Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 78
Offentligt
1435650_0001.png
Forskningspolitisk strategi 2012
J. nr.: 2012-8.83-0012
Sagsbeh.: sds
21. maj 2012
Resume
Anvendt forskning og udvikling børe være den bærende fremgangsmåde
for videnopbygning på professionshøjskolerne. Anvendt forskning og udvik-
ling indebærer et samspil med eksterne samarbejdspartnere, orienterer sig
mod praksis, og har en tydelig undersøgelsesdimension samt et reelt an-
vendelsesperspektiv.
En sådan styrket videnbasering af professionshøjskolernes uddannelser vi-
ser vejen til at løfte de omfattende krav om effektivisering, kvalitet og
sammenhæng, der præger de erhverv, som professionshøjskolerne uddan-
ner til.
Et systematisk og langsigtet løft af professionshøjskolernes uddannelser
begrunder behovet for en varig årlig basisbevilling på 450 mio. kr. til an-
vendt forskning og udvikling. Professionshøjskolerne skal fortsætte kapaci-
tetsopbygningen, som skal bidrage væsentligt til at løfte det faglige grund-
lag for uddannelserne, både på grunduddannelser og på efter- og videre-
uddannelserne.
Et løft af professionshøjskolernes forsknings- og udviklingskompetencer på
flere niveauer medfører, at der
inden for centrale vidensområder vil være sikret medarbejdere, der
kan udøve forsknings- og udviklingsledelse på et højt niveau,
vil være stillingsstrukturer med et nødvendigt antal ph.d.-
uddannede, der sikrer relevant forsknings- og udviklingsbaseret un-
dervisning
vil være et flertal af undervisere, der er involveret i forsknings- og
udviklingsprojekter.
Rektorkollegiets forskningspolitiske strategi arbejder ud fra en række pej-
lemærker, der flugter med den betydelige indsats, der siden 2008 er pågå-
et for at styrke viden og uddannelser i sektoren:
Professionshøjskolernes grund- og efteruddannelsesportefølje skal
stå på et fundament af anvendt forskning og udvikling.
Professionsmasteruddannelser skal etableres for at sikre en højt
professionaliseret arbejdsstyrke, der tillige bidrager til at fastholde
talentfulde professionsudøvere i professionen frem for de akademi-
sere sig ud af professionel praksis.
Professionshøjskolerne tager de nødvendige organisatoriske skridt
til at sikre, at forsknings- og udviklingsopgaver løses af medarbej-
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
1
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0002.png
dere med undervisningsforpligtelser for dermed at stimulere viden-
cirkulation og effekten af forskningen.
Professionshøjskolerne vil arbejde for at mindst 1/3 af alle ansatte i
underviserstillinger har baggrund i eller dyb erfaring med relevant
professionsfelt, og at mindst 50 pct. af alle undervisere på professi-
onshøjskolerne indenfor det kommende tiår er kvalificeret på ph.d.-
niveau.
En forsknings- og udviklingsmæssig investering i professionshøjsko-
lernes uddannelser skal ledsages af et styrket samarbejde med af-
tagere og professioner for at sikre relevans og praksisnærhed i ud-
dannelse og forsknings- og udviklingsprojekter.
1. Det samfundsmæssige potentiale
Vilkårene for professionerne indenfor en lang række områder fra dagtilbud
over skole og sundhed i den offentlige sektor til det merkantile og tekniske
felt i den private sektor, ændrer sig markant i disse år. Det samme gør
krav og forventninger til deres arbejde.
Der skal for det første skabes flere kvalificerede løsninger for de samme el-
ler færre ressourcer sideløbende med en betydelig demografisk betinget
afvandring det kommende tiår.
For det andet er der et bredt udtalt krav og ønske om højere og bedre do-
kumenteret kvalitet af plejen, behandlingen, undervisningen etc. gennem
brug af evidensbaserede metoder, systematik og indsigt.
For det tredje understreges et forøget krav om koordination og sammen-
hæng i ikke mindst de offentlige ydelser; fx mellem sundhedsydelser eller
pædagogiske ditto.
For det fjerde vil fremtidens borgere, brugere, patienter etc. selv være ak-
tive i produktionen af ydelserne (behandlingsforløb, genoptræning etc.),
hvilket forøger krav til begrundelse, information og dialog.
Endelig har professioner som fx lærer og pædagog de seneste årtier tabt
attraktion og prestige med få karriere- og udviklingsmuligheder sammen-
lignet med akademiske kandidater; uddannelserne tiltrækker ikke i samme
grad som tidligere de bedste studerende.
Nøglen til at løse disse udfordringer er udbredelse og konsolidering af pro-
fessionernes videngrundlag og de professionelles kompetencer til at om-
sætte, fortolke og bruge robust viden. Dette er ikke en tilstrækkelig, men
en nødvendig forudsætning for at imødekomme de udfordringer, professio-
nerne står overfor. Forudsætningen for et professionsløft er en forsknings-
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
2
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0003.png
og udviklingsmæssig styrkelse af professionernes uddannelser. Det lang-
sigtede og vedvarende perspektiv for bedre daginstitutioner, for bedre sko-
ler og et stærkere sundhedsvæsen ligger således her.
Det er derfor nødvendigt, at professionshøjskolernes uddannelser kommer
til at hvile på anvendt forskning og udvikling - side om side med den stær-
ke uddannelsesmæssige co-produktion med praksis, som med vekselud-
dannelsesprincippet kendetegner professionsbacheloruddannelserne.
1.1 Forsknings- og udviklingsbegrebet
Den officielle definition af forskning og udvikling (nedfældet i den såkaldte
Frascati-manual), som benyttes i blandt andet det nationale forsknings-
regnskab og af OECD, opererer med tre typer forskning: grundforskning,
anvendt forskning og udvikling. Fælles for de tre typer forskning er blandt
andet, at aktiviteterne er systematiske samt bidrager til at øge den eksi-
sterende viden, og indeholder dermed et væsentligt nyhedselement. Til
gengæld er der betydelig forskel på formålet med de tre typer forskning.
