydning for, hvor meget støtte og
opmærksomhed en given institution får. Derfor
er det ikke kun de helt store, tunge institutioner
såsom Statens Museum for Kunst, Det Kongelige
Teater og DR, der modtager statsstøtte på adskil-
lige millioner, der er genstand for misundelse.
Der er også en udpræget følelse af, at de mindre
og kommunalt finansierede institutioner, der har
en statslig lovgivning i ryggen, altid er et skridt
”Skal-lovgivning” til debat
På kulturmødet forsøger man at samle folk omkring en fælles passion for kultur. Både de udøvende, formidlerne, politikerne og alle dem,
der ikke har kultur som arbejde. Ambitionen er, at alle skal være med i en levende meningsudveksling - også dem, der bare er ”alminde-
lige kulturbrugere”.
foran. Når kommunerne er forpligtede til at drive musikskoler og
biblioteker, kan det godt være, at disse presses og oplever skrappe
nedskæringer - men de forsvinder ikke fra landkortet.
Dertil kommer diverse statslige refusionsordninger - såkaldt gule-
rodslovgivning - som giver fx. egnsteatre og regionale spillesteder et
forspring i kampen om de kommunale midler.
Skal-lovgivningen er dog ikke synderligt populær blandt politiker-
ne - hverken i Folketinget eller i byrådene. For jo mere der af den, jo
flere penge skal der som regel spyttes i kassen fra statens side, og jo
mere bundet bliver økonomien også i kommunerne. ”Vi vil gerne lade
kommunerne selv sætte dagsordenen”, sagde den socialdemokrati-
ske kulturordfører, Flemming Møller Mortensen. Og her er han helt på
linje med den radikale kulturminister, Marianne Jelved, der udtalte, at
kommunerne skal bindes op på deres ansvar, snarere end på lovgiv-
ning. Der skal altså tales til den kommunale samvittighed, snarere
end piskes på de kommunale rygstykker, i det Marianne Jelved kaldte
et ”bottom up”-samfund.
Kulturhusene har som bekendt alle dage befundet sig på den
forkerte side af plankeværket. Sammen med de små museer, lokalar-
kiver, billedskoler, de små teatre og spillesteder og flere andre er de
derfor i den situation, at deres eksistens alene afhænger af de lokale
kommunale kulturstrategier og byrådspolitikernes velvilje, og derfor
er debatten vigtig set med kulturhusbriller.
Mere fokus på kulturen
Billedtekst
Selvom det kan være svært at få øje på, hvordan
eller hvor meget et årligt kulturmøde på Mors
rykker, så betyder det utvivlsomt noget, at der
er etableret et forum, hvor kulturen er i centrum.
Flere af de politikere, der har dedikeret deres
opmærksomhed til kulturen, har gennem tiden
efterlyst en mere central plads på den politiske
scene til dét, der ellers betragtes som en luksus.
Så tematisk genbrug til trods er der stadig en
god pointe i at bakke op om et kulturmøde, som
er helt sit eget. Som måske ikke helt har fundet
sin form endnu og bevist sin berettigelse, men
som trods alt belyser den store værdi, kulturen
har, uanset om man er barn eller voksen, udøver
eller nyder, øst eller vest, kant eller udkant.
Kulturmødet ser ud til at være kommet for at
blive, og hvem ved, hvad det kan blive til, når det
engang bliver voksent.
6
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0005.png
Amatørkulturen til debat
En ny fortælling om amatørkulturen
Hvad er det for en betydning, amatørkulturen har? Og
hvordan bliver den mere synlig? Skal amatørkulturen
genopfinde fortællingen om sig selv, finde en fæl-
les instrumentalisering over for politikerne eller bare
lade være med at klynke, fordi alting går fantastisk.
De spørgsmål forsøgte et panel at besvare på Mors i
en debat med titlen ”Amatørkulturen – fra kulturens
stedbarn til aktiv medspiller i kulturlivet”.
Susan Fazakerley
Sekretariatsleder i AKKS -
Amatørernes Kunst & Kultur
Samråd
[email protected]
Årsagen til denne mangel på anerkendelse er ifølge Karen Louise
Erichsen i høj grad, at vi ”ikke har noget vokabularium” til at sætte
ord på, hvad det er, amatørkulturen kan og gør, mens det for Anders
Hind handler om en fundamental mangel på respekt for amatørerne.
I forlængelse heraf havde panelet og publikum mange bud på, hvad
der kan gøres for at styrke amatørkulturens anseelse og status - lokalt
såvel som nationalt.
Der blev talt om behovet for at nedbryde grænserne mellem
professionelle og amatører, at bruge de næste fem år på at insistere
på at fortælle om amatørkulturens fortræffeligheder, at få sat ord på
alle de ting, vi ved, amatørkulturen kan og gør i forhold til kulturlivet,
folkeoplysningen og lokalsamfundene, at organisere os bedre og at
stå sammen, at forske i området og at få pressen til at skrive andre
historier om amatører end dem, der handler om
”Vejen til stjernerne” eller ”fra zero til hero”.
Det fik Ulla Tofte til at konkludere, at der er et
behov for en ny fortælling om amatørkulturen
- en fortælling, der er mere ”attraktiv” end den
nuværende med dens uheldige associationer til
ordet ”amatør”.
