Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 78
Offentligt
1435651_0001.png
04. september 2012
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
Bilag 7. FPU Strategi for ph.d.
Resumé af strategien
I det næste årti er brug for et systematisk og mærkbart løft i antallet af
forskningskvalificerede undervisere i professionshøjskolesektoren. Professi-
onshøjskolerne vil arbejde for at mindst 1/3 af alle ansatte i underviserstil-
linger har baggrund i eller dyb erfaring med relevant professionsfelt, og at
mindst 50 pct. af alle undervisere på professionshøjskolerne indenfor det
kommende tiår er kvalificeret på ph.d.-niveau. Det forudsætter en sam-
menhængende strategi for
Videreuddannelse af professionshøjskoleansatte adjunkter/lektorer til
ph.d. niveau.
Rekruttering af nye undervisere med ph.d. niveau til professionshøjsko-
lerne.
En finansieringsmodel.
Der er i øjeblikket ca. 200 adjunkter/lektorer i professionshøjskolesektoren
med ph.d. baggrund. Det svarer til ca. 5 pct. af det samlede underviser-
korps. Det er ambitionen i Professionshøjskolernes Rektorkollegium at hæ-
ve dette antal over en tiårig periode til 2000 adjunkter/lektorer med ph.d.
baggrund, som svarer til ca. 50 pct. af det samlede underviserkorps. Der-
med skal ca. 1800 personer over en 10 årig periode hæves til ph.d. niveau
ved at kombinere videreuddannelse af egne ansatte og ny-rekruttering.
Professionshøjskolernes Rektorkollegiums strategi har tre bærende ele-
menter:
En model for
sam-ph.d.-uddannelse
af professionshøjskoleansatte
adjunkter/lektorer, hvor underviseren er ansat på en professionshøj-
skole og indskrives som ph.d. studerende ved et universitet. (Pendant
til erhvervs-ph.d. ordningen)
Professionshøjskolernes Rektorkollegium anbefaler en
treårig eller fire-
årig model,
hvor medarbejderen er ansat på professionshøjskolen og
indskrevet ved et universitet. Arbejdsværdien i form af pligtigt under-
visningstimetal, som den ph.d.-studerende skal præstere som led i
ph.d. uddannelsen tilfalder professionshøjskoen.
En selvstændig ph.d.-økonomi i professionshøjskolesektoren
til
finansiering af videreuddannelse på ph.d.-niveau blandt professionshøj-
skolernes eget underviserkorps. Professionshøjskoler bør tildeles en an-
del af den statslige ph.d.-finansiering
Professionshøjskolernes Rektorkollegium anbefaler, at der tildeles pro-
fessionshøjskolesektoren øremærkede midler til den sammenhængende
og målrettede opkvalificeringsstrategi for at sikre, at 50 pct. af undervi-
serkorpset har kvalifikationer på ph.d. niveau i 2022. Midlerne skal ud-
møntes til sektoren som en selvstændig øremærket bevilling.
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 1 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0002.png
Indflydelse på universiteternes ph.d. produktionen,
så ph.d. di-
mittendernes relevans og uddannelsesnærhed ift. professionshøjskoler-
nes aktivitetsfelt kan sikres.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium anbefaler, at det sker f.eks.
ske gennem Aftagerråd, Ph.d. råd, Forpligtende dialog og samarbejde
om ph.d. opslag, Behovsanalyser m.m.
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
Økonomien i opkvalificeringsindsatsen
Kollegiets beregninger viser, at den samlede strategi over en 10 årig perio-
de vil koste 1.5 mia. kr., hvis den udmøntes i en kombination af videreud-
dannelse af eksisterende undervisere og ny-rekruttering af undervisere
med ph.d. niveau i takt med personaleomsætningen i sektoren.