Anvendt forskning og udvikling bør
være det bærende perspektiv for vi-
Nationalt videncenter for læs-
ning
denopbygning på professionshøjsko-
Centrets forskningsbaserede udvik-
lerne. Den anvendte forskning og ud-
lingsprojekter rækker fra de yngste
vikling indebærer et samspil med eks-
børn i dagtilbud til alle niveauer af
terne samarbejdspartnere, orienterer
vores uddannelsessystem, bl.a.:
sig mod praksis, og har en tydelig un-
folkeskolen
dersøgelsesdimension samt et reelt
gymnasiet
anvendelsesperspektiv. Anvendt
professionsbacheloruddannel-
forskning og udvikling adskiller sig
serne til pædagog og lærer
efter- og videreuddannelse af
strategisk fra megen universitets-
lærere og pædagoger
forskning ved at tage udgangspunkt i
www.videnomlaesning.dk
udviklingen af og med professions-
praksis på de samfundsområder, pro-
fessionshøjskolerne retter sig imod. Hermed betones en lighed med den
forsknings- og udviklingsopgave, der pågår og anerkendes på de kunstne-
riske uddannelser (fx arkitekt- og designuddannelserne).
Anvendt forskning og udvikling sigter mod at identificere, udforske og give
svar på de problemstillinger, som karakteriser de respektive områder, der
uddannes til.
Når der anvendes begreber som forskning og udvikling, er det således i
forståelsen anvendt forskning og udvikling. Udvikling af uddannelser og
konsulentlignende udviklingsopgaver er ikke omfattet af denne forsknings-
definition selvom, de udgør vigtige elementer i professionshøjskolernes ar-
bejde.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
3
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0004.png
Professionshøjskolerne skal således adressere aktuelle problemstillinger,
der er tæt relateret til eller direkte udspringer af professionernes arbejds-
felter og de dertil hørende uddannelser. Uddannelsesopgaven rettet mod et
praksisfelt er udgangspunktet; ikke forskningsopgaven. Anvendt forskning
og udvikling er midlet til bedre uddannelse og praksis, ikke målet; profes-
sionsuddannelse er ikke og skal ikke primært være en funktion af forsk-
ning.
En sådan form for udvikling og anvendelse af viden nødvendiggør et tæt og
gensidigt samarbejde med offentlige og private institutioner, myndigheder
og virksomheder samt med nationale og internationale forsknings- og ud-
dannelsesinstitutioner.
Et systematisk løft af professionsbacheloruddannelserne gennem styrket
forskning og udvikling skal tillige ses i lyset af et stigende behov for sam-
menhæng i de videregående uddannelser, som i en årrække er blevet sat i
tale, senest med uddannelsesministerens redegørelse til Folketinget herom.
På langt sigt vil en sådan styrkelse eliminere behovet for suppleringskurser
på de fleste felter, og dermed fjerne blindgyder og minimere forsinkelser af
studieforløb. Derudover vil en styrkelse af professionsuddannelserne med
anvendt forskning og udvikling knytte professionshøjskolerne tættere til
universiteterne. Det bidrager til at realisere
et
område for videregående
uddannelse i Danmark frem for mange og svagt sammenhængende sekto-
rer. Dette er i øvrigt lig den europæiske norm i de lande, vi hyppigt sam-
menligninger os med. Her organiserer professionshøjskoler med ret og pligt
til anvendt forskning og udvikling sig som
Universities of Applied Science
indenfor et område af videregående uddannelse.
1.2 Den stærke tilknytning til praksis
Med det eksterne fokus i både uddannelser samt anvendt forskning- og ud-
vikling har professionshøjskolerne et særligt strategisk blik på sine interes-
senter.
Professionshøjskolerne skal sikre kvalifice-
rede dimittender til private og offentlige ar-
bejdsmarkeder og bidrage til udviklingen af
de professioner, professionshøjskolerne ud-
danner til gennem udvikling og formidling af
viden indenfor en lang række fagområder.
Det sker mest kvalificeret i et tæt samspil
med såvel aftagere som eksterne partnere
indenfor anvendt forskning og udvikling,
f.eks. kommuner og regioner, virksomheder
samt nationale og internationale forsknings
og uddannelsesinstitutioner.
ELYK
E-læring, yderområder,
klyngedannelser
Projektet har udviklet 6 nye
e-læringskoncepter til inspi-
ration for uddannelsesudvik-
lere og forskere, som arbej-
der med it-støttet kompe-
tenceudvikling og udvikling
af nye it-didaktiske designs.
www.educationlab.dk
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
4
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0005.png
En yderligere systematisering af partnerskabet med kommuner, regioner,
virksomheder og myndigheder om de forskellige uddannelser samt udvik-
ling af uddannelses- og professionsrelevant forskning og udvikling er derfor
afgørende.
Skal man overordnet forstå professionshøjskolerne blandt andre betydende
producenter og brugere af viden, kan man firkantet foretage en indplace-
ring i nedenstående model:
Figur 1
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
5
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0006.png
2. De eksterne og interne udfordringer
Professionshøjskolerne står over for en række udfordringer og opgaver,
hvis uddannelserne fremover skal baseres på forskning og udvikling.
Udfordringerne er dels interne, dels eksterne udfordringer i forhold til det
omgivende samfund. Sondringen er naturligvis analytisk, da udfordringer,
der beskrives som eksterne, ofte har interne implikationer eller forudsæt-
ninger. Og omvendt.