Alle for en instrumentalisering
På kulturmøde på Mors i august
2014 var der en hel del kunstakti-
viteter, der arbejdede med ideen
om et medskabende publikum
og egendeltagelse: Man kunne f.eks. strikke på et kollektivt strikketøj
med designer Karin von Schantz og beundre et skulpturprojekt skabt
i et samarbejde mellem lokale morsingboer og tekstilkunstner Isabel
Berglund. Man kunne også høre unge ”sing and song writers” tage
portrætfotoer af hinanden, lave lamper af tang og opleve et børne-
kor.
Men desværre var hverken amatørerne, det medskabende pub-
likum eller den kulturelle frivillighed for alvor på dagsordenen i kul-
turmødets mange ”samtaler”. Her var det især kulturens økonomi og
formidling, det internationale og ”folkeskolereformen”, der fyldte. Det
var således først i en af mødets absolut sidste samtaler, at det sådan
lidt ”Hov for resten …”-agtigt blev amatørkulturens tur.
Hov for resten …
Det var en vedtagelse, der dengang skabte
store forventninger om et øget nationalt fokus på
amatørerne og den frivillige kultur – forventnin-
ger, der imidlertid aldrig blev indfriet. Tværtimod
mistede amatørkulturen i årene derefter i al stil-
hed sine nationale puljemidler og forsvandt stort
set helt fra den kulturpolitiske dagsorden.
Men på Mors går det godt
Man ville os det godt …
Det skete i en samtale, der med titlen ”Amatørkulturen – fra kulturens
stedbarn til aktiv medspiller i kulturlivet” var lagt i hænderne på di-
rektøren for Golden Days Ulla Tofte og et panel bestående af Anders
Hind, landsformand for Landsforeningen for dramatisk virksomhed,
DATS, Lauge Larsen, formand for Morsø Kommunes børne- og kul-
turudvalg, Karen Louise Erichsen, kulturchef i Thisted Kommune, og
undertegnede, Susan Fazakerley, sekretariatsleder i AKKS – Amatører-
nes Kunst & Kultur Samråd.
Samtalen tog sit afsæt i Folketingets enstemmige vedtagelse fra
2004, hvori det hedder at: ”Folketinget tillægger det frivillige arbejde
inden for kunst og kultur stor værdi. Arbejdet har stor betydning for
borgernes udfoldelsesmuligheder, for udviklingen af forpligtende
fællesskaber, for indsigt i den skabende proces og for den kunstneri-
ske fødekæde. Det frivillige kulturelle område spiller en stor rolle for
den lokale og regionale kulturpolitik”.
Samtalen illustrerede dog heldigvis hurtigt, at
der er forskel på national og lokal politik. Lauge
Larsen beskrev et spirende og frodigt amatør-
kulturliv på Mors. ”Det står stærkere end nogen-
sinde”, lød budskabet. Karen Louise Erichsen
pointerede, at der i Thy er gode samarbejdsflader
mellem kulturelle institutioner og amatører, stor
velvillighed blandt kommunalpolitikere og en
forståelse for amatørkulturens betydning som
f.eks. identitetsskaber.
For amatørorganisationernes repræsentanter
var det imidlertid ikke et genkendeligt billede i
alle 98 kommuner i Danmark. De oplever deri-
mod store forskelle i de lokale prioriteringer af
amatørkulturen - ofte i skarp konkurrence med
især idrætten. Lauge Larsen ville da også gerne
medgive, at det efter hans erfaring er nemmere
at opnå enighed om tilskud til idrætten end til
amatørkulturen i Morsø Kommune, og alle i pa-
nelet var enige om, at det nok skyldtes idrættens
konkurrenceelement og dens eminente evne til
at fremstå som sundhedsfremmende.
Til sidst spurgte Ulla Tofte retorisk, om det er
muligt at finde én ting, som amatørkulturens folk
kan være enige om at stå sammen om over for
politikerne for at sikre området politisk gennem-
slagskraft. Blandt buddene var en række forslag
fra mental sundhed, livsduelighed og amatørkun-
stens kunstneriske egenværdi til rum for åbenhed
og refleksion. To ting var der dog enighed om i
panelet, nemlig at amatørerne ultimativt er aktive
af lyst, og at den folkelige kreativitet ikke kan slås
ned.
Anders Hind understregede i den forbindelse,
at det handler om ligeværdighed og respekt,
mere end det handlede om penge, hvilket tyde-
ligt viste sig ved uddelingen af prisen til Ӂrets
AmatørKulturKommune”, der blev uddelt for
første gang på Folkemødet på Bornholm i 2014.
Det var nemlig de lokale foreninger, der havde
indstillet kommunerne, og det var tydeligt, at
det for dem handlede mere om den gode dialog
mellem kommune og amatører end om kroner
og øre. Fra salen lød det da også, at det var på
tide at få skrevet den folkelige selvdeltagelse ind i
kulturlovgivningen, ligesom det er tilfældet i Den
Norske Kulturlov.
Fremtiden
Onsdag den 21. januar 2015 er amatørkulturen og
dens behov for en national strategi igen på dags-
ordenen ved et visionsforum på Christiansborg,
arrangeret af AKKS og DATS. Hertil har vi inviteret
kulturpolitikere fra Folketinget og kommunerne
samt embedsfolk fra ministerium, kommuner og
KL foruden repræsentanter fra den brede vifte
af kulturaktiviteter, der foregår hver dag under
amatørkulturorganisationernes paraplyer.