På længere sigt vil der være brug for en moderniseret stillingsstruktur med
eksempelvis docentstillinger og post-doc’s, der kan fastholde de forsk-
ningskvalificerede og sikre arbejdsdeling, sammenhæng mellem og ledelse
af forsknings- og udviklingsaktiviteter i uddannelsesmiljøerne.
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 2 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0003.png
I. Strategi for Rektorkollegiets 2022-ph.d.opkvalificering
Evnen til at skabe og omsætte målrettede og relevante forsknings- og ud-
viklingsaktiviteter til uddannelsen af professionelle skal i stigende grad væ-
re professionshøjskolernes adelsmærke. Ikke for at dyrke FoU i sig selv,
men som et middel til endnu bedre professionsuddannelser i tæt samarbej-
de med aftagere og professioner. Til det formål er der brug for en målrettet
kapacitetsopbygning. Et væsentligt element i denne kapacitetsopbygning er
forskningskvalificering af en betydelig del af underviserne på professions-
højskolerne.
Det er en proces, der er påbegyndt af professionshøjskolerne i samarbejde
med universiteter; dels ved anvendelse af globaliseringsmidler tildelt mel-
lem 2010-12, dels og i væsentlig mindre omfang via ph.d.-rådets stipen-
dieordninger for læreruddannelsen.
I det næste årti er der imidlertid brug for et systematisk og mærkbart løft i
antallet af forskningskvalificerede undervisere i professionshøjskolesekto-
ren. Professionshøjskolerne vil arbejde for at mindst 1/3 af alle ansatte i
underviserstillinger har baggrund i eller dyb erfaring med relevant professi-
onsfelt, og at mindst 50 pct. af alle undervisere på professionshøjskolerne
indenfor det kommende tiår er kvalificeret på ph.d.-niveau. Der lægges
således op til en betydelig vækst i antallet af forskningskvalificerede.
Det forudsætter en sammenhængende strategi for de to centrale redskaber
i opkvalificeringsindsatsen:
Videreuddannelse af professionshøjskoleansatte adjunkter/lektorer til
ph.d. niveau.
Rekruttering af nye undervisere med ph.d. niveau til professionshøjsko-
lerne.
Det forudsætter endvidere:
En finansieringsmodel.
Der er i øjeblikket ca. 200 adjunkter/lektorer i professionshøjskolesektoren
med ph.d. baggrund. Det svarer til ca. 5 pct. af det samlede underviser-
korps.
Det er ambitionen i Professionshøjskolernes Rektorkollegium at hæve dette
antal over en tiårig periode til 2000 adjunkter/lektorer med ph.d. bag-
grund, som svarer til ca. 50 pct. af det samlede underviserkorps.
Dermed skal ca. 1800 personer over en 10 årig periode hæves til ph.d.
niveau ved en kombination af videreuddannelse af egne ansatte og ny re-
kruttering af ph.d.’ere.
Den hensigtsmæssige kombination af videreuddannelse hhv. ny-rekrutte-
ring er kompleks og beror på flere forhold:
Tidsperspektiv:
Det taqer minimum 3 år at videreuddanne en under-
viser til ph.d. niveau. Det tager ingen tid at rekruttere en underviser
med ph.d. grad. Strategien må tage hensyn til kapacitet og potentiale i
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 3 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0004.png
eksisterende underviserkorps og til talentmasse blandt nyuddannede
ph.d.’ere ift. kompetencebehovet i professionshøjskolesektoren.
Økonomi:
Et ph.d. forløb kan ikke gennemføres som videreuddannelse
af voksne i erhverv således som f.eks. et masterforløb. Det er nødt til
at blive tilrettelagt som et videreuddannelsesforløb, hvor der må sup-
pleres med erstatningsarbejdskraft i uddannelsesperioden. Derfor er et
videreuddannelsesforløb dyrere end at ny-rekrutterer ph.d. dimittender.