Eksterne udfordringer
2.1 Fravær af en substantiel grundbevilling til F&U
Professionshøjskolerne har siden 2000 haft en lovhjemlet udviklings- og
forskningsforpligtelse uden samtidig at have faste bevillinger hertil.
I perioden 2004-2009 blev udviklingsarbejdet på de daværende centre for
videregående uddannelse (CVU'er) støttet af midler til de såkaldte nationa-
le videncentre. I perioden fra 2007-2012 har professionshøjskolerne fået
del i midlerne fra globaliseringspuljen på knap 300 mio. kr. om året sva-
rende til 3,2 pct. af puljen. Heraf er der øremærket ca. 65 mio. kr. til deci-
deret forskning og udvikling, hvilket svarer til 1,7 pct. af de samlede forsk-
nings- og udviklingsmidler i globaliseringspuljen. Øvrige dele af puljemid-
lerne har været øremærket andre indsatsområder som f.eks. mindskelse af
frafald.
Når globaliseringsmidlerne bortfalder ved udgangen af 2012, bortfalder og-
så professionshøjskolernes økonomiske grundlag for det lovpligtige kvali-
tets- og udviklingsarbejde, der skal sikre uddannelsernes relevans og styr-
ke på et mere og mere specialiseret arbejdsmarked.
Tabel 1: Globaliseringsmidler til professionshøjskoler og ingeniørhøjskoler
2007-2012 (mio. kr. i 2011-niveau)
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
110
128
221
343
301
302
?
Kilde: Globaliseringsaftaler 2006, 2008 og 2009 samt udmeldebreve til professionshøj-
skolerne.
Professionshøjskolerne har i årene med bevillingerne fra globaliseringsmid-
lerne arbejdet målrettet med forsknings- og udviklingsaktiviteter. Midlerne
har blandt andet været allokeret til ph.d.-projekter, videncentre, samar-
bejde med praksisfeltet og projekter i regionale vækstfora.
Der er omkring disse aktiviteter groet en infrastruktur, der i dag viser, at
professionshøjskolerne har en infrastruktur til anvendt forskning og udvik-
ling. Det er en værdi, der rækker langt ud over de konkrete resultater.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
6
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0007.png
Midler modtaget fra globaliseringspuljen har genereret medfinansierings-
kroner fra aktører og interessenter, kommuner og virksomheder, universi-
teter og regioner.
Professionshøjskolerne vil fortsætte bestræbelsen på at arbejde med an-
vendt forskning og udvikling uagtet bevillingssituationen fra 2013. Ambiti-
onerne om at styrke videngrundlaget for professionerne kan dog ikke reali-
seres uden midler til dette arbejde i form af en grundbevilling eller lignende
til arbejdet med anvendt forskning og udvikling.
Folketinget har imidlertid også anerkendt behovet for anvendt forskning og
udvikling i professionshøjskoleregi, herunder behovet for kapacitetsopbyg-
ning og kompetenceudvikling. De afsatte midler (til ph.d.-opkvalificering af
undervisere på læreruddannelserne) har været meget beskedne i forhold til
volumen (læreruddannelsen er Danmarks næststørste videregående ud-
dannelse) og professionsområdernes relevans og bredde (fx skolen).
2.2 Den asymmetriske samarbejdsrelation til universiteterne
Trods et lovfæstet krav for professionshøjskolerne om samarbejde med
universiteter og forskningsinstitutioner siden 2001, er dette krav ikke gjort
gensidigt. Universiteterne har ingen lovmæssig forpligtelse til samarbejde
med professionshøjskolerne, der mange steder ej heller indgår som en væ-
sentlig partner i institutionernes strategier.
Der påhviler professionshøjskolerne et lovpligtigt ansvar for til stadighed at
samarbejde med universiteterne. Professionshøjskolerne vil arbejde for, at
universiteterne gennem strategiske samarbejdsaftaler forpligtiges eller til-
skyndes at arbejde mere sammen med professionshøjskolerne - enten via
lovgivning eller via midler til professionshøjskolerne, som skal anvendes i
samarbejde med et universitet. Dette er en model, der kendes fra GTS-
institutterne, der modtager øremærkede midler til samarbejde med forsk-
ningsinstitutioner og erhvervsliv.
Kun ca. 2 pct. af danske virksomheder henter i dag deres viden til innova-
tion på universiteterne. GTS-institutterne har stort udbytte af samarbejds-
relationerne med universiteterne, og ser en væsentlig rolle i at være for-
midler og eksponent for bl.a. universiteternes forskning, så vejen fra forsk-
ning til praksis bliver kortest mulig.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
7
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0008.png
Figur 2
Kilde:
Vision for GTS-nettet 2015
Der bør opbygges fælles rammer til at organisere videncentre, fælles del-
tagelse i nationale og internationale netværk samt midler der ansporer til
fælles konsortiedannelser i internationale sammenhænge etc. Ligeledes bør
der sikres midler til professions-ph.d.’er, ligesom der ikke bør være tvivl
om, at undervisning samt anvendt forsknings- og udviklingsarbejde på pro-
fessionshøjskolerne kan være en legitim del af ph.d.-virksomheden. Profes-
sionshøjskolerne bør på bekendtgørelsesniveau blive inddraget i tilrette-
læggelsesarbejdet af ph.d.-uddannelser, der foregår i samspil med profes-
sionshøjskoler.
2.3 Manglen på adgang til stærke finansieringsmuligheder
Som oversigten nedenfor viser, er professionshøjskolernes deltagelse i pro-
jekter under offentlige forsknings- og innovationsprogrammer begrænset.
Det afspejler dels status over professionshøjskolernes forsknings- og ud-
viklingsarbejde, dels at professionshøjskolerne først er ved at arbejde sy-
stematisk med fundraising gennem denne type programmer.
