Uddannelses- og Forskningsudvalget 2014-15 (1. samling)
FIV Alm.del Bilag 77
Offentligt
1435639_0001.png
Satsningen
på ph.d.-
uddannelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
1. Forord
2. Indledning
3. Den samfundsmæssige værdi af ph.d.-satsningen
3.1 Tilgangen til ph.d.-uddannelserne
3.1.1 Erhvervs-ph.d.erne
3.1.2 Ph.d.er inden for forskningsbaseret myndighedsbetjening
3.2 Udviklingen i antallet af færdiguddannede ph.d.er
3.3 Ph.d.-beskæftigelsen i dag
3.4 Den fremtidige ph.d.-efterspørgsel
4. Rekruttering og karriereudvikling på ph.d.-området
4.1 Rekruttering af ph.d.-studerende
4.1.1 International rekruttering
4.1.2 Rekrutteringskanaler og -processer
4.2 Karriereudvikling
4.2.1 Synliggørelse af karriereveje
4.2.2 Karriereudvikling og -vejledning
5. Sammenfatning
3
4
7
8
10
12
14
16
18
20
21
22
24
26
26
28
30
Januar 2013
Illustrationer:
Colourbox: forside, s.6, s.13, s.19, s.20
Lars Kruse, AU: s.23
Bjarke MacCarthy: s.25
Oplag: 1.000
ISBN: 978-87-90470-57-9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0003.png
3
1. Forord
Universiteternes optag af ph.d.-stu-
derende ser meget anderledes ud i
dag end for ti år siden. Med Globalise-
ringsaftalen fra 2006 blev det beslut-
tet at øge investeringerne i forskning
og udvikling for at styrke Danmarks
vækst og innovationsevne. Nogle af
midlerne er gået til at øge ph.d.-opta-
get.
Universiteterne indskriver derfor i
dag cirka 60 procent flere ph.d.-stu-
derende end i 2006. En så markant
forøgelse viser, at vi i Danmark satser
ambitiøst på ph.d.-uddannelse, dels
fordi ph.d.erne bidrager til samfundet
i kraft af deres forskning, dels fordi
ph.d.erne medvirker til at opfylde
fremtidens behov for højtuddannet
arbejdskraft.
Samfundet har store forventninger, og
universiteterne gør en stor indsats for
at løfte opgaven. Rigsrevisionen kon-
kluderede i 2011, at Danmarks ambi-
tiøse mål for væksten i ph.d.-optaget
er blevet indfriet. I 2012 besluttede
regeringen at videreføre satsningen
på ph.d.-uddannelse, så universiteter-
ne fremover optager cirka 2400 ph.d.-
studerende årligt.
Denne folder sætter fokus på, hvordan
universiteterne håndterer det øgede
ph.d.-optag, og på hvilken betydning
ph.d.-løftet vil få for samfundet, uni-
versiteterne og ph.d.erne selv.
Jeg håber, folderen vil være med til at
synliggøre, at universiteterne anven-
der ph.d.-midlerne ansvarligt og har
fokus på at optage og uddanne dygtige
ph.d.er, der tilfører samfundet værdi.
Folderen er tiltænkt alle, der gerne vil
deltage i debatten omkring fremtidens
forskeruddannelse.
God læselyst!
Jens Oddershede
Formand for Rektorkollegiet
Talsmand for Danske Universiteter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0004.png
4
2. Indledning
Siden 2004 er universiteternes optag af
ph.d.-studerende blevet gradvist øget.
Det såkaldte ’ph.d.-løft’ er et led i den
danske målsætning om, at offentlig
forskning skal udgøre mindst én pro-
cent af bruttonationalproduktet, så
Danmark forbliver et førende forsk-
nings- og vidensamfund.
I dag optager universiteterne omkring
2400 ph.d.-studerende årligt, hvilket
er en forøgelse på cirka 60 procent
sammenlignet med ph.d.-optaget i
2006. Størstedelen af det øgede optag
sker efter regeringens ønske inden for
natur- og sundhedsvidenskab samt
teknisk videnskab. I 2012 besluttede
regeringen at opretholde det nuværen-
de niveau for ph.d.-optaget.
De ph.d.-studerende bidrager til sam-
fundet i kraft af deres forskning og den
viden, de producerer i løbet af deres
treårige ph.d.-forløb. Ph.d.erne har
imidlertid også et stort potentiale på
den lidt længere bane. Hensigten med
det øgede ph.d.-optag er dels at sikre
tilstrækkeligt med universitetsfor-
skere til at kunne indfri de nationale
forskningsambitioner og dels at mod-
svare fremtidens efterspørgsel på højt-
uddannet arbejdskraft.
Tilgang til ph.d.-uddannelserne i Danmark, 1996-2011
Antal nyindskrevne ph.d.-studerende
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
-
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Kilde: Danmarks Statistik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0005.png
5
Ph.d.erne er en vigtig del af de dan-
ske universiteters vækstlag, og det er
blandt dem, mange af fremtidens for-
skertalenter skal findes. Hvad angår
arbejdsmarkedets efterspørgsel på
højtkvalificeret arbejdskraft, forføl-
ger mange ph.d.er allerede en karri-
ere uden for universitetsverdenen, og
meget tyder på, at arbejdsgiverne vil
aftage endnu flere ph.d.er i fremtiden.
Første del af denne folder adresse-
rer effekterne af ph.d.-løftet set med
samfundets øjne, herunder antallet af
færdiguddannede ph.d.er og hvordan
ph.d.erne kommer danske virksomhe-
der og arbejdsgivere til gavn – nu og i
fremtiden.
Folderens anden del vedrører universi-
teternes håndtering af det øgede ph.d.-
optag, så de stadig flere ph.d.er bliver
til størst mulig nytte for samfundet.
Denne del beskriver universiteternes
indsats for at rekruttere de dygtigste
kandidater til ph.d.-uddannelserne og
arbejdet med at understøtte ph.d.ernes
videre karrierer efter endt uddannelse.