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0006.png
FOLKESKOLEREFORMEN /
Folkeskolereformen...
forts. fra forsiden
spændende mulighed for øget samarbejde, men ser også flere uaf-
klarede spørgsmål og udfordringer ved den nye reform. I hele retorik-
ken omkring skolereformen ligger der en forventning om, at skolen
åbner sig mod det omkringliggende samfund og samarbejder med
foreningerne. Dog er der ikke sat rammer for de mulige samarbejder,
hvilket kan være både godt og skidt, dels da det giver mulighed for
at lave tiltag og forløb, som passer skolen og foreningerne uden at
være topstyret af bestemte retningslinjer, dels fordi det jo også kan
være medvirkende til, at det kan være svært for de enkelte lærere og
foreningerne at komme i gang. Med en så diffus beskrivelse som at
”skolen skal åbne sig mod det omliggende samfund og samarbejde
med foreningslivet” ligger en klar forventning til samarbejdet, men
set fra Kulturelle Samråd i Danmarks side, mangler der en definition
af rammerne og en klar italesættelse af forventninger til de frivillige
kulturelle foreninger. Derfor har Kulturelle Samråd i Danmark iværk-
sat 2 pilotprojekter, som skal kortlægge samarbejdsmulighederne
mellem de frivillige foreninger og skolerne ved at skabe et rum, hvor
de to parter kan mødes og finde et fælles fodslag, lære hinanden at
kende, forventningsafstemme og arbejde med samarbejdsaftaler.
Kun fantasien sætter grænser
får ud af det. Mens andre igen tænker
i at udarbejde deciderede skabeloner
for mål, indhold, aktiviteter, proces og
opfølgning for partnerskaber. Det er en
stor udfordring at åbne folkeskolen mod
omverdenen og at omdefinere og bryde
den generelle forståelse af skolen og
dens virksomhed ned.
Den understøttende undervisning kan
bruges til at supplere og understøtte
Projektmedarbejder,
Kulturelle Samråd i Danmark
den teoretiske del af undervisningen.
[email protected]
Den understøttende undervisning
ligger ud over fagene og skal netop
bruges til at koble teori og praksis.
Derudover giver den mulighed for at
inddrage eksterne samarbejdspartnere
for at gøre undervisningen mere praksisorienteret. Den praktiske og
anvendelsesorienterede undervisning giver eleverne mulighed for at
se en sammenhæng mellem teorien i skolebøgerne og det samfund,
de ellers færdes i. Det sætter elevernes faglige, sociale og alsidige
kompetencer i spil. Derudover skal inddragelsen understøtte elever-
nes læring, kreativitet og evner og koble teori og praksis sammen.
Det skal kort sagt være motiverende og sjovt at lære.
I dette forløb bliver de kulturelle foreninger en vigtig medspiller.
De kan nemlig undervise og understøtte elevernes teoretiske viden
med praktiske opgaver og eksempler, som giver eleverne mulighed
for at bruge et bredere udsnit af deres evner. De kulturelle foreninger
kan vise eleverne alsidigheden inden for kunst og kultur, og voksne
ildsjæles engagement viser børnene, at det kan være en personlig
gevinst at engagere sig i det lokale kulturelle foreningsliv, hvis man
interesserer sig for teater, musik, billedkunst, historie m.v.
Mette Vesterbæk
Mortensen
Den understøttende
undervisning
ny undersøgelse fra Frivilligrådet viser, at 65 % af
befolkningen bakker op om den nye folkeskoles
øgede fokus på samarbejde med frivillige for-
eninger - eksempelvis kulturelle foreninger. For-
eningernes præsentation af et fagspecifikt om-
råde eller emne som en del af undervisningen får
dermed opbakning i befolkningen, ligesom frivil-
lige foreningers samarbejde med folkeskolelæ-
rerne om undervisningen bliver godt modtaget.
Opbakningen vil forhåbentlig stige i takt med,
at lokale succeshistorier kommer frem i pressen,
og når kendskabet til initiativernes fordele bliver
kendt i den brede offentlighed.
Fokus på kultur
Der er ingen tvivl om, at de kulturelle foreninger
har noget særegent at byde på - også i forhold til
de fleste kulturelle institutioner, der har velfunge-
rende skoletjenester. En helt væsentlig fordel ved
de kulturelle foreninger er fleksibiliteten og mu-
ligheden for at indgå i et længerevarende samar-
bejde samt muligheden for at komme ud på den
enkelte skole eller tage på udflugt med eleverne.
Mange af de frivillige i de kulturelle foreninger er
desuden ældre og ofte i pensionsalderen, hvilket
gør det muligt for dem at komme på skolerne i
skoletiden.