En række mere formelle krav spænder dog ofte ben for professionshøjsko-
lerne deltagelse. Krav til f.eks. stillingskategorier, internationalt omdømme
og publikationer, patenter og lignende er forhindringer for, at professions-
højskolerne reelt har mulighed at få del i midlerne uden at indgå i et sam-
arbejde med et universitet.
Tabel 2: Oversigt over universiteternes og professionshøjskolernes delta-
gelse i 16 udvalgte programmer (antal projekter)
Programmer/Puljer
ABT fonden (nu Fonden for
velfærdsteknologi)
Brugerdreven innovation
ELFORSK
EU's 6. rammeprogram
EU's 7. Rammeprogram
EUREKA
Universiteter
1
42
36
599
253
16
7
3
Professionshøjskoler
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
8
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0009.png
Programmer/Puljer
Fornyelsesfonden
Forskel
Forskningskupon
Fødevare Innovation
Højteknologifonden
Innovationskonsortier
Regionale programmer
Regionalfonden
Socialfonden
Strategisk forskningsråd
Videnkupondatabase
Projekter i alt
Universiteter
15
22
6
45
128
172
17
58
25
239
-
1674
Professionshøjskoler
2
2
3
5
13
3
6
44
Kilde: DAMVAD, "Professionshøjskolerne: Et potentiale for innovation" (samspilsdatabase
2012)
Professionshøjskolernes statslige finansiering af F&U har været trædesten
for yderligere finansiering i fonde, hos partnere og forskningsinstitutioner.
Potentialet herfor er dog kolossalt og uindfriet, da professionshøjskolernes
adgang til eksterne finansieringskanaler er stærkt begrænset, jf. tabel 2.
Af den skematiske oversigt over universiteternes og professionshøjskoler-
nes deltagelse i 16 udvalgte programmer, hentet fra DAMVADS samspilsda-
tabase 2012, fremgår det, at professionshøjskolerne ikke henter mange
midler i de forskellige programmer. Det har naturlige begrænsninger for of-
fentlige institutioner samt både private og offentlige virksomheders mulig-
heder for at kunne bidrage til opfyldelse af politiske mål om f.eks. effektivi-
sering og innovation.
Mange programmer, der støtter forskning og udvikling, har mere fokus på
forsknings - eller teknologisk dreven innovation frem for praksisdreven in-
novation. Det betyder, at synergien mellem den anvendte forskning og ud-
vikling og professionshøjskolernes praksisnærhed ikke udnyttes. Hertil
kommer, at de programmer, der har fokus på praksisfelterne, ofte retter
sig mod det private og teknisk orienterede arbejdsmarked, som kun en
mindre del af professionshøjskolernes uddannelsesportefølje og faglige mil-
jøer retter sig mod.
Professionshøjskolerne er kun i mindre omfang medansøgere på større pro-
jekter fra fx det Strategiske Forskningsråd, hvor relevans og effekt er krite-
rier, der supplerer kravet om forskningshøjde, og dermed i høj grad kvalifi-
cerer professionshøjskolernes deltagelse; ikke mindst i lyset af den effekti-
ve videnspredning, der muliggøres med professionshøjskolernes uddannel-
sesportefølje (både grund- samt efter- og videreuddannelser). Professions-
højskolerne kan kun søge om denne type midler i samarbejde med univer-
siteter eller andre forskningsinstitutioner.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
9
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0010.png
Infrastrukturen, herunder adgang og incitamenter, tilskynder ikke eksem-
pelvis universiteter til at inddrage professionshøjskoler i ansøgninger og
projektudarbejdelse; bl.a. fordi forskningshøjden ikke er tilstrækkelig, jf.
nedenfor. I de fleste tilfælde optræder professionshøjskolerne kun som un-
derleverandør. Det Strategiske Forskningsråds seneste strategi understøt-
ter ikke en udvikling i retning af mere deltagelse af professionshøjskolerne.
Der er brug for programmer og puljer, som kan stimulere til interaktion og
samarbejde mellem professionshøjskoler, professionsudøvere og brugere,
men også andre aktører såsom universiteter og virksomheder (eksempelvis
leverandører af IT eller velfærdsteknologi).
2.4 Stor konkurrenceudsættelse
Myndigheder som kommuner og regioner samt styrelser og større offentli-
ge institutioner udbyder ofte undersøgelser, udredninger, projekter mv. i
udbud; opgaver som ofte indebærer metodiske afdækninger af problemstil-
linger med stor relevans for professionshøjskolernes uddannelser og for de
praksisfelter, de retter sig mod. Af den grund er sådanne opgaver af stor
vigtighed i professionshøjskolernes portefølje af anvendt forskning og ud-
vikling. Imidlertid er markedet stærkt konkurrenceudsat og vanskeligt for
professionshøjskolerne at opnå succes i, dels som følge af kompetence- og
kapacitetsudfordringer, dels som følge af hævdvunden praksis.
Professionshøjskolerne ønsker at bringe medarbejdernes kompetencer i spil
i forhold til denne type opgaver; men det kan ikke forventes at blive en
væsentlig finansieringskilde til egentligt forsknings- og udviklingsarbejde
om end, det uden tvivl vil understøtte aktualiteten og ajourføringen af ud-
dannelserne i forhold til udviklinger og tendenser på de felter, der uddan-
nes til.
2.5 Svagt lovgivningsmæssigt ophæng
Professionshøjskoleloven beskriver, at professionshøjskolerne skal sikre, at
uddannelsernes videngrundlag er karakteriseret ved professions- og udvik-
lingsbasering, bl.a. gennem samarbejde med relevante forskningsinstituti-
oner (§ 3, stk. 2). Begrebet om udviklingsbasering erstattede begrebet om
forskningstilknytning i CVU-loven fra 2001, og er ikke et anerkendt begreb
på linje med begrebet om forskningsbasering. Dette skaber uklarhed eks-
ternt som internt, og svækker troværdigheden af videngrundlaget for pro-
fessionsuddannelserne. Ikke mindst fordi udvikling i en række sammen-
hænge (blandt andet OECD og den nationale forskningsstatistik) er define-
ret som en af tre forskningstyper (se kap. 1.1).
