Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 78
Offentligt
Forskningspolitisk strategi 2012
J. nr.: 2012-8.83-0012
Sagsbeh.: sds
21. maj 2012
Resume
Anvendt forskning og udvikling børe være den bærende fremgangsmåde
for videnopbygning på professionshøjskolerne. Anvendt forskning og udvik-
ling indebærer et samspil med eksterne samarbejdspartnere, orienterer sig
mod praksis, og har en tydelig undersøgelsesdimension samt et reelt an-
vendelsesperspektiv.
En sådan styrket videnbasering af professionshøjskolernes uddannelser vi-
ser vejen til at løfte de omfattende krav om effektivisering, kvalitet og
sammenhæng, der præger de erhverv, som professionshøjskolerne uddan-
ner til.
Et systematisk og langsigtet løft af professionshøjskolernes uddannelser
begrunder behovet for en varig årlig basisbevilling på 450 mio. kr. til an-
vendt forskning og udvikling. Professionshøjskolerne skal fortsætte kapaci-
tetsopbygningen, som skal bidrage væsentligt til at løfte det faglige grund-
lag for uddannelserne, både på grunduddannelser og på efter- og videre-
uddannelserne.
Et løft af professionshøjskolernes forsknings- og udviklingskompetencer på
flere niveauer medfører, at der
•
inden for centrale vidensområder vil være sikret medarbejdere, der
kan udøve forsknings- og udviklingsledelse på et højt niveau,
•
vil være stillingsstrukturer med et nødvendigt antal ph.d.-
uddannede, der sikrer relevant forsknings- og udviklingsbaseret un-
dervisning
•
vil være et flertal af undervisere, der er involveret i forsknings- og
udviklingsprojekter.
Rektorkollegiets forskningspolitiske strategi arbejder ud fra en række pej-
lemærker, der flugter med den betydelige indsats, der siden 2008 er pågå-
et for at styrke viden og uddannelser i sektoren:
•
Professionshøjskolernes grund- og efteruddannelsesportefølje skal
stå på et fundament af anvendt forskning og udvikling.
Professionsmasteruddannelser skal etableres for at sikre en højt
professionaliseret arbejdsstyrke, der tillige bidrager til at fastholde
talentfulde professionsudøvere i professionen frem for de akademi-
sere sig ud af professionel praksis.
Professionshøjskolerne tager de nødvendige organisatoriske skridt
til at sikre, at forsknings- og udviklingsopgaver løses af medarbej-
•
•
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
1
af
19