Det er oplagt, at det enkelte kulturelle sam-
råd udarbejder en form for inspirationskatalog,
som synliggør for skolerne, hvilke tilbud, de kan
give, og oplyser dem om, hvilke kulturelle for-
eninger der er i de kulturelle samråd. De enkelte
foreninger i de kulturelle samråd kan også - som
Kompetencer og fagspecifik viden
De frivillige kulturelle foreninger kan være den samarbejdspartner,
der understøtter det bredere undervisningsbegreb og giver eleverne
et større kendskab til kunst og kultur, som reformen af folkeskolen
lægger op til. Kulturelle Samråd i Danmark er af den overbevisning,
at foreningerne i det kulturelle felt har meget at byde ind med, og at
de evner at formidle viden, indsigt og oplevelser. Aktiviteterne kan på
forskellig vis supplere den traditionelle undervisning og bidrage til
at understøtte målet om en mere varieret skoledag for eleverne. De
frivillige i landets kulturelle foreninger besidder en række kompeten-
cer og en fagspecifik viden, som kan indgå i både den almindelige og
den understøttende undervisning og give eleverne en anden vinkel
på stoffet. Selvom der har været meget kritik af skolereformen i den
offentlige debat, gør det sig ikke gældende, når det drejer sig om de
frivillige kulturelle foreningers øgede engagement og samarbejde. En
”Kultur og kreativitet styrkes i reformen” sagde
kulturminister Marianne Jelved på Kulturmøde
2014 på Mors og fortsatte: ”Skolereformen har
fokus på børns møde med kunst og kultur, et
møde der spiller ind på resten af livet.” Mødet
med kunst og kultur handler ikke bare om at
lære, men også om at opleve. Oplevelser, som
giver fantasien kraft, inspirerer os til at lære mere
om emnet. De kulturelle oplevelser kan i høj
grad tilgodese de børn, som er bogligt svage, og
derfor har brug for andre læringsstile og vinkler
på stoffet. Viden og dannelse hænger uløseligt
sammen og styrkes gennem kendskab til historie,
samfund, kunst mm. Formålet er at gøre børnene
fortrolige med dansk kultur og historie, give dem
forståelse for andre lande og kulturer, bidrage
til deres forståelse for menneskets samspil med
naturen og give dem viden om, hvad det vil sige
at bo i et land med demokrati. Alle børn skal have
mulighed for at møde kunsten og kulturen og
reflektere over oplevelsen. Elevernes innovative
og kreative kompetencer skal styrkes, så de kan
udtrykke sig kreativt. På det frivillige forenings-
niveau får eleverne ikke blot oplevelser og nye
vinkler på det faglige stof, men også et indblik i
hvad det vil sige at være en del af et kreativt sam-
fund. Det er gennem de kunstneriske og kultu-
relle fag, at livets ”store” spørgsmål udforskes.
Uafklarede spørgsmål
i forhold til forventningsniveau
Samarbejde mellem skoler og foreningsliv er
blevet særlig aktuelt og nævnes igen og igen
som en af grundpillerne i skolereformen. Kultu-
relle Samråd i Danmark ser skolereformen som en
10
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0007.png
FOLKESKOLEREFORMEN /
Folkeskolereformen...
forts. fra side 11
Det om-sig-liggende samfund
man i de kulturelle foreninger kan brænde for et
emne og arbejde demokratisk. Når skolerne ind-
drager de lokale frivillige kulturelle foreninger i
undervisningen, styrker det desuden elevernes
kendskab og tilhørsforhold til lokalsamfundet og
foreningslivet, og der vil derfor utvivlsomt være
en øget mulighed for, at eleverne på et senere
tidspunkt bliver aktive i disse foreninger.
Kulturelle Samråd i Danmark nærer derfor in-
gen tvivl om, at den åbne skole, hvor kommunen
er forpligtet til at sikre et samarbejde mellem
skolerne og det lokale foreningsliv, og hvor sko-
lerne skal skabe større kendskab til de mulighe-
der, som det danske samfund byder på, kan blive
en stor gevinst for både foreningslivet, skolerne
og samfundet.
det er sket i Halsnæs Kommune (se andetsteds i bladet) - udarbejde
forslag, som præsenteres for skolerne med henblik på samarbejde.
Samarbejde kan lyde som et stort og tidskrævende ord, men det er
op til den enkelte skole og forening at definere rammerne, som kan
indrettes efter det, man har ressourcer til. Der kan både være tale om
et længere forløb og en enkeltstående aktivitet. Den største udfor-
dring ved samarbejdet er ikke at putte relevant indhold i projekterne
og forløbene, men at skabe rammerne og komme i gang. Og det kan
både være den enkelte skole og foreningen, der tager kontakt og
igangsætter samarbejdet.
- folkeskolereformen som pilotprojekt i Kulturelt Samråd Halsnæs
”Win-win” situation
”Hvad får vi som forening ud af samarbejdet?”, kan nogle samråd
måske tænke. Kulturelle Samråd i Danmark mener, man skal se sam-
arbejdet som en udveksling, hvor skolen får spændende aktiviteter
og ny viden, og hvor foreningerne kommer bredt ud og møder en
ny målgruppe, som normalt kan være svær at få i tale. Det er vist det,
man populært kalder en win-win situation. De kulturelle foreninger
kan bidrage til at øge elevernes faglige niveau og bidrage med kunst-
neriske og kulturelle oplevelser. Desuden kan man vise eleverne, at
De kulturelle foreninger i Halsnæs har taget skolereformens
opfordring til øget samarbejde mellem foreningerne og skolerne
op og tilbyder nu deres aktiviteter til skolerne gennem konkrete
samarbejder.
Den største udfordring ved samarbejdet er at skabe
rammerne og komme i gang
I den nye skolereform er målsætningen,
at folkeskolen skal udfordre alle elever,
så de bliver så dygtige, som de kan,
Projektmedarbejder,
Kulturelle Samråd i Danmark
mindske betydningen af deres sociale
[email protected]
baggrund og skabe tillid og trivsel.