Overenskomstfastlagte regelsæt udgør desuden en væsentlig hæmsko for
kapacitetsopbygningen på professionshøjskolerne. De gældende stillings-
strukturer (adjunkt, lektor) giver ikke mulighed for at sikre en attraktiv
progression og specialisering endsige fastholdelse af talenter og forsk-
ningsmeriterede undervisere, ligesom stillingsstrukturerne indeholder bety-
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
10
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0011.png
delige barrierer for ansættelse af eksperter fra praksisfeltet eller universi-
tets- og forskningsverdenen.
Dette gælder dog i mindre omfang ingeniørhøjskolerne, der har mere adæ-
kvate stillingsstrukturer (docentstillinger). Herudover bør det anføres, at
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har forskningsbevillinger, der un-
derstøtter den uddannelsesmæssige opgaveløsning, men ikke tilsvarende
stillingsstrukturer.
2.6 De store partnere
Professionshøjskolernes projektportefølje er domineret af mindre projekter
på under 500.000 kr. Dette viser en nylig undersøgelse foretaget af DAM-
VAD, der bl.a. dels anfører, at de potentielle samarbejdspartnere ikke i til-
strækkelig grad er opmærksomme på professionshøjskolernes potentiale
som videnaktører med stort effektpotentiale og nærhed til praksis, der er
koblet gennem uddannelser. Dels anfører, at professionshøjskolerne på en
række områder har en betydelig opgave med at opbygge de kompetencer,
der gør dem til en relevant samarbejdspartner.
Professionshøjskolerne opfattes stadig primært som leverandør af uddan-
nelse – ikke som kvalificerede medspillere i evidensbaserede udviklings- og
innovationsprojekter, hvor viden sættes i spil i praksis gennem de stude-
rende. Dertil kommer, at de aktuelle økonomiske vilkår gør det vanskeligt
for bl.a. kommuner og regioner at investere i innovationsprojekter
1
.
Det er således fortsat en betydelig udfordring at sikre volumen, forpligtelse
og strategisk pondus i de partnerskaber og projekter, professionshøjsko-
lerne deltager i.
2.7 Interne udfordringer
Professionshøjskolerne interne udfordringer er betydelige i forhold til forsk-
ningsområdet. Professionshøjskolerne er fortsat unge, og de institutionelle
ændringer på professionshøjskolerne har i løbet af det seneste tiår været
kolossalt omfattende. På mindre end ti år er mere end 120 institutioner
med udbud af mellemlange videregående uddannelser fusioneret til syv
nye institutioner.
På forsknings- og udviklingsområdet er det desuden et vilkår, at anvendt
forskning og udvikling traditionelt ikke har været en opgave for professi-
onshøjskolerne. Forsknings- og udviklingsmiljøerne på professionshøjsko-
lerne er således enten meget unge, eller er historisk opstået på baggrund
af enkelt personernes indsats. Det betyder også, at professionshøjskolerne
først nu er ved at få erfaringer med som organisation at drive forsknings-
og udviklingsarbejde.
1
DAMVAD, Professionshøjskolerne: Et potentiale for innovation, s. 3
Side
11
af
19
Forskningspolitisk strategi 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0012.png
På professionshøjskolerne ser man med interesse på, hvordan man i Norge
og Sverige for ca. 10 år siden gennemførte en reform, der gav professions-
højskolerne forskningsret og -pligt – såvel som ny stillingsstruktur. Desu-
den indførtes en akkrediteringsmodel for institutioner, der tillader mobilitet
mellem universitets- og høgskoleniveau.
2.8 Omfanget og karakteren af arbejdet
Professionshøjskolernes forsknings- og udviklingsaktiviteter vidner om et
stort aktivitetsløft samt en righoldighed af projekter, der er igangsat og af-
viklet på få år - uden fuldt overblik over effekterne. Mange projekter er re-
lativt små, og administrationen og forvaltningen af dem er endnu ikke in-
stitutionaliseret i en sikker infrastruktur. Strukturen for faglig sparring og
kvalitetssikring er nyetableret og endnu ikke konsolideret.
På professionshøjskolernes videnportal, UC Viden, findes der omkring 800
videnproduktioner i form af bøger, faglige og videnskabelige artikler, kon-
ferenceabstracts o. lign. fra de seneste år, der er produkter af professions-
højskolernes forsknings- og udviklingsindsatser.
2
Dette dækker alene en
mindre del af den samlede produktion, da UC Viden endnu kun er under
implementering. Selvom der er visse opgørelsesmæssige udfordringer med
UC Viden, illustrerer opgørelsen, at der allerede i dag er en omfattende vi-
denproduktion.
UC Videns kvalitetsramme er udformet på grundlag af velkendte akademi-
ske kriterier, men også suppleret med de særlige krav, der må stilles til vi-
den, der skal være direkte relevant, innovativ og kunne omsættes i den
professionelle hverdag. Inspirationen til denne udbygning er hentet fra
OECD, EU Kommissionen og nyere forskning om vidensproduktion. Derud-
over er hentet inspiration fra de brede og anvendelsesorienterede kvali-
tetskriterier, som kendes fra bl.a. tekniske, kunstneriske og kommunikati-
onsfaglige områder.