Hvad er en ph.d.-uddannelse?
Ph.d.-uddannelsen er en treårig forskeruddannelse, der på internationalt
niveau kvalificerer den ph.d.-studerende til selvstændigt at varetage forsk-
nings-, udviklings- og undervisningsopgaver. Under uddannelsen gennem-
fører den ph.d.-studerende et selvstændigt forskningsprojekt med støtte fra
en ph.d.-vejleder. Projektet munder ud i en ph.d.-afhandling. Den studerende
skal under forløbet tage ph.d.-kurser tilsvarende til 30 ECTS og opnå erfa-
ring med undervisning eller anden videnformidling. Den studerende skal
endvidere have taget ophold i forskellige forskningsmiljøer, herunder så vidt
muligt udenlandske. Den studerende er tilknyttet en ph.d.-skole under hele
ph.d.-forløbet. Ved uddannelsens afslutning bliver ph.d.-afhandlingen efter
et offentligt forsvar bedømt af et fagkyndigt bedømmelsesudvalg med eks-
tern/udenlandsk deltagelse, og ved positiv bedømmelse får den studerende
tildelt ph.d.-graden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0006.png
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0007.png
7
3. Den samfundsmæssige værdi
af ph.d.-satsningen
Da ph.d.-satsningen er forholdsvis
ny, er det endnu for tidligt at konklu-
dere noget endegyldigt om det sam-
fundsmæssige afkast heraf. Det kan
være vanskeligt at foretage en præcis
analyse af, hvad den samfundsmæs-
sige gevinst er ved at investere i flere
ph.d.er, og ph.d.ernes samfundsvær-
di kan opgøres på mange forskellige
måder.
Det er dog muligt at se på tendenser, og
der er også flere undersøgelser, der for-
søger at tegne et billede af ph.d.-sats-
ningens samfundsmæssige betydning,
både under de studerendes studier og
af deres efterfølgende beskæftigelse.
Først og fremmest bidrager ph.d.erne
til samfundet i kraft af deres forskning,
og det vil denne folder blandt andet
anskueliggøre via eksempler på kon-
krete ph.d.-projekter.
Universiteterne arbejder meget på at
udbrede deres forskningsresultater til
en bredere offentlighed – også i sam-
arbejde med andre, som fx Videnskab.
dk. Specifikt på ph.d.-området samar-
bejder universiteterne med Dagbladet
Information, Lundbeckfonden og DR
om en årlig tilbagevendende ph.d.-cup,
der er med til at sætte fokus ph.d.ernes
forskning og gøre den tilgængelig for
en stor del af den danske befolkning.
Denne del af folderen præsenterer en
række analyser og undersøgelser, der
ser nærmere på ph.d.-satsningens
betydning i et samfundsperspektiv,
herunder ph.d.ernes beskæftigelse
og overgang til arbejdsmarkedet.
Der fokuseres på tre perioder: under
ph.d.-studiet, når ph.d.erne kommer i
beskæftigelse efter endt uddannelse,
og det fremtidige behov for ph.d.er.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0008.png
8
3.1 Tilgangen til ph.d.-
uddannelserne
Der har i de seneste 15 år været en mar-
kant stigning i tilgangen til universite-
ternes ph.d.-uddannelse, og antallet
af nyindskrevne ph.d.-studerende er
således mere end fordoblet i perioden
1996-2011.
Udviklingen har dog ikke været ligeligt
fordelt over hele perioden. Tilgangen
tog et hop efter 2006, hvor aftalen om
ph.d.-løftet blev indgået.
Ph.d.-løftet har haft fokus på teknik-,
natur- og sundhedsvidenskab. 80 pro-
cent af de nye ph.d.-studerende er ind-
skrevet på disse områder. Tilgangen
inden for teknisk videnskab er såle-
des steget med 95 procent siden 2006,
mens tilgangen på de naturvidenska-
belige ph.d.-uddannelser er steget med
75 procent. Sundhedsvidenskab er dog
fortsat det største hovedområde og står
for 27 procent af den samlede tilgang.
I 2011 blev omkring 20 procent af de
nye ph.d.-studerende indskrevet på en
humanistisk eller samfundsvidenska-
belig uddannelse. Danmark er dermed
det OECD-land, som optager den næst-
største andel af nye ph.d.-studerende
inden for de teknisk-, natur- og sund-
hedsvidenskabelige områder.
Hovedområdefordelt tilgang til ph.d.-uddannelserne, 1996-2011
Teknisk videnskab
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
-
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Naturvidenskab
Sundhedsvidenskab
Samfundsvidenskab
Humaniora
Kilde: Danmarks Statistik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0009.png
9
Internationale tal for hovedområdefordelt tilgang (2010)
Humaniora
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Samfund
Sundhed
Natur
Teknik
Øvrige
Kilde: OECD, Education at a Glance 2012
Den markante vækst i ph.d.-optaget
betyder, at Danmark ligger i top ti, når
vi sammenligner den danske ph.d.-
tilgang med tal fra de øvrige OECD-
lande. I 2010 havde Danmark således
en tilgang til ph.d.-uddannelserne på
3,8 procent af en ungdomsårgang. Det
placerer Danmark på en sjetteplads i
OECD, en højere placering end lande
som Norge og Sverige.
Til sammenligning havde Danmark
i 2006 en tilgang på 2,1 procent, hvil-
ket var et godt stykke under OECD’s
gennemsnit. Ph.d.-løftet har således
forbedret Danmarks placering i de
internationale opgørelser. Det skal dog
bemærkes, at der ikke findes tal for
blandt andre Finland, Holland og USA,
som er andre interessante lande i den-
ne sammenhæng.