Relevans:
Strategien skal udformes, så opkvalificeringen samlet set
sikrer det bedst mulige match mellem de ph.d. kompetencer, der tilve-
jebringes og professionshøjskolernes uddannelses- og fagområder samt
den anvendelsesorienterede profil, som er sektorens kendemærke. Det
er ikke nok at være ph.d. uddannet, det skal også være inden for et
felt, som er relevant ift. en professionshøjskoleansættelse.
Underviserkorpset demografi:
Det er antagelsen, at det navnlig vil
være yngre medarbejdere, som vil være interesserede i at indgå i et
fastlagt videreuddannelses-ph.d. forløb.
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
II. Professionshøjskolernes Rektorkollegiums strategi for
opkvalificering af underviserkorpset, så 50 pct. har ph.d.-
kvalifikationer i 2022
Med et systematisk og målrettet løft af professionshøjskolernes forsknings-
og udviklingskompetencer vil sektoren kunne løfte kvaliteten i professions-
højskolernes uddannelsesportefølje og sikre, at et flertal af undervisere er
involveret i forsknings- og udviklingsprojekter. Professionshøjskolernes
Rektorkollegiums strategi har tre bærende elementer:
En model for
sam-ph.d.-uddannelse
af professionshøjskoleansatte
adjunkter/lektorer, hvor underviseren er ansat på en professionshøj-
skole og indskrives som ph.d. studerende ved et universitet. (Pendant
til erhvervs-ph.d. ordningen)
En selvstændig ph.d.-økonomi i professionshøjskolesektoren
til
finansiering af videreuddannelse på ph.d.-niveau blandt professionshøj-
skolernes eget underviserkorps. Professionshøjskoler bør tildeles en an-
del af den statslige ph.d.-finansiering
Indflydelse på universiteternes ph.d. produktionen,
så ph.d. di-
mittendernes relevans og uddannelsesnærhed ift. professionshøjskoler-
nes aktivitetsfelt kan sikres. Det kan f.eks. ske gennem Aftagerråd,
Ph.d. råd, Forpligtende dialog og samarbejde om ph.d. opslag, Behovs-
analyser m.m.
Videreuddannelse af adjunkter/lektorer til ph.d. niveau finder allerede sted
i professionshøjskolesektoren. Professionshøjskoler har siden deres etable-
ring og på eget initiativ indgået aftaler med universiteter og selv finansieret
eller medfinansieret videreuddannelse af medarbejdere på ph.d.-niveau;
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 4 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0005.png
ofte i samarbejde med en partner på relevant beskæftigelsesfelt (kommu-
ne, region, virksomhed). Det er sket efter flere forskellige modeller.
Skal de enkeltstående og spredte initiativer styrkes i en sammenhængen-
de, målrettet indsats er der brug for ”standardmodel(ler)” a la erhvervs-
ph.d.-ordningen, som nemt og effektivt kan administreres i både professi-
onshøjskole- og universitetsregi. Samtidig er der brug for, at professions-
højskolerne får indflydelse på, at ph.d.-udbuddet også er målrettet den
kapacitetsopbygning og faglige profil, som der er brug for i professionshøj-
skolerne, som vil blive en væsentlig aftager af ph.d. uddannede. Endelig er
der brug for en selvstændig finansiering af opkvalificeringsstrategien, som
kan ske ved, at en andel den statslige ph.d. økonomi målrettes og udmøn-
tes i professionshøjskolesektoren.
På lidt længere sigt vil en moderniseret stillingsstruktur med eksempelvis
docentstillinger, post-doc’s og på sigt professorstillinger være nødvendige
stillingskategorier udover timelærere, adjunkter og lektorer for at sikre en
organisering, der kan fastholde de forskningskvalificerede og sikre arbejds-
deling, sammenhæng mellem og ledelse af forsknings- og udviklingsaktivi-
teter i uddannelsesmiljøerne.