2.9 Kvalitet og relevans af anvendt forsknings- og udviklingsarbej-
det
Publiceringsniveauet er i forhold til gængse bibliometriske standarder be-
skedent. Noget af dette skyldes et fravær af opmærksomhed på kvaliteten
af forskellige publiceringskanaler. Andet skyldes karakteren af den gen-
nemførte anvendte forskning og udvikling. Det er vigtigt, at
alle
forsknings-
og udviklingsprojekter på professionshøjskolerne er relevante for professi-
onerne samt lever op til den officielle forsknings- og udviklingsdefinition.
Og det er lige så vigtig, at
nogle
projekter fører til publicering i anerkendte
videnskabelige publiceringskanaler. Det styrker professionshøjskolernes
anerkendelse som forsknings- og udviklingsproducent; og denne type vi-
2
https://www.ucviden.dk/portal/da/publications/search.html
Side
12
af
19
Forskningspolitisk strategi 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0013.png
denproduktion er vigtig for, at omverdenen får tillid til kvaliteten af profes-
sionshøjskolernes produktion af lærebøger, analyser m.v., som publiceres i
anden sammenhæng.
Med andre ord skal professionshøjskolernes anvendte forskning og udvik-
ling være dobbeltkvalificeret: På den ene side mod praktisk relevans; og på
den anden side efter de normer, der gælder for anvendt forskning og ud-
vikling.
2.10 Begrænsede forsknings- og udviklingskompetencer
Professionshøjskolerne har fortsat få medarbejdere med formelle forsk-
nings- og udviklingskvalifikationer.
Kilde: AKF-rapport, ’Professionshøjskolernes udviklingsforpligtelse, videnbasering og viden-
centerfunktion – Kortlægning og kvalitative studier’ (2012).
Andelen af underviserne med ph.d.-niveau ligger på ca. 100, hvilket er om-
trent 5 pct. af det samlede antal forsknings- og udviklingspersonale, om
end stigningstakten p.t. er betydelig. Det er professionshøjskolernes egen
vurdering,at tallet er sat beskedent.
Det forventes, at andelen af undervisere med forsknings- og udviklings-
kompetencer i løbet af 10 år vil stige til over 10 pct.; med andre ord med
en al for beskeden hastighed. Disse omtrentlige tal dækker over en stor
spredning på professionshøjskolerne.
I takt med der uddannes flere ph.d.’er fra universiteterne, og at professi-
onshøjskolerne i højere grad betoner ansættelse af personer med forsker-
kvalifikationer, vil dette ændre sig. Professionshøjskolerne opkvalificerer i
samarbejde med universiteterne p.t. en lang række underviser til ph.d.-
niveau, men volumen i denne indsats kræver eksterne midler. En opgørelse
fra foråret 2011 viser, at der var godt 100 ph.d.-studerende i gang på pro-
fessionshøjskolerne. Også her dækker tallene over en meget stor spredning
mellem professionshøjskolerne.
Hertil kommer, at der endnu er en mangel på medarbejdere med mere so-
lide forskerkompetencer, der kan varetage de faglige
ledelsesopgaver
i re-
lation til miljøopbygningen. Det vil være en betydelig opgave at udvikle
forsknings- og udviklingskompetencerne for de bedste ph.d.’er, der uddan-
nes på professionshøjskolerne i disse år, og som derudover har evner for
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
13
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0014.png
faglig ledelse og samspil mellem anvendt forskning og udvikling, praksis
samt uddannelse.
2.11 Ledelse og organisering
Ledelse af anvendt forsknings- og udviklingsaktiviteter er en ny disciplin på
professionshøjskolerne, der har uddannelsesledelse som den historiske tra-
dition og norm. Det stiller nye krav til lederne – til deres kompetence, de-
res lederskab og den ledelsesinformation, der skal danne grundlag for den
strategiske ledelse.
Hertil kommer, at professionshøjskolerne arbejdsformer og organisering af
undervisernes arbejdstid siden 1990’erne har været præget af en planlæg-
ningstænkning, hvor akkorder, faktorer og normer med individualiseret ud-
gangspunkt har domineret. Det vanskeliggør dels kollektiv professionalis-
me, dels mindsker det råderummet for strategisk ledelse. Strategisk, an-
vendelsesorienteret forsknings- og udviklingsarbejde har ej heller været
rodfæstet i de professionelle underviserkulturer.
Organiseringen af anvendt forsknings- og udvikling har i sine første former
haft videncentret som model, ikke mindst på baggrund af bevillingerne til
etablering af nationale videncentre og videncentre i 2004-2006. Videncen-
trene mangler i mange tilfælde volumen og specialisering, ligesom en ud-
grænsning i forhold til uddannelsesopgaven er en oplagt faldgrube. Viden-
centrene har dog uden tvivl skabt væsentlige resultater, og mange steder
etableret sig som seriøse partnere for forskningsinstitutioner og partnere i
praksisfeltet.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
14
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0015.png
3. Hvilken vej skal professionshøjskolerne gå?
3.1 Økonomiske forudsætninger
Kollegiets hovedbudskab i det finanslovspolitiske udspil er, at der er beho-
vet for en varig basisbevilling på 450 mio. kr. til anvendt forskning og ud-
vikling som afløsning for puljefinansieringen (globaliseringspuljen), som
udløber 2012.
Det er kollegiets vurdering, at rammen bør være 450 mio. kr. i årlig basis-
bevilling til sektorens udvikling og forskning, jf. kollegiets udspil i forbindel-
se med FFL2010. Dette vil svare til knap 9.000 kr. pr. studerende. Til
sammenligning modtager universiteterne knap 109.000 kr. pr. studerende.