Tilgang til ph.d.-uddannelserne (procent af en ungdomsårgang) (2010)
6,0
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
Kilde: OECD, Education at a Glance 2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0010.png
10
3.1.1 Erhvervs-ph.d.erne
Ph.d.-satsningen har også resulte-
ret i flere erhvervs-ph.d.er. Erhvervs-
ph.d.-ordningen, der oprindeligt hed
Erhvervsforskerordningen, blev indført
i 1970 og var i udgangspunktet en 2-årig
licentiatuddannelse, men blev til en
3-årig uddannelse fra 1989. Erhvervs-
ph.d.-ordningen er i dag, på samme
måde som den almindelige ph.d.-
uddannelse, kendetegnet ved, at den
studerende bliver uddannet til højeste
internationale niveau.
Erhvervs-ph.d.-ordningen er en mere
erhvervsrettet forskeruddannelse, da
den studerende er fuldtidsansat i en
virksomhed, samtidig med at han/hun
er indskrevet på et universitet. Ph.d.-
projektet er således et samarbejde
mellem universitetet, den studerende
og virksomheden. Virksomheden og
universitetet modtager et tilskud til
gennemførelsen af projektet, men virk-
somheden ejer rettighederne til de
resultater, projektet medfører.
Antallet af godkendte ansøgninger
om erhvervs-ph.d.-projekter er ste-
get jævnt fra 2006 og frem til nu, med
undtagelse af 2009. Ifølge Styrelsen for
Forskning og Innovation kan faldet i
2009 skyldes finanskrisen, som starte-
de i 2008, hvor virksomhederne efter-
følgende har været tilbageholdende
med denne type samarbejder.
Udvikling i godkendte ansøgninger, fordelt på hovedområder
140
120
100
80
60
40
20
0
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Humaniora
Samfund
Sundhed
Natur
Teknik
Kilde: Forsknings- og Innovationsstyrelsens statistik om erhvervs-ph.d.-ordningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0011.png
11
Ifølge en rapport fra Styrelsen for
Forskning og Innovation oplever virk-
somheder en positiv udvikling på
bundlinjen og øget eksport ved at have
en erhvervs-ph.d. ansat. Derudover er
ordningen med til at styrke netværket
mellem virksomheder og universiteter.
Dette sikrer ikke alene virksomhederne
en kontakt til relevante universitets-
miljøer, men giver også universiteterne
bedre indsigt i virksomhedernes forsk-
ningsmæssige behov. Ifølge rapporten
”The Impacts of Cluster Policy in Den-
mark” fra 2011 er sandsynligheden for,
at virksomheder udvikler nye produk-
ter og serviceydelser, fire gange højere
for de virksomheder, der er i netværk
med offentlige forskningsinstitutioner.
Søren Berg Jørgensen, ph.d.-studerende, Væksthus Sjælland og Roskilde Uni-
versitet:
”Min ansættelse i Væksthus Sjælland er mere end blot et samarbejde mellem
Roskilde Universitet og Væksthus Sjælland. Min forskning i, hvordan iværk-
sættere påvirkes af inkubationsmiljøer, er en del af en strategisk satsning på
inkubationsmiljøer for Væksthus Sjælland. På baggrund af min forskning og
min viden som erhvervs-ph.d. videreudvikler jeg projektet ”væksthusfabrik-
kerne” og forskellige produkter og kurser for Væksthuset. Jeg er desuden også
en del af et udviklingsforum, som er etableret af ledelsen. Væksthuset har
udtrykt et ønske om at udgive publikationer vedr. min forskning om iværk-
sættere og inkubationsmiljøer og vil gerne bruge min forskning til videreud-
vikling af eksisterende projekter og services.”
Jacob Wittrup Schmidt, færdiguddannet erhvervs-ph.d., COWI A/S og Dan-
marks Tekniske Universitet:
”Som erhvervs-ph.d. fra Danmarks Tekniske Universitet og konsulentvirk-
somheden COWI A/S forskede jeg i ekstern forstærkning af bygningskon-
struktioner ved hjælp af kulfiber. Teknologien kan fx bruges til at forstærke
broer, som har fået revner på grund af overbelastning, uden at arbejdet for-
styrrer trafikken. Denne teknologi er med til at løse nogle af de problemer,
som findes i den nuværende praksis på området, og den er desuden blevet
patenteret. Jeg havde et godt men også udfordrende samarbejde med COWI,
som blandt andet er endt med, at jeg er ansat på halv tid hos COWI og på halv
tid som lektor på DTU.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0012.png
12
3.1.2 Ph.d.er inden for forsknings-
baseret myndighedsbetjening
Forskningsbaseret myndighedsbetje-
ning betegner en række ydelser, som
universiteterne udfører for staten og
andre aktører. Det kan dreje sig om
forskning, som er særlig relevant for
bestemte myndigheder, eller rådgiv-
ning og beredskab inden for bestemte
områder. På den måde er universite-
terne med til at sikre, at beslutnin-
ger med store samfundsøkonomiske
og sociale effekter bliver truffet på et
oplyst grundlag.
Mange af universiteternes ph.d.-stude-
rende laver projekter, der er relateret
til universiteternes forskningsbase-
rede myndighedsbetjening. De er såle-
des med til at understøtte og styrke
myndighedsbetjeningen, der igen er
med til at fremme samfundets udvik-
ling og vækst.
Den ph.d.-studerende kan i samarbej-
de med fagministeriet og med univer-
sitetets solide forskningsmiljø i ryggen
være med til at skabe innovation og
understøtte Danmarks konkurrence-
evne.
Kristian Møllegaard Knage-Rasmussen, ph.d.-studerende, Institut for Hus-
dyrvidenskab, Aarhus Universitet:
”Min forskning i risikobaseret udpegning af sobesætninger med velfærds-
problemer er med til at gøre kontrollen af besætningerne mere målrettet.