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
III. Regeringens satsning på ph.d. uddannelse
Regeringen fastholder den ambitiøse satsning på ph.d.-uddannelse, selvom
globaliseringsaftalen udløber. Det fremgår af udmeldinger fra Uddannel-
sesministeriet op til fremlæggelsen af regeringens finanslovforslag 2013.
Der er sket en fordobling af ph.d.-optaget fra 2003-2010. Denne kraftige
satsning, der blev gennemført med globaliseringsstrategien, ønsker rege-
ringen at videreføre på kommende finanslovsforslag. Uddannelsesministe-
ren satser på, ”at universiteterne fortsat kan optage 2.400 ph.d.-studeren-
de årligt.”(www.fivu.dk).)
Professionshøjskoler som jobmarked for ph.d. uddannede
En undersøgelse, som analysefirmaet Epinion har gennemført for Uddan-
nelsesministeriet, viser, at der ved en fortsat øgning af ph.d. uddannelse
vil være balance i udbuddet af og efterspørgslen på ph.d.er frem til 2030.
Ph.d.’er beskæftiges i dag primært på universiteterne, hvor de løfter dansk
forskning, og på det private arbejdsmarked. Ph.d.erne er en drivkraft for
forskning og innovation og en del ph.d.-ansatte er beskæftiget med udvik-
ling og innovation.
I Epinions undersøgelse af jobmarked for ph.d.’uddannede indgår også pro-
fessionshøjskolesektoren. På baggrund af interview blandt forskningsdirek-
tører mv. på University Colleges vurderer Epinion, at ser man alene på un-
derviserstaben, så er maksimumsskønnet, at man om 10 år vil have en
situation, hvor over 20 pct. har en forskeruddannelse.
Det understreges i de interviews, som Epinion har foretaget med folk fra
sektoren, at de efterspurgte ph.d.er bør have en praktikerprofil, så de ken-
der sektoren og har kompetencer, som kan bruges i udviklingen af under-
visningen af sygeplejersker, lærere, pædagoger mv.
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 5 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0006.png
Hospitaler og professionshøjskoler antages samlet at ville ansætte ca.
3.000 flere fordelt med 1/3, dvs. 2000 til professionshøjskoleområdet.
Epinions analyse giver ikke en prognose på hovedområder med henvisning
til, at professionshøjskolerne er meget fokuseret på tværfaglighed”. I den
samlede beregning indgår professionshøjskolerne derfor i en overordnet
fremskrivning af beskæftigelsesandelene på hovedsektorer in casu under-
visningssektoren.
En af de hindringer der anføres for en kraftig stigning i ph.d.-andelen i pro-
fessionshøjskolesektoren er de økonomiske hensyn. Epinion har estimeret,
at behovet for ph.d. uddannede undervisere i professionshøjskolesektoren
ligger et sted mellem to scenarier, hvor det ene antager, at 10 pct. af den
samlede stab vil have ph.d. uddannelse i 2020 og 20 pct. i 2030, mens et
maksimumscenarium antager, at man allerede i 2020 vil have en efter-
spørgsel, som svarer til at 20 pct. skal have en ph.d. uddannelse og 35 pct.
i 2030.
I andre nordiske lande er andelen af undervisere med ph.d. baggrund i
högskolesektoren højere. Ifølge det svenske Högskoleværkets hjemmeside
1
er andelen af disputerede forskere og undervisere på de svenske högskoler
ca. 40 pct. af medarbejderstaben inden for FoU og undervisning.
Tilsvarende data findes ikke umiddelbart for Norge, men ifølge en rapport
fra EVA i 2005 skal minimum 35 pct. af underviserne på en højskole have
en ph.d. ved udbud af masteruddannelser. Ifølge samme rapport havde 46
pct. af første-lektorerne på Finlands AMK’ er(polytekniske læreranstalter og
university of applied sciences ) en Ph.d.-grad som minimum i 2003. Det
gældende ansættelseskrav for første-lektorer (docent) er en Ph.d.-grad.