En sådan bevilling skal dels bidrage til fortsat volumen og kvalitet i de
forsknings- og udviklingsaktiviteter, som professionshøjskolerne i dag fore-
tager sammen med forskningsinstitutioner og partnere på forskellige an-
vendelsesområder. Uden midler af denne type har professionshøjskolerne
ikke mulighed for at co-finansiere projekter eller opretholde en infrastruk-
tur af forskning og udvikling. Dels skal bevillingen på 450 mio. kr. bidrage
til målrettet kapacitetsopbygning med henblik på bedst mulig uddannelses-
kvalitet. Dette kan evt. sikres gennem et kapacitetsprogram.
Formålet med kapacitetsprogrammet skal være at sikre
kvalitet i sektorens videnbasering af uddannelserne, herunder at
sikre en konsolidering og fortsat udvikling af videninfrastruktur og
aftagerorientering,
at der inden for centrale vidensområder er undervisere, der kan ud-
øve forsknings- og udviklingsledelse på et højt niveau og kan bygge
bro mellem anvendt forskning/udvikling og praksisfeltet,
udbygning og intensivering af partnerskaber med aftagere, herun-
der at styrke og udbygge innovation i relation til regioner, de regio-
nale vækstråd og den private sektor.
Kapacitetsopbygningsprogrammet kan med fordel organiseres således, at
professionshøjskolerne kan opbygge forsknings- og udviklingskonsortier
med universiteterne og professionernes arbejdspladser. For sådanne kon-
sortier skal der være knyttet konkrete forsknings- og udviklingsmæssige
leverancekrav (herunder ph.d.'er og videnskabelige artikler). Konsortier vil
have karakter af et netværk med fokus på at løse en problemstilling i en el-
ler flere professioner, og vil således ikke som udgangspunkt være en ny
organisation.
Det anbefales, at konsortierne skal have deltagelse af et dansk eller uden-
landsk universitet for at sikre det forsknings- og udviklingsmæssige op-
hæng. Samtidig vil det kunne skabe en overordnet ramme for vejledning af
ph.d.-studerende og post docs. Programmet skal udformes således, at ak-
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
15
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0016.png
tiviteterne kan indbefattes i den politiske målsætning om at bruge én pro-
cent af BNP på forskning.
Ud over basisbevillingen bør der (jf. kap. 3.5) sikres en opkvalificering og
nyrekruttering af medarbejdere på ph.d.-niveau med henblik på at styrke
og forskningsbasere professionshøjskolernes videnmiljøer og uddannelses-
tilbud. Finansiering af ordinær ph.d.-kvalificering af undervisere på profes-
sionshøjskolerne indgår som udgangspunkt ikke i ovenstående bevillings-
forslag, men foreslås finansieret i forbindelse med en fornyelse af den så-
kaldte ph.d.-målsætning fra 2007.
3.2 Lovgivningsmæssige forudsætninger
Der er behov for lovgivningsmæssigt at slå fast, at professionshøjskolerne i
tillæg til erhvervs- og professionsbasering skal basere professionsbachelor-
uddannelser på anvendt forskning og udvikling.
Et øget fokus på anvendt forskning vil bidrage til at løfte det faglige grund-
lag for uddannelserne, både på grunduddannelser og på efter- og videre-
uddannelserne.
Med lov om professionshøjskoler følger en forpligtelse til at udføre udvik-
lingsarbejde og varetage videncenterfunktioner med ansvar for specialise-
ret viden og kompetenceudvikling, herunder bl.a. ph.d.-forløb, samarbejde
med universiteter og forskningsmiljøer nationalt og internationalt.
Anvendt forskning og udvikling i professionsuddannelser i et internationalt
perspektiv peger på, at det er centralt for uddannelsernes kvalitet og at-
traktivitet, at viden baseres på forskning.
Hermed styrkes det videnmæssige og kvalitetsmæssige grundlag for udbud
af professionsmasteruddannelser, der har til formål at give stærke uddan-
nelsesmæssige svar på professionelle udfordringer på de felter, der uddan-
nes indenfor.
Samtidig vil et stærkt udbud af professionsmasteruddannelser sikre, at der
inden for og mellem de relevante professioner er bedre muligheder for at
fastholde talentfulde medarbejdere frem for en akademisering ud af pro-
fessionel praksis.
Professionsmasteruddannelsen kan ud over at opfylde en efterspørgsel ef-
ter eksperter og specialiserede medarbejdere fungere som et bindeled mel-
lem professionshøjskolerne, universiteter og praksis samt mellem professi-
onshøjskolerne og regioner på tværs af landet.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
16
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0017.png
3.3 Organisatoriske forudsætninger
Professionshøjskolerne finder det ikke hensigtsmæssigt, at der oprettes
nye, selvstændige enheder eller institutioner til at varetage professionshøj-
skolernes forsknings- og udviklingsopgaver. Det er en værdi, at opgaven er
forankret i og en integreret del af hver enkelt institutions formål og opga-
veportefølje, og denne værdi vil blive svækket, hvis aktiviteten marginali-
seres eller udgrænses. Det vil skabe en svag værdikæde.
Der er imidlertid behov for at give indsatsen både på sektorniveau og på
institutionsniveau en fælles ramme, et fælles mål samtidig med en ar-
bejdsdeling, der sikrer kritisk masse og volumen i forhold til navnlig specia-
liserede behov og områder. Der er med andre ord behov for, at der på pro-
fessionshøjskolerne udvikles særligt stærke miljøer afhængig af uddannel-
sesportefølje og regionale behov. Dette for at undgå suboptimering af
forsknings- og udviklingsressourcerne.
Kollegiet foreslår således, at Ministeriet for Forskning, Innovation og Vide-
regående Uddannelse drøfter dette spørgsmål med institutionerne for vide-
regående uddannelse.
Det anbefales ligeledes, at de respektive professionshøjskoler tager de
nødvendige organisatoriske skridt til at sikre, at de anvendte forsknings-
og udviklingsopgaver løses af medarbejdere med undervisningsopgaver for
dermed at stimulere videncirkulation og effekt af den anvendte forskning
og udvikling. Hvorvidt dette understøttes bedst muligt i en center- eller in-
stitutstruktur, kan ikke på forhånd fastslås.