Det er et lovkrav, at skolerne inddrager
lokalområdet og tænker koblinger på
tværs af skole og foreningsliv, så skolen/
lærerne kan invitere andre aktører ind i
skolen og i samarbejde nytænke forløb. Både i forbindelse med den
åbne skole og i den understøttende undervisning kan de kulturelle
foreninger således tænkes ind.
Mette Vesterbæk
Mortensen
Pilotprojekter for folkeskolereformen og i EU-regi
Kulturminister Marianne Jelved udtalte i Politiken i marts 2013 i
forbindelse med skolereformen, at det handler om at ”arbejde med
det om-sig-liggende samfund”. Den udtalelse fangede interessen hos
medlemmerne af Kulturelt Samråd i Halsnæs, som nedsatte en ar-
bejdsgruppe, der resulterede i projekt ”Kulturgyngen”, hvor 10 lokale
kulturelle foreninger meldte sig til at deltage. Kulturgyngens formål
er, at børn og unge i Halsnæs skal møde kunst og kultur i foreninger-
ne, som på deres side gerne vil være med til at vække børn og unges
interesse for kunsten og kulturen. Projektet blev samtidig et pilotpro-
jekt for Kulturelle Samråd i Danmark – både i forhold til at indsamle
viden til samrådenes fremtidige samarbejde med folkeskolen og som
en del af et EU projekt. EU-projektet ”Culture Guides” handler om at
skabe øget deltagelse i kunst- og kulturlivet for grupper i samfundet,
der ikke deltager i større omfang – herunder børn og unge.
Kulturgyngens idé
At børn og unge i Halsnæs skal møde
kunst og kulturliv.
At de skal møde voksne med kompe-
tencer, ressourcer og værdier.
At de lærer foreningslivet som demo-
kratisk udtryk at kende.
At de bliver mere opmærksomme på
kommunens mange tilbud.
At give lærere og pædagoger gratis
tilbud, samt mulighed for spændende
nye samarbejder.
Det kulturelle foreningsliv bliver kendt
Lokalt tjener pilotprojektet som ”en undersøgelse af mulighed for
samarbejde”, som formanden for Halsnæs Kulturelt Samråd, Kirsten
Møller, formulerer det. Målet er at styrke børn og unges adgang til
kunst, kultur og foreningsliv, at gøre det kulturelle foreningsliv
Se mere om Kulturelt Samråd Halsnæs og
Kulturgyngen på www.halsnaeskultur.dk
12
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0008.png
FOLKESKOLEREFORMEN /
Det om-sig-liggende...
forts. fra side 13
kendt og interessant for målgruppen (børn og unge i folkeskoleregi),
at tage opfordringen til at foreningslivet bør samarbejde med skolen
alvorligt og at skabe øget samarbejde mellem foreninger, skoler og
kommuner. I foreningerne findes folk med passion for et emne, som
de gerne vil dele og give videre, og børnene lærer gennem mødet
med kunst og kultur og ved mødet med voksne ildsjæle med enga-
gement i foreningslivet. Kulturelle Samråd i Danmark mener, at kunst
og kultur binder samfundet sammen, giver tilhørsforhold, dannelse
og viden, som er grundlaget for udvikling af mennesker. Derfor er et
øget samarbejde mellem samrådene, deres medlemsorganisationer
og folkeskolerne yderst relevant for alle parter, da det giver rig mulig-
hed for udvikling i fællesskaber.
I august 2014 afholdt Kulturelle Samråd i Danmark og Kulturelt
Samråd Halsnæs et arbejdsseminar om lokale samarbejder. Delta-
gerne kom fra Kulturelt Samråd i Halsnæs og medlemsforeningerne i
samrådet. Desuden deltog lærere, pædagoger og repræsentanter fra
kommunen. Seminaret var kulminationen på en lang række møder
mellem Kulturelt Samråd Halsnæs, Kulturforvaltningen, Skolefor-
valtningen og Kulturelle Samråd i Danmark og startskuddet på et
øget samarbejde mellem de lokale skoler og kulturelle foreninger.
Samarbejdet involverer Vævekredsen, Frederiksværk Kunstforening,
Foreningen Land og By, Frederiksværk Historiske Forening, Danmarks
Naturfrednings Forening, Fiskeriets og Havnens
Hus, Hundested Kunstforening og GDV Hunde-
sted (Folkedansere).
Projekter inden for pilotprojektet
Fiskeriets og Havnens Hus og 3. klasse:
- eksempler på samarbejder mellem skoler og foreninger
nødvendigt med en overordnet reguleret plan?”
Sammen bruger klassen og en repræsentant
fra foreningen byen som afsæt for at diskutere
demokrati og struktur både på skolen og på
udflugter.
Sikring af konkret samarbejde
På seminaret sporede man sig ind på hinandens
ønsker og kompetencer, og man indgik aftaler,
så projektet kunne munde ud i konkrete samar-
bejder om undervisningsforløb mellem skoler/
lærere og foreninger. Aftalerne blev efterfølgende
nedfældet med beskrivelse af ansvarsområder,
projektindhold, målgruppe, tidsplan, sted for
gennemførelse og præsentationsform til slutar-
rangementet. Det er projektets mål, at de enkelte
undervisningsforløb præsenteres samlet på en
udstilling den 5. november 2014.
Hvad er der i havet?