For lektorer er kravet en mastergrad.
Konkret er der inden for læreruddannelsen i de forskellige nordiske lande
opstillet mål for graden af undervisernes forskningsbaserede kompetencer.
Således fremhæves i EVA-rapporten Muligheder for fællesnordisk lærerud-
dannelse på kandidatniveau (p. 16, 2010):
”Både det norske kvalitetssikringsorgan NOKUT og det svenske Högskole-
verket har sat tydelige mål for undervisernes kvalifikationer på lærerud-
dannelsen. I Sverige opererer Högskoleverket i 2008-evalueringen med et
generelt krav om at mindst 30 % af undervisningen i læreruddannelsen
gennemføres af forskeruddannede undervisere. NOKUT har anbefalet at
mindst 20 % af underviserne har en ph.d.-grad.”
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
IV. Udmøntning af opkvalificeringsstrategien
Med opskrivning af regeringens ph.d.-målsætning, der i højere grad ind-
drager professionshøjskolesektoren som et relevant ph.d.-jobmarked, et
fornyet finansieringsgrundlag samt en bevidst rekrutteringspolitik på pro-
fessionshøjskolerne er det kollegiets vurdering, at det vil være realistisk
1
http://www.hsv.se/statistik/statistikomhogskolan/personal.4.6df71dc
d1157e43051580001770.html
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 6 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0007.png
med et løft i underviserkorpset til 50 pct. af undervisere med ph.d. kvalifi-
kationsniveau i løbet af det kommende ti-år.
Demografi
En stikprøveanalyse af undervisningskorpset alderssammensætning på pro-
fessionshøjskolen Metropol viser bl.a., at knap halvdelen (45 %) af under-
viserne findes i alderssegmentet over 51 år. En del af dette medarbejder-
segment må forventes at gå på efterløn/pension inden for det kommende
tiår og en ph.d.-satsning fim. ny rekruttering af undervisere vil dermed
være relevant. Det skal understreges, at ligesom på landsplan er der på
Metropol tale om store forskelle i aldersspredningen fra uddannelse til ud-
dannelse.
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
Aldersfordeling blandt undervisere
(%) på Metropol
20%
18%
16%
14%
12%
10%
8%
6%
4%
2%
0%
26-30 31-35 36-40 41-45 46-50 51-55 56-60 61-65 66+
Underviserkorpsets alderssammensætning varierer fra professionshøjskole
til professionshøjskole og fra uddannelse til uddannelse; men overordnet
tegner sig der sig et billede af en demografi med et ældre underviserkorps.
Det betyder, at der vil skulle ny-rekrutteres undervisere til sektoren inden
for de næste 10 år i forbindelse med naturlig afgang. Samtidig vil der være
plads til en målrettet videreuddannelsesindsats, hvor eksisterende medar-
bejdere løftes til ph.d. niveau i fastlagte uddannelsesforløb. Investeringer i
ph.d.-opkvalificeringer af undervisningskorpset vil derfor både kunne ske
ved rekruttering af nye medarbejdere samt ved opkvalificering af eksiste-
rende medarbejdere
Uddannelsesmodeller for opkvalificering af undervisere til ph.d.
niveau
Professionshøjskolernes Rektorkollegium anbefaler, at videreuddannelse af
professionshøjskoleansatte adjunkter/lektorer på ph.d.-niveau tilrettelæg-
ges i en af flg. to modeller:
1.
En treårig model,
hvor medarbejdere er ansat på professionshøjskolen
og indskrevet ved et universitet. Professionshøjskolen afholder lønudgift
og udgift til vikardækning. Professionshøjskole og medarbejder aftaler
udgiftsfordeling af studieafgift til universitet for ph.d. uddannelse. Ar-
bejdsværdien i form af pligtigt undervisningstimetal, som den ph.d.-
studerende skal præstere som led i ph.d. uddannelsen tilfalder profes-
sionshøjskoen. Dvs. at den ph.d.-studerendes undervisningstimetal skal
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 7 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0008.png
modregnes vikardækningen. Den ph.d.-studerende er i et tæt samspil
undervejs med professionshøjskolen; men af tidsmæssige årsager for-
melt set arbejder mindre end i modellen ovenfor på en professionshøj-
skole.