3.4 Ledelsesmæssige forudsætninger
I lyset af de beskrevne udfordringer er det afgørende, at professionshøj-
skolerne udvikler stærkere faglige og strategisk ledelse. På den ene side er
der således behov for at ledelse i højere grad udøves af erfarne medarbej-
dere i fagmiljøerne, og at ledelse udøves på baggrund af ledelsesinformati-
on, der dækker leverance (output), resultater (outcome) og effekter. Her-
med fremmes kvaliteten af opgaveløsningen. På den anden side er der
sideløbende behov for en fortsat styrkelse af det strategiske lederskab, der
sikrer relevans, udsyn og inddragelse af partnere i omverdenen.
Professionshøjskolerne vil i UASNET samt med sine danske og nordiske
samarbejdspartnere drøfte, hvordan en sådan oprustning systematisk kan
og bør tilrettelægges.
3.5 Kompetencemæssige forudsætninger
Professionshøjskolerne vil arbejde for, at mindst 1/3 af alle ansatte i un-
derviserstillinger har betydelig indsigt i og erfaring med et relevant profes-
sionsfelt, fx. via erhvervsmæssig baggrund i et professionsfelt eller via so-
lid erfaring med forsknings- og udviklingsarbejde på området. Herudover er
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
17
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0018.png
målet, at mindst 50 pct. af alle undervisere i 2020 er kvalificeret på ph.d.-
niveau. Med en fornyelse af Folketingets ph.d.-målsætning, der i højere
grad retter fremtidens ph.d.-produktion også mod professionshøjskolen og
dertil relaterede og relevante forskningsområder samt en bevidst rekrutte-
ringspolitik på professionshøjskolerne, er dette realistisk.
Professionshøjskolerne vil desuden arbejde for en større inddragelse og
brug af specialister og kompetencer fra partnere og aftagere for at stimule-
re kvalitet og relevans i undervisningen.
Endelig er det af stor væsentlighed, at professionshøjskolerne fortsat styr-
ker undervisernes pædagogiske- og didaktiske kapacitet til at formidle vi-
den og undervise på den læringsmæssige mest effektive måde.
3.6 Stillingsstrukturer
Der er behov for at udvikle karriere- og specialiseringsveje på professions-
højskolerne, der er understøttet af stillingsstrukturer, løn- og ansættelses-
forhold, der gør det muligt at fastholde talenter og tiltrække de dygtigste.
I dag er der på professionshøjskolerne meget få vertikale specialiserings-
og karriereveje. Hver tredje lærer på professionshøjskolerne er adjunkter,
og resten er lektorer. Dette bør suppleres af stillingskategorierne docent og
professor, der kan tilbydes medarbejdere, der er forsknings- og udviklings-
kvalificerede.
Kollegiet ser herudover gerne en mere fleksibel stillingsstruktur med en
rummelighed i de respektive stillinger, som gør det muligt at ansætte spe-
cialister og andre fra forskningsinstitutioner og/eller aftagerinstitutioner.
Der bør umiddelbart etableres en stillingsstruktur med docentstillinger og
på længere sigt professorstillinger, som det herhjemme kendes fra de
kunstneriske videregående uddannelser.
3.7 Kvalitetssikringsmæssige
Som et instrument til synliggørelse og kvalitetssikring af det anvendte
forsknings- og udviklingsarbejde, der foregår på professionshøjskolerne,
har institutionerne som et nationalt projekt udviklet portalen UC Viden, der
går endeligt i luften ved udgangen af 2012.
Med UC Viden er der etableret en platform for formidling og synliggørelse
af professionshøjskolernes viden. Samtidig er der skabt et udgangspunkt
for kvalitetssikring i form af en fælles kvalitetsramme. Portalen er under
implementering, og der vil ske en fortsat videreudvikling af UC Viden.
For at kunne dokumentere professionshøjskolernes indsatser inden for an-
vendt forsknings og udvikling vil det eksempelvis være vigtig at kunne op-
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
18
af
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435650_0019.png
gøre, hvor mange af de registrerede publikationer i UC Viden, der er publi-
ceret i tidsskrifter og på forlag, som er på Forsknings- og Innovationssty-
relsens liste over anerkendte videnskabelige publiceringskanaler (den så-
kaldte autoritetsliste). Desuden vil det være vigtig at skabe en systematik
omkring optælling af produkter i UC Viden.
Professionshøjskolerne ser naturligvis frem til at drøfte disse perspektiver
med Uddannelsesministeriet og andre interessenter i forbindelse med ud-
viklingen af nye akkrediteringsformer (institutionsakkreditering).
3.8 Samarbejdsmæssigt
Anvendt forskning og udvikling børe være den bærende fremgangsmåde
for videnopbygning på professionshøjskolerne. Den anvendte forskning in-
debærer et samspil med eksterne samarbejdspartnere, orienterer sig mod
praksis, og har en tydelig undersøgelsesdimension samt et reelt anvendel-
sesperspektiv. Professionshøjskolerne skal endnu mere aktivt end i dag sø-
ge strategiske og langtidsholdbare partnerskaber med virksomheder, insti-
tutioner, myndigheder mv.
Internationalt skal professionshøjskolerne overvåge og bidrage til EU’s
forsknings- og innovationspolitiske arbejde ved at udrede og søge pladser i
råd og udvalg, som arbejdet med de europæiske dagsordner. Professions-
højskolerne skal indgå i forsknings- og udviklingsprojekter med relevante
institutioner og organer i lande, der kan bidrage til udvikling af de danske
professionsuddannelser.
Forskningspolitisk strategi 2012
Side
19
af
19