Hvis vi i højere grad er i stand til at finde frem til søer med velfærdspro-
blemer, vil det medføre, at deres velfærd over en årrække bliver væsentligt
højnet. Herved kan antallet af besøg sættes ned, hvilket igen er med til at
spare ressourcer.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0013.png
13
Anne Illemann Christensen, ph.d.-studerende, Statens Institut for Folke-
sundhed, Syddansk Universitet:
”Jeg arbejder med at belyse udvalgte metodiske problemstillinger i forbin-
delse med gennemførelse af befolkningsundersøgelser om sundhed og syge-
lighed. Sundhedsstyrelsen bruger mit arbejde i planlægningen af den natio-
nale sundhedsprofil for 2013. Sundhedsprofilerne bruges både på nationalt
og lokalt niveau til at planlægge og prioritere sundhedsfremme og forebyg-
gelsesindsatser, og min forskning er blandt andet med til at kvalitetssikre de
data, som ligger til grund for den nationale sundhedsprofil.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0014.png
14
3.2 Udviklingen i antallet af
færdiguddannede ph.d.er
Den øgede tilgang til de danske ph.d.-
uddannelser har medført en betydelig
vækst i antallet af tildelte grader de
seneste 15 år. I perioden 1996 til 2011
er tildelingen af ph.d.-grader mere end
fordoblet. Udviklingen har dog ikke
været jævnt fordelt over hele perioden.
Fra 1996-2003 var der en svag stigning
i antallet af tildelte grader, hvorefter
antallet af nyuddannede forskere faldt
i 2004 og igen i 2006. Fra 2006 begyndte
tildelingen af nye ph.d.-grader atter at
stige.
Antal tildelte grader, 1996-2011
Antal tildelte grader
1.800
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
-
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Kilde: Danmarks Statistik
Det er særligt inden for de seneste fem
år, at der har været en markant vækst
i antallet af nyuddannede forskere fra
de danske uddannelsesinstitutioner.
Med knap 1600 nyuddannede ph.d.er i
2011 har der været en stigning på godt
70 pct. siden 2006.
Da det typisk tager tre til fire år at
gennemføre en ph.d.-uddannelse, vil
antallet af nyuddannede forskere med
al sandsynlighed stige yderligere, indtil
ph.d.-løftet er fuldt indfaset.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0015.png
15
Det stigende optag på ph.d.-uddannel-
serne er endnu ikke afspejlet i Dan-
marks placering i de internationale
opgørelser over andelen af en ung-
domsårgang, der får en ph.d.-grad.
Her ligger Danmark med en andel på
knap 2 procent. Det er over OECD-gen-
nemsnittet på 1,6 pct., men markant
mindre end andelen i Schweiz på godt
3,5 pct. af en ungdomsårgang.
Danmark har dog taget et stort hop
siden 2000, hvor andelen af en dansk
ungdomsårgang, der gennemførte en
ph.d.-uddannelse, lå på 1,1 pct.
De kommende år kan Danmark for-
ventes at rykke yderligere frem i feltet
i takt med, at ph.d.-løftet og de sti-
gende optag på universiteternes ph.d.-
uddannelser slår fuldt igennem på
gennemførelsesraten.
Andel af en ungdomsårgang der får en ph.d.-grad – angivet i procent (2010)
4,0
3,5
3,0
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
Kilde: OECD, Education at a Glance 2012
Schweiz
Slovakiet
Sverige
Tyskland
Finland
UK
Østrig
Danmark
Australien (2009)
Holland
Portugal
Norge
New Zealand
USA
Irland
Italien (2008)
OECD-gennemsnit
Frankrig (2009)
Slovenien
Belgien
Israel
Tjekkiet
Korea
Canada (2009)
Spanien
Grækenland
Japan
Estland
Ungarn
Island
Polen
Tyrkiet
Mexico
0,0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0016.png
16
3.3 Ph.d.-beskæftigelsen i dag
Ph.d.-løftet har til formål at sikre
en højtuddannet og velkvalificeret
arbejdsstyrke, der kan understøtte og
fremme erhvervslivets produktivitet
og Danmarks konkurrenceevne.
I Forsknings- og Innovationsstyrelsens
analyse af ph.d.er og produktivitet bli-
ver det således beskrevet, at virksom-
heder, der ansætter ph.d.er, har en
højere arbejdsproduktivitet end sam-
menlignelige virksomheder, når man
ser på værdiskabelse per medarbejder.
Derfor er det relevant, at de danske
ph.d.er finder vej til det danske arbejds-
marked, så de danske virksomheder i
højere grad kan konkurrere på det glo-
bale marked.
Når vi ser på beskæftigelsen for de
nyuddannede forskere, er omkring
92 pct. i beskæftigelse 4-19 mdr. efter
fuldførelsen af deres uddannelse. Da
tallene i nedenstående figur primært
omfatter forskeruddannede, som påbe-
gyndte deres ph.d.-uddannelse før
ph.d.-løftet, er det for tidligt at afgøre,
hvordan det vil gå det stigende antal
ph.d.-studerende, der dimitteres de
næste par år som følge af ph.d.-løftet.
Der har været et fald i beskæftigelses-
frekvensen siden 2007. Faldet afspejler
dog i højere grad den generelle udvik-
ling på det danske arbejdsmarked
under finanskrisen end et øget udbud
af ph.d.-uddannede. Beskæftigelsesfre-
kvensen for ph.d.er er dog fortsat høj.
En positiv økonomisk udvikling i det
danske samfund kunne dog medføre,
at virksomhederne ikke vil være så til-
bageholdne med at ansætte og dermed
i højere grad vil efterspørge højtuddan-
net arbejdskraft.
Nyuddannede forskeres beskæftigelse, 2007-2010 – angivet i procent
Beskæftigelsesfrekvens
100
98
96
94
92
90
88
86
84
82
80
2007
2008
2009
2010
Kilde: Uddannelsesministeriets beregninger på tal fra Danmarks Statistik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0017.png
17
Mange ph.d.er har dog allerede en kar-
riere uden for universitetsverdenen på
såvel private som offentlige arbejds-
pladser, hvilket matcher arbejdsmarke-
dets efterspørgsel efter højtkvalificeret
arbejdskraft. Konsulentvirksomheden
EPINIONs analyse udarbejdet i 2012
viser, at det private arbejdsmarked
aftog cirka dobbelt så mange ph.d.er
i 2009 som otte år tidligere. Dette er i
tråd med, at stadig flere ph.d.er skal
finde ansættelse hos private arbejdsgi-
vere.