2.
En fireårig model,
som er identisk med den treårige, men hvor det læn-
gere u
d
danne
l
sesforløb giver rum for en større årlig arbejdsværdi til
professionshøjskolen i form af et pligtigt timetal.
Fra Ph.d.-baseline 2012 til 50 pct. i 2022
I dag har ca. 200 undervisere i professionshøjskolesektoren en ph.d.-grad
svarende til knap 5 pct. af det samlede underviserkorps. Hertil kommer
undervisere, som er forskningskvalificerede ad anden vej samt forsknings-
kvalificerede, der ikke er ansat i underviserstillinger (fx som leder, prode-
kan el. lign.). En opgørelse fra foråret 2011 viser, at der var godt 100
ph.d.-studerende i gang på professionshøjskolerne. Alle tal dækker over en
meget stor spredning mellem professionshøjskolerne og mellem uddannel-
sesmiljøerne på de enkelte professionshøjskoler.
Hvis der ikke gøres en målrettet og systematisk indsats, så vil andelen af
undervisere med en ph.d. grad med det nuværende tempo i løbet af 10 år
måske stige til over 10 pct.; med andre ord med en al for beskeden ha-
stighed.
I takt med der uddannes flere ph.d. ’er fra universiteterne kan stigning-
skurven måske øges. Det kan også have en positiv effekt, at professions-
højskolerne i højere grad betoner ansættelse af personer med forskerkvali-
fikationer.
Der er brug for en målrettet indsats og en egentlig investering, hvis stig-
ningstaksten skal ændres afgørende og 50 pct.-målsætningen nås i løbet af
det næste tiår.
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
V. Økonomi i ph.d. opkvalificeringsstrategien
I modellen nedenfor beregnes mere præcist behovet for tilførsel af under-
visere med ph.d. niveau end de runde tal i strategiens indledning og øko-
nomien i tre forskellige modeller for opkvalificeringen.
Fig. 1. Beregning af behovet for tilførsel af medarbejdere med ph.d. niveau
Medarbejdere/undervisere/
Antal ansatte i sektor
(kilde: UC-hjemmesider)
Andel af ansatte til undervisningens gennemførelse.
(kilde: 2010-regnskaber)
Antal ansatte til undervisnings gennemførelse.
Andel undervisere
(kilde: Estimat v. UC-dk/sekr.)
Beregning af be-
hovet
7.295
66 pct.
4.849
75 pct.
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 8 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0009.png
Antal undervisere
Ønsket andel Ph.d.
Ønsket antal Ph.d.
Nuværende antal
(kilde: Epinion samt rundspørge v. UC-dk/sekr).
Behov for ekstra
3.637
50 pct.
1.819
200
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
1619
1. Ph.d. strategiens økonomiens bestanddele
I universitetsregi består ph.d.-økonomien af udgifter til den ph.d. stude-
rendes løn og uddannelse, og indtægter i form af det statslige ph.d. taxa-
meter og den studerendes arbejdsværdi form af pligtigt undervisningstime-
tal/år. En Ph.d.-studerende har pligt til at lægge 840 arbejdstimer indenfor
undervisning eller anden form for vidensformidling.
I professionshøjskoleregi består ph.d.-økonomien af udgifter til
studieafgif-
ten
til det universitet, hvor medarbejderen indskrives,
løn
til medarbejde-
ren, og
vikardækning
for medarbejderen. Indtægterne består af den ar-
bejdsværdi, som den ph.d. studerende medarbejder skal lægge, jf. oven-
for: 840 arbejdstimer indenfor undervisning eller anden form for videns-
formidling.