Eleverne skal lære om havets dyreliv, de skal fange fisk, partere dem
og spise dem. De skal lære om de forskellige arter, og hvem der spiser
hvem i havet. De skal også lære om de fysiske forhold i havet som
saltindhold og strømme. Endeligt laver eleverne film og billeder af
fisk og deres oplevelser med havet.
Kunstforeningen Frederiksværk
og 6. klasse:
Vævekredsen og 3. klasse:
Matematik i kunsten
Klassen arbejder med matematiske figurer. En re-
præsentant fra foreningen kommer ud på skolen
og fortæller om det gyldne snit. Eleverne laver
skitser af udvalgte værker enten fra Kunstforenin-
gens aktuelle udstilling eller af kendte værker og
finder geometriske figurer i motivet. Figurerne
tegnes op/farvelægges, fotograferes og udstilles.
Skole og væv
Eleverne skal lave et årstidshjul, hvor de væver med årstidernes farver
på hjul fra cykler, barnevogne mm. Dette ligger i forlængelse af, at
klassen har arbejdet med månederne og årets inddeling. Der kan
ligeledes tales om farveskala. Repræsentanter fra foreningen kommer
ud på skolen og fortæller og demonstrerer. Projektet munder ud i en
udstilling af hjulene.
De kulturelle foreninger og lærerne sporede sig ind
på hinanden på et seminar i september 2014
Frederiksværk Historiske Forening og 9. klasse:
Besættelsens Frederiksværk 40-45
Klassen har arbejdet med den historiske periode på et generelt plan
og skal nu arbejde med den lokale historie. En repræsentant fra
foreningen kommer i klassen og fortæller og viser materiale/effekter
fra perioden. Eleverne skal lære om en kildekritisk tilgang til historien.
Udflugt til Mindelunden og byvandring med foreningens repræsen-
tant. Eleverne laver video dokumentation on locations af lokalhisto-
risk interesse.
Frederiksværk Historiske Forening
og 7. klasse:
Frederiks”værk” og vandkraft
Klassen arbejder med lokalområdets niveaufor-
skydning og skal besøge Krudtværksmuseet og
på byvandring med en repræsentant for forenin-
gen og høre om Frederiksværks historie med
fokus på udgravning af kanalen og vandkraft.
Eleverne skal sidenhen selv bygge motorer og
arbejde med tandhjul i LEGO. Eleverne laver korte
videoer eller collager, hvor de forklarer om tekni-
ske detaljer eller om vandkraftens indvirkning på
byens historie.
Foreningen By og Land og 5. klasse:
By, handel og udvikling
Klassen arbejder med, hvordan huse ser ud og beskrives i litteraturen
samt evt. forskellige byggestile. En repræsentant fra foreningen vil
fortælle om lokale huse og om både byrummet og de enkelte huse i
byen. Der arrangeres en cykeltur med repræsentanten for foreningen
for at se på bevaringsværdige huse.
Danmarks Naturfrednings Forening
og indskolingselever:
Hvad er der i vandhullet?
Eleverne skal på udflugt med repræsentant for
foreningen og lære om de dyr, de kan finde i et
vandhul, deres kendetegn og livscyklus. Dyrene
kan evt. tages med tilbage til skolen og studeres
nærmere. Eleverne dokumenterer med fotos, som
senere udstilles.
Foreningen By og Land og 8. klasse:
Byudvikling og byplanlægning
Klassen arbejder med samfundsstruktur og lærer om opdeling i stat
og kommune – hvem bestemmer hvad og hvordan? Klassen ser på,
hvad en planlov er ud fra spørgsmål som eksempelvis ”Hvorfor er der
ikke huse/nogen der bor i skoven/på stranden?” og ”Hvorfor er det
14
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0009.png
FOLKESKOLEREFORMEN /
Stor vilje til at møde skolerne
- pilotprojekt i Køge
Pilotprojektet ”Kulturpas” løber af stablen i Køge i forbindelse med
den nye folkeskolereform. Samarbejdet mellem de frivillige kulturelle
foreninger og skolerne skal styrke elevernes faglige udvikling og vise
dem, at der er mennesker, der besidder andre ekspertiser, som kan
byde ind med ”noget andet” gennem en ”anden” faglighed.
I forbindelse med Køge Kommunes
opfordring til foreningerne om at lave
samarbejdsprojekter med ”den åbne
Projektmedarbejder,
skole”, formulerede Kulturelt Samråd
Kulturelle Samråd i Danmark
Køge nogle ideer til en kulturpasord-
[email protected]
ning. For hver kulturel aktivitet klassen
deltager i, får eleverne et stempel i deres
kulturpas, og den klasse, der ved pro-
jektperiodens udløb har flest stempler,
vinder en teateroplevelse. Aktiviteterne
tager udgangspunkt i de pågældende foreningers kompetenceområ-
der. Foreningerne og de læringsforløb, som tilbydes, kan understøtte
elevernes udvikling og trivsel og være med til at gøre undervisningen
mere virkelighedsnær. Gennem mødet med foreningerne skabes der
sammenhæng mellem det, eleverne lærer i den åbne skole og den
generelle læring.
Mette Vesterbæk
Mortensen
Læringsforløb
Kulturpasordningen er i opstartsfasen, hvor skoler
og foreninger mødes og forventningsafstemmer.