Rasmus Krigslund, udviklingsingeniør, Kamstrup A/S:
”Jeg skrev min ph.d. inden for trådløs kommunikation, nærmere bestemt
Radio Frequency Identification på Aalborg Universitet. Jeg er i dag ansat
som udviklingsingeniør hos teknologivirksomheden Kamstrup A/S, hvor jeg
arbejder med at udvikle og implementere trådløs teknologi til automatisk
indsamling af forbrugsdata som fx el-, vand- og varmeforbrug. Min forskning
inden for trådløs kommunikation gavner mig i høj grad i mit daglige arbejde
med udvikling af fremtidens trådløse produkter til forbrugsaflæsning, og den
har givet mig en stærkere teoretisk basis, som jeg kan drage nytte af i det dag-
lige. Da Kamstrup arbejder i et meget forskningsaktivt felt, er det en fordel,
at jeg har gennemført en ph.d., da jeg har været vant til at håndtere ny viden
og afdække nye områder. De mere indirekte kompetencer, som at overskue et
stort projekt, arbejde selvstændigt og fokuseret samt formidle og vejlede, er
også alle kompetencer, som jeg har erhvervet som ph.d., og alle kompetencer,
som jeg kan drage nytte af i mit arbejde i dag og på længere sigt.”
Oxana Steen, konsulent, Dansk Magisterforening:
”Efter at jeg afleverede min ph.d.-afhandling inden for Russisk og Dansk på
Københavns Universitet, blev jeg ansat i Dansk Magisterforening. Mine erfa-
ringer fra mit ph.d.-forløb har i høj grad hjulpet mig på flere områder i mit
arbejde først som forhandlingskonsulent og senere som kursuskonsulent i
DM. Kompetencer inden for tids- og projektstyring, formidling, undervisning
og samarbejde på tværs af teams og fagområder gavner mig i mit arbejde
med udvikling af kurser og konferencer for blandt andre ph.d.-studerende.
Fra min ansættelse som ph.d. fik jeg et godt indblik i de forskellige problem-
stillinger, som kan opstå i en arbejdssituation, hvilket hjalp mig i mit arbejde
som forhandlingskonsulent for DM.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0018.png
18
3.4 Den fremtidige ph.d.-
efterspørgsel
EPINIONs analyse fra 2012 om den for-
ventede, fremtidige efterspørgsel efter
ph.d.-uddannede konkluderede blandt
andet, at de danske aftagere i stigen-
de grad vil ansætte ph.d.er i de kom-
mende år, og at de stadigt flere ph.d.-
uddannede derfor kan forvente at finde
relevant beskæftigelse på det danske
arbejdsmarked.
En undersøgelse af danske cleantech-
virksomheders
1
behov for højtuddan-
net arbejdskraft, der blev gennemført i
2011, peger også på en stigende efter-
spørgsel efter ph.d.er. Cleantechvirk-
somheder, der i 2007 beskæftigede
cirka 9 procent af medarbejderne i den
private sektor, vil sandsynligvis aftage
stadigt flere ph.d.er inden for de tekni-
ske og naturvidenskabelige områder på
grund af virksomhedernes betydelige
satsning på forsknings- og udviklings-
aktiviteter
2
.
Målsætningerne om, at Danmark skal
bruge én procent af bruttonational-
produktet på forskning og udvikling,
og at 60 procent af en ungdomsårgang
skal have en videregående uddannelse,
betyder samtidig, at universiteterne
kan få brug for at ansætte yderligere
videnskabeligt personale. Det gør det
meget sandsynligt, at også universite-
terne vil efterspørge flere ph.d.-uddan-
nede i fremtiden.
De nævnte undersøgelser tegner der-
for et billede af, at ph.d.ernes viden
og kompetencer er efterspurgte og vil
fortsætte med at være det. Det er dog
vigtigt at understrege, at jobudbuddet
afhænger af den økonomiske udvik-
ling, og at det derfor er svært at sige
noget endegyldigt om efterspørgslen
på fremtidens arbejdsmarked.
1) Cleantechvirksomheder arbejder bl.a. med grøn/vedvarende energiproduktion og effektivisering af energifor-
brug
2) Undersøgelse af uddannelses- og kompetencebehov blandt cleantechvirksomheder, Brøndum & Fliess, Klima-
og Energiministeriet og Ministeriet for Forskning og Innovation, februar 2011
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0019.png
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0020.png
20
4. Rekruttering og karriere-
udvikling på ph.d.-området
Hvis samfundet skal have det ønskede
udbytte af ph.d.-satsningen, er det ikke
nok alene at øge ph.d.-optaget. Det
kræver også, at universiteterne rekrut-
terer og uddanner dygtige kandidater,
der har evnerne og viljen til at forske på
højt niveau. Og når de ph.d.-studeren-
de afslutter uddannelsen, skal de være
i stand til at finde et job, der matcher
deres kompetencer.
Denne del af folderen giver et indblik i,
hvordan universiteterne tilrettelægger
deres rekruttering af ph.d.-studerende
og understøtter ph.d.ernes videre kar-
riere efter endt uddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0021.png
21
4.1 Rekruttering af ph.d.-
studerende
De høje ambitioner for ph.d.-optaget
har betydning for, hvordan universite-
terne tilrettelægger deres rekruttering.
Når et universitet skal optage væsent-
ligt flere ph.d.-studerende og samti-
dig fastholde et højt forskningsfagligt
niveau, er det helt afgørende at kunne
tiltrække dygtige kandidater.
Rekruttering af ph.d.-studerende hand-
ler om andet og mere end traditionelle
stillingsopslag. Mange universiteter gør
fx brug af deres netværk til forsknings-
miljøer i ind- og udland, når de skal til-
trække kvalificerede kandidater. Der-
udover arbejder alle universiteter med
intern talentudvikling og har fokus på
at identificere egnede ph.d.-kandidater
blandt egne bachelor- og kandidatstu-
derende.