For en professionshøjskole er det en investering at uddanne en medarbej-
dere til ph.d., for universitetet er det en forretning at uddanne den stude-
rende til ph.d.
Til beregning af udgifter forbundet ved opgradering af undervisere ved pro-
fessionshøjskolerne til Ph.d. niveau indgår (2012 priser):
Uddannelsesafgift til universiteter pr. Ph.d. studerende: 126.650 kr./år.
(svarer til gennemsnit af de to vejledende satser for hhv. SUND, TEK,
NAT og HUM, SAMF.)
Gennemsnitlig vikarløn for dækning af undervisere i uddannelsesforløb:
Løntrin 5 + adjunkttillæg i alt 405.844 kr. inkl. pension/år. Et arbejdsår
indeholder 1924 arbejdstimertimer. Ved et uddannelsesforløb over fire
år er der 840+1924 arbejdstimer ved professionshøjskolen.
Nedenfor regnes der på 3 modeller:
Model 1) En underviser opgraderes til Ph.d. i løbet af tre år. Under ud-
dannelsesforløbet undervises der på professionshøjskolen i 840 timer.
Model 2) En underviser opgraderes til Ph.d. i løbet af fire år. Under ud-
dannelsesforløbet undervises der på professionshøjskolen i 2764 timer.
Model 3) Rekruttering af nyuddannet Ph.d. fra universiteterne uden det
samlede underviserkorps øges.
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 9 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0010.png
Enhedsomkostninger ved model 1 og model 2:
Kr. (2012-tal)
Model 1 (3 år)
Model 2 (4 år)
Uddannelsesafgift
Vikardækning
Udgift i alt
Arbejdsværdi
I alt
Pr. år
379.950
1.217.532
1.597.482
177.188
1.420.294
473.431
506.600
1.623.376
2.129.976
583.032
1.546.944
386.736
J.NR.: 2011-1.10-0086
Model 3.
Rekruttering
I model 3 er der
ingen udgift for pro-
fessionshøjskolen til
uddannelse til Ph.d.-
niveau, da der ikke
er tale om opkvalifi-
cering af eksiste-
rende personale.
Udgiften til Ph.d.-
uddannelsesforløbet
vil ligge hos univer-
sitetet.
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
2. Grundlæggende antagelser i beregningsmodellerne
I modellerne indgår som grundlæggende antagelse, at der ikke er et frafald
på Ph.d. uddannelsen, et frafald vil øge omkostningerne, og at uddannel-
sen gennemføres på planlagt tid, en forlængelse vil øge omkostningerne.
Der foreligger ikke en opgørelse over frafald blandt professionshøjskoleun-
dervisere, som påbegynder ph.d. uddannelse.
Ser man på den samlede ph.d.-produktion i perioden 2004-2009 ligger
fuldførelsesprocenten på ca. 70-75 pct.
2
Det forventes, at professionshøj-
skolernes tal vil følge denne tendens, når antallet af ph.d.-studerende når
det niveau, der forudsætter strategiens 50 pct.-målsætning frem mod
2022.
3. Beregning af årlig omkostning ved opkvalificering af 1619 un-
dervisere til ph.d. niveau over 10 år
Nedenfor i model 1 vises merprisen pr. år ved at videreuddanne de 1619
undervisere til ph.d. niveau over 10 år:
Model 1. Nuværende undervisere opgraderes til ph.d.-niveau
ÅR
Andel af undervisere med
Merpris pr. år (mio. kr. 2012
Ph.d. grad
priser)
2013
5,5 %
123,5
2014
2015
2016
5,5 %
5,5 %
11,9 %
247,1
370,6
384,2
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
2
Rigsrevisionen, Beretning til Statsrevisorerne om satsningen på ph.d.-
uddannelse, maj 2011.