Derfor er projektet et læringsforløb for alle – også
for foreningerne, som skal lære skolernes hverdag
at kende og se deres egne forcer i forhold til den
åbne skole. Foreningerne kommer også til at lære
ved at se på egne aktiviteter gennem mødet med
børn og unge. Den vigtigste opgave er at skabe
kontakten mellem skolerne og de kulturelle ak-
tører. Det handler grundlæggende om at få de to
verdener til at mødes og tale samme sprog. Kul-
turelle Samråd i Danmark mener, der kan komme
mange nye samarbejder i stand, når skoleverde-
nen og foreningsverdenen mødes.
Et øget kendskab til de muligheder, der er i det lokale fritids- og
foreningsliv, kan give børn og unge, som normalt ikke gør brug af
foreningslivet, mulighed for at deltage aktivt og møde kunst og
kultur. Og da det er planen også at inddrage elevernes forældre og
bedsteforældre som deltagere i projektet, spredes kunst og kultur på
den måde ud til en større del af befolkningen og kan dermed på sigt
få flere med i det kulturelle foreningsliv, ligesom det i højere grad kan
åbne foreningerne mod det omgivende samfund.
Strukturen
Ved at indgå konkrete aftaler kan rammerne for samarbejdet struk-
tureres. Da der i den nye skolelov ikke er en klar definition af samar-
bejdets karakter og rammer, men blot skrevet, at kommunerne er for-
pligtet til at samarbejde med foreningslivet, kan den enkelte forening
selv være med til at definere, hvordan og inden for hvilke rammer
samarbejdet skal bygges op. De enkelte forløb dokumenteres af klas-
sen gennem skrift, foto, film, maleri, eller hvad der passer til det givne
projekt, og præsenteres ved et fælles afslutningsarrangement i Ejby
Medborgerhus den 21. november 2014.
Halsnæs, er en ekstrem fleksibilitet og vilje til at
møde skolerne. En udfordring i de to pilotprojek-
ter har været at få lærerne i tale og få dem til at
deltage i møderne, da de har været travlt optaget
af implementeringen af skolereformen og de
daglige ændringer, det medfører. Vi er, fra flere
sider, blevet mødt med spørgsmålet, om ikke vi er
sent ude i forhold til planlægning og opbygning
af relationer mellem skoler og foreninger. Faktisk
mener vi, at vi er tidligt ude, da det vil tage nogen
tid for skolerne at finde den endelige form og
finde overskud til at indgå i konkrete samarbej-
der. En reform i dette omfang bliver ikke imple-
menteret fra dag til dag, så hvis foreningerne kan
Vi er tidligt ude
Kulturelle Samråd i Danmark mener, at de lokale kulturelle ressour-
cer kan bidrage positivt til den åbne skole, og at der i de kulturelle
samråd og foreninger, der deltager i pilotprojekterne i både Køge og
Skoleudviklingskonsulent Julie Katlev bad foreningerne have
lidt tålmodighed i forhold til skolerne.
16
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0010.png
Stor vilje...
forts. fra side 17
Hvor er de frivillige i kulturpolitikken?
Et positivt biprodukt af arbejdsseminaret i
Køge var, at lærerne ikke kun mødte foreninger-
ne, men også mødte hinanden på tværs af skoler
og fik lavet aftaler om, at flere skoler etablerede
samarbejde med samme forening.
have ”lidt tålmodighed i forhold til skolerne”, som udviklingskonsu-
lent i Køge, Julie Katlev, udtrykker det, vil skolerne gerne være med.
Hun gav på et seminar afholdt i september 2014 udtryk for, at det er
et spørgsmål om tid, og at skolerne på sigt nok skal få de to verdener
til at mødes og finde fælles fodslag.
”Hvorfor er det frivillige kulturelle område ikke en del af kultur-
politikken” var det spørgsmål, tre politikere blev stillet på Kultu-
relle Samråd i Danmarks og Det Frivillige Kulturelle Foreningsnet-
værks debatarrangement på Folkemødet 2014 på Bornholm.
Bente Schindel
Sekretariatsleder,
Kulturelle Samråd i Danmark
[email protected]
Projekter inden for
pilotprojektet ”Kulturpas”
- eksempler på samarbejder mellem skoler og foreninger
Kulturforeningen Apollonaris
Titel:
Teater og debat
Målgruppe:
7. klasse (klasser fra flere skoler deltager)
Beskrivelse af samarbejdet:
Teaterstykket ”What the f…” vises og lægger op til efterfølgende
debat om mobning. Ud fra det tilhørende materiale arbejdes der
videre med emnet på skolen. Målet er at øge interessen for fælles-
skabets muligheder, og at eleverne bliver bedre til at sætte ord på
følelser, handlinger og oplevelser, og derigennem får styrket deres
mentale evner og udvikler deres forståelse for hinandens kultu-
relle baggrund.
Præsentation:
Der laves dokumentationsmateriale og indsamles elevudsagn,
som udstilles i Ejby Medborgerhus.
Ejby Medborgerhus
Den lokale modstandsgruppe
under 2. verdenskrig
Målgruppe:
3. og 8. klasse
Titel:
Beskrivelse af samarbejdet:
Repræsentant for historisk forening kommer ud
i klassen og fortæller om den lokale modstands-
gruppe i Borup i forbindelse med, at klassen
arbejder med perioden på et generelt plan.
Oplægget tilpasses klassetrinnet.