Rekrutteringsprocessen involverer fle-
re forskellige faggrupper på universi-
teterne. Først og fremmest forskere fra
de faglige miljøer og fra den ph.d.-sko-
le, som den nye ph.d.-studerende skal
være en del af. Det er forskerne, der står
for den faglige vurdering af ph.d.-kan-
didaterne, men de er også ofte involve-
ret i andre aspekter af rekrutteringen.
Rekrutteringen bliver desuden under-
støttet af universitetets ph.d.-admini-
stration og på nogle universiteter også
i en vis udstrækning af HR-afdelingen
og de faglige miljøers administrative
medarbejdere.
Dette afsnit vil præsentere nogle af de
værktøjer og tilgange, som universite-
terne gør brug af i deres ph.d.-rekrut-
tering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0022.png
22
4.1.1 International rekruttering
De danske ph.d.-uddannelser tiltræk-
ker mange internationale talenter. Fx
var knap hver tredje studerende, der
startede på en teknisk eller naturvi-
denskabelig ph.d.-uddannelse i 2010,
fra udlandet.
Det kan være udfordrende at rekruttere
internationalt, da antallet af ansøgnin-
ger nemt bliver mangedoblet, og det
er krævende at vurdere et stort felt af
ansøgere med mange forskellige bag-
grunde.
De højtkvalificerede, internationale
ph.d.-studerende har dog stor værdi for
universiteterne og for samfundet gene-
relt, herunder erhvervslivet. De tilfører
universiteterne ny viden, er med til at
opfylde den fremtidige efterspørgsel på
højtkvalificeret arbejdskraft og opbyg-
ger internationale kontakter for uni-
versiteter og virksomheder.
Universiteterne har et vidtforgrenet
netværk til universiteter og forsknings-
miljøer i udlandet. Specifikt drejer det
sig om samarbejdsaftaler med uden-
landske universiteter, som de fx kan
bruge til at videreformidle ph.d.-opslag
og identificere forskningstalenter.
Flere universiteter er medlemmer af
internationale
universitetssammen-
slutninger, som også kan fungere som
rekrutteringskanaler. Derudover er
der mange udenlandske studerende,
som tager et studieophold eller en hel
bachelor- eller kandidatuddannelse i
Danmark, der bliver motiveret til at
starte på en dansk ph.d.-uddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0023.png
23
Internationale ph.d.-ansøgere har ofte
brug for en anden form for støtte og
vejledning end danske kandidater.
Mange universiteter har oprettet særli-
ge centre, der servicerer internationale
medarbejdere og udenlandske ansø-
gere, herunder også ph.d.-kandidater.
Fx informerer centrene om opholdstil-
ladelser, boligforhold og skat.
International Staff Mobility ved Københavns Universitet
Københavns Universitet har en International Staff Mobility enhed, der under-
støtter udenlandske ph.d.-studerende og forskere, der tager ophold eller får
job ved universitetet. Enheden organiserer blandt andet månedlige ankomst-
møder, hvor nyankommne ph.d.-studerende og forskere får information om
at bo og arbejde i Danmark og kan få svar på konkrete spørgsmål om fx skat,
registrering i folkeregistret o.l. Møderne introducerer også de nye medarbej-
dere til arbejdskulturen på universitetet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0024.png
24
4.1.2 Rekrutteringskanaler og
-processer
Ligesom for andre job i staten er det
et krav, at ledige ph.d.-stillinger bliver
slået op offentligt. Flere universiteter
benytter sig af kvart-, halv- eller helår-
lige opslag, hvor man opfordrer kvali-
ficerede kandidater til at indsende en
ansøgning med et forslag til et ph.d.-
projekt.
Som regel beskriver disse brede opslag
et hovedområde og en række forsk-
ningstemaer, som ansøgningerne skal
falde inden for. I tillæg til de brede
opslag bliver der opslået mange stil-
linger, hvor ph.d.-projekterne i en eller
anden grad er beskrevet på forhånd,
dvs. ph.d.-stillinger der er knyttet til et
bestemt forskningsprojekt.
Universiteterne har også fokus på at
gøre egne bachelor- og kandidatstu-
derende opmærksomme på ph.d.-kar-
rierevejen. Nogle arbejder aktivt med
at identificere talentfulde kandidater i
egne rækker og give dem mulighed for
at stifte bekendtskab med forskerarbej-
det under uddannelsen.
Flere universiteter anvender de såkald-
te 3+5- og 4+4-modeller for at kunne
rekruttere egnede ph.d.-studerende
forholdsvis tidligt. Disse modeller
åbner for, at studerende kan påbegynde
ph.d.-uddannelsen sideløbende med, at
de gennemfører deres kandidatuddan-
nelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0025.png
25
Når ansøgningerne er indkommet, skal
universitetet udvælge de mest kvalifi-
cerede ansøgere. Det ansøgningsforløb,
en potentiel ph.d.-studerende gennem-
går, er anderledes end det, der gennem-
føres ved besættelse af andre stillin-
ger. Centralt i forløbet står den faglige
vurdering af ansøgers kvalifikationer i
forhold til ph.d.-projektet og selve pro-
jektforslaget.
Som en del af ansøgningen beskriver
og begrunder den potentielle ph.d.-
studerende det ph.d.-projekt, som
vedkommende gerne vil gennemføre.
Ansøgeren og projektforslaget bliver
derefter vurderet af videnskabelige
medarbejdere, der har særlig indsigt i
det relevante fagfelt. Det enkelte uni-
versitet fastsætter de præcise procedu-
rer for den faglige bedømmelse.
På nogle universiteter har man på for-
søgsbasis suppleret den faglige vurde-
ring med HR-værktøjer såsom person-
lighedstest. Dette kan fx være med til
at anskueliggøre ansøgers personlige
kompetencer og motivation for ph.d.-
uddannelsen. Det er dog vigtigt at
understrege, at den faglige vurdering
altid er den afgørende faktor i udvæl-
gelsesprocessen.