Fuldførelsesprocenten er opgjort af andelen af ph.d.-studerende, der har fær-
diggjort deres uddannelse 6 år efter påbegyndelsen.
Side 10 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0011.png
2017
2018
2019
2020
2021
2022
I alt
18,3 %
24,6 %
31,0 %
37,4 %
43,8 %
50,2 %
397,8
411,3
424,9
314,9
204,9
95,0
2.974,2
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
Model 2. viser merprisen pr. år, når 50 pct.-målsætningen opfyldes ved at
professionshøjskolerne rekruttere 1619 undervisere med ph.d. grad. I den-
ne rent teoretiske model erstatter 1619 medarbejdere med ph.d. 1619 un-
dervisere uden ph.d. baggrund.
Model 2. Andelen af underviserene med Ph.d.-grad ved ny ansættelse
ÅR
Andel af undervisere med
Merpris pr. år (mio. kr. 2012
Ph.d. grad
priser)
2013
10,0 %
9,5
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
I alt
14,4 %
18,9 %
23,3 %
27,8 %
32,2 %
36,7 %
41,1 %
45,6 %
50,0 %
18,9
28,4
37,9
47,4
56,8
66,3
75,8
85,3
94,7
521,0
Model 3 beskriver den årlige omkostning, når 50 %-målsætningen opfyldes
ved at kombinere, så halvdelen af opgraderingen sker ved uddannelse af
eksisterende medarbejdere til ph.d.-niveau, og den anden halvdel af op-
graderingen sker ved rekruttering af allerede ph.d.-uddannede.
Model 3. Kombinationsmodel af Model 1 og Model 2
ÅR
Andel af undervisere med Ph.d. grad
Merpris pr. år (mio. kr. 2012 priser)
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
8,1 %
10,8 %
13,4 %
18,7 %
24,0 %
29,3 %
34,5 %
39,8 %
56,7
113,5
170,2
181,4
192,7
203,9
215,1
175,2
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 11 af 12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435651_0012.png
2021
2022
I alt
45,1 %
50,4 %
135,3
95,4
1.539,4
J.NR.: 2011-1.10-0086
Sagsbeh.: sds, mc, ch
Mail: [email protected]
Telefon: 33 38 22 01
VI. Finansiering af ph.d. opkvalificeringsstrategien
Professionshøjskolernes Rektorkollegium anbefaler, at der tildeles professi-
onshøjskolesektoren øremærkede midler til den sammenhængende og mål-
rettede opkvalificeringsstrategi for at sikre, at 50 pct. af underviserkorpset
har kvalifikationer på ph.d. niveau i 2022.
Midlerne skal udmøntes til sektoren som en selvstændig øremærket bevil-
ling.
Herved sikres den mest fornuftige målretning af professionshøjskolernes
kapacitetsopbygning og forbindelsen til relevante professionsuddannelser
styrkes. Det er af afgørende betydning, at det sikres, at ph.d.er har en
stærk praktikerprofil, hvor de kender sektoren og har kompetencer, som
kan bruges i udviklingen af undervisningen af sygeplejersker, lærere, pæ-
dagoger mv.
For at sikre stabile læringsmiljøer med høje faglige dimittendprofiler er der
desuden behov for at udvikle karriere- og specialiseringsveje på professi-
onshøjskolerne, der er understøttet af stillingsstrukturer samt løn- og an-
sættelsesforhold, der gør det muligt at fastholde og tiltrække de dygtigste
talenter. Heraf forslaget om etablering af stillinger som docent og udvik-
lingsfunktion som post.-doc.
Etablering af rammer og vilkår for sådanne stillinger fastlægges ved og på
baggrund af overenskomstforhandlingerne på det offentlige område.
Professionshøjskolerne
Ny Vestergade 17 st.tv.
1471 København K.
Tlf. 33 38 22 00
Fax 33 38 22 09
[email protected]
www.uc-dk.dk
Side 12 af 12