Danmarks Samfundet
Titel:
Flag og faner
Målgruppe:
8. klasse
Beskrivelse af samarbejdet:
Kulturforeningen KIS
Titel:
Fortælle koncert ”Peter og Ulven”
Målgruppe:
1. og 2. klasse
Beskrivelse af samarbejdet:
En fløjtenist spiller og fortæller historie. Det er efterfølgende bør-
nenes opgave at digte videre på historien og lave en ny slutning.
Det kan de gøre med ord og tegninger, som resulterer i en udstil-
ling for kulturforeningens medlemmer.
Præsentation:
Elevernes produkter vises frem for offentligheden i Borup Kulturhus.
En repræsentant fra foreningen kommer ud på
skolen og fortæller om flag og faner, herunder
Dannebrogs historie og den måde, vi i dag bruger
flag og faner.
Det skortede hos de tre politikere -
Troels Ravn, MF, Socialdemokraterne,
Jørgen Arbo-Bæhr, MF, Enhedslisten
og Carl Christian Ebbesen, Køben-
havns kultur- og fritidsborgmester,
Dansk Folkeparti – ikke på ros til de
frivillige, men der var ikke rigtig nogen forklaring på, hvorfor man
ikke tilgodeser området kulturpolitisk fra statslig side. Der blev talt
rigtigt meget om vigtigheden af at have frivillige, men der var fra
de tre oplægsholderes side ikke rigtigt styr på de forskellige former
for frivillighed. Så de, der går til hånde til fx Melodi Grand Prix eller
på Roskilde Festivalen (eventsfrivillige, som ordstyrer Tom Ahlberg
kaldte det), og de frivillige, der - ofte gennem mange år - er organi-
seret i kulturelle foreninger, og som formidler og arrangerer inden
for teater, musik, kunst, museer, litteratur osv. med professionelle
kunstnere og i kulturinstitutionerne blev nævnt i flæng og uden
bevidsthed om forskellen hos oplægsholderne.
På en kommentar fra salen om, at kommunerne ikke skal tro,
at de med de frivillige blot får gratis arbejdskraft, svarede Troels
Ravn, at politikerens opgave i forhold til de frivillige er at sørge for,
at deres kompetencer bliver synliggjort, og at bureaukratiet bliver
begrænset, men at de frivillige ikke kan inddrages i forhold til
arbejdsnormer. Han understregede dog samtidig, at det er vigtigt
at uddanne de frivillige.
Jørgen Arbo-Bæhr mente, at det kulturelle foreningsliv kan være
med til at bryde den negative sociale arv ved i højere grad at få
børn og unge til at deltage i kulturen. Derudover mente han, at de
kommunale institutioner må være klar til at modtage de frivillige.
Carl Christian Ebbesen nævnte, at proble-
met i kommunerne også er, at mange puljer
hvert år løber ud, så man ikke kan bygge noget
langvarigt på dem. Han mente, at man alt for
meget har koblet kommuner og foreningsliv
sammen, og at det derfor er godt, at der nu er
Der var fra de tre oplægsholderes side ikke rigtig styr
på de forskellige former for frivillighed.
En slags § 18 til kultur
Fra salen blev det nævnt, at der er asymmetri i politikken, når det
drejer sig om idræt og kultur, og at politikerne på Christiansborg
burde arbejde for fastere rammer for det kulturelle område. Det
kunne fx være at lave en ordning med en slags § 18 midler til de
kulturelle foreninger. Det var et forslag, der vandt genklang hos
samtlige tre medlemmer af debatpanelet. Her var der enighed om,
at der skulle sikres gode kommunale rammer til det frivillige kultu-
relle område, og at man måske skulle se på, om der skulle laves en
§ 18 pulje til området.
18
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435833_0011.png
Hvor er de frivillige...
forts. fra side 19
service, hvorefter kommunerne skal samar-
bejde med frivillige sociale organisationer
og foreninger og årligt afsætte et beløb til
støtte af det frivillige sociale arbejde.
Hele debatten kan ses streamet, idet den er
optaget af et medlem af Det Frivillige Kul-
turelle Foreningsnetværk, nemlig Sammen-
slutningen af Lokale Radio- og TV-stationer,
SLRTV.
Se https://www.youtube.com/
watch?v=pMauk4MrZyI
Se også Danmarks Teaterforeningers om-
tale af debatten på
http://www.dk-teaterforeninger.dk/aktuelt-
at-kunne-samle-frivillige-er-en-styrke.html
§ 18
er den paragraf i Lov om social
Ordstyrer Tom Ahlberg introducerede ordet
”eventfrivillige” om dem, der er frivillige
i f.eks. Melodi Grand Prix eller på Roskilde Festival
dannet et netværk af landsforeninger inden for
det frivillige kulturelle område.
Mulighederne for foreningslivet i skolere-
formen blev også berørt under debatten, som
fx hvordan man sikrer, at samarbejdet bliver
reelt. Alle tre oplægsholdere var enige om, at
der er en mangfoldighed af muligheder i den
understøttende undervisning, men at den
enkelte forening selv skal byde ind. Det blev dog
fra salen nævnt, at der også i forbindelse med
folkeskolereformen er store forskelle på idræt
og kultur, bl.a. fordi idrætten har pengestærke
landsorganisationer, hvilket der kunne ændres
på, hvis man på området havde en national
politik, der tilgodeså også det frivillige kulturelle
netværk. Det var alle tre oplægsholdere i noget
omfang enige i.
20