Peter Lotz, prodekan for forskeruddannelse, Copenhagen Business School:
”På CBS har vi forsøgt os med at rekruttere ph.d.-studerende i kohorter, hvor
institutterne rekrutterer flere studerende samtidigt og laver et samlet kur-
susforløb for kohorten. Tilgangen har
resulteret i flere ansøgninger, og vi
oplever, at dygtige kandidater, som
ikke før har tænkt på at gå forskervejen,
får lyst til at tage en ph.d.-uddannelse.
Fremover vil CBS supplere kohorterne
med individuelle opslag. Det giver os
mulighed for at rekruttere forskellige
profiler til ph.d.-uddannelserne, sam-
tidigt med at de faglige miljøers for-
skellige behov bliver tilgodeset.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0026.png
26
4.2 Karriereudvikling
Formålet med den danske satsning på
ph.d.-uddannelse er dels at sikre til-
strækkeligt med forskere til at kunne
indfri de nationale forskningsambi-
tioner, dels at imødekomme danske
arbejdsgiveres fremtidige efterspørg-
sel på højtkvalificeret arbejdskraft.
Det er naturligvis helt afgørende, at
universiteterne uddanner fagligt stær-
ke ph.d.er, men samfundseffekten af
ph.d.-løftet afhænger i høj grad også
af, at ph.d.erne er bevidste om deres
særlige kompetencer og har kendskab
til de forskellige karrieremuligheder,
en forskeruddannelse åbner for.
Dette afsnit præsenterer universiteter-
nes arbejde med at synliggøre karrie-
revejene for ph.d.-studerende og giver
eksempler på nogle af universiteternes
karriereudviklingstilbud og -projekter
på ph.d.-området.
4.2.1 Synliggørelse af karriereveje
Hvis ph.d.ernes viden og kompeten-
cer skal komme samfundet til gavn, er
det vigtigt, at karrieremulighederne er
synlige for den enkelte. Her kan blandt
andet ph.d.-vejlederen spille en rolle.
Vejlederen yder ikke alene faglig vej-
ledning i tilknytning til ph.d.-projektet,
men det sker også, at vejlederen spar-
rer med den ph.d.-studerende om ved-
kommendes karriereplaner.
Flere universiteter har fokus på at
udarbejde mere formelle beskrivelser
af karrierevejene for deres forskere,
dvs. beskrivelser af de karrieremulig-
heder, en forsker på et givent karri-
eretrin har, og hvad der skal til for at
kunne gå fra ét karrieretrin til et andet.
Beskrivelserne kan også komme ind på
karrieremuligheder i udlandet og på
det private arbejdsmarked. Det er ofte
ph.d.-studerende og unge forskere, der
efterspørger et bedre overblik over kar-
rierevejene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0027.png
27
Mange af universiteternes faglige mil-
jøer samarbejder med forskere, der er
ansat i private virksomheder og orga-
nisationer uden for universitetsver-
denen. Ofte er der ph.d.-studerende
involveret i samarbejdsprojekterne.
Samarbejde med virksomheder og
andre arbejdsgivere giver de studeren-
de kendskab til karrieremulighederne
uden for universitetet.
Karriereveje på Aarhus Universitet
Aarhus Universitet er ved at udvikle en ny model for gennemsigtige og sam-
menhængende karriereveje for universitetets videnskabelige medarbejdere.
Modellen vil omfatte alle niveauer og typer af videnskabelige ansættelser.
Formålet er at synliggøre de forskellige videnskabelige karriereveje, så ph.d.-
studerende og unge forskere får kendskab til muligheder og forventninger.
Modellen skal også synliggøre karrieremulighederne uden for Aarhus Uni-
versitet, herunder det private arbejdsmarked og udenlandske universiteter.
Samarbejde med erhvervslivet
Alle universiteter har fokus på ph.d.-samarbejde med virksomheder og andre
potentielle aftagere, og mange ph.d.-projekter foregår i samarbejde med eks-
terne partnere. Ifølge Roskilde Universitet har sådanne samarbejder den
fordel, at den ph.d.-studerende får flere vinkler på sit forskningsprojekt: et
grundforskningsperspektiv og et anvendelsesorienteret perspektiv. Samtidig
får den studerende kontakt til potentielle arbejdsgivere og bevidstgøres om
karrieremulighederne efter endt uddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0028.png
28
4.2.2 Karriereudvikling og
-vejledning
Alle universiteter har forskellige tilbud
inden for karriereudvikling og vejled-
ning henvendt til ph.d.-studerende, der
ønsker støtte til afklaring af deres kar-
riereønsker. Først og fremmest kan den
sparring og rådgivning, som den ph.d.-
studerende får fra sin faglige vejleder,
virke karriereafklarende. Derudover
bestræber mange faglige miljøer sig på
at støtte deres ph.d.er, hvis de overve-
jer at fortsætte forskerkarrieren på et
udenlandsk universitet.
Ph.d.-studerende, der ønsker en inter-
national karriere, kan ofte trække på
det hjemlige forskningsmiljøs kontak-
ter i udlandet. Udlandsophold giver den
enkelte ph.d. international erfaring, så
vedkommende på sigt kan vende tilba-
ge til Danmark med ny viden og styrke-
de kompetencer. Ved at sende dygtige
danske ph.d.er til udlandet besegler
universitetet samtidig sine samar-
bejdsrelationer og styrker sit interna-
tionale omdømme.
Mange universiteter tilbyder desuden
kurser og coachingforløb, som hjæl-
per de ph.d.-studerende med at få en
bedre forståelse af deres kompetencer
og karriereønsker. Det kan dreje sig om
både holdundervisning og individuelle
forløb afhængigt af behovet og mulig-
hederne på det enkelte universitet.
Ofte har tilbuddene et bredt fokus, og
de ph.d.-studerende bliver opfordret til
at overveje karrieremulighederne både
inden for og uden for universitetsver-
denen.
