Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 79
Offentligt
FOLKESKOLEREFORMEN /
Af og med folket
Folkeskolereformen
- muligheder for det
kulturelle foreningsliv
Med den nye folkeskolereform, der trådte
i kraft i august 2014, lægges der op til et udvidet
forpligtende samarbejde med det omkringlig-
gende samfund – herunder også foreningsli-
vet. Skolerne kan tilrettelægge læringsforløb i
samarbejde med det lokale idræts-, kultur- og
foreningsliv med det mål at bringe virkelighe-
den ind i skolen og skolen ud i virkeligheden.
Den åbne skole
Der manglende både folkelighed og vægtning af
de kulturelle frivillige og amatørerne på Kultur-
mødet 2014 på Mors. Det ville styrke området,
hvis samtalerne om professionel kunst, kulturin-
stitutionerne, det frivillige kulturelle foreningsliv
og amatørerne blev ligestillet - især da de to
sidstnævnte repræsenterer en stor del af befolk-
ningen.
Side 3
Kulturmøde med vokseværk
På Kulturmødet 2014 forsøgte man at samle folk
omkring en fælles passion for kultur. Både de
udøvende, formidlerne, politikerne og alle dem,
der ikke har kultur som arbejde. Ambitionen er,
at alle skal være med i en levende meningsud-
veksling - også dem, der bare er ”almindelige
kulturbrugere”. Men manøvren lykkedes kun
delvist. For selv om der er fuldt hus til de fleste
store debatter, er tiden knap, og rammerne sat,
og til trods for at folk inviteres med i diskus-
sionen, så er det svært at komme i dybden med
problematikkerne.
Side 5
Med folkeskolereformen skal skolerne i langt højere grad
end tidligere åbne sig mod det omgivende samfund og
det lokale kultur-, fritids- og foreningsliv. Det betyder, at
skolerne kan samarbejde med foreninger om projekter
og undervisningsforløb af forskellig karakter. Skolerne
skal sørge for, at eleverne oplever, hvordan det, de lærer i
skolen, bruges i virkeligheden og bliver en del af virkelig-
heden. Eleverne skal have forståelse for, hvad det er for et
samfund, de er en del af. Ved at inddrage de frivillige for-
eninger kan man øge elevernes kendskab til de mulighe-
der og tilbud, de er omgivet af i lokalsamfundet. Eleverne
får dermed indblik i de ressourcer og muligheder, den en-
kelte forening rummer. For at skabe variation i skoledagen
er det oplagt, at en større del af undervisningen lægges
uden for skolen. Her kan de frivillige kulturelle foreninger
spille en væsentlig rolle og bidrage med et kvalificeret
udbud af aktiviteter.
Amatørkulturen til debat
Desværre var hverken amatørerne, det medska-
bende publikum eller den kulturelle frivillighed
for alvor på dagsordenen i de mange ”samtaler”,
der fandt sted på Kulturmødet 2014 på Mors.
Her var det især kulturens økonomi og formid-
ling, det internationale og folkeskolereformen,
der fyldte. Det var således først i en af mødets
absolut sidste samtaler, at det sådan lidt ”Hov for
resten …”-agtigt blev amatørkulturens tur.
Side 8
NR. 11 - oktober 2014
Det om-sig-liggende samfund
Mål, rammer og organisering
I den kommende tid skal kommunerne drøfte mål, ram-
mer og organisering af den åbne skole. Nogle kommuner
tænker i netværk. Andre kommuner tænker konkret i
læring i partnerskaber, hvor parterne bliver enige om,
hvad undervisningen skal indeholde, og hvad alle parter
Forts. side 10
I den nye skolereform er målsætningen, at fol-
keskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så
dygtige, som de kan, mindske betydningen af
deres sociale baggrund og skabe tillid og trivsel.
Det er et lovkrav, at skolerne inddrager lokalom-
rådet og tænker koblinger på tværs af skole og
foreningsliv, så skolen/lærerne kan invitere an-
dre aktører ind i skolen og i samarbejde nytænke
forløb.
Side 13
Stor vilje til at møde skolerne
I forbindelse med Køge Kommunes opfordring
til foreningerne om at lave samarbejdsprojekter
med ”den åbne skole”, formulerede Kulturelt
Samråd Køge nogle ideer til en kulturpasord-
ning. For hver kulturel aktivitet klassen deltager
i, får eleverne et stempel i deres kulturpas.
Side 1
6
1