Karrierevejledning og -coaching på Danmarks Tekniske Universitet
Karrierecentret ved Danmarks Tekniske Universitet tilbyder vejledning til
universitetets studerende. Mange ph.d.-studerende benytter sig af mulighe-
den for en personlig samtale med en karrierevejleder og får på denne måde
input til deres karriereovervejelser. I 2013 planlægger DTU at udarbejde vej-
ledningstilbud, der er særligt målrettede ph.d.-studerende. Dette vil ske i
samarbejde mellem karrierecentret og universitetets HR-afdeling.
Flere institutter på DTU har desuden valgt at tilbyde deres ph.d.-studerende
karrierecoaching som supplement til den støtte, de studerende får fra deres
vejleder og nærmeste leder. Individuel coaching har vist sig at være et effek-
tivt redskab til at hjælpe de ph.d.-studerende med at identificere mål og prio-
riteringer for deres videre karriere.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0029.png
29
Sidst men ikke mindst har mange ph.d.-
studerende mulighed for at benytte
sig af universiteternes karrierecentre.
Karrierecentrene tilbyder vejledning
og kurser om overgangen fra universi-
tet til arbejdsmarked.
Centrenes målgruppe er typisk kandi-
datstuderende, men mange af centre-
nes tilbud kan også være relevante for
ph.d.-studerende.
Karriereudviklingsforløb for ph.d.-studerende
Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og Aal-
borg Universitet samarbejder om et projekt om karriereudviklingsforløb for
ph.d.-studerende. Projektet giver i alt 68 ph.d.-studerende mulighed for at
arbejde med at udvikle deres professionelle profiler gennem individuelle
tests og workshops. Aktiviteterne har fokus på den ph.d.-studerendes trivsel
i universitetsmiljøet og på karriereveje ind og ud af universitetet. Ideen er
at give den ph.d.-studerende en større bevidsthed om sine professionelle og
personlige kompetencer. Projektet afsluttes i begyndelsen af 2013.
Copenhagen Talent Bridge
Copenhagen Talent Bridge er et projekt, der har til formål at tiltrække højt-
kvalificeret udenlandsk arbejdskraft til hovedstadsområdet. Blandt projekt-
partnerne er Københavns Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekni-
ske Universitet og IT-Universitetet i København. Som et led i projektet bliver
der organiseret karriereworkshops for udenlandske ph.d.-studerende. For-
målet er at motivere de udenlandske ph.d.er til at blive i Danmark efter endt
uddannelse ved at understøtte deres jobsøgning og karriereplanlægning.
Projektet er støttet af Region Hovedstaden og Den Europæiske Socialfond og
har et samlet budget på cirka 60 millioner kr. for perioden 2012-2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0030.png
30
5. Sammenfatning
De øgede investeringer i ph.d.-uddan-
nelse har resulteret i en øget interesse
fra politikere, erhvervsliv og organisa-
tioner for universiteternes forskerud-
dannelser, og hvad samfundet får ud
af ph.d.-satsningen.
Ph.d.erne skaber værdi for samfundet
på flere forskellige måder. Fx peger
flere undersøgelser på, at ansættelse
af erhvervs-ph.d.er kan resultere i en
positiv udvikling på bundlinjen for
erhvervslivet. Derudover oplever virk-
somheder ofte en højere arbejdspro-
duktivitet, når de har en færdiguddan-
net ph.d. ansat.
Det er ikke alene erhvervslivet, der
har gavn af ph.d.ernes viden og kom-
petencer. Ph.d.ernes forskning tilfører
ny viden til samfundet generelt, og fx
er ph.d.er inden for forskningsbaseret
myndighedsbetjening med til at sik-
re et solidt grundlag for, at offentlige
myndigheder anvender deres ressour-
cer hensigtsmæssigt og til samfundets
bedste. Der er også mange eksempler
på, at færdiguddannede ph.d.ers viden
og kompetencer kommer det offentlige
og civilsamfundet til gavn.
Ph.d.ernes generelle beskæftigelse
er faldet siden 2007, men meget tyder
på, at dette er en midlertidig tendens.
Fx forudser en prognose fra 2012, at
de danske aftagere i stigende grad vil
ansætte ph.d.er i de kommende år,
og at de stadigt flere ph.d.-uddanne-
de med stor sandsynlighed vil finde
relevant beskæftigelse på det danske
arbejdsmarked.
For at sikre at der uddannes forsker-
talenter til højeste internationale
niveau, har alle universiteter fokus
på at rekruttere dygtige kandidater til
ph.d.-uddannelser.
Universiteterne
fremmer blandt andet kvalitet i ph.d.-
optaget ved hjælp af grundige, faglige
vurderinger af ansøgerne, rekruttering
via netværk i ind- og udland, intern
talentudvikling samt brug af specielle
ansøgningsforløb.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0031.png
31
Universiteterne understøtter de ph.d.-
studerendes
videre
karriereforløb
på mange forskellige måder. Hvis
ph.d.ernes viden og kompetencer skal
komme samfundet til gavn, er det vig-
tigt, at karrieremulighederne er synlige
for den ph.d-uddannede. Blandt andet
arbejder universiteterne med at synlig-
gøre ph.d.-karrieremulighederne ved at
udarbejde beskrivelser af karriereve-
jene for forskere, formidle kontakt til
erhvervslivet og tilbyde karrierevejled-
ning og -coaching.
Universiteternes egne investeringer i
ph.d.-uddannelsen giver et klart billede
af, at universiteterne i høj grad arbejder
med at skabe fremtidens forskertalen-
ter. Talenter der allerede nu viser sig at
være til gavn for både det offentlige og
private og dermed for hele det danske
samfund.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1435639_0032.png
Danske Universiteter er
de danske universiteters
interesseorganisation.
Organisationen fremmer
universiteternes indbyrdes
samarbejde og universi-
tetssektorens synlighed og
gennemslagskraft i ind-
og udland.
Satsningen
på ph.d.-
uddannelse
Danske Universiteter
Fiolstræde 44, 1. th
1171 København K
www.dkuni.dk